THEPOWERGAME
Πάνω από 9 δισ. ευρώ ξόδεψαν το 2024 οι καταναλωτές για τρόφιμα στα ψώνια του σούπερ μάρκετ, μειώνοντας δαπάνες σε είδη προσωπικής υγιεινής και απορρυπαντικά, γεγονός που επιβράδυνε τη συνολική ανάπτυξη των πωλήσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο.
Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε χθες η Circana, οι πωλήσεις των ταχέως κινούμενων καταναλωτικών αγαθών στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν 3,1% στο ενδεκάμηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2024, έναντι 10,3% έναν χρόνο πριν. Η αύξηση σε απόλυτο μέγεθος υπολογίζεται σε 328 εκατ. ευρώ και ήρθε με αποκλειστική συνεισφορά των πωλήσεων τροφίμων, αφού οι πωλήσεις άλλων προϊόντων εμφανίζουν πτώση, γεγονός που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην πτώση τιμών. Εκτιμούμε ότι οι τάσεις αυτές θα ενισχυθούν με τα στοιχεία του τζίρου του Δεκεμβρίου.
Συνολικά οι τιμές εμφανίζουν σταθεροποίηση (-0,1%), ενώ ειδικά στις μεγάλες κατηγορίες των προϊόντων προσωπικής φροντίδας και απορρυπαντικών οι τιμές υποχώρησαν ανά προϊόν στους 11 μήνες του 2024 κατά 3,8% και 2,2% αντίστοιχα. Σε αυτές τις κατηγορίες χάθηκαν 5 εκατ. ευρώ και 3 εκατ. ευρώ τζίρου αντίστοιχα στο εξεταζόμενο διάστημα. Αντίθετα, στα τρόφιμα οι τιμές αυξήθηκαν κατά 0,8% και η αξία των πωλήσεων αυξήθηκε κατά 327 εκατ. ευρώ (ξεπέρασαν τα 8,9 δισ. ευρώ σε 11 μήνες του 2024). Επίσης, περίπου κατά 9 εκατ. ευρώ αυξήθηκαν οι πωλήσεις σε άλλες κατηγορίες, όπως π.χ. τα προϊόντα bazaar. Έτσι, η αξία της αγοράς έφτασε στα 10,876 δισ. ευρώ συνολικά στο τέλος Νοεμβρίου, από 10,548 δισ. ευρώ στο αντίστοιχο διάστημα του 2023. Υπολογίζεται ότι με την προσθήκη του τζίρου του Δεκεμβρίου ο τζίρος των σούπερ μάρκετ το 2024 ξεπερνά τα 11 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, οι καταναλωτές προτιμούν όλο και περισσότερο τα μίνι μάρκετ, μικρά καταστήματα μέχρι 400 τ.μ., των οποίων οι πωλήσεις αυξάνονται με ρυθμό 5,9%. Το μερίδιό τους στο σύνολο της πίτας της αγοράς έχει ξεπεράσει αυτό των hypermarkets, των οποίων οι πωλήσεις αυξάνονται με ρυθμό 4% (μερίδιο 11,9 και 11,6 ποσοστιαίες μονάδες αντίστοιχα). Σημειώνεται ότι ο τζίρος και στους δύο αυτούς τύπους σούπερ μάρκετ το 2023 αυξανόταν με διψήφιο ρυθμό. Το μεγαλύτερο μερίδιο, πάντως, ελέγχουν τα σούπερ μάρκετ από 400 έως 2.500 τ.μ., αν και οι πωλήσεις τους αναπτύσσονται με χαμηλότερους ρυθμούς.
