THEPOWERGAME
Με τη δυναμική του ελληνικού τουρισμού να διαγράφει ανοδική πορεία, η χώρα προχωρεί με σχεδιασμό και στρατηγική, αναζητώντας νέες αγορές και ενισχύοντας τις ήδη υπάρχουσες. Στο πλαίσιο άτυπης συνάντησης, η υπουργός Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη, και ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ, Ανδρέας Φιορεντίνος, παρουσίασαν τις βασικές προτεραιότητες και τις νέες προκλήσεις για τον τομέα.
Η Ινδία «χρυσός στόχος» για το 2025
Η Ινδία αποτελεί την κορυφαία νέα αγορά για την Ελλάδα. «Η χώρα έχει διαφορετικά κέντρα με ιδιαίτερες ανάγκες, όπως το Νέο Δελχί, πολιτικό κέντρο, και τη Βομβάη, εμπορικό κέντρο», εξήγησε η κ. Κεφαλογιάννη. Τον Φεβρουάριο του 2025, με επίκεντρο την τουριστική έκθεση του Νέου Δελχί, προγραμματίζεται η αποστολή ελληνικής αντιπροσωπείας για συναντήσεις με τους βασικούς εμπλεκόμενους της τοπικής τουριστικής αγοράς, τόσο σε πολιτικό, όσο και σε επιχειρηματικό επίπεδο.
Η πρόκληση, ωστόσο, παραμένει η διευκόλυνση της θεώρησης εισόδου (visa). Παρ’ όλο που υπάρχει ελληνική πρεσβεία στο Δελχί, η υπουργός τόνισε την ανάγκη ενίσχυσης των προξενικών αρχών στη Βομβάη και στο Μπαγκαλόρ. «Η εντολή του πρωθυπουργού είναι ξεκάθαρη: να δημιουργηθούν οι κατάλληλες υποδομές για να διευκολύνουμε την πρόσβαση των Ινδών ταξιδιωτών στην Ελλάδα», υπογράμμισε. Παράλληλα, η απευθείας αεροπορική σύνδεση με τη χώρα θα αποτελέσει σημαντικό πλεονέκτημα για την ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος.
Να σημειωθεί ότι η Aegean έχει δηλώσει την πρόθεσή της να αναπτύξει αεροπορική σύνδεση με την Ινδία το επόμενο χρονικό διάστημα, ενώ η επένδυση της ινδικής εταιρείας στο νέο αεροδρόμιο του Καστελίου Κρήτης, αλλά και μια σειρά από κινήσεις που πραγματοποιεί η Ελλάδα, προκειμένου να γίνει γνωστή η χώρα στην Ινδία ως τουριστικός προορισμός, αναμένεται να ενισχύσουν περαιτέρω τις τουριστικές ροές.
Προοπτικές στις αγορές της Ασίας και της Αραβικής Χερσονήσου
Η Νότια Κορέα, η Ιαπωνία, η Κίνα και η Σαουδική Αραβία βρίσκονται επίσης στον στρατηγικό σχεδιασμό. Με τη Νότια Κορέα πρόκειται να υπογραφεί μνημόνιο συνεργασίας, μόλις ξεπεραστούν τα εσωτερικά προβλήματα της χώρας. Η συνεργασία με τη Σαουδική Αραβία χαρακτηρίζεται από «εξαιρετική διάθεση» και αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω με νέες δράσεις. Οι χώρες της Αραβικής Χερσονήσου, γενικότερα, εμφανίζουν ισχυρό ενδιαφέρον για την Ελλάδα, γεγονός που ανοίγει τον δρόμο για στοχευμένες καμπάνιες.
Ενίσχυση παραδοσιακών αγορών
Στις παραδοσιακές αγορές, οι Ηνωμένες Πολιτείες και το Ηνωμένο Βασίλειο παραμένουν στο επίκεντρο. Η φετινή χρονιά σημείωσε ρεκόρ απευθείας πτήσεων από την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ, με την κ. Κεφαλογιάννη να στοχεύει πλέον και στη Δυτική Ακτή, παρά τις προκλήσεις που θέτει η οργάνωση νέων πτήσεων από αυτήν την περιοχή.
