THEPOWERGAME
Το 2025 πλησιάζει και οι Έλληνες ξενοδόχοι βρίσκονται αντιμέτωποι με ένα ολοένα και πιο ανταγωνιστικό και αβέβαιο τουριστικό περιβάλλον. Καθώς οι τιμές των ξενοδοχείων στην Ευρώπη συνεχίζουν να αυξάνονται, οι ταξιδιώτες στρέφονται σε πιο οικονομικά ελκυστικούς προορισμούς, συχνά έξω από τη Μεσόγειο. Σε αυτήν την κρίσιμη συγκυρία, η Ελλάδα -μια χώρα που βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στον τουρισμό- καλείται να προσαρμοστεί γρήγορα για να παραμείνει ανταγωνιστική.
Οι αυξήσεις στις τιμές των ξενοδοχείων: Ένα δίκοπο μαχαίρι
Τα τελευταία χρόνια, οι τιμές των ξενοδοχείων στην Ελλάδα έχουν ακολουθήσει την ευρωπαϊκή τάση ανόδου, με αποτέλεσμα η χώρα να θεωρείται από τους ταξιδιώτες ακριβός προορισμός. Σύμφωνα με τον Tom Jenkins, διευθύνοντα σύμβουλο της Ευρωπαϊκής Ένωσης Τουρισμού, οι τιμές των ξενοδοχείων στην Ευρώπη έχουν αυξηθεί κατά 15-20% από το 2022, μια τάση που δεν αφήνει ανεπηρέαστη την Ελλάδα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το πρώτο εξάμηνο του 2024 η IHG Hotel and Resorts σημείωσε αύξηση των εσόδων της κατά 4% στα 2,34 δισεκατομμύρια δολάρια. Η περιοχή της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής, της Αφρικής και της Ασίας (EMEAA) ήταν η κύρια δύναμη πίσω από αυτήν την αύξηση, με την πληρότητα να έχει αυξηθεί κατά 2,5%, ενώ οι τιμές ήταν 3,5% υψηλότερες σε σχέση με το προηγούμενο έτος, την ώρα που πέρυσι είχαν αυξηθεί κατά 9,8%.
Η Accor, μια άλλη μεγάλη ξενοδοχειακή αλυσίδα, σημείωσε επίσης εντυπωσιακή ανάπτυξη το 2023, καταγράφοντας για πρώτη φορά έσοδα άνω του 1 δισεκατομμυρίου ευρώ για το EBITDA της και συνολικά έσοδα 5,06 δισεκατομμυρίων ευρώ, μια αύξηση 20%. Η περιοχή Ευρώπης και Βόρειας Αφρικής (ENA) σημείωσε αύξηση 8% στο RevPAR κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2023, διατηρώντας τη θετική τάση ανάπτυξης της εταιρείας για το 2024.
Οι αυξήσεις αυτές αποδίδονται σε μεγάλο βαθμό στη «μεθεόρτια» κατάσταση της πανδημίας, όπου η συσσωρευμένη ζήτηση οδήγησε σε αύξηση των τιμών. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι ταξιδιώτες, ειδικά από τη Βόρεια Αμερική, να συνεχίσουν να επιλέγουν την Ευρώπη ως προορισμό, αλλά με υψηλότερο κόστος. Ωστόσο, αυτή η τάση αρχίζει να δείχνει σημάδια κόπωσης, καθώς οι υψηλές τιμές αποθαρρύνουν ολοένα και περισσότερους ταξιδιώτες.
Η δυναμική τιμολόγηση και η συνεργασία με τους πράκτορες
Η αύξηση των τιμών έχει ήδη αρχίσει να προκαλεί προβλήματα στην ελληνική τουριστική αγορά. Σύμφωνα με τον Noel Josephides, πρόεδρο του Sunvil Holiday Group, οι αυξημένες τιμές, που σε ορισμένες περιπτώσεις φτάνουν το 15%, σε συνδυασμό με τη δυναμική τιμολόγηση -όπου οι τιμές αλλάζουν συνεχώς ανάλογα με τη ζήτηση- κάνουν δύσκολο για τους ταξιδιωτικούς πράκτορες να προσφέρουν ακριβείς προσφορές στους πελάτες τους μήνες πριν τις διακοπές. Αυτό έχει οδηγήσει σε μείωση των πωλήσεων, με τη Sunvil να αναφέρει πτώση 10% φέτος.
