THEPOWERGAME
Τα Ιόνια Νησιά αποτελούν τον 4ο μεγαλύτερο τουριστικό προορισμό της Ελλάδας και η δυναμική τους αναπτύσσεται σταδιακά κάθε χρόνο, όχι όμως χωρίς προβλήματα. Αυτό ήταν το γενικό συμπέρασμα του 3ου Περιφερειακού Συνεδρίου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), που πραγματοποιήθηκε στη Ζάκυνθο.
«Μπορεί τα δημοσιεύματα να κάνουν λόγο για ρεκόρ, αλλά η πραγματικότητα είναι σύνθετη και με προκλήσεις», είπε ο πρόεδρος της ΠΟΞ, Γιάννης Χατζής. «Παρατηρείται κόπωση σε πολλούς προορισμούς και ανταγωνίστριες χώρες παίρνουν τουρίστες από την Ελλάδα. Γι’ αυτό δεν είναι ώρα να φορολογούνται τα έσοδα. Χρειάζονται αποφάσεις. Για υποδομές και καλύτερη διαχείριση των τουριστικών ροών. Για την αναβάθμιση της ποιότητας των ξενοδοχείων και την επίλυση του χρόνιου ζητήματος της χρηματοδότησης των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων μικρότερων κατηγοριών. Για τη διαφύλαξη της ανταγωνιστικότητας. Πρέπει να επενδύσουμε συλλογικά και με μακρόπνοο σχέδιο», κατέληξε ο κ. Χατζής.
Δυναμικές ιδιωτικές επενδύσεις στο Ιόνιο
Την τελευταία δεκαετία «το Ιόνιο έχει διπλασιάσει τις αφίξεις και όλο αυτό προέρχεται από την αναβάθμιση του ξενοδοχειακού δυναμικού. Το μερίδιο πολυτελών ξενοδοχείων στο σύνολο των ξενοδοχειακών υποδομών του Ιουνίου από 31% το 2013 έφτασε στο 50%», όπως χαρακτηριστικά επισήμανε η κ. Νίκη Κωνσταντοπούλου, research economist της Εθνικής Τράπεζας.
Ένα ακόμα σημείο που αφορά τον τουρισμό των Ιονίων Νήσων και αναφέρθηκε στο συνέδριο είναι ότι η περιφέρεια είναι ο τέταρτος μεγαλύτερος προορισμός από πλευράς αφίξεων και από πλευράς εισπράξεων, αλλά είναι δεύτερος από πλευράς μέσης δαπάνης, με τη μεγαλύτερη μέση διάρκεια παραμονής. Ωστόσο, είναι τελευταίος στην τιμή διανυκτέρευσης. Που σημαίνει ότι οι τουρίστες που προτιμούν τα Ιόνια Νησιά είναι πολλοί, ξοδεύουν αρκετά, μένουν αρκετές ημέρες, αλλά τα ξενοδοχεία πωλούν σε χαμηλότερες τιμές.
Σε αυτό προφανώς συμβάλλει το μείγμα των ξενοδοχειακών κλινών που υπάρχουν στα νησιά του Ιονίου. Όπως ανέφερε η πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ζακύνθου, Χριστίνα Τετράδη, περίπου οι μισές κλίνες στο νησί είναι 4 και 3 αστέρων. Συγκεκριμένα, στη Ζάκυνθο υπάρχουν 337 ξενοδοχεία με περίπου 41.000 κλίνες, εκ των οποίων οι 6.900 είναι σε μονάδες 5 αστέρων, οι 11.000 σε μονάδες 4 αστέρων, οι 11.900 σε μονάδες 3 αστέρων, περίπου 8.500 κλίνες σε μονάδες 2 αστέρων και 400 κλίνες σε μονάδες 1 αστεριού.
Τα προβλήματα που φρενάρουν την ανάπτυξη
Το βασικό ζήτημα που έθεσαν όλοι οι συμμετέχοντες στο συνέδριο της ΠΟΞ είναι η έλλειψη επαρκών και σύγχρονων δημόσιων υποδομών, ικανών να υποστηρίξουν την άνοδο του τουρισμού, χωρίς να επιβαρύνονται οι τοπικές κοινωνίες. Αεροδρόμια, οδικό δίκτυο εντός των νησιών, ηλεκτροδότηση, υδροδότηση, αποχετευτικό σύστημα, διαχείριση απορριμμάτων, χρειάζονται σημαντική ενίσχυση, ενώ, όπως αναφέρθηκε στις συζητήσεις, η ήδη υπάρχουσα υπερφορολόγηση, σε συνδυασμό με τη νέα αύξηση τελών, η πίεση από την ανάπτυξη της βραχυχρόνιας μίσθωσης και η έλλειψη επαρκούς εργατικού δυναμικού απαιτούν δραστικές παρεμβάσεις από την πλευρά της κεντρικής κυβέρνησης, αλλά και των τοπικών Αρχών.
