THEPOWERGAME

Στα 4 δισεκατομμύρια ανήλθαν τα πακέτα του ηλεκτρονικού εμπορίου που εισήχθησαν το 2024 στην Ενωμένη Ευρώπη από ολόκληρο τον πλανήτη. Αυτό αναφέρει η έκθεση ανταγωνιστικότητας της Ε.Ε. για το 2024, σημειώνοντας την μεγάλη ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου, εκτός και εκτός της Ε.Ε. Στην ίδια η έκθεση αναφέρεται ότι το 2023 στη Ε.Ε. εισήχθησαν 2,2 δισεκατομμύρια πακέτα και το 2022 εισήχθησαν 1 δισ. πακέτα, παρουσιάζοντας την ισχύ των μεγάλων ψηφιακών πλατφορμών ηλεκτρονικού εμπορίου.
Με δεδομένο ότι η χώρα μας έχει το 3% του ευρωπαϊκού ΑΕΠ, εικάζεται ότι περίπου τα 120 εκατ. πακέτα του 2024 αφορούσαν στην Ελλάδα. Ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, Σταύρος Καφούνης, εκτίμησε κάθε ένα τέτοιο πακέτο κοστίζει κοντά στα 100 ευρώ, γεγονός που σημαίνει ότι κάθε χρόνο η Ευρώπη ξοδεύει 400 δισ. ευρώ στις μεγάλες ξένες πλατφόρμες (Amazon, Temu, Shein κ.λπ.), ενώ το αντίστοιχο ποσό στη χώρα μας ανέρχεται σε περίπου 12 δισ. ευρώ.
Τα μεγέθη είναι τεράστια και στη χώρα μας αντιστοιχούν σε 1 δισ. ευρώ τον μήνα. Σημειώνεται ότι το μηνιαίο λιανικό εμπόριο (πλην οχημάτων, καυσίμων και τροφίμων), σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, δεν ξεπερνά τα 2,2 δισ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι περίπου το 1/3 του εγχώριου λιανικού εμπορίου, πλέον έχει φύγει από Ελληνικά χέρια και βρίσκεται σε χέρια ξένων αλυσίδων, πλατφορμών κ.λπ.
Οι εμπορικές επιχειρήσεις, χρόνο με το χρόνο πιέζονται περισσότερο, παραδέχθηκε ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), Σταύρος Καφούνης. Σημείωσε ότι είναι κυρίως η κερδοφορία που πιέζεται καθώς τα λειτουργικά έξοδα των επιχειρήσεων εκτοξεύονται, ενώ η αύξηση του του τζίρου δεν είναι αντίστοιχη της αύξησης των εξόδων.
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ σημείωσε ακόμη ότι οι πιέσεις αφορούν τόσο τις μεγάλες ελληνικές, όσο και τις μικρότερες εμπορικές επιχειρήσεις. Δεν διαχώρισε δηλαδή τις επιπτώσεις που σημειώνονται στο εγχώριο εμπόριο από την διείσδυση των μεγάλων ψηφιακών πλατφορμών ηλεκτρονικού εμπορίου.
Για το λόγο αυτό, η νέα διοίκηση της ΕΣΕΕ έχει θέσει πρώτο σε προτεραιότητα ζήτημα την αντιμετώπιση του αθέμιτου ανταγωνισμού που αντιμετωπίζει το ελληνικό εμπόριο, από μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες τρίτων χωρών. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «εμείς δεν θέλουμε να επιβληθούν δασμοί, αλλά θέλουμε ίση αντιμετώπιση». Πρόσθεσε ακόμη ότι οι μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες εκτός Ε.Ε., δεν επιβάλλουν ΦΠΑ και άλλες χρεώσεις που επιβάλλει η ελληνική και η κοινοτική νομοθεσία στα προϊόντα που διακινούν.
Σημειώνεται ότι τα πακέτα που διακινούνται διασυνορικά με την Ε.Ε. περιέχουν αγαθά αξίας κάτω των 150 ευρώ, αλλά ποτέ κανείς δεν είναι σίγουρος ότι οι αξίες των αγαθών που διακινούνται με αυτόν τον τρόπο ικανοποιούν την κοινοτική και εθνική νομοθεσία.
«Χάλια» η πορεία των εκπτώσεων
Ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ έκανε ακόμη λόγο για μείωση των εσόδων των επιχειρήσεων λιανικής στη χώρα ενώ χαρακτήρισε ως «χάλια» την πορεία των χειμερινών εκπτώσεων που βρίσκονται σε εφαρμογή μέχρι τέλος του μήνα. Οι τρεις μεγάλοι εμπορικοί σύλλογοι Αθήνας, Πειραιά και Θεσσαλονίκη, θα παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της πορείας των εκπτώσεων στο τέλος του μήνα, αλλά οι πρώτες ενδείξεις είναι ότι δεν προχωράνε πολύ καλά. Ο κ. Καφούνης δεν θέλησε να αναφερθεί σε ποσοστά μεταβολής των πωλήσεων κατά την περίοδο των εκπτώσεων.
Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν μια κόπωση των ρυθμών αύξησης, τόσο του λιανικού εμπορίου γενικώς, όσο και του λιανικού εμπορίου ειδικά στα διαρκή αγαθά (ένδυση, υπόδηση, ηλεκτρονικά κ.λπ.). Στο 3ο τρίμηνο του 2024 έχουμε μια οριακή αύξηση του κύκλου εργασιών (+1,2%) σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2023, όταν στο β’ τρίμηνο του έτους η αντίστοιχη αύξηση του κύκλου εργασιών ήταν πάνω από τα όρια του πληθωρισμού (+4,1%). Τα στοιχεία αναφέρονται στο λιανικό εμπόριο, πλην επιχειρήσεων οχημάτων, καυσίμων και τροφίμων.
Στη διατήρηση των θετικών ρυθμών μεταβολής του λιανικού εμπορίου, αναμφίβολα συμβάλει και ο εισερχόμενος τουρισμός, ο οποίος στηρίζει ειδικά την αγορά της Αθήνας, αλλά και άλλων τουριστικών προορισμών. Στόχος της νέας διοίκησης της ΕΣΕΕ, είναι να συνεχιστεί η πολιτική της προηγούμενης διοίκησης του Γιώργου Καρανίκα και του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ (ΙΝΕΜΥ) για αύξηση της συμβολής του εισερχόμενου τουρισμού στο ελληνικό εμπόριο.
Στόχος έτσι όπως θα εξειδικευθεί στο άμεσο μέλλον, είναι κάθε εισερχόμενος τουρίστας ν’ αφήνει σε εμπορικά καταστήματα, όχι μόνο της Αθήνας, αλλά και άλλων περιοχών, 100 ευρώ περισσότερα. Σημειώνεται ότι με βάση τις στατιστικές της Τραπέζης της Ελλάδος, κάθε ξένος τουρίστας στη χώρα μας αφήνει περίπου 700 ευρώ σε κάθε ταξίδι του στην Ελλάδα. Στόχος είναι τώρα το ποσό αυτό να ανέλθει στα 800 ευρώ.
Διαβάστε επίσης
Βγάλτε τη μάσκα για να σβήσετε τα χρέη: Πώς λειτουργεί ο νέος Εξωδικαστικός
Armani: Πρεμιέρα για το νέο χλιδάτο εστιατόριό του στο Πεκίνο
Νομοσχέδιο για τις ΔΕΥΑ: Πώς αλλάζει το μοντέλο διαχείρισης του νερού