Γ.Δ.
1550.72 +0,30%
ACAG
-0,66%
5.98
AEM
0,00%
4.5965
BOCHGR
0,00%
5.06
CENER
+2,24%
9.6
CNLCAP
0,00%
7.15
DIMAND
0,00%
8.08
EVR
+0,68%
1.49
NOVAL
-0,20%
2.47
OPTIMA
+3,24%
13.4
TITC
+0,57%
43.9
ΑΑΑΚ
0,00%
4.8
ΑΒΑΞ
-0,50%
1.98
ΑΒΕ
+0,22%
0.461
ΑΔΜΗΕ
+0,38%
2.67
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.76
ΑΛΜΥ
-0,71%
4.17
ΑΛΦΑ
0,00%
1.81
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.48
ΑΡΑΙΓ
+0,83%
10.87
ΑΣΚΟ
+0,61%
3.29
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.3
ΑΤΕΚ
+9,71%
1.13
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-0,26%
0.758
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.43
ΒΙΟ
+0,99%
6.12
ΒΙΟΚΑ
-0,54%
1.855
ΒΙΟΣΚ
+0,33%
1.52
ΒΙΟΤ
+1,77%
0.23
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+5,41%
2.34
ΓΕΒΚΑ
-0,69%
1.43
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.46
ΔΑΑ
+0,94%
8.58
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.44
ΔΕΗ
+0,68%
13.27
ΔΟΜΙΚ
-2,01%
2.685
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.33
ΕΒΡΟΦ
+1,58%
1.925
ΕΕΕ
+1,08%
33.7
ΕΚΤΕΡ
+0,11%
1.78
ΕΛΒΕ
+3,92%
5.3
ΕΛΙΝ
-0,45%
2.2
ΕΛΛ
+0,35%
14.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,44%
2.26
ΕΛΠΕ
+0,54%
7.47
ΕΛΣΤΡ
-0,44%
2.26
ΕΛΤΟΝ
-0,11%
1.784
ΕΛΧΑ
+0,48%
2.11
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.185
ΕΤΕ
-0,05%
8.386
ΕΥΑΠΣ
-1,47%
3.34
ΕΥΔΑΠ
-0,34%
5.92
ΕΥΡΩΒ
+0,33%
2.438
ΕΧΑΕ
-0,10%
4.965
ΙΑΤΡ
0,00%
1.9
ΙΚΤΙΝ
+0,43%
0.3515
ΙΛΥΔΑ
-1,14%
1.73
ΙΝΚΑΤ
-0,19%
5.18
ΙΝΚΑΤΔ
0,00%
0.0055
ΙΝΛΙΦ
-0,22%
4.56
ΙΝΛΟΤ
+0,38%
1.068
ΙΝΤΕΚ
+1,33%
6.1
ΙΝΤΕΤ
+2,25%
1.135
ΙΝΤΚΑ
+0,16%
3.145
ΚΑΡΕΛ
+1,83%
334
ΚΕΚΡ
-0,72%
1.37
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.74
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.451
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.4
ΚΟΥΕΣ
-0,16%
6.18
ΚΡΙ
+1,61%
15.8
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.75
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1
ΛΑΒΙ
-1,50%
0.856
ΛΑΜΔΑ
-0,57%
6.95
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.2
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.276
ΛΕΒΠ
-6,67%
0.252
ΛΟΓΟΣ
+1,25%
1.62
ΛΟΥΛΗ
+4,84%
3.25
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.666
ΜΕΒΑ
0,00%
3.85
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.28
ΜΕΡΚΟ
0,00%
38.6
ΜΙΓ
+0,52%
2.895
ΜΙΝ
+2,00%
0.51
ΜΟΗ
+1,12%
21.58
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.75
ΜΟΤΟ
+2,51%
2.86
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.66
ΜΠΕΛΑ
+0,08%
25.72
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.76
ΜΠΡΙΚ
+3,14%
2.3
ΜΠΤΚ
+9,30%
0.705
ΜΥΤΙΛ
+0,23%
34.68
ΝΑΚΑΣ
+1,94%
3.16
ΝΑΥΠ
+1,55%
0.788
ΞΥΛΚ
0,00%
0.279
ΞΥΛΠ
0,00%
0.316
ΟΛΘ
+0,74%
27.4
ΟΛΠ
-2,59%
30.1
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.57
ΟΠΑΠ
-1,61%
16.53
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,88%
0.804
ΟΤΕ
+0,13%
14.88
ΟΤΟΕΛ
-1,25%
11.04
ΠΑΙΡ
0,00%
1.015
ΠΑΠ
+0,39%
2.55
ΠΕΙΡ
0,00%
4.45
ΠΕΡΦ
+2,04%
5.5
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.2
ΠΛΑΘ
-0,25%
4
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.7
ΠΡΔ
+5,62%
0.376
ΠΡΕΜΙΑ
+0,16%
1.262
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-0,19%
5.23
ΡΕΒΟΙΛ
+0,59%
1.695
ΣΑΡ
+0,88%
11.5
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.36
ΣΙΔΜΑ
-0,32%
1.56
ΣΠΕΙΣ
+2,47%
5.8
ΣΠΙ
-1,32%
0.6
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
-0,99%
1.495
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,96%
1.69
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
+0,65%
7.75
ΦΡΙΓΟ
-5,24%
0.199
ΦΡΛΚ
+0,49%
4.1
ΧΑΙΔΕ
+17,09%
0.685

ΔΝΤ: Στιβαρή η ελληνική ανάπτυξη, ανάγκη για συνέχιση των μεταρρυθμίσεων

«Ευνοϊκές» παραμένουν οι βραχυπρόθεσμες οικονομικές προοπτικές της Ελλάδας, με το πραγματικό ΑΕΠ να διατηρεί την ισχυρή ανάπτυξή του, εκτίμησε το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) στην έκθεσή του για τη χώρα, την οποία έδωσε στη δημοσιότητα σήμερα Πέμπτη. Τα δημόσια οικονομικά έχουν βελτιωθεί περαιτέρω, με τον λόγο δημόσιου χρέους προς ΑΕΠ να βρίσκεται σε σταθερή πτωτική πορεία, εν μέσω της συνεχιζόμενης δημοσιονομικής εξυγίανσης που υποστηρίζεται από την ισχυρή πρόοδο στη μείωση της φοροδιαφυγής, επισημαίνεται στην έκθεση.

Η συνέχιση της μεταρρυθμιστικής δυναμικής θα δημιουργήσει μια σταθερή βάση για την αντιμετώπιση του ποσοστού των συνεπειών της κρίσης που δεν έχει ακόμα αντιμετωπιστεί, αλλά και των διαρθρωτικών προκλήσεων που απορρέουν από το αυξανόμενο, αλλά ακόμη χαμηλό, επίπεδο των συνολικών επενδύσεων, τις δυσμενείς δημογραφικές προοπτικές και την υποτονική αύξηση της παραγωγικότητας, τονίζει το ΔΝΤ.

Το σωστό μείγμα πολιτικών -που αποσκοπούν στη συνέχιση της δημοσιονομικής εξυγίανσης με τρόπο φιλικό προς την ανάπτυξη, στην εφαρμογή φιλόδοξων μεταρρυθμίσεων για την αντιμετώπιση διαρθρωτικών εμποδίων από την πλευρά της προσφοράς και στην περαιτέρω ενίσχυση της ανθεκτικότητας του χρηματοπιστωτικού συστήματος- είναι απαραίτητο για την επίτευξη βιώσιμης ανάπτυξης μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, διασφαλίζοντας παράλληλα τη δημοσιονομική βιωσιμότητα και τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα, υπογραμμίζει.

ΔΝΤ για Ελλάδα: Στιβαρή ανάπτυξη με μείωση χρέους

Σε 13 σημεία στέκεται η έκθεση του Ταμείου για την Ελλάδα. Συγκεκριμένα, το κείμενο αριθμεί:

