Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

UBS: Προβλέπει ισχυρή ανάπτυξη για την Ελλάδα έως και το 2026

Ρυθμό ανάπτυξης 2,6% κατά μέσο όρο την επόμενη διετία, ο οποίος ευθυγραμμίζεται με τις επιδόσεις του 2024, αλλά και μεγάλη μείωση του δημόσιου χρέους ως προς το ΑΕΠ, αναμένει για την Ελλάδα η UBS, όπως αναφέρει σε report της.

Όπως αναφέρει η ελβετική τράπεζα, παραμένει θετική ως προς τις μακροοικονομικές προοπτικές της Ελλάδας και προβλέπει ισχυρή αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,8% και 2,3% αντίστοιχα για τα έτη 2025 και 2026, λόγω της απορρόφησης κεφαλαίων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF). Σύμφωνα με το ίδιο report, η κυβέρνηση βρίσκεται σε καλό δρόμο να επιτύχει τους στόχους του πρωτογενούς πλεονάσματος 2,4%-2,5% του ΑΕΠ, κάτι που θα επιτρέψει στο δημόσιο χρέος να μειωθεί κατ’ αναλογία στο 140% του ΑΕΠ έως το 2026. Παράλληλα, η UBS αναμένει ότι η ανάπτυξη του ΑΕΠ της Ελλάδας θα ανακάμψει στο 2,8% το 2025 από το αναμενόμενο 2,5% το 2024. Στη συνέχεια, προβλέπει για το 2026 συγκράτηση του ρυθμού ανάπτυξης στο 2,3%.

Όπως προαναφέρθηκε, ισχυρός αγωγός για τις επενδύσεις θεωρείται το Ταμείο Ανάκαμψης. Οι επενδύσεις που σχετίζονται με αυτό και ένα ισχυρό καταναλωτικό περιβάλλον θεωρείται πως θα ωθήσουν την ανάπτυξη του ΑΕΠ στο 2,8% το 2025 και στο 2,3% το 2026.

Η UBS υπενθυμίζει ότι η αύξηση του ΑΕΠ το α’ εξάμηνο του 2024 ήταν κατά μέσο όρο 2,2% ετησίως, λόγω της αύξησης των επενδύσεων κατά 3,5% ετησίως (ο ακαθάριστος σχηματισμός κεφαλαίου στην πραγματικότητα αυξήθηκε κατά 26% ετησίως το 2024, το οποίο περιλαμβάνει όχι μόνο επενδύσεις, αλλά και κάποια συσσώρευση αποθεμάτων, όπως τις μη πλήρως ολοκληρωμένες επενδύσεις, το λεγόμενο ανεκτέλεστο). Η κατανάλωση των νοικοκυριών αυξήθηκε κατά 2% ετησίως, υποστηριζόμενη από το αυξανόμενο πραγματικό εισόδημα των νοικοκυριών. Η UBS διατηρεί την άποψή της ότι η ανάπτυξη θα μπορούσε ακόμη να αυξηθεί κατά 2,5%. «Πιστεύουμε ότι η ανάπτυξη μπορεί να υποστηριχθεί από τον πολύ ισχυρό εταιρικό πιστωτικό κύκλο (η αύξηση των δανείων αυξήθηκε κατά 11% ετησίως το τρίτο τρίμηνο), την αναμενόμενη μετά το καλοκαίρι ανάκαμψη στον τουρισμό, τα περαιτέρω κέρδη στην αγορά εργασίας και το γεγονός ότι το γ’ τριμήνου ο τζίρος των επιχειρήσεων αν και πιο περιορισμένος, αυξήθηκε 4,4% ετησίως έναντι 5,7% το β’ τρίμηνο».

Για τα επόμενα δύο χρόνια, κατά την UBS, η ανάπτυξη θα πρέπει να καθοδηγείται ακόμη περισσότερο από την ανάπτυξη κεφαλαίων μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης. Άλλωστε με βάση τις προβλέψεις της ελληνικής κυβέρνησης, η εκταμίευση των επιχορηγήσεων και δανείων του RRF αναμένεται να εκτιναχθεί στο 4% του ΑΕΠ το 2025 και στο 4,6% του ΑΕΠ το 2026. Αυτό θα επιτρέψει στις πάγιες επενδύσεις να αυξηθούν κατά μέσο όρο κατά 8,5% τα επόμενα δύο χρόνια, από 5% μεταξύ 2023-2024. Η UBS αναμένει επίσης ότι η πιστωτική επέκταση θα σημειώσει σαφέστερη πρόοδο τα επόμενα δύο χρόνια και θα αυξηθεί κατά 7,5%. Είναι σημαντικό –επισημαίνει η ελβετική τράπεζα- να υπενθυμίσουμε ότι από τα δάνεια RRF ύψους 10 δισ. ευρώ που έχει λάβει η Ελλάδα, μόνο 5,4 δισ. ευρώ (ή 55%) χρησιμοποιήθηκαν για τη λήψη πόρων.

Υπογράφηκαν 347 δανειακές συμβάσεις, συνολικής αξίας έργου 12,4 δισ. ευρώ. Αυτό αφήνει πολλά περιθώρια για ανοδική πορεία, εκτιμά η UBS. Εκτός από τις επενδύσεις, η UBS θεωρεί ότι η κατανάλωση των νοικοκυριών θα πρέπει επίσης να επωφεληθεί από τις νέες θέσεις εργασίας, αλλά και το υψηλότερο πραγματικό εισόδημα που ενισχύεται από:

  • Τη μείωση κατά μία ποσοστιαία μονάδα των ασφαλιστικών εισφορών
  • Την αύξηση των συντάξεων και
  • Την αναμενόμενη αύξηση κατά 5% στον κατώτατο μισθό από τον Απρίλιο του 2025.

