THEPOWERGAME
Η έλλειψη καταναλωτικής διάθεσης -πέραν της έλλειψης καταναλωτικής δύναμης- είναι ζητούμενο, τόσο για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, όσο και για τη βιομηχανία τροφίμων, για την οποία η μείωση της κατανάλωσης είναι καταστροφική, όπως τόνισε ο Ιωάννης Γιώτης, επικεφαλής της ομώνυμης βιομηχανίας και πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ), μιλώντας χθες στο συνέδριο του ΙΕΛΚΑ.
Από την πλευρά του, ο Δημήτρης Μαύρος, διευθύνων σύμβουλος της MRB, μίλησε στο συνέδριο του ΙΕΛΚΑ που διοργάνωσε η Boussias Communications για τον νέο όρο «surv-living» (σύμπτυξη survive και living), για να αναδείξει την ταλάντωση του καταναλωτή μεταξύ της επιβίωσης και της ποιότητας ζωής, που συνίσταται στη δυνατότητά του να ζει χωρίς στρες και ανησυχίες. Τόνισε ότι και οι retailers είναι brands και επηρεάζουν τις καταναλωτικές τάσεις, προτείνοντας στους επιχειρηματίες ανθρωποκεντρική προσέγγιση στις πολιτικές marketing.
«Οι καταναλωτές είναι η περιουσία μας», τόνισε από την πλευρά του ο κ. Γιώτης μιλώντας για τη βιομηχανία των επώνυμων τροφίμων και ποτών, που δίνει έμφαση σε καθημερινή βάση στη διασφάλιση πρόσβασης για τους καταναλωτές σε βιώσιμα, ασφαλή, ποιοτικά και προσιτά προϊόντα. Αναφερόμενος στο κόστος παραγωγής, εξήγησε ότι σε μια περίοδο που το ζήτημα του πληθωρισμού εξακολουθεί να είναι επίκαιρο, η βιομηχανία απορροφά σταθερά το σημαντικότερο μέρος του κόστους. «Με τη συντονισμένη προσπάθεια όλων μας είδαμε σταθεροποίηση των τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ τον Οκτώβριο, με τον δείκτη των τυποποιημένων τροφίμων να βρίσκεται μόλις στο 0,5% -με την εξαίρεση του ελαιόλαδου», πρόσθεσε χαρακτηριστικά.
Κλίμα δυσπιστίας στη βιομηχανία τροφίμων από τους ελέγχους
Ωστόσο, παρά τις παραπάνω προσπάθειες της βιομηχανίας για προσιτές τιμές στο ράφι, οι επιχειρηματίες δηλώνουν ότι βιώνουν κλίμα δυσπιστίας εξαιτίας των συνεχών ελέγχων. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΒΤ, οι συνεχείς έλεγχοι βαρύνουν τον κλάδο και πλήττουν τη φήμη του, αν και έχει αποδείξει την αξιοπιστία και τη συνέπειά του. Εξήγησε ότι το ποσοστό της δαπάνης για τρόφιμα δεν αποτελεί το κύριο βάρος για τα νοικοκυριά -δεδομένου ότι είναι μεγαλύτερο το ειδικό βάρος των ενοικίων, της ενέργειας και των καυσίμων-, ενώ από την άλλη μεριά η μείωση της κατανάλωσης είναι καταστροφική. «Αυτή είναι η αλήθεια μας. Η διατήρηση της ζήτησης και η ενίσχυσή της είναι ζωτικής σημασίας για να συνεχίσουμε να λειτουργούμε και να μπορούμε με συνέπεια να στηρίζουμε χιλιάδες οικογένειες που εξαρτώνται από μας», σημειώνει.
Σύμφωνα με τον ΣΕΒΤ, η βιομηχανία τροφίμων και ποτών βρέθηκε τα τελευταία χρόνια αντιμέτωπη με πρωτόγνωρες προκλήσεις, που δείχνουν τον δρόμο για πρωτοβουλίες, με στόχο την ευελιξία και την ανθεκτικότητα, αλλά και για επενδύσεις σε έρευνα και καινοτομία.
Το ιδιαίτερα ανησυχητικό φαινόμενο του δημογραφικού προβλήματος -με πρόβλεψη για 69.000 γεννήσεις το 2024, από μόλις 72.000 γεννήσεις το 2023 και 76.000 το 2022- απειλεί τις προοπτικές της ελληνικής κοινωνίας και έχει επιπτώσεις στη ζήτηση.
Ως ισχυρός πυλώνας της ελληνικής οικονομίας και πρώτος κλάδος στη μεταποίηση, η ελληνική βιομηχανία τροφίμων επιχειρεί να διαχειριστεί τις προκλήσεις, παραμένοντας προσηλωμένη στη διασφάλιση της διατροφικής επάρκειας στη χώρα μας, ανοίγοντας ταυτόχρονα νέες προοπτικές στον διατροφικό μας πολιτισμό. Στο πλαίσιο αυτό, ο ΣΕΒΤ και τα μέλη του εντοπίζουν τις πιο σημαντικές προκλήσεις σε τρεις βασικούς άξονες:
- στην παραγωγή και στην εφοδιαστική αλυσίδα,
- στο ανθρώπινο δυναμικό και την προαγωγή του και
- στη στήριξη της κατανάλωσης.
