Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Τα ελληνικά ξενοδοχεία έχουν τη μικρότερη πρόσβαση σε κεφάλαια στην Ευρώπη

Η Ελλάδα, αν και διαθέτει έναν από τους ισχυρότερους τουριστικούς τομείς στην Ευρώπη, αντιμετωπίζει σημαντικές δυσκολίες ως προς την πρόσβαση των ξενοδοχειακών μονάδων της σε κεφάλαια. Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Βαρόμετρο Καταλυμάτων 2024, που παρουσιάστηκε από την Booking.com σε συνεργασία με τη Statista, η Ελλάδα βρίσκεται στην τελευταία θέση μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών ως προς την ικανότητα των ξενοδοχείων να εξασφαλίζουν χρηματοδότηση. Στη χώρα μας, το 35% των καταλυμάτων ανέφεραν ότι η πρόσβαση σε κεφάλαια είναι εξαιρετικά δύσκολη, το υψηλότερο ποσοστό στην Ευρώπη, ενώ μόλις το 20% δεν συνάντησαν δυσκολίες, το οποίο είναι το χαμηλότερο ποσοστό στην κατάταξη​. Την ίδια ώρα, ο τουρισμός είναι βασικός πυλώνας της ελληνικής οικονομίας και η συμβολή του φτάνει περίπου στο 20% του ΑΕΠ.

Σε αντίστοιχα ευρήματα είχε καταλήξει και μελέτη του ΙΤΕΠ για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, με βάση την οποία τα ξενοδοχεία μικρότερων κατηγοριών (1*, 2* & 3*) έχουν ανάγκη πρόσβασης σε προγράμματα χρηματοδότησης προκειμένου να ανταποκριθούν στις προκλήσεις της ποιοτικής, τεχνολογικής και ενεργειακής αναβάθμισής τους. Τα ξενοδοχεία αυτά συνεισφέρουν σημαντικά στις τοπικές οικονομίες και στην απασχόληση, αντιπροσωπεύοντας το 74% του συνολικού δυναμικού της χώρας και το 47% των δωματίων, με τα περισσότερα να έχουν μικρό αριθμό δωματίων, έως 50.

Ξενοδοχεία: Η δυσκολία χρηματοδότησης και οι επιπτώσεις

Η οικονομική δυσχέρεια που αντιμετωπίζουν τα ελληνικά ξενοδοχεία για εξεύρεση χρηματοδότησης έρχεται σε αντίθεση με το οικονομικό βάρος που φέρουν. Ενώ οι Σκανδιναβικές χώρες και η Ισπανία κατέγραψαν ελάχιστες δυσκολίες στην πρόσβαση σε κεφάλαια, η Ελλάδα και άλλες αγορές, όπως η Πορτογαλία, αντιμετωπίζουν σοβαρά εμπόδια. Τα ποσοστά αυτά διατηρούνται σταθερά χαμηλά για τις χώρες που έχουν εξασφαλίσει πιο εύκολη πρόσβαση σε χρηματοδοτικά εργαλεία, με την Ισπανία να καταγράφει μόνο 9% δυσκολία και 50% των καταλυμάτων να μην αναφέρουν καμία δυσκολία, ενώ για την Ελλάδα η εικόνα είναι πολύ διαφορετική.

Για τα ξενοδοχεία μικρότερων κατηγοριών, τα οποία δαπανούν μεγάλο ποσοστό του τζίρου τους σε συντήρηση και ανακαινίσεις, η πρόσβαση σε χρηματοδότηση είναι κρίσιμη. Το αυξανόμενο κόστος ενεργειακής αναβάθμισης και ποιοτικού εκσυγχρονισμού συνιστά σημαντικό εμπόδιο στην προσπάθειά τους να προσφέρουν σύγχρονες και πιο φιλικές προς το περιβάλλον υπηρεσίες.

Αναγκαιότητα υποστήριξης μέσω προγραμμάτων χρηματοδότησης των ελληνικών ξενοδοχείων

Η δημιουργία προγραμμάτων χρηματοδότησης είναι απαραίτητη για την ενίσχυση των ξενοδοχείων κατηγοριών 1*, 2* και 3*, ώστε να ανταποκριθούν στις προκλήσεις βιωσιμότητας και τεχνολογικής αναβάθμισης. Οι μικρές αυτές μονάδες έχουν εκφράσει την πρόθεσή τους να προβούν σε εκσυγχρονιστικές επενδύσεις, αλλά η έλλειψη πόρων και οι αυξημένες απαιτήσεις για πράσινη μετάβαση περιορίζουν τις δυνατότητές τους. Η απουσία των κατάλληλων εργαλείων χρηματοδότησης μπορεί να οδηγήσει σε περιορισμένη ανάπτυξη, ενώ, παράλληλα, διακυβεύεται η ανθεκτικότητα και η βιωσιμότητα των επιχειρήσεων αυτών, που παίζουν καταλυτικό ρόλο στον ελληνικό τουρισμό.

