THEPOWERGAME
Προς τρίτο κατά σειρά ιστορικό ρεκόρ κατευθύνονται φέτος οι ελληνικές εξαγωγές φρούτων και λαχανικών, καθώς η πανδημική κρίση έχει ωθήσει τους καταναλωτές σε παγκόσμιο επίπεδο σε πιο υγιεινές επιλογές στο τραπέζι τους. Τα ελληνικά φρούτα και λαχανικά είναι πλέον περιζήτητα, ενώ αξιοσημείωτη είναι φέτος και η αύξηση στη μεσοσταθμική τιμή τους: η φράουλα εξάγεται με αυξημένη τη μεσοσταθμική τιμή μονάδος κατά 38%, το ακτινίδιο κατά 19% και τα αγγουράκια κατά 11%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Ελληνικών Επιχειρήσεων Εξαγωγής Διακίνησης Φρούτων Λαχανικών και Χυμών INCOFRUIT – HELLAS, για το πρώτο τρίμηνο του 2021 συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2020 προκύπτει αύξηση των εξαγωγών οπωροκηπευτικών σε αξία κατά 12,2% στα 370 εκατ. ευρώ και σε όγκο κατά 4,6% στους 464,6 χιλιάδες τόνους.
Ειδικά για τα φρούτα η αύξηση των εξαγωγών σε αξία είναι ακόμη μεγαλύτερη κατά 12,8% στα 305 εκατ. ευρώ, ποσοστό «εντυπωσιακό», όπως δηλώνει στο «Ρ» ο ειδικός σύμβουλος του Συνδέσμου, κ. Γιώργος Πολυχρονάκης καθώς ακολουθεί μια τεράστια αύξηση κατά 31,3% το αντίστοιχο τρίμηνο του 2020, όταν κατεγράφη ιστορικό ρεκόρ εξαγωγών για φρούτα και λαχανικά.
Εντυπωσιακή είναι επίσης και η αυξημένη μεσοσταθμική τιμή με την οποία εξάγονται τα φρούτα που ανέρχεται στα επίπεδα του 38% για τις φράουλες και το 19% για τα ακτινίδια.
Θετικό είναι ακόμη ότι καθώς αναμένεται η σταδιακή συγκομιδή ανοιξιάτικών φρούτων, αναμένεται και αύξηση των εξαγομένων ποσοτήτων τις επόμενες εβδομάδες. Ήδη ξεκίνησε η συγκομιδή καρπουζιών και βερίκοκων και η εξαγωγή μικρών ποσοτήτων.
Το Brexit πάγωσε τις ελληνικές εξαγωγές
Η δυναμική των ελληνικών εξαγωγών οπωροκηπευτικών αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία αν ληφθεί υπ’ όψιν ότι το Brexit τις έχει επηρεάσει αρνητικά καθώς η αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου από την ΕΕ είχε ως αποτέλεσμα υψηλότερο διοικητικό κόστος για τη διαχείριση αποστολών και περισσότερες διατυπώσεις. Από την 1η Ιανουαρίου του 2021, οι εξαγωγικές εταιρείες επιβαρύνονται με την γραφειοκρατία που συνιστά ο τελωνισμός των εμπορευμάτων και η έκδοση πιστοποιητικού συμμόρφωσης σύμφωνα με τα εμπορικά πρότυπα.
Το πρώτο δίμηνο του 2021, λοιπόν, η αξία των ελληνικών εξαγωγών οπωροκηπευτικών (νωπών και μεταποιημένων) στο Ηνωμένο Βασίλειο μειώθηκε κατά -22,3% σε σύγκριση με τους ίδιους μήνες του 2020, και ανήλθε σε 17,169 εκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Σε όγκο, οι ελληνικές εξαγωγές τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο στο Ηνωμένο Βασίλειο ήταν 12.877 τόνοι, -22,2% λιγότεροι από ό, τι τους ίδιους μήνες του 2020. Εξ αυτών οι εξαγωγές νωπών φρούτων και λαχανικών ανήλθαν σε 6,259 εκ ευρώ σε αξία και 4.585 τόνους μειωμένες κατά -24,1% και -17,4% αντίστοιχα έναντι με το αντίστοιχο δίμηνο του 2020.
Αγγούρια και μανταρίνια καταρρίπτουν ρεκόρ
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του INCOFRUIT – HELLAS (πρώτο 15θήμερο Μαΐου) αγγουράκια και μανταρίνια καταρρίπτουν φέτος το ιστορικό ρεκόρ τους σε εξαγωγές με αύξηση (σε όγκο) 28% και 16% αντίστοιχα. Σε όγκο, οι εξαγωγές της φράουλας είναι αυξημένες κατά 35,1%, των μήλων κατά 10%, των λεμονιών κατά 16,3%, της τομάτας κατά 23,4% και των πορτοκαλιών κατά 4%, που είναι όμως τα πρώτα σε ποσότητα με 312 χιλ. τον.
«Σημαντική καθίσταται και η υγιεινή συσκευασία»
«Από την πανδημική κρίση έχει ενισχυθεί η σημασία της διατήρησης μιας υγιεινής διατροφής και μαζί με αυτήν η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών. Λόγω της επιδημίας η πιο κατάλληλη υγιεινή συσκευασία καθίσταται όλο και πιο σημαντική καθώς μειώθηκε η ζήτηση για μη τυποποιημένα και συσκευασμένα φρούτα και λαχανικά», επισημαίνει ο κ. Γ. Πολυχρονάκης και προσθέτει:
«Απαραίτητη προϋπόθεση για την διατήρηση της φήμης των προϊόντων μας στις καταναλωτικές αγορές είναι η αυστηρή εφαρμογή των εθνικών και ενωσιακών κανόνων για προδιαγραφές εμπορίας –ποιότητος με πλήρη ιχνηλασιμότητα που παρέχει την ασφάλεια στον καταναλωτή για την ποιότητα τους και με τήρηση των κανόνων υγιεινής σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα των προϊόντων μας».
Μεγάλη μείωση στις εισαγωγές
Παράλληλα, με την αύξηση των εξαγωγών παρατηρείται φέτος και αισθητή μείωση των εισαγωγών λόγω κυρίως της αναστολής λειτουργίας του καναλιού της horeca (τουρισμός – εστίαση). Το πρώτο τρίμηνο του 2021 οι εισαγωγές οπωροκηπευτικών ήταν μειωμένες σε αξία κατά -21,2% στα 138 εκατ. ευρώ και σε όγκο κατά -18,2% στους 186 χιλιάδες τόνους.