THEPOWERGAME
Ένα σοβαρό μήνυμα με πολλούς αποδέκτες αποτελούν τα στοιχεία που δημοσίευσε η Τράπεζα της Ελλάδος σχετικά με το ταξιδιωτικό ισοζύγιο πληρωμών για τον Ιούλιο του 2024. Για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια (εξαιρουμένης της περιόδου της πανδημίας), οι ταξιδιωτικές εισπράξεις τον Ιούλιο σημείωσαν κάμψη έναντι της περυσινής χρονιάς.
Ο λόγος δεν είναι ότι οι τουρίστες σταμάτησαν να προτιμούν την Ελλάδα για τις διακοπές τους. Άλλωστε, οι αφίξεις ξένων επισκεπτών αυτόν τον καλοκαιρινό μήνα αιχμής ήταν αυξημένες κατά 4,1%. Το βασικό πρόβλημα είναι ότι οι επισκέπτες ξοδεύουν λιγότερα. Και αυτό ήταν κάτι για το οποίο η ελληνική -αλλά και η ευρωπαϊκή- τουριστική βιομηχανία είχε προϊδεαστεί από τον Μάιο, όταν η μέση κατά κεφαλήν δαπάνη παρουσίασε σημαντική πτώση.
Τι λένε οι αριθμοί
Μείωση κατά 4,2% κατέγραψαν τον Ιούλιο του 2024 οι ταξιδιωτικές εισπράξεις, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 4,03 δισ. ευρώ, έναντι 4,2 δισ. ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2023. Αντίθετα παρατηρήθηκε αύξηση κατά 7,5% στις ταξιδιωτικές πληρωμές (Ιούλιος 2024: 276,1 εκατ. ευρώ, Ιούλιος 2023: 256,8 εκατ. ευρώ), δηλαδή στα ταξίδια που κάνουν οι Έλληνες στο εξωτερικό. H μείωση των ταξιδιωτικών εισπράξεων οφείλεται στη μείωση της μέσης δαπάνης ανά ταξίδι κατά 9,1%, καθώς η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση αυξήθηκε κατά 4,1%. Έτσι, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία, το ταξιδιωτικό ισοζύγιο τον Ιούλιο του 2024 εμφάνισε πλεόνασμα 3,75 δισ. ευρώ, έναντι πλεονάσματος 3,95 δισ. ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2023.
Οι καθαρές εισπράξεις από την παροχή ταξιδιωτικών υπηρεσιών υπεραντιστάθμισαν κατά 132,0% το έλλειμμα του ισοζυγίου αγαθών και συνέβαλαν κατά 90,4% στο σύνολο των καθαρών εισπράξεων από υπηρεσίες. Αυτό δείχνει τον πολύ σημαντικό ρόλο που παίζει η ταξιδιωτική βιομηχανία στην ελληνική οικονομία. Την «παρτίδα» του επταμήνου έσωσαν οι μήνες που βρίσκονται στις άκρες της σεζόν (shoulder months) αλλά και οι χειμερινοί μήνες, με αποτέλεσμα στο διάστημα Ιανουαρίου – Ιουλίου οι ταξιδιωτικές εισπράξεις να διαμορφωθούν σε 10,95 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 577,5 εκατ. ευρώ, ή 5,6% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023.
Ωστόσο, εκφράζεται προβληματισμός για το κατά πόσο θα μπορέσει να επιτευχθεί ο στόχος της αύξησης εσόδων από τον τουρισμό κατά 1 δισ. ευρώ, όπως έχει προβλεφθεί στον προϋπολογισμό καθώς και τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει αυτό στο ΑΕΠ της χώρας. Κρίσιμος μήνας για την εξέλιξη των τουριστικών εσόδων της χρονιάς είναι φυσικά ο Αύγουστος αλλά και οι Σεπτέμβρης και Οκτώβρης που πέρυσι είχαν εμφανίσει εξαιρετικές επιδόσεις. Αξίζει να σημειωθεί ότι πέρυσι οι εισπράξεις τον Αύγουστο είχαν διαμορφωθεί στα 4,350 δισ. ευρώ, στα 3,256 δισ. ευρώ τον Σεπτέμβριο και στα 1,693 δισ. ευρώ τον Οκτώβριο.
