THEPOWERGAME
Το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο (ΕΔΣ), αξιολογεί τις μακροοικονομικές προβλέψεις, στις οποίες στηρίζεται το Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού 2025 και διαπιστώνει συμμόρφωση με τους δημοσιονομικούς κανόνες. Όπως τονίζει, το δημόσιο χρέος θα μειωθεί από 153,7% του ΑΕΠ το 2024 σε 149,1% του ΑΕΠ το 2025 και το δημοσιονομικό έλλειμμα από 1% σε 0,6%, αντίστοιχα. Οι πρωτογενείς δαπάνες δεν αναμένεται να ξεπεράσουν το 2,6% για το 2024 και 3,7 % για το 2025.
Το ΕΔΣ επιβεβαιώνει ότι οι παραδοχές που έχουν γίνει για τις μακροοικονομικές και δημοσιονομικές εξελίξεις (ανάπτυξη για το 2024 2,2% και για το 2025 2,3% και πρωτογενές πλεόνασμα 2,4% του ΑΕΠ και 2,5% του ΑΕΠ αντίστοιχα) είναι συνεπείς με τους στόχους της δημοσιονομικής σταθερότητας.
Όπως σημειώνεται, οι μακροοικονομικές προβλέψεις επί των οποίων στηρίζεται το ΠΚΠ 2025 ευθυγραμμίζονται με εκείνες του μεσοπρόθεσμου σχεδιασμού του ΥΠΕΘΟ. Το ΜΔΣ 2025-2028 που παρουσιάστηκε στις 30 Σεπτεμβρίου 2024, έχει συζητηθεί στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής και το τελικό σχέδιο θα σταλεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Για το ΕΔΣ εξακολουθούν να ισχύουν οι παρατηρήσεις που αναπτύχθηκαν στην σχετική αξιολόγηση των μακροοικονομικών προβλέψεων και παραδοχών, στις οποίες στηρίζεται η πολυετής πορεία των καθαρών δαπανών του ΜΔΣ 2025-2028.
Πρόκειται για την πρώτη γνωμοδότηση σχετικά με τον ετήσιο δημοσιονομικό σχεδιασμό της χώρας εντός του νέου πλαισίου οικονομικής διακυβέρνησης της ΕΕ, που τέθηκε σε ισχύ στις 30 Απριλίου 2024. Το νέο πλαίσιο βασίζεται σε ανάλυση των ιδιαίτερων κινδύνων ανά χώρα, διασφαλίζοντας τη συνεχή και εύλογη μείωση του λόγου χρέους προς ΑΕΠ. Η παρακολούθηση της δημοσιονομικής κατάστασης μιας χώρας μέλος της ΕΕ βασίζεται πλέον, κυρίως, στην εξέλιξη των καθαρών πρωτογενών δαπανών, πάντα σε συμμόρφωση με τους κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης (ΣΣΑ) της ΕΕ σχετικά με τις τιμές αναφοράς του 3% και 60% του ΑΕΠ για το έλλειμμα και το χρέος, αντίστοιχα.
Σχετικά με τη διαπίστωση εκ μέρους του ΕΔΣ της συμμόρφωσης του ΠΚΠ 2025 με τους δημοσιονομικούς κανόνες του ΣΣΑ, σημειώνεται ότι διασφαλίζεται η τήρηση της τιμής αναφοράς του 3% του ΑΕΠ για το έλλειμμα, το οποίο αναμένεται να διαμορφωθεί από 1% του ΑΕΠ το τρέχον έτος σε 0,6% του ΑΕΠ το 2025, καθώς και η εύλογη και συνεχής μείωση του λόγου χρέους προς ΑΕΠ κατά 4,6 ποσοστιαίες μονάδες. Επίσης, η ονομαστική αύξηση των καθαρών πρωτογενών δαπανών για το 2024 εκτιμάται ότι θα συνεχίσει να είναι σε πλήρη συμμόρφωση με τη σύσταση του Συμβουλίου (ανώτατο όριο αύξησης 2,6%). Για το 2025, η αύξηση των καθαρών πρωτογενών δαπανών αναμένεται στο 3,7%, σύμφωνα με τις δημοσιονομικές δεσμεύσεις που αποτυπώνονται στο ΜΔΣ 2025-2028.9
Ειδικότερα, η έως τώρα εκτέλεση του Προϋπολογισμού του 2024 καταγράφει καλύτερη απόδοση των καθαρών εσόδων το οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2024 (+0,5%) σε σχέση με τις αρχικές εκτιμήσεις της εισηγητικής έκθεσης του προϋπολογισμού 2024 για το αντίστοιχο χρονικό διάστημα (βλ. Πίνακας 1). Παράλληλα, στα θετικά της εκτέλεσης του προϋπολογισμού είναι η εξέλιξή στις πραγματοποιθείσες δαπάνες του ΚΠ οκταμήνου του 2024, οι οποίες εμφανίζονται μειωμένες κατά 7,5% σε σχέση με τις εκτιμήσεις της εισηγητικής έκθεσης του προϋπολογισμού 2024. Επιπροσθέτως, το πρωτογενές πλεόνασμα σε επίπεδο Κρατικού Προϋπολογισμού τείνει να είναι καλύτερο από τις αρχικές αλλά και τις αναθεωρημένες προβλέψεις, και σύμφωνα με τις δημοσιονομικές προβλέψεις του ΠΚΠ 2025 αναμένεται να διαμορφωθεί σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης στο 2,4% του ΑΕΠ το 2024 (έναντι πρόβλεψης 2,1% του ΑΕΠ στον ΚΠ 2024) και σε 2,5% του ΑΕΠ το 2025.
