THEPOWERGAME
Με την ιδιωτική ετικέτα να εδραιώνεται και τις προωθητικές ενέργειες να αγγίζουν ιστορικά υψηλά, ο ρυθμός ανάπτυξης του οργανωμένου λιανεμπορίου (σούπερ μάρκετ) οδεύει πάνω από το 3,5%, επιβεβαιώνοντας τις προβλέψεις των αναλυτών για το κλείσιμο της φετινής χρονιάς πάνω από αυτά τα επίπεδα.
Αν και ο ρυθμός ανάπτυξης το 2024 υπολείπεται αυτού που καταγράφηκε το 2023 (10,3%, Circana), η αξία της αγοράς ταχυκίνητων κωδικών (FMCG) ξεπερνά τα 10 δισ. ευρώ, φτάνοντας ήδη στο δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2024 σε 9,9 δισ. ευρώ, με το 78% να αποτελεί το μερίδιο των προϊόντων σταθερού barcode και το 22% να αντιστοιχεί στο μερίδιο των χύμα ή επί ζυγίω προϊόντων.
Κι ενώ η αξία της αγοράς αυξάνεται με ρυθμό 3,5%, ο όγκος πωλήσεων αναπτύσσεται με ρυθμό 3,7%, ενώ συνολικά οι τιμές υποχωρούν 0,1%, παρά τις αυξήσεις που καταγράφονται στα τρόφιμα, σε μια εποχή που η πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης σε συνεργασία με τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ για μειώσεις τιμών έχει οδηγήσει σε μια λίστα με πάνω από 670 κωδικούς προϊόντων, με μειώσεις τιμών από 5% έως 24%.
Τα σενάρια για την ανάπτυξη της αγοράς σούπερ μάρκετ το 2025
Αξίζει να αναφερθεί ότι για το 2025 το τοπίο είναι ακόμη θολό, με τις εταιρείες μετρήσεων να μιλούν με σενάρια. Για παράδειγμα, η Circana έχει επεξεργαστεί το σενάριο της μείωσης τιμών κατά 1,3% ανά τεμάχιο, το σενάριο σταθερών τιμών και το σενάριο αυξήσεων τιμών κατά 2,9%, με αποτύπωμα και στην ανάπτυξη της αγοράς σούπερ μάρκετ, που υπολογίζεται σε 3,2% με σταθερές τιμές.
Σε κάθε περίπτωση, οδηγός της ανάπτυξης της οργανωμένης αγοράς του λιανεμπορίου είναι τα τρόφιμα, όπου -όπως αναφέρθηκε- παρατηρείται αύξηση τιμών, αντίθετα με τις μεγάλες κατηγορίες απορρυπαντικών και ειδών προσωπικής φροντίδας, όπου οι τιμές συνεχίζουν να αποκλιμακώνονται σε μεγάλο βαθμό. Μια άλλη αξιοσημείωτη τάση είναι ότι οι καταναλωτές πριμοδοτούν τα μικρά καταστήματα ευκολίας (convenience stores), τα οποία έχουν ακόμη μειοψηφικό μερίδιο στην πίτα της αγοράς, αλλά τρέχουν με υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης από τα μεγάλα σούπερ μάρκετ.
Οι επιδόσεις των σούπερ μάρκετ από την αρχή του έτους
Όσον αφορά τις επιδόσεις της αγοράς, σύμφωνα με στοιχεία της NielsenIQ, που παρουσιάστηκαν στο πρόσφατο συνέδριο του ΙΕΛΚΑ, από την αρχή του έτους (1.1.2024 έως 3.11.2024) καταγράφεται αύξηση του όγκου πωλήσεων της αγοράς κατά 3,7%, αύξηση της αξίας κατά 3,9%, με τον κλαδικό πληθωρισμό να διαμορφώνεται σε 0,2%. Με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, το τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς εξελίσσεται καλύτερα, καθώς καταγράφεται αύξηση πωλήσεων σε όγκο και αξία, κατά 4,5% και 4,8% αντίστοιχα, ενώ ο πληθωρισμός στον κλάδο είναι αρνητικός κατά 0,3%.
Την ίδια στιγμή, τα στοιχεία που δημοσίευσε χθες η Circana για το δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου δείχνουν ανάπτυξη της αγοράς ταχυκίνητων προϊόντων κατά 3,5%, έναντι 10,3% στο αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Τα τρόφιμα ηγούνται με ρυθμό ανάπτυξης 4,2%, ενώ με οριακή ανάπτυξη της τάξης του 0,3% ακολουθούν τα απορρυπαντικά και με την κατηγορία ειδών προσωπικής υγιεινής να παραμένει σταθερή.