«Κατά την άποψή μας», συνεχίζει η τράπεζα, «η ανοδική πορεία από τον τουρισμό είναι πιθανό να είναι μικρότερη, δεδομένης της αύξησης των φόρων στη βραχυχρόνια μίσθωση, του τέλους κρουαζιέρας για τους επισκέπτες σε ορισμένα νησιά, και των απαγορεύσεων νέων καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης σε ορισμένα διαμερίσματα της χώρας».

Τέλος, η UBS εκτιμά ότι δεν πρόκειται να υπάρξει οπισθοδρόμηση της ανάπτυξης που να σχετίζεται με τη δημοσιονομική εξυγίανση, καθώς το πρωτογενές πλεόνασμα έχει ήδη φτάσει στη σταθερή του κατάσταση. «Η πρόβλεψή μας για το ΑΕΠ για το 2025 είναι 80 μονάδες βάσης υψηλότερη, ενώ για το 2026 είναι 30 μονάδες βάσης υψηλότερη» τονίζει, προσθέτοντας πως «η δημοσιονομική σταθερότητα παραμένει πολύ ισχυρή, το δημόσιο χρέος θα μειωθεί στο 140% του ΑΕΠ έως το 2026».

Όπως προαναφέρθηκε, η UBS θεωρεί ότι η κυβέρνηση βρίσκεται σε καλό δρόμο για την επίτευξη του στόχου πρωτογενούς πλεονάσματος 2,5% του ΑΕΠ για το 2025 και του στόχου 2,4% του ΑΕΠ για το 2026 (που είναι το σταθερό επίπεδο για την περίοδο 2026-2028), για δύο βασικούς λόγους:

  1. Στο 10μηνο του 2024, το πρωτογενές πλεόνασμα του προϋπολογισμού έφτασε τα 13,5 δισ. ευρώ, ξεπερνώντας τόσο τον στόχο των 4,7 δισ. ευρώ, όσο και το πρωτογενές πλεόνασμα 6,1 δισ. ευρώ του περασμένου έτους. την αντίστοιχη περίοδο. Ακόμη και αν ληφθούν υπόψη ορισμένα ζητήματα που αφορούν τη λογιστική ταμειακή, η προσαρμοσμένη υπεραπόδοση έναντι του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου είναι 2,1 δισ. ευρώ ή 0,9% του ΑΕΠ. Αυτό καθιστά αρκετά βέβαιο ότι η κυβέρνηση θα μπορούσε να επιτύχει τον ανοδικά αναθεωρημένο στόχο πρωτογενούς δημοσιονομικού πλεονάσματος 2,4% του ΑΕΠ φέτος (ο προηγούμενος στόχος ήταν 2,1% του ΑΕΠ). Η κυβέρνηση αναθεώρησε επίσης πρόσφατα τις περισσότερες φορολογικές προβλέψεις της υψηλότερα, γεγονός που αντικατοπτρίζει επίσης μια ισχυρή οικονομική ανάκαμψη και τα μέτρα της κυβέρνησης κατά της φοροδιαφυγής.
  2. Δεύτερος λόγος είναι πως έχει οριστεί ένα αυστηρό όριο δαπανών. Ο «κόφτης» αυτός ορίζεται από τα ανώτατα όρια για την αύξηση των καθαρών εθνικών χρηματοδοτούμενων πρωτογενών δαπανών: 3,6%-3,7% για τα επόμενα δύο χρόνια (δηλαδή κάτω από τον ρυθμό αύξησης του ονομαστικού ΑΕΠ). Η UBS προβλέπει ότι ο λόγος του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ θα μειωθεί περαιτέρω, γρήγορα: «εκτιμούμε ότι η αναλογία του χρέους στο τέλος του 2025 θα είναι 146% του ΑΕΠ και, στο τέλος του 2026, 140% του ΑΕΠ από 152% που είναι σήμερα. Οι εκτιμήσεις της κυβέρνησης είναι κάπως πιο συντηρητικές στο 143% για το τέλος του 2026. Η ελληνική κυβέρνηση αναμένεται να συνεχίσει την πρόωρη αποπληρωμή των ευρωπαϊκών δάνειων του Μνημονίου με αναμενόμενη αποπληρωμή 7,9 δισ. ευρώ τον Δεκέμβριο του 2024 (αντί της περιόδου που έληγαν 2026-2028), μετά από προηγούμενες αποπληρωμές άλλων 7,9 δισ. ευρώ. Επιπλέον, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε ότι θα αποπληρωθούν πρόωρα τουλάχιστον άλλα 5,3 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των συνολικών δόσεων των δανείων του Μνημονίου για την περίοδο 2033-2042».

Διαβάστε επίσης

Τράπεζες: Γιατί η μείωση των προμηθειών θα αυξήσει τα επιτόκια καταθέσεων

Τζεφ Μπεκ: Στο “σφυρί” οι κιθάρες του θρύλου της ροκ

Ταμείο Απανθρακοποίησης: Δύναμη πυρός 3 δισ. για το πρασίνισμα των νησιών

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!