Σούπερ μάρκετ: Πώς κινήθηκαν οι βασικές κατηγορίες FMCG
Τα στοιχεία δείχνουν ισοδύναμη αύξηση πωλήσεων σε ετήσια βάση, στο 3,1%, τόσο για τα προϊόντα σταθερού barcode, που αποτελούν το 78% της αγοράς, όσο και για τα χύμα, που αντιστοιχούν στο υπόλοιπο 22%. Εν τω μεταξύ, στους ταχυκίνητους κωδικούς (FMCG), όπου καταγράφεται ισχυρή προωθητική ένταση και στις 3 μεγάλες κατηγορίες: τρόφιμα, προϊόντα προσωπικής περιποίησης και απορρυπαντικά, σημειώνεται κάμψη των πωλήσεων τον Νοέμβριο 1,2%, τόσο σε αξία όσο και σε όγκο. Στο ενδεκάμηνο, την ανάπτυξη της αγοράς κατά 3,1% σε αξία και 3,2% σε όγκο οδήγησαν τα τρόφιμα, με μερίδιο σχεδόν 82% στο σύνολο της πίτας και με αύξηση πωλήσεων 3,8% όταν οι άλλες δύο μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, προσωπικής φροντίδας και απορρυπαντικά, σημείωσαν πτώση πωλήσεων σε αξία 0,5% και 0,4% αντίστοιχα. Πάντως, με όρους όγκου σημειώνεται αύξηση και στις τρεις κατηγορίες, 3,3% στα τρόφιμα, 3,4% στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και 1,9% στα απορρυπαντικά και τα είδη οικιακής χρήσης.
Οι επιταχυντές στα τρόφιμα και οι τιμές στα σούπερ μάρκετ
Ειδικότερα στα τρόφιμα, τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων καταγράφουν τα μη αλκοολούχα και τα αλκοολούχα ποτά, 6,9% και 6,5% αντίστοιχα. Ακολουθούν τα κατεψυγμένα με 5,3% και τα γαλακτοκομικά με 4,2%. Με όρους όγκου πωλήσεων η κατάταξη διαφοροποιείται ελαφρώς, καθώς ηγούνται τα γαλακτοκομικά με 6,8% και ακολουθούν τα αλκοολούχα με 6,6% και μετά τα μη αλκοολούχα ποτά και τα κατεψυγμένα τρόφιμα, με αύξηση 5,4% και οι δύο κατηγορίες. Επίσης, παρατηρούνται αυξήσεις τιμών κυρίως στα σνακς (3,2%), στα βοηθήματα μαγειρικής και καρυκεύματα (2,5%) και στα αναψυκτικά και μη αλκοολούχα ποτά (1,4%). Στον αντίποδα, οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών σημειώνονται σε είδη προσωπικής υγιεινής (-6,2%), απορρυπαντικά (-3,1%), καθώς και στα γαλακτοκομικά (-2,4%).
Καλπάζει η ιδιωτική ετικέτα
Εν τω μεταξύ, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν αυξήσει το μερίδιό τους σε 26,7%, έναντι 73,3% των επώνυμων, με πωλήσεις που αυξάνονται με ετήσιο ρυθμό 4,9% από 2,5% αντίστοιχα. Είναι επίσης σημαντικό να αναφερθεί ότι ενώ στις κατηγορίες προϊόντων προσωπικής φροντίδας και απορρυπαντικών το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας υποχωρεί ελαφρώς κατά 0,8 και 0,1 της μονάδας αντίστοιχα, ήτοι μερίδιο 20% και 25,7% στις αντίστοιχες κατηγορίες, στα τρόφιμα αυξάνεται. Στο ενδεκάμηνο του 2024 το μερίδιο των πωλήσεων τροφίμων ιδιωτικής ετικέτας ήταν 27,4% στο σύνολο των πωλήσεων της κατηγορίας, από 26,7% έναν χρόνο πριν.
Διαβάστε επίσης
Λουί Ντρέιφους: Ποιος είναι ο Όμιλος τιτάνας των αγροδιατροφικών εμπορευμάτων
Ελαιόλαδο: Η πτώση των τιμών παραγωγού και η τιμή στο ράφι
ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ ξεκινούν εργασίες πρόληψης πυρκαγιών κοντά σε δίκτυα