Η κ. Τετράδη, αναφερόμενη στο αεροδρόμιο της Ζακύνθου, το 7ο σε αφίξεις αεροδρόμιο στην Ελλάδα, εξήγησε ότι έχει περιορισμένη λειτουργία λόγω των περιβαλλοντικών περιορισμών που επιβάλει η ύπαρξη της χελώνας Καρέτα-Καρέτα και είναι κλειστό από 11 το βράδυ έως 5 το πρωί, δηλαδή τις πιο εμπορικές ώρες. Και ενώ οι εγκαταστάσεις του εκσυγχρονίστηκαν και αυξήθηκαν οι θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών, εντούτοις δεν μπορεί να δεχτεί αιτήματα νέων πτήσεων, γιατί δεν έχει άλλα διαθέσιμα slots. Λειτουργώντας με χειροκίνητο σύστημα, μπορεί να εξυπηρετεί 3-4 πτήσεις την ώρα. Ενώ όταν γίνει ψηφιακό, αλλαγή που έχει προγραμματιστεί για το 2026, θα αλλάξει τα δεδομένα της Ζακύνθου.
Φέτος 7.000 αεροπλάνα πέρασαν από το αεροδρόμιο της Ζακύνθου, με τη χρονιά να εκτιμάται ότι θα κλείσει στο 1,1 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας αύξηση της τάξης του 6-7% σε σύγκριση με πέρυσι. Οι πέντε πρώτες χώρες προέλευσης τουριστών για τη Ζάκυνθο είναι οι Αγγλία, Πολωνία, Ολλανδία, Ιταλία και Γερμανία.
Παράλληλα, «άλλοι 500.000 επιβάτες διακινήθηκαν μέσω των ακτοπλοϊκών δρομολογίων, την ώρα που το 25ετές master plan για το λιμάνι δεν έχει υλοποιηθεί ακόμα και τα κρουαζιερόπλοια παραμένουν αρόδου, ενώ η Ζάκυνθος είναι το μοναδικό μεγάλο τουριστικό νησί στην Ελλάδα που δεν έχει μαρίνα», πρόσθεσε η κ. Τετράδη.
Οι προοπτικές της Κεφαλονιάς
Και στην Κεφαλονιά η τουριστική ανάπτυξη έχει παρουσιάσει σημαντική πρόοδο τα τελευταία χρόνια και έχει επηρεάσει θετικά την τοπική οικονομία και κοινωνία. Ο πρόεδρος Ένωσης Ξενοδόχων Κεφαλονιάς-Ιθάκης, αντιπρόεδρος ΠΟΞ, Γεράσιμος Τιμοθεάτος, ανέφερε: «Το 2010, όταν η Ένωσή μας υπέγραψε τα πρώτα συμβόλαια με low cost αεροπορικές εταιρείες, από τους 175.000 επιβάτες φτάσαμε πέρυσι στους 365.000. Η φετινή χρονιά σταθεροποιεί τα περσινά νούμερα και εκτιμούμε ότι θα κλείσουμε με οριακή άνοδο 2%. Ωστόσο, οι μήνες στα άκρα της σεζόν, δηλαδή Απρίλιος, Μάιος και μέσα Σεπτεμβρίου με τέλος Οκτώβρη, παρουσιάζουν μια στέρηση στις πτήσεις από τις βασικές αγορές, όπως Βρετανία και Ολλανδία, αλλά και απώλειες συνδέσεων με μετατόπιση της έναρξής τους στα μέσα Ιουνίου, με διάρκεια προγράμματος στις 90 ημέρες, π.χ. από Γερμανία και Ιταλία. Η φετινή άνοδος του τουρισμού αποδίδεται στην αυξημένη πληρότητα των αεροσκαφών, αλλά η αύξηση επικεντρώνεται στους μήνες αιχμής».
Σε ό,τι αφορά την επόμενη χρονιά, ο κ. Τιμοθεάτος εμφανίστηκε ανήσυχος, καθώς τα πρώτα μηνύματα δεν είναι αισιόδοξα. Η Jet2 σταματά τις πτήσεις από Μπρίστολ, Εδιμβούργο και Βενετία προς το νησί. Η SAS από Σουηδία ακυρώνει εντελώς το πρόγραμμά της. Η Transavia, που εξυπηρετεί από Παρίσι, περιορίζει σε 1 πτήση την εβδομάδα αντί για δύο που είχε φέτος, ενώ τα δρομολόγια θα διαρκέσουν 9 εβδομάδες, αντί για 18.
Διαβάστε επίσης
Ιχθυοτροφεία Κεφαλονιάς: Ανεβάζει τον πήχη η οικογένεια Γερουλάνου
Masdar: Εφαλτήριο για την επέκταση στην Ευρώπη η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή