Γ.Δ.
1452.5 -0,26%
ACAG
+0,52%
5.84
BOCHGR
0,00%
4.54
CENER
-0,11%
9.11
CNLCAP
-2,68%
7.25
DIMAND
-2,25%
7.82
NOVAL
-0,65%
2.285
OPTIMA
-2,33%
12.56
TITC
-1,00%
39.6
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-2,23%
1.494
ΑΒΕ
+0,22%
0.449
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.6
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.69
ΑΛΜΥ
-0,87%
4.56
ΑΛΦΑ
-0,47%
1.5795
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
-1,66%
10.07
ΑΣΚΟ
0,00%
2.83
ΑΣΤΑΚ
-3,51%
7.14
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.67
ΑΤΤΙΚΑ
-1,35%
2.19
ΒΙΟ
-3,30%
5.27
ΒΙΟΚΑ
-0,27%
1.865
ΒΙΟΣΚ
-0,62%
1.6
ΒΙΟΤ
-3,01%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.39
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
18.2
ΔΑΑ
0,00%
8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
-0,60%
11.6
ΔΟΜΙΚ
-4,32%
2.77
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.308
ΕΒΡΟΦ
-1,96%
1.755
ΕΕΕ
-0,74%
32.18
ΕΚΤΕΡ
-1,02%
1.75
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
+2,83%
2.18
ΕΛΛ
+1,75%
14.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.938
ΕΛΠΕ
+0,27%
7.3
ΕΛΣΤΡ
+0,97%
2.08
ΕΛΤΟΝ
-1,07%
1.856
ΕΛΧΑ
-0,74%
1.88
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.185
ΕΤΕ
+0,80%
7.84
ΕΥΑΠΣ
-0,62%
3.21
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,63%
2.25
ΕΧΑΕ
-1,54%
4.47
ΙΑΤΡ
-3,23%
1.5
ΙΚΤΙΝ
-0,30%
0.334
ΙΛΥΔΑ
-0,25%
1.975
ΙΝΚΑΤ
+1,05%
4.83
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.75
ΙΝΛΟΤ
+2,46%
0.998
ΙΝΤΕΚ
+0,17%
5.86
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,50%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,35%
2.86
ΚΑΡΕΛ
-1,18%
336
ΚΕΚΡ
+1,26%
1.21
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.5
ΚΟΡΔΕ
-0,46%
0.429
ΚΟΥΑΛ
+1,72%
1.18
ΚΟΥΕΣ
+0,17%
5.86
ΚΡΙ
+0,33%
15.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.99
ΛΑΒΙ
-0,27%
0.737
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
-3,80%
1.52
ΛΟΥΛΗ
-0,69%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
+1,79%
3.99
ΜΕΝΤΙ
-1,86%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-1,21%
2.855
ΜΙΝ
0,00%
0.494
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
20.56
ΜΟΝΤΑ
-1,11%
3.56
ΜΟΤΟ
-0,37%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-0,79%
25.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.75
ΜΠΡΙΚ
+0,93%
2.16
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
-1,18%
33.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
+0,24%
0.822
ΞΥΛΚ
0,00%
0.271
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
0,00%
22
ΟΛΠ
-0,17%
30.05
ΟΛΥΜΠ
+1,30%
2.34
ΟΠΑΠ
-0,25%
15.69
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,63%
0.798
ΟΤΕ
+0,61%
14.85
ΟΤΟΕΛ
-1,33%
10.36
ΠΑΙΡ
+3,33%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-1,04%
3.891
ΠΕΡΦ
+0,19%
5.39
ΠΕΤΡΟ
-1,20%
8.24
ΠΛΑΘ
-0,25%
3.92
ΠΛΑΚΡ
+2,08%
14.7
ΠΡΔ
+8,70%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+1,53%
1.198
ΠΡΟΝΤΕΑ
-5,07%
6.55
ΠΡΟΦ
+0,77%
5.24
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.71
ΣΑΡ
+0,19%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,30%
0.334
ΣΙΔΜΑ
+1,61%
1.575
ΣΠΕΙΣ
+1,71%
5.94
ΣΠΙ
+0,39%
0.52
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
+0,96%
20.02
ΤΖΚΑ
-1,67%
1.475
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,12%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-0,61%
8.1
ΦΡΙΓΟ
+4,55%
0.23
ΦΡΛΚ
-1,86%
3.7
ΧΑΙΔΕ
+1,69%
0.6