Πίνακας 1: Έσοδα – Δαπάνες Κ.Π. Αυγούστου 2024
Καθαρά Έσοδα | Δαπάνες | |
Πραγματοποιήσεις Αυγούστου 2024 | 45.133 | 44.089 |
Εκτιμήσεις ΚΠ Αυγούστου 2024 | 44.905 | 47.679 |
Διαφορά | 228 | -3.590\
|
Κίνδυνοι – Αβεβαιότητες
Στην αντιμετώπιση τόσο των μακροοικονομικών όσο και των δημοσιονομικών προκλήσεων συντάσσονται μια σειρά παραγόντων, όπως: (α) η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας και η βελτιωμένη προοπτική της εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας μπορεί να οδηγήσει σε ακόμα εντονότερο ενδιαφέρον για τους ελληνικούς τίτλους και επενδυτικά σχέδια (β) μια υψηλότερη αναπτυξιακή δυναμική της οικονομίας μετά από επιτάχυνση της υλοποίησης των ευρωπαϊκών προγραμμάτων και των διαθρωτικών μεταρρυθμίσεων στις αγορές αγαθών και υπηρεσιών καθώς της αγοράς εργασίας, (γ) η ταχύτερη του αναμενόμενου πτωτική πορεία του πληθωρισμού και των επιτοκίων της ΕΚΤ, με ευεργετικές επιδράσεις στο κόστος δανεισμού, στην εμπιστοσύνη των αγορών
και τελικά στην ανάπτυξη.
Οι παραπάνω προβλέψεις του ΚΠ 2025 γίνονται κάτω από πιθανούς, κυρίως εξωγενείς κινδύνους, όπως: (α) η συνεχώς αυξανόμενη γεωπολιτική αβεβαιότητα που προκαλούν οι πολεμικές συρράξεις στην Μέση Ανατολή και στην Ουκρανία, (β) η μεγαλύτερη του αναμενόμενου, επιβράδυνση των οικονομιών της Βόρειας Ευρώπης, που είναι οι σημαντικότεροι εμπορικοί εταίροι της Ελλάδας θα μπορούσε να περιορίσει τη δυνατότητα της χώρας να χρηματοδοτήσει τυχόν πρόσθετα μέτρα έκτακτης δημοσιονομικής στήριξης πχ λόγω της κλιματικών αλλαγών, (γ) μη αναμενόμενες δυσκολίες στην εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και στην αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος.
Με βάση τα ανωτέρω, το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο υιοθετεί τις μακροοικονομικές προβλέψεις που βασίζεται το Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού 2025 και διαπιστώνει τη συμμόρφωση των δημοσιονομικών μεγεθών με τους κανόνες του νέου ευρωπαϊκού πλαισίου οικονομικής διακυβέρνησης.
Διαβάστε επίσης
ΝΟΚ: Τι περιμένουν Δήμοι και κατασκευαστές από την Ολομέλεια του ΣτΕ
Metlen: Στις αγορές με πράσινο ομόλογο 500 εκατ. ευρώ
Ενεργοβόρος βιομηχανία: Ποιοι μοιράστηκαν την “ένεση” των 70 εκατ.