Γ.Δ.
1448.86 -0,25%
ACAG
-2,05%
5.72
BOCHGR
-0,44%
4.52
CENER
+2,09%
9.3
CNLCAP
-0,69%
7.2
DIMAND
+2,30%
8
NOVAL
+0,66%
2.3
OPTIMA
+1,75%
12.78
TITC
+1,01%
40
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,74%
1.52
ΑΒΕ
-2,45%
0.438
ΑΔΜΗΕ
-0,38%
2.59
ΑΚΡΙΤ
+2,17%
0.705
ΑΛΜΥ
0,00%
4.56
ΑΛΦΑ
-0,22%
1.576
ΑΝΔΡΟ
-1,25%
6.32
ΑΡΑΙΓ
+0,10%
10.08
ΑΣΚΟ
-0,71%
2.81
ΑΣΤΑΚ
-1,96%
7
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-1,19%
0.662
ΑΤΤΙΚΑ
+1,83%
2.23
ΒΙΟ
+1,14%
5.33
ΒΙΟΚΑ
+1,34%
1.89
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.6
ΒΙΟΤ
0,00%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
-0,72%
1.38
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,21%
18.42
ΔΑΑ
-0,33%
7.974
ΔΑΙΟΣ
-1,68%
3.52
ΔΕΗ
+2,33%
11.87
ΔΟΜΙΚ
+1,08%
2.8
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,65%
0.306
ΕΒΡΟΦ
-1,99%
1.72
ΕΕΕ
+1,37%
32.62
ΕΚΤΕΡ
+4,00%
1.82
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
+2,29%
2.23
ΕΛΛ
+2,07%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,65%
1.97
ΕΛΠΕ
-1,58%
7.185
ΕΛΣΤΡ
-2,88%
2.02
ΕΛΤΟΝ
-0,22%
1.852
ΕΛΧΑ
-0,53%
1.87
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
+0,84%
1.195
ΕΤΕ
-3,16%
7.592
ΕΥΑΠΣ
+2,18%
3.28
ΕΥΔΑΠ
+1,03%
5.86
ΕΥΡΩΒ
-1,16%
2.224
ΕΧΑΕ
+1,12%
4.52
ΙΑΤΡ
+0,33%
1.505
ΙΚΤΙΝ
+0,60%
0.336
ΙΛΥΔΑ
+0,25%
1.98
ΙΝΚΑΤ
+1,24%
4.89
ΙΝΛΙΦ
-1,05%
4.7
ΙΝΛΟΤ
+2,20%
1.02
ΙΝΤΕΚ
+0,68%
5.9
ΙΝΤΕΡΚΟ
+3,25%
2.54
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,70%
2.84
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
-0,83%
1.2
ΚΕΠΕΝ
-8,11%
2.04
ΚΛΜ
-2,33%
1.465
ΚΟΡΔΕ
-0,70%
0.426
ΚΟΥΑΛ
+0,51%
1.186
ΚΟΥΕΣ
-0,34%
5.84
ΚΡΙ
-2,61%
14.95
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
+0,40%
0.994
ΛΑΒΙ
+3,12%
0.76
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.16
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.52
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
0,00%
3.99
ΜΕΝΤΙ
+1,90%
2.15
ΜΕΡΚΟ
-5,00%
38
ΜΙΓ
-0,53%
2.84
ΜΙΝ
+1,21%
0.5
ΜΟΗ
-1,95%
20.16
ΜΟΝΤΑ
+3,65%
3.69
ΜΟΤΟ
0,00%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-0,08%
25.16
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.75
ΜΠΡΙΚ
+0,46%
2.17
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
-0,66%
33.18
ΝΑΚΑΣ
+1,42%
2.86
ΝΑΥΠ
-1,70%
0.808
ΞΥΛΚ
-0,74%
0.269
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
-0,45%
21.9
ΟΛΠ
+1,00%
30.35
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.34
ΟΠΑΠ
-1,21%
15.5
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,75%
0.812
ΟΤΕ
-0,88%
14.72
ΟΤΟΕΛ
-0,97%
10.26
ΠΑΙΡ
0,00%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-0,95%
3.854
ΠΕΡΦ
+0,37%
5.41
ΠΕΤΡΟ
+0,49%
8.28
ΠΛΑΘ
+0,51%
3.94
ΠΛΑΚΡ
-4,76%
14
ΠΡΔ
+8,00%
0.27
ΠΡΕΜΙΑ
+6,34%
1.274
ΠΡΟΝΤΕΑ
+3,82%
6.8
ΠΡΟΦ
-0,38%
5.22
ΡΕΒΟΙΛ
+2,34%
1.75
ΣΑΡ
+1,49%
10.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.334
ΣΙΔΜΑ
+0,63%
1.585
ΣΠΕΙΣ
-0,67%
5.9
ΣΠΙ
-3,08%
0.504
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
-0,15%
19.99
ΤΖΚΑ
+1,69%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,49%
1.628
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.1
ΦΡΙΓΟ
-1,74%
0.226
ΦΡΛΚ
+0,95%
3.735
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.6

