THEPOWERGAME
Μείωση του πληθωρισμού προβλέπουν παράγοντες της αγοράς από την εθελοντική πρωτοβουλία προμηθευτών και σούπερ μάρκετ για αποκλιμάκωση των τιμών σε βασικά αγαθά. Εκτιμούν ότι θα λειτουργήσει θετικά στην τσέπη του καταναλωτή, ως μια επιπλέον επιλογή προσιτών λύσεων, συμπληρωματικά στο «καλάθι του νοικοκυριού» και στις προσφορές της κάθε αλυσίδας. Επιπλέον, όπως αναφέρουν στο powergame.gr στελέχη της βιομηχανίας, η πρωτοβουλία θα βρει ανταπόκριση από τους προμηθευτές, δεδομένου ότι είναι ένα μέτρο εθελοντικό, που σχεδιάστηκε από την αγορά και δεν είναι αποτέλεσμα κάποιας ρύθμισης.
Υπενθυμίζεται ότι το μέτρο για «Μόνιμη Μείωση Τιμής», που αποσύρθηκε στα τέλη Μαΐου, είχε διαφορετικά χαρακτηριστικά. Αφορούσε μειώσεις τιμών τουλάχιστον 5%, από τις τιμές ραφιού στις 20.10.2023 και διατήρησή τους για τουλάχιστον 6 μήνες. Η απόφαση αυτή της κυβέρνησης ελήφθη πριν από έναν χρόνο, στο πλαίσιο δέσμης μέτρων για την αντιμετώπιση του «πληθωρισμού απληστίας», για να ακολουθήσουν και άλλα μέτρα, όπως το πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους για το βρεφικό γάλα και η απαγόρευση εκπτώσεων και προσφορών για 60 κατηγορίες προϊόντων, εφόσον σε αυτά είχαν γίνει ανατιμήσεις κατά το τελευταίο τρίμηνο. Τα μέτρα είχαν επιφέρει μειώσεις τιμών.
Πώς θα χτίζεται η εθελοντική μείωση τιμής
Σήμερα η νέα πρωτοβουλία δεν είναι υποχρεωτική. Δεν δεσμεύονται οι προμηθευτές άμεσα να προβούν σε μειώσεις τιμών και το χρονικό διάστημα της νέας μειωμένης τιμής δεν είναι 6 μήνες, κάτι που αποθάρρυνε στο προηγούμενο μέτρο μερίδα της βιομηχανίας που αντιμετώπιζε πιέσεις στα κόστη παραγωγής λόγω διαταραχής στην εφοδιαστικής αλυσίδας και δεν ήταν σε θέση να δεσμευτεί για το συγκεκριμένο διάστημα. Η νέα πρωτοβουλία, που είναι αποτέλεσμα συνεργασίας του υπουργείου Ανάπτυξης με την Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος (ΕΣΕ), εγκαινιάζεται σε εθελοντική βάση από τους προμηθευτές, ενώ την έκπτωση στο ράφι, από 6% έως 15%, χτίζει και ο λιανέμπορος, που προσθέτει κάτι επιπλέον στη μείωση που προτείνει ο προμηθευτής. Πρακτικά ο προμηθευτής θα κάνει μια ενιαία μείωση τιμής στο προϊόν του στην αγορά συνολικά, αλλά το κάθε σούπερ μάρκετ θα μπορεί να διευρύνει το όφελος για τον καταναλωτή κατά βούληση. Πάντως, η τιμή που θα συναντήσει ο καταναλωτής θα είναι μειωμένη από 6% έως 15%.
Μεγαλύτερη ευελιξία
Το μέτρο είναι πιο ευέλικτο και δεσμεύει τον προμηθευτή για 2 μήνες αντί για 6. Του δίνει επίσης τη δυνατότητα να προσθέσει στη λίστα των προϊόντων με μειωμένη τιμή και άλλα προϊόντα σε επόμενο διάστημα. Η επικοινωνία της νέας μειωμένης τιμής είναι υπό συζήτηση και εν πολλοίς έγκειται στην πολιτική της κάθε αλυσίδας, αλλά στη σήμανση του προϊόντος στο ράφι θα περιγράφεται η πρωτοβουλία. Η έκπτωση θα αφορά τυποποιημένα τρόφιμα, προϊόντα προσωπικής φροντίδας και απορρυπαντικά.
