THEPOWERGAME
Σημαντικές αυξήσεις στις τιμές τους πέτυχαν φέτος τα ελληνικά ξενοδοχεία, όχι μόνο κατά το παραδοσιακό καλοκαιρινό τρίμηνο αλλά και τους μήνες στις άκρες της σεζόν. Με βάση τα στοιχεία της έρευνας που πραγματοποιεί το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, από την αρχή του χρόνου μέχρι και τον Οκτώβριο, τα ξενοδοχεία σημείωναν κάθε μήνα αύξηση στις πληρότητές τους.
Η μεγαλύτερη άνοδος στις πληρότητες σημειώθηκε τους μήνες Απρίλιο, Μάιο και Οκτώβριο, κατά 6%, 5% και 9% αντίστοιχα. Συγκεκριμένα, τον Απρίλιο οι πληρότητες ανήλθαν σε 50% (από 44% το 2023), τον Μάιο 61% (από 56% πέρυσι) και τον Οκτώβριο σε 64% (από 55% το 2023). Τους τρεις καλοκαιρινούς μήνες οι πληρότητες ήταν σχεδόν οι ίδιες με πέρυσι, κάτι που δείχνει τον κορεσμό των προορισμών κατά την υψηλή σεζόν.
Ένα ακόμα στοιχείο που προκαλεί ενδιαφέρον, είναι το γεγονός ότι αν και οι τιμές πώλησης των ξενοδοχειακών δωματίων ήταν σαφώς πιο αυξημένες από πέρυσι όλους τους μήνες, οι άκρες της σεζόν παρέμειναν πιο ελκυστικές τιμολογιακά για τους επισκέπτες. Έτσι, τον Απρίλιο η μέση τιμή δωματίου ανήλθε στα 97 ευρώ (από 89 ευρώ πέρυσι), τον Μάιο στα 113 ευρώ (από 93 ευρώ πέρυσι), και τον Οκτώβριο στα 114 ευρώ (από 101 ευρώ το 2023). Τη μεγαλύτερη ποσοστιαία άνοδο στην τιμή σημείωσε ο Σεπτέμβρης, κατά 32%, εκτοξεύοντας τις τιμές από 128 ευρώ πέρυσι, στα 160 ευρώ φέτος. Παραδοσιακά, ο ακριβότερος μήνας για διακοπές στην Ελλάδα ήταν ο Αύγουστος με μέση τιμή δωματίου τα 187 ευρώ και ακολούθησε ο Ιούλιος με 174 ευρώ το δωμάτιο.
Τα ξενοδοχεία εποχικής λειτουργίας καταγράφουν διαχρονικά τις υψηλότερες τιμές στα δωμάτιά τους, σε αντίθεση με τα συνεχούς λειτουργίας που προσφέρουν σημαντικά χαμηλότερες τιμές, καθώς συνήθως πρόκειται για μονάδες που λειτουργούν σε πόλεις και σε ορεινούς προορισμούς, οι οποίοι τους καλοκαιρινούς μήνες έχουν μικρότερη ζήτηση. Ωστόσο, φέτος, περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά, είδαμε πολλούς να προτιμούν αυτούς ακριβώς τους προορισμούς για τις καλοκαιρινές τους διακοπές, αφού οι πληθωριστικές πιέσεις έχουν επιβαρύνει σημαντικά τον οικογενειακό προϋπολογισμό.
Σε ό,τι αφορά επιμέρους προορισμούς, οι οποίοι συνεργάζονται με το ΙΤΕΠ για την επεξεργασία στοιχείων και δεδομένων, η Χαλκιδική σημείωσε πολύ καλές πληρότητες τον Ιούλιο (89%) και τον Αύγουστο (92,9%), ωστόσο είχε ελαφρά μείωση τον Ιούνιο (70% από 73% πέρυσι) και τον Σεπτέμβριο (73,4% από 75,7% πέρυσι). Από την άλλη, η Κως είχε έναν πολύ καλό Αύγουστο (96,3% πληρότητα) και ο δεύτερος καλύτερος μήνας αποδείχτηκε ο Σεπτέμβριος με 95% πληρότητα, καθώς οι τιμές από 220 ευρώ τον Αύγουστο έπεσαν στα 164 ευρώ τον Σεπτέμβριο.
Επιπλέον, το ΙΤΕΠ πραγματοποίησε έρευνα αποτίμησης επιπτώσεων έκτακτων γεγονότων στη Μαγνησία, από την οποία προέκυψε ότι το 64% των ξενοδοχείων στη Μαγνησία είχαν ακυρώσεις την τελευταία εβδομάδα του Αυγούστου, που αντιπροσώπευαν το 37% των κρατήσεων του μήνα, με την απώλεια εσόδων να ξεπερνά το 1,5 εκατ. ευρώ. Συνολικά τον Αύγουστο, η μείωση του τζίρου των ξενοδοχείων της Μαγνησίας υπολογίζεται σε -7,3% σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2023.
Γιγαντώνεται η προσφορά κλινών σε Airbnb
Την ώρα που η πορεία αύξησης των ξενοδοχειακών κλινών ακολουθεί μια σχεδόν σταθερή πορεία από το 2014 και μετά (με εξαίρεση την περίοδο της πανδημίας), ο ρυθμός αύξησης των κλινών βραχυχρόνιας μίσθωσης έχει εκτοξευτεί.
Με βάση την ανάλυση που έκανε το ΙΤΕΠ, αντλώντας στοιχεία μόνο από την πλατφόρμα της Airbnb, από τις 34.000 κλίνες το 2014, το 2023 εκτοξεύτηκαν στις 704.000, την ώρα που οι ξενοδοχειακές κλίνες από 778.000 έφτασαν τις 888.000. Ειδικά στην Αττική, το ΙΤΕΠ εμφανίζει τις κλίνες σε Airbnb να είναι διπλάσιες από τις ξενοδοχειακές. Παρόμοια εικόνα επικρατεί στην Πάρο και στη Μύκονο.
Διαβάστε επίσης
Βενέτης: Διψήφια ανάπτυξη, με επέκταση κόντρα στις κρίσεις
Ο “πόλεμος” Γερμανίας με Γαλλία για τη Mercosur και η πράσινη μετάβαση