THEPOWERGAME
Το 2024 αναδεικνύεται ως μια χρονιά μεταβατική για τον τουρισμό στην Ευρώπη, με πολλαπλές δυνάμεις να διαμορφώνουν τη νέα κανονικότητα. Αν και η ζήτηση για ταξίδια παραμένει ισχυρή, οι οικονομικές πιέσεις και οι μεταβαλλόμενες συνήθειες των καταναλωτών επηρεάζουν την αγορά, δημιουργώντας νέες τάσεις και προκλήσεις.
Η έρευνα της Lighthouse, με τίτλο «Global Hotel Room Pricing: Insights for 2024 and Beyond», αποκαλύπτει ότι οι ταξιδιώτες δίνουν πλέον μεγαλύτερη έμφαση στη σχέση ποιότητας-τιμής, παρά τη διαρκή επιθυμία για ταξίδια. Οι οικονομικές πιέσεις, όπως οι αυξημένες δαπάνες για νοικοκυριά και τα αυξανόμενα επιτόκια, έχουν οδηγήσει τους καταναλωτές σε πιο συντηρητικές επιλογές. Αυτό σημαίνει ότι πολλοί τουρίστες αναζητούν προορισμούς που προσφέρουν αξία για τα χρήματά τους, ενώ παράλληλα μειώνουν τη διάρκεια της παραμονής τους.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σε πολλές περιοχές της Ελλάδας τα 5άστερα ξενοδοχεία φέτος δυσκολεύονται να αυξήσουν τις πληρότητές τους, περισσότερο απ’ ό,τι τα ξενοδοχεία 3 και 4 αστέρων. Το ίδιο φαίνεται να συμβαίνει σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Οι επιχειρηματίες του κλάδου πρέπει να προσαρμοστούν σε αυτές τις αλλαγές για να παραμείνουν ανταγωνιστικοί σε μια διαρκώς εξελισσόμενη αγορά.
Περιφερειακές διαφορές
Η εικόνα της αγοράς δεν είναι ενιαία σε παγκόσμιο επίπεδο. Στην Ασία παρατηρείται αύξηση των τιμών κατά 15% για το δεύτερο εξάμηνο του 2024 σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023, υποδεικνύοντας αισιοδοξία στην περιοχή. Ωστόσο, οι αγορές της Ιαπωνίας και της Νοτιοανατολικής Ασίας παραμένουν από τις πιο δύσκολες παγκοσμίως, με υψηλές προκλήσεις για τους επιχειρηματίες του τουρισμού.
Αντίθετα, στις δυτικές αγορές, όπως στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική, παρατηρείται αυξημένη ευαισθησία στις τιμές. Οι τουρίστες από αυτές τις περιοχές επιλέγουν πιο οικονομικούς προορισμούς και συντομεύουν τη διάρκεια των διακοπών τους. Αυτές οι τάσεις υποδεικνύουν ότι η τουριστική αγορά βρίσκεται σε μια φάση εξισορρόπησης, μετά την αρχική έκρηξη ταξιδιών που ακολούθησε την πανδημία.
Εξέλιξη της ξενοδοχειακής αγοράς
Η ξενοδοχειακή αγορά της Ευρώπης παρουσιάζει σημάδια επιβράδυνσης το 2024. Ενώ το 2023 χαρακτηρίστηκε από αυξημένες τιμές, φέτος οι αυξήσεις είναι ελάχιστες. Οι διαφημιζόμενες τιμές για το πρώτο εξάμηνο του 2024 σημείωσαν αύξηση μόλις 3% σε σύγκριση με το 2023, ενώ για το δεύτερο εξάμηνο οι τιμές είναι κατά 2% χαμηλότερες από τις πραγματικές τιμές του αντίστοιχου διαστήματος του 2023.
Αυτό το φαινόμενο συνδέεται άμεσα με τη μείωση των αποταμιεύσεων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας και με τους καταναλωτικούς προϋπολογισμούς, που είναι πιεσμένοι από τις αυξημένες τιμές σε διάφορους τομείς. Ως αποτέλεσμα, παρατηρείται μια στροφή προς εναλλακτικές μορφές διαμονής, όπως ενοικιαζόμενα καταλύματα μέσω πλατφορμών τύπου Airbnb, καθώς και σε λιγότερο δημοφιλείς, αλλά οικονομικά προσιτές περιοχές.
Προοπτικές για το 2024 και το 2025
Οι προοπτικές για το δεύτερο εξάμηνο του 2024 και το πρώτο εξάμηνο του 2025 παρουσιάζουν διάφορα σενάρια. Από τη μία πλευρά, η ανάγκη για αξία (value for money) συνεχίζει να διαμορφώνει τις επιλογές των τουριστών από τις δυτικές χώρες. Αυτή η τάση πιθανώς θα συνεχιστεί έως ότου οι καταναλωτές νιώσουν οικονομικά ασφαλέστεροι, γεγονός που θα μπορούσε να αντιστρέψει τη συμπεριφορά τους με την αύξηση των πραγματικών μισθών.
Στις αναδυόμενες αγορές, όπως στη Λατινική Αμερική και την Ινδία, η αυξανόμενη μεσαία τάξη δείχνει ότι υπάρχει σημαντικό περιθώριο ανάπτυξης στον τουρισμό. Οι υψηλοί ρυθμοί αύξησης των τιμών σε αυτές τις περιοχές υποδεικνύουν ότι αυτές οι αγορές είναι έτοιμες για δυναμική ανάπτυξη.
Οι παραδοσιακοί παραθαλάσσιοι προορισμοί κερδίζουν έδαφος
Παρά τις οικονομικές προκλήσεις, οι παραθαλάσσιοι προορισμοί δείχνουν να παραμένουν δημοφιλείς. Από τη Μεσόγειο μέχρι τη Χερσόνησο Γιουκατάν, παρατηρείται ισχυρή αύξηση των τιμών, καθώς οι καταναλωτές επιλέγουν παραθαλάσσια θέρετρα που προσφέρουν καλή σχέση ποιότητας-τιμής. Όσο λοιπόν η ζήτηση για τη χώρα μας παραμένει ισχυρή, οι επιχειρηματίες θα πρέπει να προχωρούν σε αυξήσεις τιμών ανάλογα με τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών τους. Αυτό απαιτεί ο ανταγωνισμός.
Διαβάστε επίσης
Τα 10 πιο ακριβά ακίνητα προς πώληση στην Ελλάδα
Startups: Έρχονται κίνητρα για συγχωνεύσεις και επενδύσεις
Γερμανία: Γιατί “πάγωσαν” mega deals στα δίκτυα ηλεκτρισμού