Οι πρώτοι προμηθευτές
Πρόκειται για επώνυμα προϊόντα εταιρειών, όπως Ελαΐς Unilever, P&G, Barilla, Γιώτης, Κύκνος, Ελγέκα, Μινέρβα, Numil, Beiersdorf, Colgate Palmolive, Haleon, που έκαναν την αρχή σχηματίζοντας μια λίστα 123 κωδικών, που θα είναι στα ράφια του οργανωμένου λιανεμπορίου με χαμηλότερες τιμές μέχρι το τέλος του μήνα, ξεπερνώντας έτσι τον στόχο για 120 κωδικούς έως το τέλος Οκτωβρίου. Μεσοπρόθεσμα, μέχρι το τέλος του χρόνου, υπολογίζεται ότι ο αριθμός θα αυξηθεί σε 600 προϊόντα, τα οποία θα φέρουν ειδική σήμανση στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Παράγοντες της αγοράς ευελπιστούν ότι ο στόχος είναι μετριοπαθής, καθώς ο ανταγωνισμός μεταξύ των προμηθευτών θα είναι ένα ισχυρό κίνητρο για ένταξη στην πρωτοβουλία περισσότερων εταιρειών και προϊόντων, τα οποία θα ανακοινώνει το υπουργείο Ανάπτυξης ανά 15ήμερο.
Το κόστος και η θετική επίδραση στον πληθωρισμό
Το εγχείρημα είναι «ακριβό», αλλά, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, αποτελεί επένδυση στην εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Το κόστος υπολογίζεται σε πάνω από 120 εκατ. ευρώ για τα πρώτα 500-600 προϊόντα που θα ενταχθούν στην πρωτοβουλία. Αυτό θα είναι το κόστος της έκπτωσης, χωρίς να υπολογίζεται το κόστος των λιανεμπόρων, που θα επωμιστούν για άλλη μια φορά τη μετάβαση σε ένα νέο καθεστώς τιμολόγησης στο ράφι, σήμανσης και επικοινωνίας των μειωμένων τιμών.
Επιπλέον, καθώς τα παραπάνω προϊόντα είναι βασικά προϊόντα στο καλάθι του πληθωρισμού, εκτιμάται ότι θα συνεισφέρουν στην αποκλιμάκωση του δείκτη τιμών καταναλωτή, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξει κάποια έκτακτη εξέλιξη που θα ανατρέψει τα προγνωστικά. Ας σημειωθεί ότι η χώρα εισάγει πάνω από 1,5 δισ. ευρώ κρέας και προϊόντα κρέατος, ενώ αρνητικό είναι και το ισοζύγιο στα τυροκομικά προϊόντα, παρά την αύξηση της εγχώριας παραγωγής. Πρακτικά, μια διαταραχή στη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα θα έχει επιπτώσεις στην τοπική αγορά και στις τιμές των προϊόντων και άρα στον πληθωρισμό.
Σημειώνεται ότι με βάση πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο πληθωρισμός τον Σεπτέμβριο ανήλθε σε 2,9%, ενώ μεταξύ Σεπτεμβρίου και Αυγούστου σημειώθηκαν ανατιμήσεις σε πουλερικά (2,5%), φρούτα (9,1%), λαχανικά(7,3%), πατάτες (4,2%) κ.λπ. Επίσης, το ΔΝΤ προέβλεψε χθες ότι ο πληθωρισμός θα φτάσει στο 2,9% το 2024 και στο 2,1% το 2025, από 2,7% και 2,1% που προβλέπει αντίστοιχα ο Προϋπολογισμός. Στην ευρωζώνη υπολογίζεται σε 2,4% κατά μέσο όρο το 2024 και 2,1% το 2025, με την ΕΚΤ να εκτιμά ότι θα πλησιάζει στο 2% πιο γρήγορα απ’ ό,τι ανέμενε.
Διαβάστε επίσης
Eurostat: Στο 163,9% του ΑΕΠ το δημόσιο χρέος της Ελλάδας
Playboy: Ο γιος του Χιου Χέφνερ δίνει 100 εκατ. για το brand
Πυρηνική ενέργεια: Η Ελλάδα μελετά τις νέες τεχνολογίες “χωρίς να βιάζεται”