THEPOWERGAME
Τον έλεγχο των τυπικών δικαιολογητικών των δύο υποψηφίων κοινοπραξιών για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού έχει ξεκινήσει το ΤΑΙΠΕΔ το οποίο περιμένει, όμως, την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) προκειμένου να ανοίξει τις προσφορές. Στο ΣτΕ είχε προσφύγει στα τέλη Μαρτίου η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ζητώντας νέα παράταση της ημερομηνίας υποβολής δεσμευτικών προσφορών που είχε οριστεί για την 1η Απριλίου. Η συζήτηση έχει προγραμματιστεί για σήμερα.
Η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις ζητούσε αρχικά πρόσθετο χρόνο για να καταθέσει αυτόνομη προσφορά, χωρίς την καναδικών συμφερόντων Roadis που αποσύρθηκε από την κοινοπραξία. Στη συνέχεια ζήτησε να της επιτραπεί να καταθέσει, εντός της αρχικής προθεσμίας, αυτόνομη προσφορά, κάτι που παραβίαζε τους όρους του διαγωνισμού. Το ΣτΕ είχε απορρίψει αίτημα για έκδοση προσωρινής διαταγής ώστε να «παγώσει» ο διαγωνισμός.
Είναι η δεύτερη φορά μέσα σε λίγους μήνες που ο διαγωνισμός της Εγνατίας Οδού εμπλέκεται σε δικαστικές περιπέτειες καθώς και στις αρχές Δεκεμβρίου είχαν υπάρξει προσφυγές που οδήγησαν τελικά το ΤΑΙΠΕΔ στην απόφαση να ορίσει νέα ημερομηνία κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών στις 1 Απριλίου.
Τότε εμφανίστηκαν δύο κοινοπραξίες που διεκδικούν τη σύμβαση παραχώρησης και τα πρόσθετα έργα αναβάθμισης κάθετων οδικών αξόνων, συνολικής αξίας κοντά στο 1,5 δισ. ευρώ. Η κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την γαλλική Egis Projects και η κοινοπραξία του γαλλικού ομίλου Vinci με τις Μυτιληναίος και ΑΒΑΞ. Η τελευταία προστέθηκε πριν από λίγες εβδομάδες στο σχήμα των Γάλλων με την Μυτιληναίος.
Σήμερα στο ΣτΕ έχει προγραμματιστεί η συζήτηση ενώ αναμένεται να δοθεί προθεσμία κάποιων ημερών στις δύο πλευρές (ΤΑΙΠΕΔ και ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις) προκειμένου να καταθέσουν τα υπομνήματά τους. Προς το τέλος του μήνα αναμένεται η απόφαση, σύμφωνα με νομικούς κύκλους που παρακολουθούν την υπόθεση.
Ο πλειοδότης του διαγωνισμού θα αναλάβει να διαχειριστεί τόσο τον βασικό οδικό άξονα, όσο και τρεις κάθετους άξονες. Δηλαδή τον βασικό άξονα από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους Έβρου μήκους 658 χιλιόμετρα (χλμ.) και τους άξονες Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα-Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας με μήκος και οι τρεις 225 χλμ.
Ο προτιμητέος επενδυτής, μέσω της εταιρείας παραχώρησης που θα συστήσει, υποχρεούται να μελετήσει, χρηματοδοτήσει και εκτελέσει σειρά πρόσθετων εργασιών. Στα πρόσθετα έργα που θα κατασκευάσει, περιλαμβάνονται όλες οι εργασίες που απαιτούνται για την αναβάθμιση κάθετων αξόνων όπως η αναβάθμιση σε επίπεδο αυτοκινητοδρόμου των τμημάτων Χαλάστρα – Πολύκαστρο του κάθετου άξονα Χαλάστρα – Εύζωνοι και Χριστός – Κ. Αμπέλα του κάθετου άξονα Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας, συνολικού μήκους 54 χιλιομέτρων.
Με βάση την οριστική μελέτη οδοποιίας στο τμήμα Χαλάστρα – Πολύκαστρο του κάθετου άξονα Χαλάστρα – Εύζωνοι προβλέπεται η κατασκευή του δεύτερου κλάδου του τμήματος «Ανισόπεδου Κόμβου (Α/Κ) Αξιού – Α/Κ Πολυκάστρου» μήκους 44,1 χλμ., ώστε ο αυτοκινητόδρομος να αποκτήσει στο σύνολό του διατομή με δύο λωρίδες και Λωρίδα Εκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) ανά κατεύθυνση. Η αντίστοιχη οριστική μελέτη οδοποιίας στο τμήμα Χριστός – Κ. Αμπέλα του κάθετου άξονα Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας προβλέπει διαπλάτυνση της υφιστάμενης οδού, μήκους 10,2 χιλιομέτρων, ώστε να αποκτήσει διατομή 22,50 μέτρα με ΛΕΑ και με ταχύτητα μελέτης 120 χλμ./ώρα καθώς και βελτίωση-αναβάθμιση των τριών υφιστάμενων κόμβων. Ο ανάδοχος δεν θα έχει έσοδα μόνο από τα διόδια αφού θα εκμεταλλεύεται και Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ), αλλά και τις παρόδιες εκτάσεις του οδικού άξονα.