Για τη μεν παραγωγή και την εφοδιαστική αλυσίδα, οι διακυμάνσεις στις τιμές των πρώτων υλών αποτελούν ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα, καθώς δημιουργούν αστάθεια, που επιδεινώνει την ήδη περιορισμένη διαθεσιμότητα των πόρων. Ειδικά τα τελευταία τρία χρόνια, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΒΤ, η βιομηχανία κατέβαλε σημαντικές προσπάθειες και απορρόφησε μεγάλο μέρος των αυξήσεων στις πρώτες ύλες, βάζοντας φρένο στη μετακύλισή τους στις τελικές τιμές των προϊόντων. Επίσης, σημαντικό εμπόδιο, κυρίως για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου, αποτελούν οι περιορισμοί στη χρηματοδότηση. Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΟΒΕ, που επικαλέστηκε ο κ. Γιώτης, η έλλειψη χρηματοδότησης είναι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για τον κλάδο, επηρεάζοντας την ικανότητα των επιχειρηματιών να επενδύσουν σε καινοτομία και βιωσιμότητα για τη διασφάλιση της επιχειρηματικής τους συνέχειας.
Πρόβλημα οι καθυστερήσεις στις πληρωμές του Αναπτυξιακού
Παράλληλα, οι καθυστερήσεις στην αποπληρωμή επενδυτικών προγραμμάτων συνεχίζουν να προκαλούν προβληματισμό στον επιχειρηματικό κόσμο, καθώς αφορούν επενδύσεις που έχουν ολοκληρωθεί και ελεγχθεί από τους αρμόδιους φορείς. Αυτές οι καθυστερήσεις, σε συνδυασμό με τα υψηλά επιτόκια δανεισμού, τις εργοδοτικές εισφορές, τη χαμηλή παραγωγικότητα, το υψηλό κόστος ενέργειας, αλλά και τα αυξημένα κόστη διάθεσης των προϊόντων για τη διανομή, την προώθηση, την τοποθέτηση στην αγορά, αυξάνουν εκθετικά το κόστος παραγωγής, οδηγώντας σε δυσανάλογες συγκρίσεις της Ελλάδας με άλλες χώρες της Ευρώπης.
Αβέβαιο το μέλλον των δεξιοτήτων στη βιομηχανία τροφίμων
Όσον αφορά το ανθρώπινο δυναμικό, σημειώνεται ότι η βιομηχανία τροφίμων συγκεντρώνει υψηλό επίπεδο επαγγελματιών, με 4 στους 10 εργαζόμενους να διαθέτουν πτυχίο πανεπιστημίου, ενώ πολλοί είναι αυτοί που διαθέτουν και τίτλο μεταπτυχιακών σπουδών. Ωστόσο, με την Ελλάδα στην 3η χειρότερη θέση στον δείκτη European Skills Index του Cedefop, το μέλλον των δεξιοτήτων φαντάζει αβέβαιο.
Το αποτύπωμα της βιομηχανίας τροφίμων στην οικονομία
Πέραν των παραπάνω, βασική πρόκληση για τον κλάδο τροφίμων είναι οι καταναλωτές. Εν τέλει, όμως, όσο κι αν δοκιμάζεται η βιομηχανία τροφίμων και ποτών από συνεχείς δυσκολίες και προκλήσεις, παραμένει ανθεκτική, χάρη στις υγιείς της βάσεις. Παραμένει σταθερά ο μεγαλύτερος εργοδότης στη μεταποίηση, συντηρώντας 360 χιλ. άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας, στηρίζοντας την απασχόληση και τις τοπικές κοινωνίες. Επιπλέον, συμβάλλει καθοριστικά στην οικονομική δραστηριότητα της χώρας, με κύκλο εργασιών 17 δισ. ευρώ και εξαγωγές που αγγίζουν τα 7 δισ. ευρώ. Χτίζοντας σε αυτές τις βάσεις, η βιομηχανία τροφίμων εξασφάλισε σταθερότητα στην εφοδιαστική αλυσίδα εν μέσω αλλεπάλληλων κρίσεων, ενώ ανταποκρίθηκε άμεσα στις ανάγκες συμπολιτών μας που βρέθηκαν σε ανάγκη, όπως με τους πλημμυροπαθείς της Θεσσαλίας.
Τι ζητεί από την κυβέρνηση η βιομηχανία τροφίμων
Οι προκλήσεις δεν θα πάψουν να υπάρχουν στο μέλλον, απαιτώντας προσαρμογή, ευελιξία και καινοτομία. Στο πλαίσιο αυτό, οι επιχειρηματίες παρακολουθούν τις κοινωνικές και καταναλωτικές τάσεις και προσφέρουν πιο υγιεινές επιλογές, υιοθετούν καλές πρακτικές, όπως η ανασύνθεση, και νέες τεχνολογίες, όπως η αυτοματοποίηση, η ψηφιοποίηση της παραγωγής και η τεχνητή νοημοσύνη.
Όσον αφορά το αναπτυξιακό και ρυθμιστικό πλαίσιο, το νέο παραγωγικό μοντέλο δίνει στίγμα αισιοδοξίας για το μέλλον, σύμφωνα με τον ΣΕΒΤ. Ωστόσο, η βιομηχανία για να συνεχίσει να πρωτοστατεί στις εξελίξεις χρειάζεται τη στήριξη που δικαιωματικά της αξίζει, σύμφωνα με τον ΣΕΒΤ, που προβάλλει αίτημα -το οποίο θεωρεί θεμελιώδες- για εμπιστοσύνη και αναγνώριση της συμβολής της βιομηχανίας στην ανάπτυξη. Η συνεργασία με την Πολιτεία και τους φορείς είναι πιο κρίσιμη από ποτέ, τονίζει ο επικεφαλής του συνδέσμου.
Διαβάστε επίσης
Οι 10 τάσεις στον κόσμο για το 2025
Εspresso martini: Τρεις κορυφαίες παραλλαγές για ψαγμένους ουρανίσκους
Υπεράκτια αιολικά: Μετά την Πολωνία και το Βέλγιο η ETEπ “καλοβλέπει” την Ελλάδα