Έκθεση Ντράγκι: Οι προκλήσεις που βλέπει η UBS στην εφαρμογή της

Τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει η πιθανή εφαρμογή της έκθεσης Ντράγκι για την οικονομία μελετάει σε νέο της report η UBS. Όπως παρατηρεί η ελβετική τράπεζα, υπάρχει ένα πολύ θεμελιώδες ερώτημα που απορρέει από την έκθεση και την πιθανή επικείμενη εφαρμογή της: έπειτα από χρόνια μερικής στασιμότητας, μπορεί η Ευρώπη να βρει επιτέλους τον δρόμο της προς την ανάπτυξη;

Συνοπτικά η έκθεση Ντράγκι σημειώνει πως η οικονομία της Ευρώπης έχει μείνει πίσω σε σχέση με άλλες χώρες, όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες. Κύρια αιτία αυτής της υποαπόδοσης πιστεύεται ότι είναι η αδύναμη αύξηση της παραγωγικότητας, κυρίως λόγω ανεπαρκών επενδύσεων σε προηγμένες τεχνολογίες, όπως αυτές που συναντώνται στον ψηφιακό τομέα. Ταυτόχρονα, άλλοι παράγοντες που έχουν στηρίξει το οικονομικό μοντέλο της Ευρώπης θεωρείται τώρα ότι ξεθωριάζουν, συμπεριλαμβανομένης της αξιόπιστης πρόσβασης σε οικονομικά προσιτή ενέργεια, το παγκόσμιο εμπόριο και τη γεωπολιτική σταθερότητα, η οποία απελευθέρωσε πόρους που διαφορετικά θα έπρεπε να δαπανηθούν για την άμυνα.

Για να αντιστραφούν αυτές οι οικονομικές πιέσεις και να διασφαλιστεί ότι η Ευρώπη θα έχει τους πόρους που διαθέτει για να χρηματοδοτήσει το κοινωνικό της μοντέλο, ενώ παράλληλα «πρασινίζει» την οικονομία της, ο Ντράγκι υπογραμμίζει τρεις κύριες προκλήσεις για τα επόμενα χρόνια:

– Πολιτική καινοτομίας: Με την ανταγωνιστική θέση της Ευρώπης υπό απειλή από την Κίνα και τη θέση της στην τεχνολογία να μειώνεται, η Ευρώπη πρέπει να κάνει βήματα στην καινοτομία για να προωθήσει την αύξηση της παραγωγικότητας και να στηρίξει τη μακροπρόθεσμη οικονομική ανάπτυξη.

– Ενεργειακή πολιτική: Με τις τιμές της ενέργειας να εξακολουθούν να είναι σημαντικά υψηλότερες στην ΕΕ απ’ ό,τι σε άλλες μεγάλες οικονομίες, το μπλοκ θα πρέπει να να ακολουθήσει έναν οδικό χάρτη για την απαλλαγή από τον άνθρακα, που μειώνει τις τιμές της ενέργειας και λειτουργεί σε συνδυασμό με μια βιομηχανική στρατηγική, για να διασφαλίσει ότι οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις δεν θα είναι σε μειονεκτική θέση στη διεθνή σκηνή.

– Πολιτική ασφάλειας: Η γεωπολιτική αυτονομία, υποστηρίζεται, αποτελεί προϋπόθεση για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Σε έναν γεωπολιτικά εύθραυστο κόσμο, η Ευρώπη χρειάζεται να ενισχύσει τις επενδύσεις της στην άμυνα και να αυξήσει την ανθεκτικότητα σε εξωτερικές απειλές.

