Γ.Δ.
1411.61 -0,54%
ACAG
-0,35%
5.75
BOCHGR
+1,61%
4.41
CENER
-3,05%
9.21
CNLCAP
-0,69%
7.15
DIMAND
0,00%
9.34
NOVAL
+1,16%
2.615
OPTIMA
0,00%
13
TITC
-0,60%
33
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-0,14%
1.462
ΑΒΕ
+0,81%
0.499
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.38
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.76
ΑΛΜΥ
-1,00%
2.97
ΑΛΦΑ
-0,88%
1.47
ΑΝΔΡΟ
+1,55%
6.56
ΑΡΑΙΓ
-1,46%
10.1
ΑΣΚΟ
-0,77%
2.59
ΑΣΤΑΚ
-2,17%
7.22
ΑΤΕΚ
0,00%
0.43
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.7
ΑΤΤ
+29,11%
2.04
ΑΤΤΙΚΑ
-1,80%
2.18
ΒΙΟ
-0,71%
5.61
ΒΙΟΚΑ
+2,60%
1.775
ΒΙΟΣΚ
-1,63%
1.51
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.132
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.16
ΓΕΒΚΑ
+3,28%
1.415
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,57%
17.58
ΔΑΑ
+0,61%
7.548
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.26
ΔΕΗ
-1,21%
11.41
ΔΟΜΙΚ
-4,19%
2.855
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+3,19%
0.291
ΕΒΡΟΦ
-2,99%
1.46
ΕΕΕ
+0,61%
32.74
ΕΚΤΕΡ
-2,78%
1.538
ΕΛΒΕ
-3,48%
5.55
ΕΛΙΝ
0,00%
1.97
ΕΛΛ
+0,38%
13.2
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,86%
1.854
ΕΛΠΕ
-0,28%
7
ΕΛΣΤΡ
+1,00%
2.03
ΕΛΤΟΝ
+0,83%
1.698
ΕΛΧΑ
0,00%
1.83
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.12
ΕΣΥΜΒ
-0,43%
1.17
ΕΤΕ
-0,19%
7.422
ΕΥΑΠΣ
-0,31%
3.24
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.54
ΕΥΡΩΒ
+0,82%
1.97
ΕΧΑΕ
-0,90%
4.405
ΙΑΤΡ
-0,34%
1.485
ΙΚΤΙΝ
-8,41%
0.283
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.925
ΙΝΚΑΤ
-1,16%
4.705
ΙΝΛΙΦ
-0,93%
4.28
ΙΝΛΟΤ
-2,04%
1.058
ΙΝΤΕΚ
-0,33%
5.97
ΙΝΤΕΡΚΟ
+1,72%
2.36
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.17
ΙΝΤΚΑ
-1,71%
2.88
ΚΑΡΕΛ
-2,29%
342
ΚΕΚΡ
+1,10%
1.38
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.54
ΚΛΜ
0,00%
1.5
ΚΟΡΔΕ
+2,69%
0.42
ΚΟΥΑΛ
-2,68%
1.164
ΚΟΥΕΣ
-1,57%
5.01
ΚΡΙ
-0,76%
13
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
+3,33%
0.992
ΛΑΒΙ
-0,13%
0.779
ΛΑΜΔΑ
-1,82%
7.55
ΛΑΜΨΑ
0,00%
38.2
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.905
ΛΕΒΚ
+0,77%
0.262
ΛΕΒΠ
-8,73%
0.23
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.34
ΛΟΥΛΗ
+1,15%
2.65
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.75
ΜΕΒΑ
-2,35%
3.74
ΜΕΝΤΙ
+1,33%
2.29
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40.8
ΜΙΓ
-1,52%
3.25
ΜΙΝ
0,00%
0.52
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,29%
20.7
ΜΟΝΤΑ
-2,75%
3.54
ΜΟΤΟ
0,00%
2.6
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.71
ΜΠΕΛΑ
-1,91%
25.7
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,28%
3.63
ΜΠΡΙΚ
-0,25%
1.99
ΜΠΤΚ
0,00%
0.68
ΜΥΤΙΛ
-1,63%
32.66
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.9
ΝΑΥΠ
-2,39%
0.734
ΞΥΛΚ
-1,45%
0.271
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,94%
21.5
ΟΛΠ
-0,18%
27.15
ΟΛΥΜΠ
-2,47%
2.37
ΟΠΑΠ
-0,57%
15.81
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,50%
0.804
ΟΤΕ
-1,64%
15.58
ΟΤΟΕΛ
+0,58%
10.44
ΠΑΙΡ
+0,20%
0.982
ΠΑΠ
+0,43%
2.31
ΠΕΙΡ
-0,89%
3.667
ΠΕΡΦ
+0,16%
6.4
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.08
ΠΛΑΘ
-1,36%
3.62
ΠΛΑΚΡ
-2,08%
14.1
ΠΡΔ
+10,00%
0.242
ΠΡΕΜΙΑ
-0,66%
1.202
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.5
ΠΡΟΦ
-1,16%
5.12
ΡΕΒΟΙΛ
-0,30%
1.66
ΣΑΡ
-0,37%
10.78
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,59%
0.339
ΣΙΔΜΑ
-1,86%
1.58
ΣΠΕΙΣ
-0,64%
6.2
ΣΠΙ
-4,69%
0.61
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,20%
19.48
ΤΖΚΑ
-0,39%
1.265
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.6
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.35
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.278
ΦΡΛΚ
-0,66%
3.77
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.61

