THEPOWERGAME
Η τουριστική βιομηχανία διεθνώς βρίσκεται σε μια διαρκή πορεία εξέλιξης, καθώς οι προτιμήσεις των ταξιδιωτών διαφοροποιούνται και προσαρμόζονται στις σύγχρονες απαιτήσεις για μοναδικές και αυθεντικές εμπειρίες. Σύμφωνα με τη νέα έρευνα του World Travel Market London και της Oxford Economics, η παγκόσμια μεσαία τάξη έχει αυξήσει σημαντικά τη ζήτηση για καινοτόμες εμπειρίες διακοπών και περιπέτειας, με τους ταξιδιώτες να αναζητούν αυξανόμενα ασυνήθιστους προορισμούς και έντονες δραστηριότητες. Η Ελλάδα, ως ένας από τους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς της Μεσογείου, καλείται να αναδιαμορφώσει το τουριστικό της προϊόν, προκειμένου να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητά της και να ανταποκριθεί στις νέες προτιμήσεις των τουριστών. Φέτος η Ελλάδα κατέγραψε διψήφια αύξηση 19% στις τουριστικές αφίξεις το τρίτο τρίμηνο του 2024, έναντι της αντίστοιχης, καλοκαιρινής περιόδου του 2019, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδίων (ETC). Κάτι που δείχνει ότι το μοντέλο «ήλιος-θάλασσα» που προσφέρει η χώρα μας παραμένει -προς το παρόν- ισχυρό.
Τουρισμός: Η αλλαγή στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών
Η μελέτη της WTM Global Travel Report όμως δείχνει ότι οι σύγχρονοι ταξιδιώτες ενδιαφέρονται ολοένα και περισσότερο για αυθεντικές εμπειρίες που ξεφεύγουν από τα παραδοσιακά τουριστικά μονοπάτια. Ειδικά, οι νέες γενιές όπως η Gen Z και οι Millennials προτιμούν τις εμπειρίες από τα υλικά αγαθά, δίνοντας έμφαση στη δυνατότητα να ζήσουν κάτι νέο και αξιομνημόνευτο. Το 34% των ταξιδιωτών δείχνει αυξημένο ενδιαφέρον για τον αγροτικό τουρισμό και τον τουρισμό στη φύση, ενώ το 57% των ερωτηθέντων επιθυμεί να ανακαλύψει νέους προορισμούς, κάτι που θέτει τη βάση για μια σημαντική ανανέωση στην τουριστική προσφορά της Ελλάδας.
Τουρισμός: Νέες εμπειρίες και περιπετειώδεις δραστηριότητες
Η Ελλάδα διαθέτει ιδανικό φυσικό περιβάλλον και πλούσια πολιτιστική κληρονομιά, προσφέροντας απεριόριστες δυνατότητες για να εντάξει στο τουριστικό της προϊόν δραστηριότητες που απευθύνονται τόσο σε λάτρεις της περιπέτειας όσο και σε ταξιδιώτες που αναζητούν ήπιες εμπειρίες. Στην κατηγορία του τουρισμού περιπέτειας, οι δραστηριότητες ήπιας περιπέτειας όπως η πεζοπορία, η ποδηλασία, η αναρρίχηση, καθώς και η παρατήρηση άγριας ζωής, είναι ήδη δημοφιλείς. Ωστόσο, η Ελλάδα μπορεί να προσελκύσει και πιο «τολμηρούς» τουρίστες επενδύοντας σε πιο έντονες δραστηριότητες, όπως το ράφτινγκ στα ορμητικά ποτάμια, το αλεξίπτωτο πλαγιάς στα βουνά, ακόμη και καταδύσεις σε απομακρυσμένα σημεία με σπηλιές.
Η διαφοροποίηση αυτή μπορεί να ενισχύσει την εικόνα της Ελλάδας ως προορισμού που προσφέρει κάτι περισσότερο από θάλασσα και ήλιο, καλύπτοντας και τις απαιτήσεις ενός πιο απαιτητικού και οικονομικά ευκατάστατου κοινού. Σύμφωνα με την Oxford Economics, το 29% των ταξιδιωτών αναζητά ενεργά περιπετειώδεις εμπειρίες, δείχνοντας μια αυξανόμενη προθυμία για δραστηριότητες υψηλής έντασης που θα μπορούσαν να ενταχθούν στα ελληνικά τοπία.