Η πιο σημαντικότερη πρόκληση έγκειται στην εξεύρεση ρεαλιστικών λύσεων που μπορούν να έχουν απτό αντίκτυπο στην οικονομική δυναμική. Και αυτό είναι το σημείο στο οποίο βλέπουμε τη σημαντικότερη συμβολή της έκθεσης Ντράγκι, και όπου οι επενδυτές θα μπορούσαν να δουν τη μεγαλύτερη κίνηση κατά τη διάρκεια των επόμενων χρόνων, ακόμη και αν χρειαστεί χρόνος για να υλοποιηθεί.

Αλλάζει το παιχνίδι για την Ευρώπη με την έκθεση Ντράγκι;

Όπως σημειώνει η UBS, ο εκτεταμένος χαρακτήρας των προτάσεων της έκθεσης καθιστά δύσκολες τις εκτιμήσεις για τις πιθανές επιπτώσεις τους. Σε γενικές γραμμές, ωστόσο, είναι χρήσιμο να αντιμετωπιστούν ως ένα πλαίσιο πολιτικής για τη βελτίωση αυτού που η Ευρώπη (ως επί το πλείστον) ήδη κάνει, παρά ως μια συνολική αλλαγή στην οικονομική στρατηγική της Ευρώπης ή τη θεσμική δομή. Αξίζει να σημειωθεί ότι η έκθεση δεν ζητεί χαλάρωση των σημερινών περιβαλλοντικών στόχων ή αλλαγή της της σχέσης μεταξύ της ΕΕ και των κρατών-μελών.

Αυτό σημαίνει επίσης ότι, τουλάχιστον αρχικά, το μεγαλύτερο μέρος της αλλαγής που θα προκύψει από την έκθεση θα πρέπει να πραγματοποιηθεί σε επίπεδο τομέων -αντί ν’ αλλάξει η πορεία της συνολικής οικονομίας.

Υπάρχουν διάφοροι λόγοι για την άποψη αυτήν, ισχυρίζεται η UBS: πρώτον, ενώ η δημοσιονομική πολιτική είναι πιθανότατα η πιο αποτελεσματική πρόταση της έκθεσης, φαίνεται επίσης να είναι από τις λιγότερο εφικτές. H συντριπτική πλειονότητα των δημόσιων δαπανών στην Ευρώπη πραγματοποιείται σε εθνικό ή υποεθνικό επίπεδο και όχι στην ΕΕ.

Με τις κυβερνήσεις υπό την πίεση να μειώσουν τα ελλείμματά τους μετά την επαναφορά των δημοσιονομικών κανόνων της ΕΕ, είναι δύσκολο να δούμε πώς μπορούν να χρηματοδοτηθούν οι προτεινόμενες δαπάνες. Η έκθεση περιέχει ορισμένες ιδέες σχετικά με το σημείο αυτό, όπως o επαναπροσδιορισμός των υφιστάμενων δαπανών, επιτρέποντας τη λήξη του χρέους από το πρόγραμμα «NextGenerationEU» να μετακυλιστεί, και την έκδοση περισσότερου χρέους σε επίπεδο ΕΕ για τη χρηματοδότηση διακρατικών έργων. Ωστόσο, μεμονωμένα, οι προτάσεις αυτές φαίνονται ανεπαρκείς για την κάλυψη των επενδυτικών αναγκών. Επιπλέον, ορισμένες προτάσεις είναι απίθανο να βρουν υποστήριξη απ’ όλα τα κράτη-μέλη, όπως η έκκληση για αύξηση του χρέους σε επίπεδο ΕΕ.

Δεύτερον, ενώ η έκθεση περιέχει πολλές ιδέες που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στη βελτίωση των συνθηκών σε διάφορα τμήματα της οικονομίας, όπως η μείωση των τιμών της ενέργειας για τις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές, άλλοι περιορισμοί παραμένουν.