Φέτα: Οκτώ στους δέκα Έλληνες αγοράζουν επώνυμα προϊόντα

Σε χαρτογράφηση των συνθηκών ανταγωνισμού στη φέτα προχώρησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού, με τις πωλήσεις του αγαπημένου τυριού να παρουσιάζονται αυξημένες στα σούπερ μάρκετ το 2023, αλλά ελαφρώς μειωμένες για το α’ εξάμηνο. Παράλληλα, από τα αποτελέσματα της έρευνας, φαίνεται πως οι προσφορές από το «καλάθι του νοικοκυριού» επηρεάζουν μόνο περιστασιακά τις προτιμήσεις.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η φέτα αποτελεί το 2% των συνολικών πωλήσεων των 11 σούπερ μάρκετ, ενώ από τον αριθμό των προμηθευτών και από την διάταξη των μεριδίων τους διαπιστώνεται ότι η αγορά προμήθειας των σούπερ μάρκετ στη φέτα χαρακτηρίζεται από χαμηλή συγκέντρωση.

Τα κύρια αποτελέσματα είναι τα εξής:

  1. Το σύνολο των πωλήσεων φέτας από τα σούπερ μάρκετ το 2023 ανήλθε σε 244,1 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας ετήσια αύξηση κατά 13,8%. Το Α΄ εξάμηνο του 2024 η αύξηση των πωλήσεων μειώθηκε στο 3% σε ετήσια βάση.
  2. Στο σύνολο των δεδομένων υπάρχουν, περίπου, 150 προμηθευτές φέτας. Οι 13 μεγαλύτεροι προμηθευτές, αντιπροσωπεύουν το 70% του συνόλου των πωλήσεων φέτας. Από τον αριθμό των προμηθευτών και τη διάταξη των μεριδίων τους διαπιστώνεται ότι η αγορά προμήθειας των σούπερ μάρκετ στη φέτα χαρακτηρίζεται από χαμηλή συγκέντρωση.
  3. Το 2023, τα επώνυμα προϊόντα φέτας αποτελούν το 80% των συνολικών πωλήσεων στην αγορά και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αποτελούν το 20% (εντός ή/και εκτός καλαθιού νοικοκυριού). Οι 12 μεγαλύτεροι προμηθευτές αντιπροσωπεύουν το 73% του συνόλου των πωλήσεων φέτας σε αξία, ενώ στη φέτα ιδιωτικής ετικέτας οι 13 μεγαλύτεροι το 93%.
  4. Το 10% περίπου των συνολικών πωλήσεων φέτας των 11 σούπερ μάρκετ προέρχεται από πωλήσεις φέτας εντός του καλαθιού του νοικοκυριού.
  5. Οι χαμηλότερες τιμές στη φέτα, παρατηρούνται στην κατηγορία ιδιωτικής ετικέτας, ζυγιζόμενη, εντός καλαθιού νοικοκυριού, με τιμή περίπου 7,2 έως 9,4 ευρώ χωρίς ΦΠΑ ή 8,1 και 10,6 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
  6. Οι ακριβότερες τιμές στη φέτα παρατηρούνται στα επώνυμα συσκευασμένα προϊόντα, εκτός καλαθιού νοικοκυριού, με μέση τιμή περί τα 13 ευρώ χωρίς ΦΠΑ ή στα 14,7 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
