THEPOWERGAME
Μεταποιητικές επιχειρήσεις της Κεντρικής Μακεδονίας μιλούν για άνιση μεταχείριση έναντι άλλων, διπλά ευνοημένων και πριμοδοτούμενων επιχειρήσεων της Βόρειας Ελλάδας, καθώς οι οριστικοί πίνακες για τον β’ κύκλο του καθεστώτος «Μεταποίηση- Εφοδιαστική Αλυσίδα» του Αναπτυξιακού Νόμου 4887/22, τις αποκλείουν, όταν πριν από 8 μήνες, με ενιαία κριτήρια βαθμολόγησης, πέρασαν «με τα τσαρούχια» στους προσωρινούς πίνακες.
Η ενόχληση είναι έντονη και εξ’ όσων πληροφορείται το powergame.gr υποβάλλονται ήδη αιτήματα θεραπείας, επειδή, δίχως να υπάρχει έγκαιρη ενημέρωση και μετά από τη δημοσίευση των προσωρινών πινάκων κατάταξης, οι χρηματοδοτήσεις, με τον τρόπο που καταμερίζονται ανά περιφέρεια (Αν. Μακεδονία & Θράκη, Κεντρική Μακεδονία, Δυτική Μακεδονία), αφήνουν εκτός νυμφώνος επιχειρήσεις με πολύ υψηλότερη βαθμολογία, ενώ ανοίγουν το ταμείο για άλλες, με χαμηλότερη βαθμολογία, επειδή βρίσκονται στην Ανατολική Μακεδονία & Θράκη και, στη Δυτική Μακεδονία.
Όπως επισημαίνεται από μεταποιητικές και εξαγωγικές επιχειρήσεις, οι οποίες περίμεναν τον Αναπτυξιακό για να εντάξουν επενδυτικές τους πρωτοβουλίες, η αλλαγή των κανόνων του παιχνιδιού, κατά τη διάρκεια μίας διαδικασίας υπαγωγής και μάλιστα σε προχωρημένο στάδιο, δεν ενθαρρύνει τις επενδύσεις. Εάν τα αρμόδια υπουργεία, θέλουν να ενισχύσουν επιχειρήσεις συγκεκριμένων περιοχών, για ειδικούς λόγους, αυτό θα έπρεπε να γίνει είτε με την αύξηση του προϋπολογισμού του συγκεκριμένου καθεστώτος ή με άλλο, ειδικό πρόγραμμα.
Για τον β’ Κύκλο του «Μεταποίηση – Εφοδιαστική Αλυσίδα», διατέθηκαν για όλη την Ελλάδα 150 εκατ. ευρώ, τα 75 εκατ. σε φοροαπαλλαγές και τα υπόλοιπα 75 εκατ. σε χρήμα (επιχορηγήσεις, επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης και επιδότηση κόστους δημιουργούμενης απασχόλησης). Τα παραπάνω ποσά δεν καταμερίζονται ανά γεωγραφική περιοχή (Περιφέρεια), δεν υπήρχε πρόβλεψη καταμερισμού ανά Περιφέρεια, στον Οδηγό του καθεστώτος.
Τον Μάρτιο εντός, τον Νοέμβριο… εκτός
Πέραν αυτού, ήταν γνωστό ότι βάσει του καθεστώτος πριμοδοτούνται επιπρόσθετα επί της αρχικής βαθμολογίας τους όσα έργα θα υλοποιηθούν σε Ξάνθη και Ροδόπη κατά 5% και όσα έργα θα υλοποιηθούν στον Έβρο κατά 10%. Χωρίς λοιπόν να υπάρξει αύξηση του προϋπολογισμού του καθεστώτος, ώστε να μπορέσουν να χρηματοδοτηθούν και έργα με χαμηλότερη βαθμολογία, μένουν εκτός προτάσεις επιχειρήσεων που θα έπρεπε να ενταχθούν αν, όπως κανονικά ίσχυε εξ’ αρχής, υπήρχε μία ενιαία φθίνουσα κατάταξη με όλα τα έργα που έχουν κατατεθεί και πληρούν τις τυπικές προϋποθέσεις.
Το αποτέλεσμα είναι επιχειρήσεις που είχαν ενταχθεί τον Μάρτιο του 2024, σύμφωνα με τους προσωρινούς πίνακες κατάταξης του ΥΠΑΝ και του ΥΜΑΘ-Θ (Δ/νση Ιδιωτικών Επενδύσεων), να διαπιστώνουν τον Νοέμβριο ότι μένουν εκτός προγράμματος λόγω άνισης, άρα και άδικης μεταχείρισης.
Όπως γενικότερα επισημαίνεται, τα γεγονότα δεν επιβεβαιώνουν τις δεσμεύσεις για έκδοση αποτελεσμάτων σε 90 ημέρες. Πέρα από αυτό, όσοι περιμένουν 2,5 χρόνια για να υλοποιήσουν έργα, προφανώς και θα πρέπει να επικαιροποιήσουν τα πλάνα τους, γιατί από τον Φεβρουάριο του 2022, που ψηφίστηκε ο ν.4887, έχουν περάσει δύο χρόνια. Μετά από δύο-δυόμισι χρόνια, κόστη και δεδομένα, έχουν διαφοροποιηθεί για όλες τις εταιρείες που θέλουν να επενδύσουν αναπτυξιακά.
Σημειώνεται ότι οι επιχειρήσεις με έδρα την Κεντρική Μακεδονία, ανάλογα με το ύψος προϋπολογισμού του έργου, υποβάλουν το αίτημα:
- Έως 1.000.000 ευρώ στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας
- Από 1.000.001 έως 3.000.000 εκατ., στην αρμόδια διεύθυνση του ΥΜΑΘ
- Από 3.000.001 εκατ και άνω, στο Υπουργείο Ανάπτυξης (ΥΠΑΝ).
Διαβάστε επίσης
Γιάννης Αντετοκούνμπο: ”Mπαίνει” στο γυναικείο μπάσκετ μέσω venture capital
Δώρο Χριστουγέννων ΟΑΕΔ 2024: Τα ποσά που πληρώνει η ΔΥΠΑ
Πώς να μειώσετε την κατανάλωση ενέργειας τα Χριστούγεννα