THEPOWERGAME
«Καυτό» θα είναι το επόμενο εξάμηνο για το ΤΑΙΠΕΔ. Η διοίκηση του ταμείου θα πρέπει να ολοκληρώσει μέσα στους επόμενους μήνες έξι μεγάλες και μικρές ιδιωτικοποιήσεις. Πρόκειται για δύο παραχωρήσεις οδικών αξόνων και τέσσερις παραχωρήσεις λιμένων και μαρίνων.
Πρόκειται για τις παραχωρήσεις των αξόνων της Αττικής Οδού και της Εγνατίας Οδού, την πώληση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ), την ολοκλήρωση της παραχώρησης της Μαρίνας Πύλου, την παραχώρηση της ανάπτυξης και λειτουργίας της μαρίνας mega-yachts στην Κέρκυρα και τέλος την υπο-παραχώρηση του Λιμένα Καβάλας.
Σχεδόν 5 δισ. ευρώ έσοδα θα αποφέρουν οι προαναφερόμενες αποκρατικοποιήσεις και όλα δείχνουν ότι τα χρήματα αυτά θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ και το Ελληνικό Δημόσιο μέσα στους επόμενους μήνες. Αν συμβεί αυτό, τότε τα συνολικά έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις θα εκτοξευθούν από περίπου 9,3 δισ. ευρώ, που είναι οι εισπράξεις μέχρι σήμερα, σε περισσότερα από 14 δισ. ευρώ.
Και οι έξι αποκρατικοποιήσεις που θα επιδιώξει το ΤΑΙΠΕΔ να κλείσει μέχρι τέλος του έτους ή και τους πρώτους μήνες του 2025 είναι ολοκληρωμένες, με την έννοια ότι έχει επιλεγεί ο προτιμητέος επενδυτής και έχουν εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως ο ΟΛΗ και η υποπαραχώρηση του προβλήτα «Φίλιππος» στο λιμάνι της Καβάλας, έχουν κυρωθεί οι συμβάσεις τους με νόμους στη Βουλή.
Για την Εγνατία Οδό, η νέα σύμβαση παραχώρησης αναμένεται να έρθει στη Βουλή αμέσως μετά το άνοιγμά της από τις θερινές διακοπές. Εκτιμάται ότι μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου θα έχει ψηφιστεί, έτσι ώστε να είναι εφικτό ένα οικονομικό κλείσιμο της λίγο πριν από την εκπνοή του 2024.
Για την Αττική Οδό η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης αναμένεται μέσα στο πρώτο 10ήμερο του Σεπτέμβρη και η κατάθεσή της για ψήφιση στη Βουλή είτε στο τέλος Σεπτέμβρη, είτε αρχές Οκτώβρη. Κι εδώ καταβάλλεται προσπάθεια η σύμβαση αυτή να κλείσει πριν από το τέλος του έτους, καθώς το μεγάλο ύψος της επηρεάζει τα δημοσιονομικά μεγέθη της χώρας.
Στην πράξη οι δύο αποκρατικοποιήσεις των Εγνατίας και Αττικής Οδού είτε θα μειώσουν κατά 3% το χρέος προς ΑΕΠ το 2024, είτε θα πέσει έξω κατά το ποσοστό αυτό η στόχευση του κρατικού προϋπολογισμού. Σημειώνεται ότι το 100% των εσόδων από αυτές τις αποκρατικοποιήσεις οδεύουν στην πληρωμή του χρέους της χώρας.
Δεν ισχύει το ίδιο για τις υπόλοιπες αποκρατικοποιήσεις (Πύλος, Κέρκυρα, Ηράκλειο και Καβάλα). Με βάση τις ρυθμίσεις του νόμου για το υπερταμείο, που ψηφίστηκε πρόσφατα, στις αποκρατικοποιήσεις των λιμένων και μαρίνων το 50% των εσόδων οδεύει στην αποπληρωμή του χρέους και το υπόλοιπο 50% στην ανάπτυξη των λιμένων.
Χονδρικά από τις αποκρατικοποιήσεις αυτές αναμένεται να εισπραχθούν (εφάπαξ) πάνω από 100 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 50 εκατ. ευρώ θα παραμείνουν οριστικά στα ταμεία του ΤΑΙΠΕΔ. Τα κεφάλαια, ωστόσο, αυτά θα αξιοποιούνται αποκλειστικά για την ανάπτυξη άλλων λιμενικών υποδομών.
Διαβάστε επίσης
Το μυστικό του Μαρκ Κιούμπαν για να γίνει κανείς πλούσιος
H μεγιστάνας Νίτα Αμπάνι είναι το πρόσωπο της Ινδίας στους Ολυμπιακούς
Krahulcova: Γιατί τα πατίνια της Lime επέστρεψαν στην Αθήνα