  1. Η οικονομία διατήρησε την ισχυρή ανάπτυξη το 2024, υποστηριζόμενη από την ισχυρή εγχώρια ζήτηση. Το πραγματικό ΑΕΠ αυξήθηκε κατά 2,3% σε ετήσια βάση τα τρία πρώτα τρίμηνα, ενισχυμένο από την έντονη ανάκαμψη των επενδυτικών έργων που χρηματοδοτούνται από το ευρωπαϊκό μέσο ανάκαμψης NGEU και την εύρωστη ιδιωτική κατανάλωση που υποστηρίζεται από την αύξηση του πραγματικού εισοδήματος. Το ποσοστό ανεργίας μειώθηκε στο 9,5% (εποχικά προσαρμοσμένο) το γ’ τρίμηνο του 2024, σε ιστορικά χαμηλό επίπεδο από το 2009, και το ποσοστό κενών θέσεων εργασίας αυξήθηκε, αντανακλώντας την έλλειψη εργατικού δυναμικού σε ορισμένους τομείς, ιδίως στις κατασκευές, στις υπηρεσίες που σχετίζονται με τον τουρισμό και στους τομείς υψηλής εξειδίκευσης. Το ποσοστό συμμετοχής στο εργατικό δυναμικό έχει επίσης αυξηθεί σταδιακά, αν και παραμένει μεταξύ των χαμηλότερων στην ΕΕ ιδίως για τις γυναίκες. Ο αποπληθωρισμός έρχεται σταδιακά, με τον γενικό και τον δομικό πληθωρισμό να διαμορφώνεται στο 2,9% και στο 3,4% σε ετήσιους όρους στο τέλος του 2024 αντίστοιχα, εν μέσω επίμονου πληθωρισμού στις υπηρεσίες και αύξησης στους μισθούς. Παράλληλα με την ισχυρή οικονομική δραστηριότητα, η αύξηση των δανείων προς τον ιδιωτικό τομέα επιταχύνθηκε σε 9,4% σε ετήσια βάση το δ’ τρίμηνο, συνοδευόμενη από συνεχή άνοδο στις τιμές των κατοικιών. Η υψηλή εγχώρια ζήτηση εισαγωγών που οφείλεται στις επενδύσεις, συνέβαλε επίσης στη διεύρυνση του ελλείμματος του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών σε ένα εκτιμώμενο 6,9% του ΑΕΠ το 2024.
  2. Η συνεχιζόμενη δημοσιονομική εξυγίανση και η διαρκής πρόοδος στις αναγκαίες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις έχουν ενισχύσει τα δημόσια οικονομικά, το αναπτυξιακό δυναμικό και την ενεργειακή ασφάλεια. Μέχρι το τέλος του 2024, ο λόγος του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ εκτιμάται ότι μειώθηκε κατά περισσότερες από 50 ποσοστιαίες μονάδες από το peak του το 2020, υποστηριζόμενος από την ισχυρή ανάπτυξη, τον υψηλό πληθωρισμό και τη σημαντική δημοσιονομική εξυγίανση. Ενώ η φορολογική επιβάρυνση της εργασίας έχει μειωθεί κατά περίπου 4,5 ποσοστιαίες μονάδες από το 2019, τα φορολογικά έσοδα παραμένουν ζωηρά λόγω της μεγάλης προόδου των αρχών στη μείωση της φοροδιαφυγής. Η κατάργηση των μεγάλων βαρών για τους συνταξιούχους που επανέρχονται στην αγορά εργασίας αύξησε σημαντικά τον αριθμό των εργαζόμενων συνταξιούχων το 2024. Μετά την άνοδο της παραγωγικής δυναμικότητας στην ηλιακή και την αιολική ενέργεια τα τελευταία χρόνια, οι ανανεώσιμες πηγές αντιπροσωπεύουν πλέον περίπου το 50% της συνολικής παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
  3. Το τραπεζικό σύστημα ενίσχυσε περαιτέρω την ανθεκτικότητά του με τη βελτίωση της ποιότητας του ενεργητικού και της κεφαλαιακής επάρκειας. Η ποιότητα του ενεργητικού των συστημικών τραπεζών έχει βελτιωθεί περαιτέρω, με τον δείκτη μη εξυπηρετούμενων δανείων να μειώνεται σε περίπου 3% το γ’ τρίμηνο, γεγονός που διευκολύνεται από ένα χρηματοδοτούμενο από την κυβέρνηση πλαίσιο τιτλοποίησης. Οι τράπεζες διατήρησαν υψηλά κέρδη, τα οποία, μαζί με τις εκδόσεις τίτλων, έχουν ενισχύσει την κεφαλαιακή επάρκεια, αν και υπάρχει περιθώριο για περαιτέρω ενίσχυση. Η ποιότητα του κεφαλαίου πρέπει να βελτιωθεί περαιτέρω, καθώς ο αναβαλλόμενος φόρος (DTC) εξακολουθεί να αντιπροσωπεύει σημαντικό μερίδιο του εποπτικού κεφαλαίου. Δεδομένης της αποπληρωμής των στοχευμένων πράξεων πιο μακροπρόθεσμης αναχρηματοδότησης (TLTROs) και της εκπλήρωσης των στόχων των ελάχιστων απαιτήσεων για ίδια κεφάλαια και επιλέξιμες υποχρεώσεις (MREL), οι κίνδυνοι ρευστότητας και χρηματοδότησης έχουν μειωθεί αισθητά, με αποθέματα ασφαλείας πολύ υψηλότερα από τις εποπτικές απαιτήσεις και τον μέσο όρο της ΕΕ.
  4. Ο ρυθμός ανάπτυξης του πραγματικού ΑΕΠ αναμένεται να παραμείνει υψηλός στο 2,1% το 2025, πριν αρχίσει να μετριάζεται μεσοπρόθεσμα. Οι επενδύσεις θα εξακολουθήσουν να αποτελούν βασικό μοχλό ανάπτυξης, υποστηριζόμενες από έργα που χρηματοδοτούνται από το NGEU. Η αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης θα παραμείνει σταθερή, υποστηριζόμενη από την ευνοϊκή αύξηση της απασχόλησης και του εισοδήματος. Με τη σταθεροποίηση των παγκόσμιων τιμών ενέργειας, ο γενικός πληθωρισμός αναμένεται να επαναλάβει την πτωτική του τάση, ενώ ο δομικός πληθωρισμός θα είναι πιο επίμονος λόγω του πληθωρισμού των υπηρεσιών και της αύξησης στους μισθούς. Με τη λήξη της χρηματοδότησης από το NGEU, η ανάπτυξη προβλέπεται να μετριαστεί σε χαμηλότερα επίπεδα γύρω στο 1¼% μεσοπρόθεσμα. Το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών αναμένεται να μειωθεί σταδιακά κάτω του 4% του ΑΕΠ μεσοπρόθεσμα, καθώς οι εισαγωγές αναμένεται να επιβραδυνθούν παράλληλα με την εκκαθάριση των επενδύσεων που χρηματοδοτούνται από την ΕΑΓΕ.