Πώς προχωρούν οι αλλαγές στον σιδηρόδρομο

Να «τρέξει» τις διαδικασίες ώστε ο Σιδηρόδρομος στην Ελλάδα να γυρίσει σελίδα και να επανέλθει δυναμικά, επιχειρεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Ο Χρήστος Σταϊκούρας παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο το νομοσχέδιο για τον σιδηρόδρομο με όλες τις αλλαγές που έχουν γίνει μέχρι στιγμής και αυτές που έρχονται το 2025, με στόχευση στη βελτίωση της λειτουργίας των τρένων, την αναβάθμιση της ασφάλειας, την ενίσχυση της εποπτείας του και την παροχή οικονομικότερων και ποιοτικότερων υπηρεσιών στο επιβατικό κοινό.

Όπως ανέφερε κατά τη διάρκεια της παρουσίασης στο Υπουργικό Συμβούλιο ο Χρήστος Σταϊκούρας, προχωρεί η άμεση πρόσληψη Συμβούλου Μεταρρύθμισης (Reform Consultant) που αναλαμβάνει τη ριζική αναδιοργάνωση και τον εκσυγχρονισμό του λειτουργικού μοντέλου της «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε.», ώστε να εξελιχθεί σ’ έναν σύγχρονο φορέα ευρωπαϊκών προδιαγραφών. Ο διαγωνισμός βρίσκεται σε εξέλιξη, με προβλεπόμενη έναρξη εργασιών στις αρχές του 2025.

Παράλληλα, έχει ξεκινήσει η διαδικασία ώστε να ετοιμαστεί ο διαγωνισμός για την πρόσληψη Technical Manager ενός  διεθνώς καταξιωμένου οικονομικού φορέα, που θα υποστηρίξει για μια 5ετία κρίσιμες λειτουργίες του «νέου ΟΣΕ» (ρύθμιση κυκλοφορίας, συντήρηση υποδομών, διαχείριση νέων έργων). Παράλληλα, προβλέπεται η συμμετοχή έμπειρων στελεχών του Technical Manager σε «κρίσιμες διοικητικές θέσεις, με ανάληψη ευθύνης», όπως χαρακτηριστικά αναφέρθηκε στην παρουσίαση.

Σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, υπάρχει συνεχής εποικοδομητική συνεργασία με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων (ERA) και πλήρης υιοθέτηση των συστάσεών του, ιδιαίτερα σε ότι αφορά τον προγραμματισμό της εγκατάστασης συστημάτων ERTMS και την εμπέδωση υψηλού επιπέδου ασφαλείας. Επίσης, δίνεται προτεραιότητα στην αναβάθμιση του εξοπλισμού του δικτύου με τα πλέον σύγχρονα συστήματα ασφαλείας ERTMS και στην εκπαίδευση όλου του εμπλεκόμενου προσωπικού στην ορθή χρήση τους. Επιπλέον, υπάρχει ανάληψη από την ΕΤΕπ (EIB) της εκπόνησης Στρατηγικού και Επιχειρησιακού Σχεδίου και Επενδυτικού Προγράμματος ανάπτυξης των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα. Έμφαση δίνεται στην επέκταση κατά προτεραιότητα του ελληνικού σιδηρόδρομου σε λιμάνια – κόμβους συνδυασμένων μεταφορών.