Συνεχίζεται η αύξηση τιμών στα τρόφιμα
Οι τιμές μειώνονται στο σύνολο της αγοράς κατά 0,1%. Ειδικότερα, στα τρόφιμα παρατηρείται αύξηση της αξίας πωλήσεων κατά 4,5% και του όγκου κατά 3,7%, με τις τιμές να καταγράφουν σταθερή αύξηση, που στο δεκάμηνο υπολογίζεται σε 0,8%. Στα είδη προσωπικής φροντίδας σημειώνεται σταθερός τζίρος, με αύξηση όγκου πωλήσεων κατά 3,8% και τιμές μειωμένες κατά 3,7% ανά μονάδα προϊόντος. Στα απορρυπαντικά και τα είδη οικιακής φροντίδας σημειώνεται αύξηση 0,3% σε αξία και 2,5% σε όγκο πωλήσεων και οι τιμές σημειώνουν μείωση 2,1%.
Ειδικά στα τρόφιμα, παρατηρείται οριακή μείωση τιμών σε πολλές κατηγορίες, αλλά ταυτόχρονα καταγράφεται αύξηση στα σνακ, τα καρυκεύματα-μαγειρικά βοηθήματα, τα μη αλκοολούχα ποτά και τα κατεψυγμένα.
Σε επίπεδο αξίας, μεγαλύτερη είναι η αύξηση τζίρου στις κατηγορίες αλκοολούχων και μη αλκοολούχων ποτών, της τάξης του 7,2% και 7,5% αντίστοιχα, ενώ διερευνώντας την ανάπτυξη με όρους όγκου, και πάλι πρωταγωνιστούν οι δύο συγκεκριμένες κατηγορίες, μαζί με τα γαλακτοκομικά, που αναπτύσσονται με ρυθμό 7,4%.
Εδραιώνεται η ιδιωτική ετικέτα με μπροστάρη τα τρόφιμα
Για την ιδιωτική ετικέτα τα στοιχεία της Circana δείχνουν ότι το μερίδιό της έχει φτάσει στο 26,7% στο δεκάμηνο, με τα branded προϊόντα να ελέγχουν το 73,3% της αγοράς, με ανάπτυξη 5,5% και 2,8% αντίστοιχα. Πιο δυναμική είναι η ανάπτυξη της ιδιωτικής ετικέτας στα τρόφιμα, με μερίδιο 27,4%, ενώ είναι αξιοσημείωτο ότι χάνει έδαφος στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας, με μερίδιο 19,9% από 20,9% στο τέλος της περσινής χρονιάς, και λιγότερο στα απορρυπαντικά, με μερίδιο 25,7% από 25,8% πέρυσι, γεγονός που έχει να κάνει και με την αυξημένη προωθητική ένταση, που είναι πιο έντονη στα μη τρόφιμα.
Τα μικρά σούπερ μάρκετ προτιμούν οι καταναλωτές
Αξίζει να σημειωθεί η σταθερή ανάπτυξη των μικρών σημείων πώλησης, που ελέγχουν μερίδιο στην πίτα της αγοράς του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων κοντά στο 12%. Στο δεκάμηνο οι πωλήσεις τους αυξάνονται με ρυθμό 6,2%, υψηλότερο από αυτόν των hypermarkets που κινείται στο 4,4%, με μερίδιο περίπου ίδιο, ήτοι 11,5%. Βέβαια, τη μερίδα του λέοντος αποσπά η μεσαία κατηγορία, τα σούπερ μάρκετ 400-1.000 τ.μ., με μερίδιο πάνω από 33% και ρυθμό ανάπτυξης γύρω στο 2,3%-2,5% και τα σούπερ μάρκετ από 1.000 έως 2.500 τ.μ., με μερίδιο 43,5% και ανάπτυξη 3,5%.
Είναι δε αξιοσημείωτη η σταθερή ανάπτυξη της αγοράς στα νησιά, ως αποτέλεσμα της αυξανόμενης τουριστικής κίνησης, με ενδεικτικό το μερίδιο της Κρήτης, που έχει ξεπεράσει το 8% στο σύνολο της αγοράς και με ρυθμό ανάπτυξης σχεδόν διπλάσιο του ρυθμού ανάπτυξης της αγοράς. Το μερίδιο της Αττικής περιορίζεται σε σχέση με το κλείσιμο της περσινής χρονιάς, σε 45,8 μονάδες βάσης από 46,5 αντίστοιχα, ενώ η συμπρωτεύουσα παραμένει σταθερή στο 10,7%.
Διαβάστε επίσης
Αναπληρωτές: Με έκπτωση τα ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια
Ο χρησμός της Goldman Sachs για Ευρώπη και ΗΠΑ το 2025
Πώς αξιολογεί η CVC Capital την επένδυσή της στη ΔΕΗ