  5. Οι κίνδυνοι για τις προοπτικές ανάπτυξης είναι ισορροπημένοι, ενώ οι κίνδυνοι για τον πληθωρισμό είναι ανοδικοί. Μεταξύ των πιθανώς δυσμενών παραγόντων είναι η επιβράδυνση της ανάπτυξης στις μεγάλες χώρες της ζώνης του ευρώ, η επιδείνωση των περιφερειακών συγκρούσεων και η παγκόσμια πολιτική. Η επιτάχυνση των φιλόδοξων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων θα μπορούσε να βελτιώσει περαιτέρω τις προοπτικές ανάπτυξης. Μια μεγαλύτερη και από την αναμενόμενη αύξηση μισθών θα μπορούσε να τροφοδοτήσει περαιτέρω τον πληθωρισμό των υπηρεσιών, ο οποίος ενδεχομένως να επιδεινωθεί από τις διακυμάνσεις στις παγκόσμιες και περιφερειακές τιμές της ενέργειας.
  6. Η συνεχιζόμενη δημοσιονομική εξυγίανση θα ενισχύσει περαιτέρω τη βιωσιμότητα του δημόσιου χρέους. Το πρωτογενές πλεόνασμα αναμένεται να παραμείνει υψηλό, περίπου στο 2,5% του ΑΕΠ το 2025, καθώς τα μειωμένα έσοδα από την πρόσθετη περικοπή των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης αναμένεται να αντισταθμιστούν σε γενικές γραμμές από τα κέρδη εσόδων από τις μεταρρυθμίσεις που αποσκοπούν στη μείωση της φοροδιαφυγής και την αύξηση της φορολογικής συμμόρφωσης. Με το πρωτογενές πλεόνασμα να παραμένει υψηλό στο 2,3% του ΑΕΠ μεσοπρόθεσμα, ο λόγος του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ προβλέπεται να μειωθεί περαιτέρω κατά περίπου 25 ποσοστιαίες μονάδες σε επίπεδα κάτω του 130% έως το 2030.
  7. Πρόσθετα μέτρα για τις δαπάνες που αυξάνουν την αποτελεσματικότητα θα ενίσχυαν περαιτέρω τα δημόσια οικονομικά της Ελλάδας. Απαιτούνται συνεχείς μεταρρυθμίσεις για την ενίσχυση του αποτελεσματικού σχεδιασμού και της διαχείρισης των δημόσιων επενδύσεων, μεταξύ άλλων μέσω της περαιτέρω ενίσχυσης του κεντρικού συντονισμού και των προμηθειών. Είναι σημαντικό να προστατευθούν οι μη συνταξιοδοτικές κοινωνικές δαπάνες, όπως η υγειονομική περίθαλψη και η εκπαίδευση, για την προώθηση της ανάπτυξης χωρίς αποκλεισμούς, με παράλληλη ενίσχυση της αποτελεσματικότητας. Η χώρα πρέπει να αντισταθεί σε υπερβολικές αυξήσεις των συντάξεων και των μισθών του δημόσιου τομέα με την εφαρμογή των πρόσφατων μεταρρυθμίσεων, για παράδειγμα με τη διασφάλιση ότι οι αυξήσεις των συντάξεων θα τηρούν τον καθιερωμένο τύπο αναπροσαρμογής χωρίς ad hoc προσαρμογή.
  8. Υπάρχουν περιθώρια για πρόσθετες μεταρρυθμίσεις που θα ενισχύσουν τα έσοδα, ώστε να μειωθεί περαιτέρω η φοροδιαφυγή και παράλληλα να ενισχυθεί η προοδευτικότητα του φορολογικού συστήματος. Η νέα μεσοπρόθεσμη στρατηγική της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων αποτελεί μια καλή ευκαιρία για τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό της φορολογικής διοίκησης και την αύξηση της είσπραξης φόρων, συνεχίζοντας να αξιοποιεί την ψηφιοποίηση που μειώνει επίσης το βάρος της συμμόρφωσης. Οι μεταρρυθμίσεις της φορολογικής πολιτικής θα πρέπει να επικεντρωθούν στη διεύρυνση της φορολογικής βάσης και στην αύξηση της προοδευτικότητας του φορολογικού συστήματος. Επιπλέον, οι αναποτελεσματικές φορολογικές δαπάνες, ιδίως οι οπισθοδρομικές απαλλαγές από τον ΦΠΑ σε ορισμένα αγαθά και υπηρεσίες, θα πρέπει να καταργηθούν σταδιακά. Οι αρχές θα πρέπει επίσης να εξετάσουν το ενδεχόμενο να αυξήσουν την τιμολόγηση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, ιδίως στους τομείς των μεταφορών και της βιομηχανίας, η οποία μπορεί να δημιουργήσει έσοδα για τη βελτίωση της κοινωνικής προστασίας και να συμβάλει στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και της ενεργειακής ασφάλειας με την ενίσχυση των κινήτρων της αγοράς.