Οι στρατηγικοί στόχοι των προωθούμενων αλλαγών στον σιδηρόδρομο
Οι στρατηγικοί στόχοι των προωθούμενων αλλαγών στον σιδηρόδρομο © Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών

Τα 7 μέτρα για τον σιδηρόδρομο

Παρουσιάζοντας στο Υπουργικό Συμβούλιο το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την οργανωτική μεταρρύθμιση στον σιδηρόδρομο, ο Χρήστος Σταϊκούρας αναφέρθηκε σε βασικές ρυθμίσεις. Πιο συγκεκριμένα:

  1. Δημιουργείται ένας ισχυρός Διαχειριστής Σιδηροδρομικής Υποδομής με απορρόφηση από την ΟΣΕ της θυγατρικής της ΕΡΓΟΣΕ και μετονομάζεται σε «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε.». Όπως ειπώθηκε, ο νέος φορέας θα φέρει τη συνολική ευθύνη μελέτης, ανάπτυξης, συντήρησης και ασφαλούς διαχείρισης των σιδηροδρομικών υποδομών της χώρας. Η δημιουργία ενός ενιαίου φορέα κρίθηκε απαραίτητη ώστε να αντιμετωπιστούν τα κενά / επικαλύψεις αρμοδιοτήτων μεταξύ τους, καθώς και η έλλειψη άμεσου αποτελεσματικού συντονισμού, ειδικά στον κρίσιμο τομέα της ασφάλειας.Παράλληλα, επιτυγχάνονται οικονομίες κλίμακας και δίνεται η δυνατότητα ριζικού εκσυγχρονισμού και βελτίωσης του τρόπου λειτουργίας του νέου Διαχειριστή Υποδομής. Ο νέος Διαχειριστής Υποδομής διατηρεί τον δημόσιο χαρακτήρα του, ως Μονοπρόσωπη Ανώνυμη Εταιρεία, με μοναδικό μέτοχό της το Ελληνικό Δημόσιο και εποπτεύεται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
  2. Διασφαλίζεται η άμεση έναρξη λειτουργίας της Σιδηρόδρομοι Ελλάδος.
  3. Υλοποιείται με ΚΥΑ, σε σύντομο χρονικό διάστημα, η μετάθεση της δραστηριότητας διαχείρισης του δημόσιου σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού από τη ΓΑΙΑΟΣΕ στη νέα εταιρεία, ενώ διασφαλίζεται και η διακριτή λογιστική παρακολούθηση της δραστηριότητας.
  4. Προβλέπεται μεταβατική διοίκηση η οποία θα επιλεγεί από τη Γενική Συνέλευση της νέας εταιρείας διασφαλίζοντας την επιχειρησιακή συνέχεια από το προηγούμενο σχήμα.
  5. Προβλέπεται η εφαρμογή μεταβατικού οργανογράμματος που θα εγκριθεί από το μεταβατικό ΔΣ και θα στελεχώνεται από τα υφιστάμενα στελέχη των ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ. Η μεταβατική δομή θα αποτελέσει, εντός του 2025, το αντικείμενο ριζικού ανασχεδιασμού από έμπειρο σύμβουλο που επιλέγεται από τον -σε εξέλιξη- ανοικτό διεθνή διαγωνισμό.
  6. Μεταφέρεται το σύνολο του υφιστάμενου προσωπικού των ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ, με πλήρη διατήρηση των μισθολογικών και μη μισθολογικών του απολαβών και τήρηση των υφιστάμενων συλλογικών συμβάσεων εργασίας μέχρι τη λήξη τους.
  7. Διατηρείται το δικαίωμα του Ν. 4974/2022 για πρόσληψη από τη νέα εταιρεία έμπειρου διεθνούς εξωτερικού συμβούλου διοίκησης και προετοιμάζεται ο σχετικός διεθνής διαγωνισμός.

Επιπλέον, με το δεύτερο μέρος του νομοσχεδίου προωθείται δέσμη διατάξεων με σκοπό τη θεσμική ενδυνάμωση και επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα δομών της Πολιτείας, που είναι επιφορτισμένες με την εμπέδωση της ασφάλειας και την ευρυθμία των αεροπορικών και σιδηροδρομικών μεταφορών. Συγκεκριμένα:

