THEPOWERGAME
Σχέδια για την επιβολή τελωνειακών δασμών σε φθηνά αγαθά που αγοράζονται κυρίως από κινεζικά marketplaces, όπως Temu και Shein, προωθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που μελετά κατάργηση του τρέχοντος ορίου των 150 ευρώ, κάτω από το οποίο μπορούν να αγοραστούν προϊόντα αφορολόγητα, αλλά είναι ζητούμενο αφενός πότε θα εφαρμοστεί η νέα ρύθμιση, αφετέρου εάν θα συνεισφέρει στην ανταγωνιστικότητα του ευρωπαϊκού εμπορίου, του ελληνικού συμπεριλαμβανομένου.
Δεδομένης της ανασύνθεσης του ευρωκοινοβουλίου, μετά τις πρόσφατες εκλογές, προβλέπεται να επικαιροποιηθούν οι προτάσεις της ευρωπαϊκής ομοσπονδίας Euro-commerce για το θέμα, με τις όποιες αποφάσεις να δρομολογούνται πιθανότατα από το 2025.
Οι πληροφορίες από την ομάδα της E-commerce Europe, που διαπραγματεύτηκε με την προηγούμενη ηγεσία της ΕΕ, αναφέρουν ότι υπήρξε δέσμευση για επίλυση του θέματος μέσα στο α’ τρίμηνο του 2025, με την πρόταση να αφορά ελέγχους και δασμολόγηση από το πρώτο ευρώ, ενώ στην περίπτωση που το εγχείρημα δεν μπορεί να υποστηριχθεί από τις εθνικές υπηρεσίες των χωρών-μελών, η πρόταση προβλέπει το έργο να ανατεθεί σε ιδιώτες. Υπάρχει εξάλλου το παράδειγμα μεγάλων εταιρειών στην Ελλάδα, όπως UPS και DHL, που αναλαμβάνουν τον έλεγχο πακέτων από χώρες εκτός της ΕΕ, με αξία πάνω από 50 ευρώ, προσφέροντας συμπληρωματική υπηρεσία στις αρμόδιες υπηρεσίες εκτελωνισμού.
Πάντως, θα πρέπει να σημειωθεί ότι το μέσο καλάθι των κινεζικών marketplaces που εισάγεται στην Ελλάδα και άλλες ευρωπαϊκές χώρες κυμαίνεται κάτω από τα 50 ευρώ, οπότε πρακτικά δεν αναμένεται μεγάλη διαφορά με τις δρομολογούμενες αναπροσαρμογές στους κανονισμούς. Αυτό, σε συνδυασμό με την ευρωπαϊκή γραφειοκρατία, που επιβραδύνει την εφαρμογή των όποιων αποφάσεων, φαίνεται να καθησυχάζει στελέχη των κινεζικών γιγάντων, που εμφανίζονται πρόθυμα να προσαρμοστούν στις αλλαγές, προτάσσοντας σε σχετικές αναφορές το συμφέρον των καταναλωτών.
Όπως σημειώνει στο powergame.gr ο Μάκης Σαββίδης, αντιπρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A) και αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας (ΕΣΑ), είναι δύσκολο να προωθηθούν αυτές οι αλλαγές εγκαίρως, καθώς πρέπει να ληφθεί υπόψη και η περίοδος προσαρμογής των χωρών μελών προκειμένου να ενσωματώσουν τις ευρωπαϊκές οδηγίες στις εθνικές τους νομοθεσίες. Προσθέτει δε ότι έπειτα από δύο χρόνια που θα ολοκληρωθούν αυτές οι τυπικές διαδικασίες δεν θα υπάρχουν πιθανόν τα ίδια marketplaces, αλλά κάποια άλλα, που θα έχουν προβλέψει αυτά τα νομοθετικά αντικίνητρα. Όμως ακόμη κι αν οι οδηγίες της ΕΕ υιοθετηθούν απροσδόκητα γρήγορα, σε 6 ή 3 μήνες, τα marketplaces για τα οποία γίνεται λόγος θα βρουν τρόπο να λειτουργήσουν στο νέο περιβάλλον στο πλαίσιο του ελεύθερου εμπορίου, συντηρώντας το πρόβλημα της απώλειας μεριδίων από τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις. Ο κ. Σαββίδης εμφανίζεται απαισιόδοξος για τις εξελίξεις, εκτιμώντας ότι η επιβολή δασμών και η αυστηροποίηση του πλαισίου πιθανόν να μειώσει το μερίδιο που χάνουν οι τοπικές εμπορικές επιχειρήσεις στην Ευρώπη, αλλά δεν θα ευνοήσει τις εξαγωγές που είναι το ζητούμενο. Εξάλλου, και με τον κανονισμό για τα προσωπικά δεδομένα (GDPR) αποδείχθηκε ότι αποτελεί μεν μια δικλίδα ασφαλείας, αλλά οι επιχειρήσεις με δραστηριότητα εκτός ΕΕ τον εκμεταλλεύονται ως εργαλείο για να προωθήσουν τα προϊόντα τους χωρίς να δεσμεύονται με τις ίδιες υποχρεώσεις.
