THEPOWERGAME
Έπειτα από μήνες «χαλαρότητας» για το θέμα της νέας παραχώρησης της Αττικής Οδού, πλέον η κυβέρνηση τρέχει για να κλείσει το θέμα. Σε ανακοίνωση που εκδόθηκε χθες από τα δύο συναρμόδια υπουργεία, Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών και Υποδομών & Μεταφορών, αναφέρεται ότι ο στόχος είναι να κλείσει η σύμβαση παραχώρησης μέχρι το βράδυ της 5ης Οκτωβρίου 2024, έτσι ώστε το χάραμα της 6ης Οκτωβρίου 2024 να βρει την Αττική Οδό με τον νέο παραχωρησιούχο.
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, μέχρι 6 Οκτωβρίου 2024 «θα έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες μετάβασης του οδικού άξονα στο νέο καθεστώς παραχώρησης, δηλαδή, μεταξύ άλλων, η κύρωση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή και το χρηματοοικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής με την εφάπαξ καταβολή του τιμήματος».
Προς την κατεύθυνση αυτήν και προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος, αναμένεται αύριο, Τετάρτη 25 Σεπτεμβρίου, η κατάθεση στη Βουλή για κύρωση της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού στον νέο παραχωρησιούχο του οδικού άξονα, τη Νέα Αττική Οδό Παραχώρηση (ΝΑΟΠ) ΑΕ, του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Η ψήφισή της δεν θα αργήσει, ενώ παράλληλα όλα δείχνουν ότι η ΓΕΚ Τέρνα να έχει εξασφαλίσει όλες τις αναγκαίες χρηματοδοτήσεις για την απόκτηση του δικαιώματος εκμετάλλευσης του πιο ζωτικού οδικού άξονα της χώρας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τόσο στην κυβέρνηση, όσο και στους άμεσα εμπλεκόμενους (Αττική Οδός ΑΕ, Όμιλος ΓΕΚ Τέρνα και ΤΑΙΠΕΔ), υπήρξε μια πυρετώδης διαδικασία διαβουλεύσεων και συσκέψεων, με στόχο την ολοκλήρωση της αλλαγής σκυτάλης μεταξύ των δύο παραχωρησιούχων κατά την ημερομηνία λήξης της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης, το βράδυ της 5ης Οκτωβρίου 2024. Βασική επιδίωξη της κυβέρνησης είναι με τις κινήσεις αυτές, πάση θυσία, να μην υπάρξει παράταση της σύμβασης παραχώρησης στον υφιστάμενο παραχωρησιούχο, την Αττική Οδός ΑΕ.
Παράγοντες της αγοράς χαρακτήρισαν αναγκαία και ενδεδειγμένη λύση το να κλείσει η νέα σύμβαση παραχώρησης μέχρι 6 Οκτωβρίου. Ωστόσο, εξέφρασαν αμφιβολίες αν όντως πλέον μπορεί να συμβεί. Οι αμφιβολίες πηγάζουν από το γεγονός ότι έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος για την αλλαγή σκυτάλης μεταξύ των παραχωρησιούχων. Και αυτό συνέβη επειδή το υπ. Υποδομών & Μεταφορών καθυστέρησε πολύ να αποφασίσει τόσο ως προς τον χρόνο αλλαγής σκυτάλης, όσο και για τα βήματα που θα ακολουθηθούν.
Αρχικά είχε συζητηθεί εκτενώς το σχέδιο του «ενδιάμεσου» παραχωρησιούχου της Αττικής Οδού, ο οποίος αρχικά θα ήταν το ίδιο το υπουργείο, στη συνέχεια το ΤΑΙΠΕΔ, για ν’ ακολουθήσει ξανά το υπουργείο Υποδομών. Καμία ενδιάμεση λύση δεν ήταν εύκολη και απαιτούσε σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων κ.λπ., για τις οποίες δεν υπήρχε άλλος χρόνος.