  1. Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας: τη σύσταση μητρώου επιθεωρητών και τη στελέχωσή του προκειμένου η Αρχή να μπορεί να εκπληρώσει ελεγκτικές υποχρεώσεις της.
  2. Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας: την αντιμετώπιση του ζητήματος επαρκούς στελέχωσης περιφερειακών αεροδρομίων, με προσωπικό κρίσιμων επιχειρησιακών ειδικοτήτων (π.χ. πυρασφάλεια) (ΠΥΣ 51: 34 άτομα).
  3. Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων: την αύξηση των οργανικών θέσεων προσωπικού προκειμένου η Αρχή να ασκεί αποτελεσματικότερα τις εποπτικές αρμοδιότητές της όπως απορρέουν από το ευρωπαϊκό και εθνικό θεσμικό πλαίσιο.
  4. Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ.): την ενίσχυση της στελέχωσης και την οργανωτική αναδιάρθρωση του Οργανισμού καθώς και την κατοχύρωση της οικονομικής του αυτοτέλειας με σκοπό τη διευκόλυνση άσκησης των αρμοδιοτήτων του.

Ποιες ενέργειες έχουν γίνει για την αναβάθμιση του σιδηροδρόμου

  • Παραδόθηκε τον Σεπτέμβριο του 2023 η Σύμβαση 717, για την ανάταξη της σηματοδότησης και της τηλεδιοίκησης στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας.
  • Παραδόθηκε τον Νοέμβριο του 2023 η Σύμβαση για την εγκατάσταση συστήματος αυτόματης προστασίας συρμών (ETCS – Level 1), επί της γραμμής.
  • Υπεγράφη τον Μάρτιο του 2024 η Σύμβαση για την επαναφορά σε λειτουργία του ETCS επί συρμών.
  • Το τελευταίο τρίμηνο έχει ολοκληρωθεί η ανάταξη σε 59 μονάδες.
  • Βρίσκεται σε φάση δημοπράτησης, με ανοιχτό μειοδοτικό διαγωνισμό, από τον Ιούλιο 2024, η κατασκευή Νέας Σιδηροδρομικής Γραμμής στο Τμήμα Ν. Καρβάλη – Τοξότες.
  • Έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση, ύψους 212 εκατ. ευρώ, από τον «Μηχανισμό Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF II).
  • Εξασφαλίστηκαν κοινοτικοί πόροι, ύψους 520 εκατ. ευρώ, για τη συγχρηματοδότηση σιδηροδρομικών έργων, που θα υλοποιηθούν στην επόμενη τετραετία, και προέρχονται από τον «Μηχανισμό Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF II). Πρόκειται για τα ακόλουθα έργα:
  1. Αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, στο τμήμα Μουριές – Προμαχώνας.
  2. Αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ) – Οινόη.
  3. ⁠Αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Πύθιο – Ορμένιο.
  4. Νέο σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης (ETCS L1) στο τμήμα ΣΚΑ – Κιάτο.
  • Προχωρά η οριστική αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου από τις εκτεταμένες ζημιές που προέκυψαν από τη θεομηνία «Daniel», με προδιαγραφές σημαντικής επαύξησης της ανθεκτικότητας αυτού. Στις εργασίες αυτές συμπεριλαμβάνεται και η σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση του κύριου άξονα. Το κόστος των εν λόγω εργασιών ανέρχεται στα 463 εκατ. ευρώ.
  • Εξασφαλίστηκε η αναγκαία χρηματοδότηση για να γίνει, για πρώτη φορά, η αντικατάσταση 90 αυτόματων συστημάτων ισόπεδων διαβάσεων (ΑΣΙΔ) παλαιάς τεχνολογίας, συνολικού κόστους 25 εκατ. ευρώ.
  • Ενισχύθηκε η ετήσια χρηματοδότηση του ΟΣΕ, από τα 45 εκατ. ευρώ στα 75 εκατ. ευρώ, με σκοπό την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών και έργων συντήρησης.
  • Διεκόπη η δικαστική διαδικασία που είχε ξεκινήσει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατά της χώρας, σε συνέχεια παραβίασης του 2017, για την έλλειψη σύμβασης Ελληνικού Δημοσίου – Διαχειριστή Σιδηροδρομικής Υποδομής (ΟΣΕ). Ολοκλήρωση και υπογραφή αυτής τον Ιούλιο του 2023.

Διαβάστε επίσης

ΟΣΕ: Ψάχνουν 15 χρόνια το μοντέλο συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου

Νέα mega αγορά bitcoin από τη MicroStrategy

Ρεύμα: Αβεβαιότητα για τα τιμολόγια Δεκεμβρίου

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!