Ειδικότερα, η δημογραφική πίεση και η διαθεσιμότητα του εργατικού δυναμικού θα μπορούσαν να θέσουν σημαντικούς περιορισμούς στην οικονομία της Ευρώπης. Υπάρχουν ορισμένες προτάσεις για αύξηση της προσφοράς εργασίας και βελτίωση της κατάρτισης, όπως ένα σύστημα θεωρήσεων για εργαζόμενους με τεχνολογικές δεξιότητες και καλύτερη εναρμόνιση των πιστοποιήσεων σε ολόκληρη την ΕΕ, αλλά ακόμη και αν εφαρμοστούν πλήρως, μπορεί να δυσκολευτούν να αντισταθμίσουν τον δυσμενή αντίκτυπο από την προβλεπόμενη συρρίκνωση του πληθυσμού σε ηλικία κατάλληλη για εργασία.

Και, ίσως το πιο σημαντικό, σύμφωνα με τη UBS, είναι να δούμε ποιες προτάσεις θα μπορέσουν να βρουν επαρκή υποστήριξη από τα κράτη-μέλη για να περάσουν από την ευρωπαϊκή νομοθετική διαδικασία και να επιτύχουν το επιδιωκόμενο αποτέλεσμά τους.

Προτεραιότητες της νέας Κομισιόν

Κατά την ανάθεση στρατηγικών χαρτοφυλακίων στους νέους συναδέλφους της στην Κομισιόν, η Φον ντερ Λάιεν βασίστηκε σε μεγάλο βαθμό στις συστάσεις της έκθεσης Ντράγκι, υποδεικνύοντας ότι το έργο της Επιτροπής θα ενημερωθεί από την ανάλυσή της.

Ανάμεσα στον μακρύ κατάλογο των στόχων, τόνισε επίσης ορισμένα από τα κύρια ζητήματα που θα πρέπει να αντιμετωπίσει η ΕΕ εντός των πρώτων εκατό ημερών της. Τα σημαντικότερα μεταξύ αυτών των προτεραιοτήτων είναι η πρόταση για ένα «καθαρό βιομηχανικό Deal», που περιλαμβάνει την υποβολή ενός σχεδίου δράσης για τη μείωση των τιμών της ενέργειας, τη διοχέτευση επενδύσεων σε ανανεώσιμες υποδομές και τη βιομηχανία ενέργειας, και να επιταχυνθούν οι σχεδιασμοί, οι διαγωνισμοί και οι διαδικασίες αδειοδότησης.

Δεδομένου του πρώιμου σταδίου στο οποίο βρίσκονται πολλές από αυτές τις προτάσεις, θα χρειαστεί χρόνος για να γίνουν οποιεσδήποτε αλλαγές, τονίζει η UBS. Αυτό επίσης σημαίνει ότι είναι πιθανότατα ακόμη πολύ νωρίς για τις αγορές να αντλήσουν ισχυρά συμπεράσματα για το νέο πρόγραμμα πολιτικής της ΕΕ.

Και, όπως αναφέρθηκε, ελλείψει περαιτέρω στοιχείων, η τράπεζα παραμένει επιφυλακτική σχετικά με το πόσο μεγάλη επίδραση θα έχει οποιαδήποτε πιθανή αλλαγή πολιτικής στο ευρύτερο οικονομικό περιβάλλον. Παρ’ όλα αυτά, μεμονωμένοι τομείς της οικονομίας και θύλακες της της αγοράς ενδέχεται να επηρεάζονται όλο και περισσότερο από το τι θα επιφέρει η μετατόπιση των πολιτικών της ΕΕ και το τι σημαίνει αυτό για τις δικές τους τύχες.

Διαβάστε επίσης

Εθνική: Πλώρη για μέγιστη τιμή, το ΤΧΣ αποφασίζει στενότερο εύρος τιμών

Σε εκκαθάριση η Sonoco: Πωλούνται οι εγκαταστάσεις σε Νεοχωρούδα και ΒΙΠΕ Κιλκίς

Ρεύμα: Τι “τάση” θα έχουν τα πράσινα τιμολόγια του Οκτωβρίου

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!