Στην αγγλική αγορά, αναμένεται η πρώτη διμερής συμφωνία τουριστικής συνεργασίας, η οποία θα περιλαμβάνει δράσεις για την ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος, αλλά και ενδεχόμενη επενδυτική συνεργασία. Άλλωστε, τα μέχρι τώρα μηνύματα δείχνουν ότι το 2025 οι Βρετανοί τουρίστες στην Ελλάδα θα ξεπεράσουν σε αφίξεις τους Γερμανούς. Πάντως, η γερμανική αγορά, που παραδοσιακά είναι σημαντική για την Ελλάδα, παραμένει ένας βασικός πυλώνας ανάπτυξης.
Επιπλέον, η έννοια του slow tourism, που εστιάζει στην αυθεντικότητα και την πολιτιστική εμπειρία, έχει κερδίσει έδαφος στη γαλλική αγορά. Όπως εξήγησε ο κ. Φιορεντίνος, οι Γάλλοι ταξιδιώτες αναζητούν πιο αργούς ρυθμούς και ποιοτικές εμπειρίες, στοιχείο που η Ελλάδα μπορεί να προσφέρει.
Προβολή και στρατηγική χρηματοδότηση
Η τουριστική προβολή της χώρας για το 2025 προβλέπεται ενισχυμένη, με περισσότερα από 20 εκατ. ευρώ να διατίθενται για δράσεις. «Κάθε ευρώ που επενδύουμε επιστρέφει πολλαπλάσιο», τόνισε ο κ. Φιορεντίνος, αναφέροντας τις θετικές τάσεις που παρατηρούνται στις διεθνείς αγορές.
Στο πλαίσιο αυτό, ανέφερε ότι αυτήν τη στιγμή ο ΕΟΤ έχει θέσει ως προτεραιότητά του την ενίσχυση των 17 γραφείων εξωτερικού με την αναβάθμιση της επιχειρησιακής τους δυνατότητας, έτσι ώστε να λειτουργούν το καθένα από αυτά «ως ένας μικρός ΕΟΤ». Ξεκαθάρισε, επίσης, ότι δεν πρόκειται να κλείσει κανένα γραφείο εξωτερικού, αλλά δεν υπάρχει και σχεδιασμός για άνοιγμα κάποιου νέου.
Επόμενο βήμα, η βιώσιμη ανάπτυξη
Η αναθεώρηση του Ειδικού Χωροταξικού για τον τουρισμό είναι ζωτικής σημασίας, καθώς οι αλλαγές στις τουριστικές συνθήκες απαιτούν αναπροσαρμογές. Όπως σημείωσε η κ. Κεφαλογιάννη, «οι παρατηρήσεις από τη δημόσια διαβούλευση ενσωματώνονται από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ενώ είναι απαραίτητο να οριστεί μια νέα κατεύθυνση για τη βιώσιμη ανάπτυξη».
Στο πλαίσιο αυτό, στο νομοσχέδιο του υπουργείου Τουρισμού, το οποίο βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση και αναμένεται να εισαχθεί στη Βουλή το νέο έτος, περιλαμβάνεται και το σύστημα κατάταξης των ξενοδοχείων με κριτήρια βιωσιμότητας. Με τη συνδρομή των δύο Επιμελητηρίων, του Ξενοδοχειακού και του Τεχνικού, «φιλοδοξούμε να αποτελέσει πρότυπο και στην Ευρώπη, δίνοντας ως χώρα την κατεύθυνση για το πώς θα πρέπει να λειτουργούν τα τουριστικά καταλύματα».
Αν και ακόμα η ανάπτυξη αυτού του συστήματος έχει πολύ δρόμο, ωστόσο στόχος είναι να συνδεθεί και με χρηματοδοτικά εργαλεία. Τέλος, ο κ. Φιορεντίνος σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι ο ΕΟΤ πρέπει να εντάξει στην επικοινωνία του και το πώς θα αξιοποιηθούν οι πόροι από τα τέλη που επιβάλλονται στους τουρίστες για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, κάτι που το έχουν ζητήσει και οι ξένοι επισκέπτες.
Διαβάστε επίσης
Συντάξεις Ιανουαρίου 2025: Πότε ξεκινούν οι πληρωμές
Οι ωφελημένοι του 2025: Ποιοι θα δουν ελαφρύτερο εκκαθαριστικό φόρου
Metlen: Το σχέδιο για πράσινη «δύναμη πυρός» 2,7 GW στην Ελλάδα