Γ.Δ.
1507.5 -2,70%
ACAG
-2,20%
5.78
AEM
-2,93%
4.489
BOCHGR
-3,35%
4.91
CENER
-3,68%
9.16
CNLCAP
+0,70%
7.2
DIMAND
-2,07%
8.03
EVR
-1,32%
1.5
NOVAL
-2,25%
2.39
OPTIMA
-1,49%
13.2
TITC
-5,91%
43
ΑΑΑΚ
0,00%
4.8
ΑΒΑΞ
-5,18%
1.83
ΑΒΕ
-3,04%
0.446
ΑΔΜΗΕ
-2,43%
2.615
ΑΚΡΙΤ
-0,66%
0.755
ΑΛΜΥ
-6,14%
4.05
ΑΛΦΑ
-5,10%
1.693
ΑΝΔΡΟ
-1,23%
6.4
ΑΡΑΙΓ
-4,69%
10.36
ΑΣΚΟ
-5,20%
3.1
ΑΣΤΑΚ
-1,37%
7.2
ΑΤΕΚ
+9,68%
1.36
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-7,86%
0.68
ΑΤΤΙΚΑ
-5,00%
2.28
ΒΙΟ
-6,82%
5.6
ΒΙΟΚΑ
-2,19%
1.79
ΒΙΟΣΚ
-4,59%
1.455
ΒΙΟΤ
+9,52%
0.276
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
-4,20%
2.28
ΓΕΒΚΑ
-5,48%
1.38
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-2,57%
18.2
ΔΑΑ
-2,66%
8.342
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.4
ΔΕΗ
-2,50%
12.86
ΔΟΜΙΚ
-4,97%
2.58
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,37%
0.329
ΕΒΡΟΦ
-6,23%
1.805
ΕΕΕ
+1,80%
34
ΕΚΤΕΡ
-7,66%
1.64
ΕΛΒΕ
0,00%
5.5
ΕΛΙΝ
-1,85%
2.12
ΕΛΛ
-0,35%
14.4
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-3,13%
2.17
ΕΛΠΕ
-1,20%
7.4
ΕΛΣΤΡ
-2,22%
2.2
ΕΛΤΟΝ
-2,33%
1.758
ΕΛΧΑ
-5,68%
1.976
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-3,83%
1.13
ΕΤΕ
-2,77%
8.148
ΕΥΑΠΣ
-1,48%
3.33
ΕΥΔΑΠ
-2,62%
5.94
ΕΥΡΩΒ
-4,29%
2.319
ΕΧΑΕ
-4,83%
4.725
ΙΑΤΡ
-4,17%
1.84
ΙΚΤΙΝ
-6,53%
0.329
ΙΛΥΔΑ
-5,35%
1.68
ΙΝΚΑΤ
-2,33%
5.03
ΙΝΚΑΤΔ
0,00%
0.0055
ΙΝΛΙΦ
-2,16%
4.54
ΙΝΛΟΤ
-4,89%
1.012
ΙΝΤΕΚ
-3,16%
5.82
ΙΝΤΕΤ
-3,91%
1.105
ΙΝΤΚΑ
-6,11%
2.92
ΚΑΡΕΛ
0,00%
328
ΚΕΚΡ
-8,49%
1.24
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.74
ΚΟΡΔΕ
-3,50%
0.441
ΚΟΥΑΛ
-5,07%
1.31
ΚΟΥΕΣ
-4,59%
6.03
ΚΡΙ
+1,25%
16.25
ΚΤΗΛΑ
-2,86%
1.7
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1
ΛΑΒΙ
-6,36%
0.81
ΛΑΜΔΑ
-3,74%
6.7
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.2
ΛΑΝΑΚ
-5,00%
0.95
ΛΕΒΚ
0,00%
0.276
ΛΕΒΠ
0,00%
0.258
ΛΟΓΟΣ
+2,86%
1.8
ΛΟΥΛΗ
-2,79%
3.14
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.666
ΜΕΒΑ
0,00%
3.85
ΜΕΝΤΙ
-3,85%
2.25
ΜΕΡΚΟ
0,00%
39.4
ΜΙΓ
-2,76%
2.815
ΜΙΝ
-2,75%
0.496
ΜΟΗ
-3,84%
20.54
ΜΟΝΤΑ
-1,62%
3.64
ΜΟΤΟ
-6,14%
2.675
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.66
ΜΠΕΛΑ
-2,52%
25.54
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,26%
3.78
ΜΠΡΙΚ
-2,98%
2.28
ΜΠΤΚ
-9,09%
0.7
ΜΥΤΙΛ
-3,91%
33.4
ΝΑΚΑΣ
-0,61%
3.24
ΝΑΥΠ
-4,33%
0.752
ΞΥΛΚ
-8,04%
0.263
ΞΥΛΠ
+3,80%
0.328
ΟΛΘ
+1,10%
27.6
ΟΛΠ
-1,34%
29.5
ΟΛΥΜΠ
-2,33%
2.51
ΟΠΑΠ
-1,09%
16.38
ΟΡΙΛΙΝΑ
+2,04%
0.799
ΟΤΕ
-0,41%
14.54
ΟΤΟΕΛ
-3,11%
10.6
ΠΑΙΡ
-0,47%
1.05
ΠΑΠ
-1,95%
2.52
ΠΕΙΡ
-5,16%
4.155
ΠΕΡΦ
-4,18%
5.27
ΠΕΤΡΟ
-3,18%
7.92
ΠΛΑΘ
-4,79%
3.875
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.9
ΠΡΔ
-5,32%
0.356
ΠΡΕΜΙΑ
-2,20%
1.244
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-1,89%
5.2
ΡΕΒΟΙΛ
-2,96%
1.64
ΣΑΡ
-0,18%
11.38
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-3,89%
0.346
ΣΙΔΜΑ
-0,64%
1.545
ΣΠΕΙΣ
-2,74%
5.68
ΣΠΙ
-3,29%
0.588
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
-4,67%
1.43
ΤΡΑΣΤΟΡ
-1,54%
1.28
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-2,35%
1.66
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
-1,30%
7.6
ΦΡΙΓΟ
-4,76%
0.2
ΦΡΛΚ
-2,19%
4.015
ΧΑΙΔΕ
-8,82%
0.62