Το ενεργειακό κόστος αναδείχθηκε ως η μεγαλύτερη ανησυχία των Ελλήνων ξενοδόχων, με το 93% να το αναφέρουν ως κυρίαρχη πρόκληση, στην έρευνα της Statista. Αυτό το υψηλό κόστος, σε συνδυασμό με τη γεωπολιτική αβεβαιότητα και τις ενδεχόμενες αυξήσεις φορολογίας, καθιστά απαραίτητη την προσαρμογή των επιχειρήσεων σε βιώσιμες πρακτικές, που όμως απαιτούν επενδύσεις. Αντίθετα, οι μεγαλύτερες τουριστικές αγορές της Ευρώπης έχουν μεγαλύτερη οικονομική ανθεκτικότητα απέναντι σε τέτοιες προκλήσεις, γεγονός που αποδεικνύει την επιτακτική ανάγκη για ενισχυτική παρέμβαση στην Ελλάδα.

Πάντως το 65% των ερωτηθέντων από τα ελληνικά καταλύματα αναμένουν θετική πορεία ανάπτυξης μέσα στο ερχόμενο 6μηνο, σε αντιστοιχία με το γενικότερο κλίμα που επικρατεί στη Νότια Ευρώπη και τις Σκανδιναβικές χώρες, όπου καταγράφεται ιστορικά υψηλό ποσοστό υψηλών προσδοκιών για το μέλλον. Εντύπωση παρουσιάζει το γεγονός ότι παρά τις θετικές προοπτικές για το μέλλον, οι αντιλήψεις των καταλυμάτων για τον κίνδυνο μελλοντικής πτώχευσης της επιχείρησής τους παραμένουν. Τις μικρότερες ανησυχίες ανέφεραν οι Αυστριακοί και Γερμανοί ξενοδόχοι, σε ποσοστά 3% και 6% για την πιθανότητα πτώχευσης μέσα στην ερχόμενη τριετία, ενώ και η Ελλάδα συγκέντρωσε ποσοστό 11%, με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο να ανέρχεται σε 13% και το μεγαλύτερο ποσοστό ανησυχίας να συγκεντρώνουν οι Σκανδιναβικές χώρες (18%) και η Ισπανία, Πορτογαλία, Ολλανδία (15%).

Όσον αφορά τις επενδύσεις στην αειφορία, τα ευρωπαϊκά ξενοδοχεία φαίνεται ότι έχουν να διανύσουν ακόμη πολύ δρόμο. Η πρόθεση για επενδύσεις στη βιωσιμότητα διαφέρει σε όλη την Ευρώπη, με το 45% των επιχειρήσεων να σκοπεύει να διαθέσει περίπου το ένα τέταρτο των επενδύσεων. Λίγα ξενοδοχεία προτίθενται να επενδύσουν περισσότερα, αν και 1 στους 10 είπε ότι θα επένδυε σχεδόν τις μισές επενδύσεις του, ενώ περίπου το ένα τρίτο  δήλωσε ότι δεν θα επενδύσει τίποτα ή πολύ μικρό ποσό στη βιωσιμότητα.

Οι νέες τάσεις οδηγούν τις επενδύσεις των ξενοδοχείων

Από την παροχή τοπικών εμπειριών που είχε αναδειχτεί ως κυρίαρχη τάση το 2023, φέτος η μεγαλύτερη ευκαιρία για τα ξενοδοχεία αναδεικνύεται η επένδυση στους… instagramable χώρους. Τα μοντέρνα σχέδια και η κομψότητα προσελκύουν περισσότερους επισκέπτες αφού είναι ιδανικοί για φωτογραφίες για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι ξενοδόχοι επενδύσουν στο στυλ και την αισθητική. Ακολουθούν οι επενδύσεις στην άνεση και την παροχή κινήτρων για επαναλαμβανόμενες επισκέψεις (και οι δύο από 67%).

Όσον αφορά τις τάσεις που παρατηρούνται στους καταναλωτές, οι κυριότερες είναι η κράτηση μικρότερης διάρκειας διαμονής (50%), η κράτηση από πιο νωρίς (48%), η επιλογή πιο περιοριστικών πολιτικών ακύρωσης (46%), η επιλογή φθηνότερων δωματίων (45%), οι μικρότερες δαπάνες για επιπλέον υπηρεσίες (41%), η στροφή σε ταξίδια εσωτερικού (37%), η πραγματοποίηση λιγότερων ταξιδιών ετησίως (33%) και η αποφυγή της υψηλής σεζόν (22%).

Διαβάστε επίσης 

Βαρδής Βαρδινογιάννης: Οι σταθμοί στη ζωή του πατριάρχη του ελληνικού επιχειρείν

Πώς η Σάλμα Χάγιεκ επαναπροσδιορίζει τη φιλανθρωπία


ΔΕΗ: Σε διαβούλευση η ΜΠΕ για το έργο αντλησιοταμίευσης στη Μεγαλόπολη

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!