  9. Ο δημοσιονομικός χώρος που δημιουργείται από πρόσθετα μέτρα ή καλύτερες από τις αναμενόμενες επιδόσεις θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί για τη μείωση του χρέους καθώς και για κρίσιμες κοινωνικές και κεφαλαιουχικές δαπάνες. Ενώ το δημόσιο χρέος παραμένει υψηλό, υπάρχουν σημαντικές ανάγκες για επενδύσεις σε υποδομές, ιδίως για την ενεργειακή ασφάλεια και για τη στήριξη της πράσινης μετάβασης. Οι αρχές θα πρέπει επίσης να εξετάσουν το ενδεχόμενο ενίσχυσης της στήριξης για κρίσιμες κοινωνικές δαπάνες, όπως η υγειονομική περίθαλψη και η εκπαίδευση, με αυξημένη στόχευση στους φτωχούς και ευάλωτους για την προώθηση της ανάπτυξης χωρίς αποκλεισμούς.
  10. Ολοκληρωμένες μεταρρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των διαρθρωτικών εμποδίων από την πλευρά της προσφοράς θα αυξήσουν την παραγωγικότητα και τις μεσοπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης.
  • Αύξηση της συμμετοχής του εργατικού δυναμικού και εξασφάλιση ενός καλύτερα καταρτισμένου εργατικού δυναμικού. Η αύξηση της διαθεσιμότητας υπηρεσιών φροντίδας παιδιών και ηλικιωμένων μπορεί να επιτρέψει στις γυναίκες να συμμετάσχουν πιο παραγωγικά στην οικονομία. Η μείωση της ακόμη υψηλής φορολογικής σφήνας, σε συνδυασμό με την κατάλληλη αναζήτηση εργασίας και τη σταδιακή κατάργηση ορισμένων χαρακτηριστικών του επιδόματος ανεργίας εντός της περιόδου επιλεξιμότητας, μπορεί να ενισχύσει τα κίνητρα για εργασία. Η αναβάθμιση και κλιμάκωση του συστήματος δια βίου μάθησης με αποτελεσματική συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα, ιδίως στις ψηφιακές και πράσινες δεξιότητες, καθώς και στην υγειονομική περίθαλψη, μπορεί να μειώσει τις αναντιστοιχίες δεξιοτήτων και να συμβάλει στην άμβλυνση των δυσχερειών για την απασχόληση των νέων και των γυναικών.
  • Επιτάχυνση των ρυθμιστικών μεταρρυθμίσεων. Η περαιτέρω μείωση του ρυθμιστικού φόρτου και των εμποδίων εισόδου για τις επιχειρήσεις, ιδίως στον τομέα των υπηρεσιών, θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό, θα αυξήσει την παραγωγικότητα και θα προωθήσει τις επενδύσεις. Η προώθηση του επιχειρηματικού δυναμισμού και η προώθηση της δημιουργίας ισχυρών θέσεων εργασίας είναι ουσιώδους σημασίας για την αποτελεσματική ένταξη των νεοεισερχόμενων στο εργατικό δυναμικό, ιδίως των γυναικών, στην απασχόληση. Η ποιότητα των κανονιστικών ρυθμίσεων πρέπει να βελτιωθεί με την αξιοποίηση της ψηφιοποίησης και την ενίσχυση των αξιολογήσεων των κανονιστικών επιπτώσεων. Η περαιτέρω διεύρυνση και εμβάθυνση της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς θα επιτρέψει στις επιχειρήσεις να αναπτυχθούν σε κλίμακα και να αυξήσουν την παραγωγικότητα.
  • Προώθηση των μεταρρυθμίσεων του δικαστικού συστήματος. Η πρόοδος στην εφαρμογή του νέου πλαισίου αφερεγγυότητας, το οποίο είναι απαραίτητο για την αντιμετώπιση του μεγάλου αποθέματος προβληματικών οφειλών από κληρονομιά κρίσης, παρεμποδίζεται από ανισορροπίες και δυσκαμψίες στη λειτουργία του συστήματος πολιτικής δικαιοσύνης. Σύμφωνα με το πρόσφατο πρόγραμμα δικαστικής μεταρρύθμισης, οι προσπάθειες θα πρέπει να επικεντρωθούν στην επιτάχυνση της επίλυσης των δικαστικών υποθέσεων. Τέτοιες μεταρρυθμίσεις όχι μόνο θα ενισχύσουν την ανθεκτικότητα του χρηματοπιστωτικού τομέα αλλά και θα προωθήσουν την παραγωγική ανάπτυξη διευκολύνοντας την ανακατανομή του κεφαλαίου σε πιο παραγωγικές δραστηριότητες και υψηλότερες επενδύσεις.11. Η συνεχής πρόοδος στην πράσινη και ψηφιακή μετάβαση θα συμβάλλει στην επίτευξη ενεργειακής ασφάλειας και στην περαιτέρω ενίσχυση της αύξησης της παραγωγικότητας. Η βελτίωση της συνδεσιμότητας της ηλεκτρικής ενέργειας με απομακρυσμένα νησιά και η ενίσχυση της ενεργειακής απόδοσης στις βιομηχανίες και τις μεταφορές είναι απαραίτητες για την επίτευξη των επικαιροποιημένων κλιματικών στόχων. Η αξιοποίηση της συνεχιζόμενης αύξησης της ηλιακής και αιολικής ισχύος, η κλιμάκωση των δικτύων δικτύου και οι λύσεις αποθήκευσης θα συμβάλουν στην ενεργειακή ασφάλεια, εξασφαλίζοντας σταθερό εφοδιασμό με ηλεκτρική ενέργεια. Βασικότερα, η ολοκλήρωση της Ενεργειακής Ένωσης σε επίπεδο ΕΕ, με μια πλήρως ολοκληρωμένη και διασυνδεδεμένη αγορά ενέργειας, θα παραμείνει ζωτικής σημασίας. Επιπλέον, με βάση την αξιέπαινη ψηφιοποίηση της δημόσιας διοίκησης και τη νέα εθνική στρατηγική για την τεχνητή νοημοσύνη, οι αρχές θα πρέπει να δώσουν κίνητρα για την ισχυρότερη υιοθέτηση ψηφιακών τεχνολογιών από τον ιδιωτικό τομέα, ώστε να ενισχυθεί η αύξηση της παραγωγικότητας.