Ποιοι ήρθαν και πόσο ξόδεψαν
Η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση τον Ιούλιο του 2024 διαμορφώθηκε σε 6,357 εκατ. ταξιδιώτες, αυξημένη κατά 4,1% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023.
Ειδικότερα, για τον Ιούλιο, η πορεία των αφίξεων και των εσόδων διαμορφώθηκε ως εξής:
- Ηνωμένο Βασίλειο: 894,5 χιλ. ταξιδιώτες (+11,5%) και εισπράξεις 720,1 εκατ. ευρώ (+1,2%)
- Γερμανία: 838,3 χιλ. ταξιδιώτες (+ 12,3%) και εισπράξεις 539,9 εκατ. ευρώ (-9,9%)
- Ιταλία: 402,1 χιλ. ταξιδιώτες (-10,1% ) και εισπράξεις 276,3 εκατ. ευρώ (-1,5%)
- Γαλλία: 388,5 χιλ. ταξιδιώτες (+4,3%) και εισπράξεις 229,6 εκατ. ευρώ (-34,2%)
- ΗΠΑ: σε 210,2 χιλ. ταξιδιώτες (+0,5%) και εισπράξεις 219,4 εκατ. ευρώ (-11,7%)
- Ρωσία: 3,5 χιλ. ταξιδιώτες (-44,9%) και εισπράξεις 3,2 εκατ. ευρώ (-52,7%).
Τι δείχνουν οι τάσεις για την Ευρώπη
Σύμφωνα με τη μελέτη «The State of Travel 2024» της Skift Research, η φετινή χρονιά σηματοδοτεί την αρχή μιας νέας εποχής για τα ταξίδια στην Ευρώπη και διεθνώς. Οι προβλέψεις κάνουν λόγο για μονοψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης από το 2024 και μετά. Αυτό αποτυπώνει μια πιο υγιή και βιώσιμη ανάπτυξη της τουριστικής αγοράς, καθώς ο κλάδος ξεπερνά τις ακραίες ταλαντεύσεις της πανδημικής εποχής.
Οι επιδόσεις της τουριστικής αγοράς δείχνουν ότι, για πρώτη φορά μετά από πέντε χρόνια, η βιομηχανία αν και βρίσκεται σε ισχυρή θέση, αντιμετωπίζει ορισμένες προκλήσεις. Οι καταναλωτές στην Ευρώπη αντιμετωπίζουν τον αυξημένο πληθωρισμό και τις διακυμάνσεις της παγκόσμιας οικονομίας ωστόσο συνεχίζουν να επενδύουν στα ταξίδια. Αυτό αποδεικνύει την ανθεκτικότητα του τουριστικού τομέα. Η τάση αυτή υπογραμμίζει επίσης τη σημασία των νέων μορφών ταξιδιού, όπως τα ταξίδια εκτός περιόδου αιχμής και τα ευέλικτα καταλύματα, που διευκολύνουν την εργασία από απόσταση.
Τα ταξίδια από τον Μάρτιο έως τον Μάιο, καθώς και από τον Σεπτέμβριο έως τον Νοέμβριο, κερδίζουν έδαφος, ιδιαίτερα στον δυτικό κόσμο, κάτι που πιθανότατα θα συνεχιστεί. Αυτή η αλλαγή καθιστά απαραίτητο για τις επιχειρήσεις φιλοξενίας να επεκτείνουν τα λειτουργικά τους πλάνα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, προσαρμόζοντας τις προσφορές τους στις μεταβαλλόμενες ανάγκες των ταξιδιωτών.
Οι αερομεταφορές και η φιλοξενία συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν έντονες πιέσεις λόγω των ελλείψεων προσωπικού, επηρεάζοντας την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. Ωστόσο, η αυξανόμενη ζήτηση για εξατομικευμένες εμπειρίες και η ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης σε όλη την ταξιδιωτική διαδικασία, από την επιλογή προορισμού έως την κράτηση, δημιουργούν νέες ευκαιρίες για τα brands φιλοξενίας να επαναπροσδιορίσουν τις υπηρεσίες τους.
Διαβάστε επίσης
Politico: Η Φον ντερ Λάιεν, οι 100 ημέρες και οι 7 υποσχέσεις της
Minions: Τα “χρυσά” πλάσματα που έφεραν 5,5 δισ. στη Universal
Τα ορυκτά καύσιμα, το υδρογόνο “που αργεί” και 3 σενάρια της πράσινης μετάβασης