Επιπλέον, οι Έλληνες ξενοδόχοι αντιμετωπίζουν την πρόκληση της διατήρησης καλών σχέσεων με τους ταξιδιωτικούς πράκτορες. Καθώς οι καταναλωτές στρέφονται προς εξατομικευμένα και πιο σύνθετα ταξίδια, η εξειδίκευση των πρακτόρων γίνεται όλο και πιο σημαντική. Ωστόσο, οι δυναμικές τιμολογιακές πρακτικές και η επιθυμία για άμεσες κρατήσεις μέσω διαδικτύου έχουν προκαλέσει ένταση στη συνεργασία αυτή.
Ο κορεσμός της αγοράς βιλών: Μια απειλή για την Ελλάδα
Ένα ακόμη ζήτημα που πρέπει να αντιμετωπίσουν οι Έλληνες ξενοδόχοι είναι ο κορεσμός της αγοράς βιλών. Τα τελευταία χρόνια, η δημοτικότητα των βιλών ως επιλογή διαμονής έχει εκτοξευθεί, με αποτέλεσμα να υπάρχει πλέον υπερπροσφορά στην αγορά. Ο Noel Josephides επισημαίνει ότι μόνο στην Ελλάδα υπάρχουν φήμες για έως και ένα εκατομμύριο βίλες και καταλύματα, γεγονός που έχει οδηγήσει σε κορεσμό της αγοράς και σε πολλές άδειες βίλες κατά τη διάρκεια της τουριστικής σεζόν.
Αυτή η υπερπροσφορά, σε συνδυασμό με τις αυξημένες τιμές, αναμένεται να οδηγήσει σε στασιμότητα ή ακόμη και μείωση των τιμών για το 2025, ειδικά για τα λιγότερο ελκυστικά καταλύματα. Αυτό μπορεί να αποτελέσει πλήγμα για τους ιδιοκτήτες βιλών και να επιφέρει σημαντικές αλλαγές στην τουριστική αγορά της χώρας.
Ταυτόχρονα, οι αυξημένες τιμές στη Μεσόγειο έχουν ωθήσει τους ταξιδιώτες να εξετάζουν πιο μακρινούς, εξωτικούς προορισμούς, όπως η Ταϊλάνδη και οι Μαλδίβες.
Η ανάγκη για αναπροσαρμογή
Με το βλέμμα στραμμένο στο 2025, οι Έλληνες ξενοδόχοι πρέπει να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες της αγοράς. Η ανάγκη για προσφορά καλύτερης αξίας στους πελάτες είναι πιο επιτακτική από ποτέ. Οι ξενοδόχοι καλούνται να επανεξετάσουν τις τιμολογιακές τους στρατηγικές, να ενισχύσουν τη συνεργασία τους με τους ταξιδιωτικούς πράκτορες και να προσφέρουν εξατομικευμένες εμπειρίες που να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των σύγχρονων ταξιδιωτών.
Επιπλέον, οι ξενοδόχοι πρέπει να επενδύσουν σε καινοτόμες υπηρεσίες και εμπειρίες που να διαφοροποιούν την Ελλάδα από άλλους προορισμούς. Η έμφαση στη βιωσιμότητα, την τοπική κουλτούρα και την αυθεντικότητα μπορεί να αποτελέσει σημαντικό πλεονέκτημα σε μια αγορά που γίνεται όλο και πιο απαιτητική.
Αν δεν ληφθούν έγκαιρα μέτρα, υπάρχει ο κίνδυνος να χαθεί μέρος της τουριστικής κίνησης προς άλλους, πιο οικονομικά προσιτούς ή εξωτικούς προορισμούς.
Διαβάστε επίσης
Τρεις νέοι δείκτες για αυξήσεις μισθών και συντάξεων από το 2025
Στα αζήτητα ακίνητα φιλέτα λόγω της κλιματικής αλλαγής
Dexia: Νέος “παίκτης” στην ελληνική αγορά φυσικού αερίου