Γ.Δ.
1404.26 +0,27%
ACAG
0,00%
5.75
CENER
-2,04%
9.59
CNLCAP
+0,68%
7.4
DIMAND
+0,24%
8.46
NOVAL
+0,04%
2.701
OPTIMA
+0,17%
12.02
TITC
-1,52%
29.25
ΑΑΑΚ
0,00%
6.45
ΑΒΑΞ
+0,59%
1.358
ΑΒΕ
+1,58%
0.449
ΑΔΜΗΕ
+0,69%
2.175
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.765
ΑΛΜΥ
-0,57%
2.635
ΑΛΦΑ
+4,17%
1.5235
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.4
ΑΡΑΙΓ
+3,64%
11.68
ΑΣΚΟ
+0,68%
2.98
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,24%
8.46
ΑΤΤ
+0,45%
11.2
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.38
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-1,39%
5.69
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.48
ΒΙΟΣΚ
-0,79%
1.26
ΒΙΟΤ
0,00%
0.232
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.42
ΓΕΒΚΑ
+3,64%
1.425
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.54
ΔΑΑ
-0,51%
7.85
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
+3,02%
11.24
ΔΟΜΙΚ
-2,73%
3.745
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,32%
0.316
ΕΒΡΟΦ
+0,68%
1.49
ΕΕΕ
-1,75%
31.5
ΕΚΤΕΡ
-2,13%
4.375
ΕΛΒΕ
-1,92%
5.1
ΕΛΙΝ
-0,45%
2.19
ΕΛΛ
-1,49%
13.25
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,20%
2.47
ΕΛΠΕ
-0,51%
7.8
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.03
ΕΛΤΟΝ
+0,86%
1.65
ΕΛΧΑ
+0,23%
1.764
ΕΝΤΕΡ
+0,13%
7.92
ΕΠΙΛΚ
+3,17%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.26
ΕΤΕ
-0,21%
7.784
ΕΥΑΠΣ
+0,33%
3.07
ΕΥΔΑΠ
-1,08%
5.48
ΕΥΡΩΒ
-1,41%
2.021
ΕΧΑΕ
+1,89%
4.84
ΙΑΤΡ
0,00%
1.545
ΙΚΤΙΝ
-0,42%
0.359
ΙΛΥΔΑ
-0,30%
1.66
ΙΝΚΑΤ
+0,39%
5.1
ΙΝΛΙΦ
-1,26%
4.7
ΙΝΛΟΤ
+1,91%
1.176
ΙΝΤΕΚ
+0,72%
5.6
ΙΝΤΕΡΚΟ
-7,03%
2.38
ΙΝΤΕΤ
+3,80%
1.23
ΙΝΤΚΑ
-0,93%
3.21
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
334
ΚΕΚΡ
0,00%
1.3
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
+2,33%
1.535
ΚΟΡΔΕ
-4,53%
0.464
ΚΟΥΑΛ
-3,23%
1.2
ΚΟΥΕΣ
+2,91%
5.3
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+2,71%
11.35
ΚΤΗΛΑ
+8,43%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.1
ΛΑΒΙ
+0,12%
0.846
ΛΑΜΔΑ
+2,74%
6.74
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36.6
ΛΑΝΑΚ
+2,86%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.296
ΛΕΒΠ
0,00%
0.28
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
-2,92%
1.33
ΛΟΥΛΗ
+2,25%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-4,41%
0.824
ΜΕΒΑ
+2,64%
3.89
ΜΕΝΤΙ
+2,20%
2.79
ΜΕΡΚΟ
0,00%
44.4
ΜΙΓ
-1,50%
3.61
ΜΙΝ
0,00%
0.52
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,43%
23.44
ΜΟΝΤΑ
+0,61%
3.3
ΜΟΤΟ
+1,26%
2.82
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
+2,91%
26.88
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,58%
3.45
ΜΠΡΙΚ
+0,54%
1.855
ΜΠΤΚ
+6,42%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,10%
34.86
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.64
ΝΑΥΠ
-0,45%
0.89
ΞΥΛΚ
-0,38%
0.259
ΞΥΛΠ
0,00%
0.462
ΟΛΘ
0,00%
20.4
ΟΛΠ
-0,20%
25
ΟΛΥΜΠ
-0,80%
2.48
ΟΠΑΠ
-1,01%
14.64
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,44%
0.918
ΟΤΕ
-1,39%
13.44
ΟΤΟΕΛ
+1,62%
11.32
ΠΑΙΡ
-3,67%
1.05
ΠΑΠ
0,00%
2.41
ΠΕΙΡ
+0,35%
3.406
ΠΕΤΡΟ
+0,25%
8.02
ΠΛΑΘ
-0,91%
3.81
ΠΛΑΚΡ
-2,61%
14.9
ΠΡΔ
0,00%
0.244
ΠΡΕΜΙΑ
+0,73%
1.11
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.6
ΠΡΟΦ
+2,15%
4.505
ΡΕΒΟΙΛ
+2,30%
1.78
ΣΑΡ
-0,55%
10.8
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
+1,20%
0.336
ΣΙΔΜΑ
-1,94%
1.52
ΣΠΕΙΣ
+3,70%
6.72
ΣΠΙ
-2,87%
0.61
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
+0,41%
19.49
ΤΖΚΑ
-0,73%
1.36
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,62%
1.632
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
+2,61%
0.236
ΦΡΛΚ
+2,11%
3.88
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.675