Η ευκαιρία για την Ελλάδα
Ειδικά για την Ελλάδα, που χάνει μερίδιο της πίτας στο ηλεκτρονικό εμπόριο τόσο από τον ευρωπαϊκό ανταγωνισμό όσο και από αμερικανικές πλατφόρμες τύπου eBay και Amazon, που έχουν διεισδύσει στην αγορά τα τελευταία χρόνια, οι ασιατικοί παίκτες αναδύουν νέες σημαντικές προκλήσεις. Υπάρχουν όμως και ευκαιρίες. Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της ευρωπαϊκής ομοσπονδίας ηλεκτρονικού εμπορίου, που δημοσιεύθηκε πέρυσι, οι online πωλήσεις εκτιμάται ότι έφτασαν τα 17,5 δισ. ευρώ το 2023, ενώ οι Έλληνες, αν και προτιμούν τα ελληνικά e-shops (88%), σε ποσοστό 29% αγοράζουν από πωλητές στην ΕΕ ή και εκτός, σε ποσοστό 25% εκδηλώνουν προτίμηση να ψωνίζουν από άλλες ευρωπαϊκές χώρες και 12% από e-shops τρίτων χωρών.
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι χωρίς αλλαγή στρατηγικής σε λίγα χρόνια οι ξένες πλατφόρμες θα απολαμβάνουν τη μερίδα του λέοντος των προϊόντων που πωλούνται σε εγχώριους καταναλωτές, με δυσμενείς συνέπειες για τις τοπικές επιχειρήσεις και κατά συνέπεια για το Δημόσιο, που θα εισπράττει λιγότερους φόρους. Για να αποφευχθεί αυτός ο κίνδυνος πιθανόν μια άλλη προσέγγιση, προσανατολισμένη στην ανάπτυξη και όχι στους περιορισμούς, στην εξωστρέφεια αντί στην εσωστρέφεια, θα έδινε κάποια λύση.
Στελέχη της αγοράς συγκλίνουν στην ανάγκη η ΕΕ να αποφασίσει και να εφαρμόσει άμεσα τις όποιες νομοθετικές παρεμβάσεις, ώστε να μην υπάρχει χρόνος για ελιγμούς απ’ όσους υποκινούν παράτυπες εμπορικές πρακτικές και από την πλευρά της η Ελλάδα να αξιοποιήσει τα αναπτυξιακά κονδύλια από την ΕΕ στην εξωστρέφεια. Στηρίζοντας τις πωλήσεις στο εξωτερικό των προϊόντων που παράγονται ή μεταποιούνται στην Ελλάδα, ενισχύεται η ανθεκτικότητα της οικονομίας και η βιώσιμη ανάπτυξη. Στο παρελθόν η χώρα είχε ευκαιρίες να χρηματοδοτήσει αυτόν τον κύκλο, αλλά δεν τις αξιοποίησε και σήμερα τα κονδύλια που εισρρέουν στη χώρα από τα ευρωπαϊκά διαρθρωτικά και επενδυτικά ταμεία της ΕΕ αναδύουν μια νέα ευκαιρία.
Διαβάστε επίσης:
Τα ΕΛΤΑ σε ελεύθερη πτώση: Το πρόστιμο από την ΕΕΤΤ και οι νέες ζημιές
Ξεκινά το φθινόπωρο το νέο επίδομα ανεργίας έως 1200 ευρώ
Πώς η ΔΕΗ επενδύει στα πράσινα γραφεία