Έτσι, τις τελευταίες ημέρες η ηγεσία του υπουργείου, μετά και τη σχετική γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, είχε καταλήξει στη λύση της παράτασης παραχώρησης στον υφιστάμενο παραχωρησιούχο, την Αττική Οδό, για όσο χρόνο θα χρειαζόταν να προετοιμαστεί η έλευση του νέου παραχωρησιούχου. Ο υφιστάμενος παραχωρησιούχος, ωστόσο, φημολογείται ότι ζήτησε τον… ουρανό με τ’ άστρα από το Ελληνικό Δημόσιο, προκειμένου να συναινέσει στην παράταση της σύμβασης. Και η στάση του αυτή θύμωσε την κυβέρνηση. Στελέχη που συνδέονται με την Αττική Οδό δεν συμφωνούν, πάντως, πως οι απαιτήσεις που έχουν τεθεί είναι υπερβολικές.
Επιπλέον σε αυτό, καθώς άρχισε να γίνεται ορατός ο κίνδυνος να μη γίνει η συναλλαγή με τον νέο παραχωρησιούχο, τη ΓΕΚ Τέρνα, μέσα στο 2024, με ευθύνη της κυβέρνησης, εξόργισε τόσο την Πλατεία Συντάγματος, όσο και το Μέγαρο Μαξίμου. Η μετάθεση της συναλλαγής θα οδηγούσε τελικά στην καταβολή 3,27 δισ. ευρώ, δηλαδή το 1,5% του ΑΕΠ, μέσα στο 2025 και όχι στο 2024. Το αποτέλεσμα θα ήταν το χρέος να είναι ισόποσα αυξημένο και ο λόγος χρέος/ΑΕΠ κατά 1,5 π.μ. υψηλότερος.
Έτσι, το Μέγαρο Μαξίμου φέρεται να διαμήνυσε προς την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών να κάνει τα αδύνατα δυνατά ώστε η αλλαγή σκυτάλης στην παραχώρηση του οδικού άξονα να γίνει οπωσδήποτε στις 6 Οκτωβρίου 2024. Επίσης η ολοκλήρωση της συναλλαγής να συντελεστεί πριν από το τέλος του έτους -και προς την κατεύθυνση αυτήν φέρονται να δουλεύουν όλοι.
Η Αττική Οδός, ωστόσο, έχει μια σειρά διεκδικήσεων από την πλευρά του Ελληνικού Δημοσίου, τις οποίες θέλει να κλείσει μέσα την παράδοση του οδικού άξονα στον νέο παραχωρησιούχο. Μια συμφωνία παράτασης της σύμβασης θα έβαζε όλες τις διεκδικήσεις της σε καλύτερη μοίρα απ’ ό,τι αν έχουμε άμεση αλλαγή παραχωρησιούχου. Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι διεκδικήσεις της εταιρείας ξεπερνούν τα 200 εκατ. ευρώ και μπορεί να φτάνουν σε 300 ή και περισσότερα εκατ. ευρώ.
Ευθύνη για όλη αυτή την κατάσταση φέρει αναμφιβόλως η ηγεσία του υπ. Υποδομών, η οποία άφησε να σέρνεται η διαδικασία αλλαγής σκυτάλης στην Αττική Οδό επί μήνες. Οι διαβουλεύσεις των δύο παραχωρησιούχων έπρεπε να είχαν ξεκινήσει τουλάχιστον από τις αρχές του περασμένου καλοκαιριού και όχι όπως συνέβη, αμέσως μετά την υπογραφή της νέας σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού, που έλαβε χώρα στις 12 Σεπτεμβρίου. Οι δύο πλευρές, Αττική Οδός ΑΕ και ΝΟΑΠ ΑΕ, έπρεπε να συζητάνε μεταξύ τους για τα logistics του έργου αλλαγής παραχωρησιούχου τουλάχιστον από το καλοκαίρι.
Τώρα είναι απίθανο μέσα σε 15-20 ημέρες να γίνουν όλα αυτά που δεν έγιναν σε μήνες. Και για τον λόγο αυτόν ίσως να υπάρξει μια μικρή τροποποίηση της νέας σύμβασης παραχώρησης, σχετικά με τον χρόνο παράδοσης όλων των εκκρεμοτήτων που θα υπάρξουν μετά την 6η Οκτωβρίου 2024.
Διαβάστε επίσης
Η ώρα της Εφορίας για αναδρομικά από μισθούς, συντάξεις και επιδόματα
Το νέο καθεστώς για τα Airbnb και οι αντιδράσεις της αγοράς
Ρεύμα: Αύξηση ΑΠΕ, πτώση χονδρικών τιμών