Σταϊκούρας: Τα έργα που αλλάζουν τον χάρτη των υποδομών

Τα μικρά, αλλά και μεγάλα έργα που υλοποιούνται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και αλλάζουν το τοπίο στις υποδομές της χώρας, απαρίθμησε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, από το βήμα του «Athens Riviera Summit 2024». Ιδιαίτερα εστίασε σε οδικά έργα, φράγματα, αντιπλημμυρικά και έργα ύδρευσης, στον σιδηρόδρομο, την ηλεκτροκίνηση, τις αστικές συγκοινωνίες κ.α.

Όπως υπογράμμισε ο Χρήστος Σταϊκούρας, οι υποδομές και οι μεταφορές λειτουργούν ως πολλαπλασιαστής της οικονομικής μεγέθυνσης και ταυτόχρονα, είναι ένα θεμελιώδες πεδίο στη στρατηγική διαχείρισης των κινδύνων, προκειμένου να ελαχιστοποιήσουμε τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης.

Ο κ. Σταϊκούρας πρόσθεσε ότι η τελευταία παράμετρος είναι εξαιρετικά σημαντική, καθώς επιτάσσει:

  • Να επαναξιολογήσουμε την ανθεκτικότητα των υποδομών μας, προκειμένου να είμαστε καλύτερα προετοιμασμένοι απέναντι στα ακραία καιρικά φαινόμενα, και
  • Να ενθαρρύνουμε τη μετάβαση σε ένα «πράσινο» μοντέλο μεταφορών, που θα περιορίσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του διαρκώς αυξανόμενου αριθμού μετακινήσεων, εισάγοντας ταυτόχρονα, νέες τεχνολογίες.

«Αυτές οι δύο διαστάσεις είναι κομβικής σημασίας για να εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα των υποδομών, η οποία εγγυάται και την οικονομική τους ωφέλεια», τόνισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών. Ο κ. Σταϊκούρας παρουσίασε στη συνέχεια ένα πλήθος εμβληματικών και μικρότερων έργων, τα οποία υλοποιούνται αυτή την περίοδο από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και αλλάζουν τον χάρτη των υποδομών της χώρας στους εξής τομείς:

  1. Οδικά Έργα.
  2. Άλλα εμβληματικά έργα.
  3. Φράγματα, έργα ύδρευσης και αντιπλημμυρικά έργα.
  4. Αποκατάσταση ζημιών στη Θεσσαλία.
  5. Σιδηρόδρομος.
  6. Μεταρρυθμίσεις για την ανθεκτικότητα των υποδομών.
  7. Αστικές Συγκοινωνίες.
  8. Ηλεκτροκίνηση Ι.Χ.
  9. Μικρότερα έργα.

Σταϊκούρας: Tα κυριότερα εμβληματικά και μικρά έργα που υλοποιούνται

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της τοποθέτησης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα:

Οι υποδομές και οι μεταφορές λειτουργούν ως πολλαπλασιαστής της οικονομικής μεγέθυνσης και ταυτόχρονα, είναι ένα θεμελιώδες πεδίο στη στρατηγική διαχείρισης των κινδύνων, προκειμένου να ελαχιστοποιήσουμε τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης.