    12. Η παρακολούθηση των πιστωτικών κινδύνων από τις τράπεζες θα πρέπει να ενισχυθεί περαιτέρω, με παράλληλη ενίσχυση της κεφαλαιακής επάρκειας και της ποιότητάς της. Με την επιτάχυνση της πιστωτικής επέκτασης, οι εποπτικές αρχές θα πρέπει να συνεχίσουν να εξετάζουν εξονυχιστικά τον βαθμό στον οποίο οι τράπεζες εφαρμόζουν επαρκείς και εμπροσθοβαρείς πολιτικές προβλέψεων, υποστηριζόμενες από επαρκείς αποτιμήσεις εξασφαλίσεων. Οι εποπτικές αρχές θα πρέπει επίσης να παρακολουθούν στενά τον τρόπο με τον οποίο οι τράπεζες προσαρμόζουν τα επιχειρηματικά τους μοντέλα στο μεταβαλλόμενο λειτουργικό περιβάλλον και να ενισχύουν περαιτέρω τα πλαίσια διαχείρισης κινδύνων. Τα επί του παρόντος αυξημένα κέρδη των τραπεζών θα πρέπει να αξιοποιηθούν πρωτίστως για τη δημιουργία κεφαλαιακών αποθεμάτων και τη βελτίωση της ποιότητας του κεφαλαίου. Η πρόσφατα ανακοινωθείσα πρωτοβουλία των τραπεζών να επιταχύνουν την απόσβεση των DTC θα ενισχύσει την ανθεκτικότητα των τραπεζών και θα μειώσει τη σχέση τράπεζας-κράτους