Στο πλαίσιο αυτό, η δημιουργία δικτύου μονοπατιών και διαδρομών πεζοπορίας, που πρόκειται να δημιουργηθούν σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας, όπως Εύβοια, Σουφλί, Οινούσσες, Κάλυμνο, Τζουμέρκα, Φολέγανδρο, Νάξο, κ.λπ., στο πλαίσιο του έργου «Δημιουργία εθνικού δικτύου μονοπατιών και διαδρομών πεζοπορίας» του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, συνολικού ύψους 30,2 εκατ. ευρώ, το οποίο μόλις εγκρίθηκε από τους αρμόδιους υπουργούς, αναμένεται να λειτουργήσει θετικά για το ελληνικό τουριστικό προϊόν.
Παράλληλα, η ζήτηση για αγροτουρισμό και εμπειρίες που σχετίζονται με τη φύση βρίσκεται σε σταθερή άνοδο. Η Ελλάδα, με τα γραφικά της χωριά, τα απέραντα βουνά και την πλούσια χλωρίδα και πανίδα, μπορεί να δημιουργήσει θεματικές διαδρομές και εμπειρίες που επιτρέπουν στους ταξιδιώτες να ανακαλύψουν την αυθεντική ελληνική ύπαιθρο. Ο αγροτουρισμός, με δραστηριότητες όπως η συγκομιδή ελιάς και η παραγωγή τοπικών προϊόντων, προσφέρει στους επισκέπτες τη δυνατότητα να ζήσουν μια αυθεντική εμπειρία της αγροτικής ζωής και να έρθουν σε επαφή με την ελληνική παράδοση.
Οι ανερχόμενοι τουριστικοί προορισμοί
Σύμφωνα με την έρευνα, οι ταξιδιώτες ενδιαφέρονται πλέον να επισκεφτούν λιγότερο γνωστούς προορισμούς, κάτι που αποδεικνύεται και από τις αυξημένες αφίξεις σε μικρότερες χώρες όπως η Σερβία και η Αρμενία. Η Ελλάδα, εκτός από τις καθιερωμένες της περιοχές όπως η Αθήνα, η Σαντορίνη και η Κρήτη, μπορεί να αναδείξει και άλλους ανερχόμενους προορισμούς που προσφέρουν κάτι ξεχωριστό. Περιοχές όπως η Αρκαδία, η Μεσσηνία, η Ημαθία και τα νησιά του Βόρειου Αιγαίου έχουν τη δυνατότητα να προσελκύσουν τουρίστες που αναζητούν κάτι διαφορετικό, δίνοντας ώθηση στον τοπικό τουρισμό και επιτυγχάνοντας την αποσυμφόρηση των πολυσύχναστων περιοχών.
Η προσαρμογή του τουριστικού προϊόντος της Ελλάδας στις σύγχρονες απαιτήσεις θα πρέπει να εστιάσει στην εμπλουτισμένη εμπειρία, την εξατομίκευση, την αξιοποίηση της τεχνολογίας και την ανάδειξη λιγότερο γνωστών περιοχών. Η δημιουργία ενός ευέλικτου και διαφοροποιημένου τουριστικού προϊόντος που ενσωματώνει περιπετειώδεις, αγροτουριστικές και πολιτιστικές εμπειρίες μπορεί να συμβάλει στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουρισμού, προσελκύοντας νέους επισκέπτες και ενδυναμώνοντας την τοπική οικονομία.
Η επένδυση στην καινοτομία, η εκπαίδευση των επαγγελματιών του κλάδου και η συντονισμένη προώθηση των νέων αυτών προτάσεων είναι τα βήματα που θα πρέπει να ακολουθήσει η Ελλάδα για να παραμείνει επίκαιρη και ελκυστική για τις επόμενες γενιές ταξιδιωτών. Με τον τρόπο αυτό, η Ελλάδα μπορεί να καθιερωθεί ως προορισμός που προσφέρει όχι μόνο τοπία μοναδικής ομορφιάς, αλλά και εμπειρίες που συμβαδίζουν με τις διεθνείς τάσεις και τις νέες ταξιδιωτικές επιθυμίες.
Διαβάστε επίσης
Τράπεζες: Ράλι εσόδων από τόκους και προμήθειες στα 8 δισ.
Γερμανία: Το τέλος της κυβέρνησης Σολτς και η “αδύνατη” εθνική ενοποίηση
ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή: Τέλη 2025 τα νεότερα για το θαλάσσιο αιολικό της Αλεξανδρούπολης