Φέτα: Οκτώ στους δέκα Έλληνες αγοράζουν επώνυμα προϊόντα

Σε χαρτογράφηση των συνθηκών ανταγωνισμού στη φέτα προχώρησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού, με τις πωλήσεις του αγαπημένου τυριού να παρουσιάζονται αυξημένες στα σούπερ μάρκετ το 2023, αλλά ελαφρώς μειωμένες για το α’ εξάμηνο. Παράλληλα, από τα αποτελέσματα της έρευνας, φαίνεται πως οι προσφορές από το «καλάθι του νοικοκυριού» επηρεάζουν μόνο περιστασιακά τις προτιμήσεις.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η φέτα αποτελεί το 2% των συνολικών πωλήσεων των 11 σούπερ μάρκετ, ενώ από τον αριθμό των προμηθευτών και από την διάταξη των μεριδίων τους διαπιστώνεται ότι η αγορά προμήθειας των σούπερ μάρκετ στη φέτα χαρακτηρίζεται από χαμηλή συγκέντρωση.

Τα κύρια αποτελέσματα είναι τα εξής:

  1. Το σύνολο των πωλήσεων φέτας από τα σούπερ μάρκετ το 2023 ανήλθε σε 244,1 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας ετήσια αύξηση κατά 13,8%. Το Α΄ εξάμηνο του 2024 η αύξηση των πωλήσεων μειώθηκε στο 3% σε ετήσια βάση.
  2. Στο σύνολο των δεδομένων υπάρχουν, περίπου, 150 προμηθευτές φέτας. Οι 13 μεγαλύτεροι προμηθευτές, αντιπροσωπεύουν το 70% του συνόλου των πωλήσεων φέτας. Από τον αριθμό των προμηθευτών και τη διάταξη των μεριδίων τους διαπιστώνεται ότι η αγορά προμήθειας των σούπερ μάρκετ στη φέτα χαρακτηρίζεται από χαμηλή συγκέντρωση.
  3. Το 2023, τα επώνυμα προϊόντα φέτας αποτελούν το 80% των συνολικών πωλήσεων στην αγορά και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αποτελούν το 20% (εντός ή/και εκτός καλαθιού νοικοκυριού). Οι 12 μεγαλύτεροι προμηθευτές αντιπροσωπεύουν το 73% του συνόλου των πωλήσεων φέτας σε αξία, ενώ στη φέτα ιδιωτικής ετικέτας οι 13 μεγαλύτεροι το 93%.
  4. Το 10% περίπου των συνολικών πωλήσεων φέτας των 11 σούπερ μάρκετ προέρχεται από πωλήσεις φέτας εντός του καλαθιού του νοικοκυριού.
  5. Οι χαμηλότερες τιμές στη φέτα, παρατηρούνται στην κατηγορία ιδιωτικής ετικέτας, ζυγιζόμενη, εντός καλαθιού νοικοκυριού, με τιμή περίπου 7,2 έως 9,4 ευρώ χωρίς ΦΠΑ ή 8,1 και 10,6 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
  6. Οι ακριβότερες τιμές στη φέτα παρατηρούνται στα επώνυμα συσκευασμένα προϊόντα, εκτός καλαθιού νοικοκυριού, με μέση τιμή περί τα 13 ευρώ χωρίς ΦΠΑ ή στα 14,7 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