  7. Ως προς τις προτιμήσεις των καταναλωτών. Οι καταναλωτές προτιμούν κατά κύριο λόγο την επώνυμη φέτα (περίπου 82%). Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της περιόδου αναφοράς 2/2023-6/2024 παρατηρήθηκε μεταστροφή προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Η τάση αυτή που ξεκίνησε το 2022 και συνεχίστηκε το 2023 και το Α΄ εξάμηνο του 2024.
  8. Το καλάθι του νοικοκυριού δεν φαίνεται να επηρέασε τις προτιμήσεις των καταναλωτών, παρά μόνο περιστασιακά σε περιόδους εορτών και καλοκαιριού.
  9. Εξετάζοντας τη δυνατότητα αγοράς προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ή/και επώνυμων και ιδιωτικής ετικέτας προϊόντων εντός καλαθιού νοικοκυριού, το καταναλωτικό κοινό μπορεί να πετύχει τις χαμηλότερες δυνατές τιμές.
  10. Τέλος, σημειώνεται ότι η Ελλάδα είναι από τις τελευταίες χώρες στην κατάταξη ως προς την προτίμηση των καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Φέτα και λευκά τυριά © Eurokinissi
Φέτα και λευκά τυριά © Eurokinissi

Φέτα: Οι στόχοι της χαρτογράφησης της Επιτροπής Ανταγωνισμού

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού αναφέρει ότι οι στόχοι της χαρτογράφησης ήταν:

  • η εξέλιξη των μεριδίων αγοράς των 11 μεγαλύτερων σούπερ μάρκετ
  • η εξέλιξη των μεριδίων των προμηθευτών (ιδιωτικής ετικέτας και επωνύμων προϊόντων) στις πωλήσεις των 11 σούπερ μάρκετ
  • η επίδραση του μηχανισμού του καλαθιού του νοικοκυριού στις τιμές επώνυμων προϊόντων και προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας
  • η επίδραση του μηχανισμού του καλαθιού του νοικοκυριού στις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών κατόπιν σύγκρισης μεταξύ επώνυμων προϊόντων και προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, εντός και εκτός του καλαθιού του νοικοκυριού.

Στο πλαίσιο της χαρτογράφησης εστάλησαν ερωτηματολόγια από την γενική διεύθυνση Ανταγωνισμού σε 11 σούπερ μάρκετ, τα οποία συγκεντρώνουν μερίδιο άνω του 95% του κλάδου λιανικού εμπορίου τροφίμων και η περίοδος για την οποία ελήφθησαν στοιχεία ήταν μεταξύ 1 Φεβρουαρίου 2023 και 30 Ιουνίου 2024.

Διαβάστε επίσης

ΕΕ: Έρχονται αποζημιώσεις για ελαττωματικά προϊοντα με digital κριτήρια

Πέντε εύκολα κοκτέιλ για τις φθινοπωρινές νύχτες

Ψήφο εμπιστοσύνης από Fitch στην πιστοληπτική ικανότητα της Italgas

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!