Μια παράμετρος εξαιρετικά σημαντική, καθώς επιτάσσει:

– Να επαναξιολογήσουμε την ανθεκτικότητα των υποδομών μας, προκειμένου να είμαστε καλύτερα προετοιμασμένοι απέναντι στα ακραία καιρικά φαινόμενα, και

– Να ενθαρρύνουμε τη μετάβαση σε ένα «πράσινο» μοντέλο μεταφορών, που θα περιορίσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του διαρκώς αυξανόμενου αριθμού μετακινήσεων, εισάγοντας ταυτόχρονα, νέες τεχνολογίες.

Αυτές οι δύο διαστάσεις είναι κομβικής σημασίας για να εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα των υποδομών, η οποία εγγυάται και την οικονομική τους ωφέλεια. Επιτρέψτε μου, λοιπόν, να αναφερθώ ενδεικτικά σε ορισμένους τομείς όπου το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υλοποιεί αυτή την περίοδο ένα πλήθος εμβληματικών και μικρότερων έργων, τα οποία αλλάζουν τον χάρτη των υποδομών της χώρας.

1ον. Οδικά Έργα.

  • Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας, Ε65. Παραδώσαμε, με τον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, ενοποιημένο, το μεγαλύτερο τμήμα, του, από τη Λαμία μέχρι την Καλαμπάκα. Η πρόοδος στα τελευταία 46 χλμ., μέχρι την Εγνατία Οδό, προσεγγίζει, πλέον, το 50%.
  • Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος. Κατασκευάζεται με επιταχυνόμενο ρυθμό, με στόχο να ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του 2025.
  • Μπράλος – Άμφισσα. Άρχισαν οι εργασίες.
  • Λαμία – Καρπενήσι. Ολοκληρώνονται οι γεωτεχνικές μελέτες σε τμήμα του οδικού άξονα.
  • Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης. Αναμένεται η ανακήρυξη οριστικού αναδόχου για το τμήμα Χανιά – Χερσόνησος. Στα τμήματα Χερσόνησος – Νεάπολη και Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος έχουν εγκατασταθεί εργοτάξια.
  • Επέκταση της Ιόνιας Οδού στο τμήμα Ιωάννινα – Κακαβιά. Παρουσιάσαμε το έργο στο Υπουργικό Συμβούλιο την προηγούμενη εβδομάδα και σε λίγο στη Βουλή.
  • Εγκαινιάσαμε, εφέτος, τους οδικούς άξονες Καλλονή – Σίγρι στη Λέσβο και Άκτιο – Αμβρακία στην Αιτωλοακαρνανία.

2ον. Άλλα εμβληματικά έργα.

  • Το Μετρό της Θεσσαλονίκης αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Νοέμβριο.
  • Στο Μετρό της Αθήνας, στη Γραμμή 4, οι μετροπόντικες «Αθηνά» και «Νίκη» ξεκίνησαν εργασίες από την Κατεχάκη προς τον Ευαγγελισμό και από τη Βεΐκου, επίσης, προς τον Ευαγγελισμό.
  • Νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου, στο Καστέλι. Η εξέλιξη των έργων έχει ξεπεράσει το 35%.

3ον. Φράγματα, έργα ύδρευσης και αντιπλημμυρικά έργα.

  • Την προηγούμενη εβδομάδα παρουσιάσαμε στο Υπουργικό Συμβούλιο δύο μεγάλα έργα ύδρευσης, με προϋπολογισμό που προσεγγίζει τα 260 εκατ. ευρώ. Αφορούν: την «Κατασκευή Έργων Ύδρευσης Νομών Πρέβεζας – Άρτας – Λευκάδας», και το Φράγμα Τσικνιά στη Λέσβο.
  • Τον προηγούμενο μήνα, εντάχθηκαν για χρηματοδότηση στο Πρόγραμμα «Περιβάλλον και Κλιματική Αλλαγή 2021-2027», τέσσερα σημαντικά έργα: στο Ωραιόκαστρο, στο Λουτράκι, στην Ιεράπετρα και στην Αμβρακία – Αμφιλοχία και Βάλτο στην Αιτωλοακαρνανία, όπου εγκαινιάσαμε και τη νέα γέφυρα στον Εύηνο ποταμό, καθώς η προηγούμενη είχε καταστραφεί από πλημμύρες το 2021.

4ον. Αποκατάσταση ζημιών στη Θεσσαλία.

Στόχος είναι η μόνιμη αποκατάσταση από τις θεομηνίες με υψηλότερης ανθεκτικότητας υποδομές.