  7. Ως προς τις προτιμήσεις των καταναλωτών. Οι καταναλωτές προτιμούν κατά κύριο λόγο την επώνυμη φέτα (περίπου 82%). Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της περιόδου αναφοράς 2/2023-6/2024 παρατηρήθηκε μεταστροφή προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Η τάση αυτή που ξεκίνησε το 2022 και συνεχίστηκε το 2023 και το Α΄ εξάμηνο του 2024.
  8. Το καλάθι του νοικοκυριού δεν φαίνεται να επηρέασε τις προτιμήσεις των καταναλωτών, παρά μόνο περιστασιακά σε περιόδους εορτών και καλοκαιριού.
  9. Εξετάζοντας τη δυνατότητα αγοράς προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ή/και επώνυμων και ιδιωτικής ετικέτας προϊόντων εντός καλαθιού νοικοκυριού, το καταναλωτικό κοινό μπορεί να πετύχει τις χαμηλότερες δυνατές τιμές.
  10. Τέλος, σημειώνεται ότι η Ελλάδα είναι από τις τελευταίες χώρες στην κατάταξη ως προς την προτίμηση των καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Φέτα και λευκά τυριά © Eurokinissi
Φέτα και λευκά τυριά © Eurokinissi

Φέτα: Οι στόχοι της χαρτογράφησης της Επιτροπής Ανταγωνισμού

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού αναφέρει ότι οι στόχοι της χαρτογράφησης ήταν:

  • η εξέλιξη των μεριδίων αγοράς των 11 μεγαλύτερων σούπερ μάρκετ
  • η εξέλιξη των μεριδίων των προμηθευτών (ιδιωτικής ετικέτας και επωνύμων προϊόντων) στις πωλήσεις των 11 σούπερ μάρκετ
  • η επίδραση του μηχανισμού του καλαθιού του νοικοκυριού στις τιμές επώνυμων προϊόντων και προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας
  • η επίδραση του μηχανισμού του καλαθιού του νοικοκυριού στις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών κατόπιν σύγκρισης μεταξύ επώνυμων προϊόντων και προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, εντός και εκτός του καλαθιού του νοικοκυριού.

Στο πλαίσιο της χαρτογράφησης εστάλησαν ερωτηματολόγια από την γενική διεύθυνση Ανταγωνισμού σε 11 σούπερ μάρκετ, τα οποία συγκεντρώνουν μερίδιο άνω του 95% του κλάδου λιανικού εμπορίου τροφίμων και η περίοδος για την οποία ελήφθησαν στοιχεία ήταν μεταξύ 1 Φεβρουαρίου 2023 και 30 Ιουνίου 2024.

Διαβάστε επίσης

ΕΕ: Έρχονται αποζημιώσεις για ελαττωματικά προϊοντα με digital κριτήρια

Πέντε εύκολα κοκτέιλ για τις φθινοπωρινές νύχτες

Ψήφο εμπιστοσύνης από Fitch στην πιστοληπτική ικανότητα της Italgas

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!