    13. Η εφαρμογή της πρόσφατα εγκριθείσας συνολικής μακροπροληπτικής εργαλειοθήκης θα ενισχύσει περαιτέρω την ανθεκτικότητα του τραπεζικού τομέα. Το προσωπικό χαιρετίζει την ενεργοποίηση των μέτρων με βάση τον δανειολήπτη (BBM) για τα ενυπόθηκα δάνεια και ένα θετικά ουδέτερο αντικυκλικό κεφαλαιακό απόθεμα ασφαλείας (CCyB). Τα BBMs, με τη μορφή ανώτατων ορίων στους δείκτες δάνειο προς αξία (LTV) και εξυπηρέτηση χρέους προς εισόδημα (DSTI), αναμένεται να συμβάλουν στον περιορισμό της υπερβολικής συσσώρευσης ενυπόθηκης μόχλευσης, περιορίζοντας παράλληλα την έκθεση των τραπεζών στην έκρηξη της αγοράς κατοικίας, αν και απαιτείται στενή παρακολούθηση. Δεδομένων των ακόμη σχετικά χαμηλών συνδυασμένων κεφαλαιακών αποθεμάτων ασφαλείας, οι αρχές θα μπορούσαν να εξετάσουν το ενδεχόμενο αναπροσαρμογής του συντελεστή CCyB μεσοπρόθεσμα για να ευθυγραμμιστούν με την αυξανόμενη αβεβαιότητα και να ενισχύσουν την ανθεκτικότητα.

Κλείνοντας την έκθεσή του για την Ελλάδα, το ΔΝΤ αναφέρει πως «η αποστολή θα ήθελε να ευχαριστήσει τις ελληνικές αρχές και τα άλλα ενδιαφερόμενα μέρη για την ευγενική φιλοξενία τους και για τις ανοικτές και παραγωγικές συζητήσεις».

Διαβάστε επίσης

Ξενοδοχειακά deals 20 δισ. ευρώ φέρνει το 2025 στην Ευρώπη

Οκτώ προτάσεις για την αναβάθμιση του ελληνικού σιδηρόδρομου

Ηλεκτροκίνηση: Το μεγάλο στοίχημα των ταχυφορτιστών και του δικτύου

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!