Κόστος Έργων Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών: 1,4 δισ. ευρώ. Από αυτά:

  • Τα 900 εκατ. ευρώ αφορούν στην αποκατάσταση των οδικών υποδομών, με παρεμβάσεις σε δρόμους και γέφυρες σε περισσότερες από 1.000 θέσεις σε Μαγνησία, Λάρισα, Καρδίτσα, Τρίκαλα, Φθιώτιδα και Εύβοια.
  • Τα 463 εκατ. ευρώ προορίζονται για τη μόνιμη αποκατάσταση των ζημιών στον σιδηρόδρομο.
  • Η αποκατάσταση των ζημιών σε 33 σχολικές μονάδες, σε Θεσσαλία και Στερεά Ελλάδα έχει ήδη ξεκινήσει και το κόστος καλύπτεται από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών.

5ον. Σιδηρόδρομος.

Ο εκσυγχρονισμός και η επέκταση του σιδηρόδρομου, αποτελεί προτεραιότητα για την Κυβέρνηση και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Συνεπάγεται ένα σύνολο έργων μεγάλου προϋπολογισμού, βελτίωση του επιπέδου παρεχόμενων υπηρεσιών, και προστιθέμενη αξία στην εμπορευματική δραστηριότητα.

Στρατηγικές μας επιλογές είναι:

  • Σύνδεση σιδηροδρόμου με λιμάνια και ΒΙΠΕ.
  • Σύνδεση του σιδηροδρόμου με την Κεντρική Ευρώπη («3Seas» και «Western Balkans – East Mediterranean») – Ανάπτυξη του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ – Μ).
  • Χρηματοδότηση από το πρόγραμμα «Συνδέοντας την Ευρώπη – 2» (CEF ΙΙ, 2021 – 2027).
  • Αναδιάρθρωση ΟΣΕ – «Νέος ΟΣΕ».

6ον. Μεταρρυθμίσεις για την ανθεκτικότητα των υποδομών.

Α. Ο έλεγχος και η συντήρηση υφιστάμενων έργων, με στόχο την ενίσχυση της ασφάλειάς τους.

Για παράδειγμα, οι γέφυρες, που ενώ αποτελούν – κατά μέσο όρο – μόλις το 2-3% των χιλιομέτρων του οδικού δικτύου, αντιστοιχούν στο 30% περίπου του κόστους κατασκευής.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αναπτύσσει το Εθνικό Μητρώο Γεφυρών, το Εθνικό Εγχειρίδιο Επιθεώρησης και Αξιολόγησης Γεφυρών και τον Κανονισμό Επιθεώρησης και Συντήρησης Γεφυρών.

Β. Άλλη μια σημαντική μεταρρύθμιση είναι η Εθνική Στρατηγική για την εφαρμογή Τεχνολογίας Μοντελοποίησης (Building Information Modeling – BIM) των έργων, που εγκρίναμε, με σκοπό τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κλάδου των κατασκευών. Πρόκειται για την ολοκληρωμένη ψηφιακή αναπαράσταση των φυσικών και λειτουργικών χαρακτηριστικών ενός έργου υποδομής, που περιορίζει τα κόστη και καθιστά ευκολότερο τον έλεγχο της συντήρησης.)

7ον. Αστικές Συγκοινωνίες.

Για πρώτη φορά στην συγκοινωνιακή ιστορία της πατρίδας μας και 15 χρόνια μετά την τελευταία προμήθεια – οποιουδήποτε τύπου – οχημάτων, 140 ηλεκτρικά λεωφορεία στην Αθήνα και 110 ηλεκτρικά λεωφορεία στη Θεσσαλονίκη έχουν ενσωματωθεί στο σύνολό τους, από τα μέσα της προηγούμενης εβδομάδας, στο συγκοινωνιακό έργο της πρωτεύουσας και της Θεσσαλονίκης αντίστοιχα.

Έχουμε κάνει, όμως, και άλλα σημαντικά βήματα.

  • Υπεγράφησαν οι συμβάσεις για την προμήθεια 300 λεωφορείων φυσικού αερίου στην Αθήνα, τα οποία εκτιμούμε ότι θα παραλάβουμε έως το τέλος του 2025.
  • Το προσεχές διάστημα θα βγει σε διαβούλευση ο νέος διαγωνισμός για την προμήθεια 700 ηλεκτρικών λεωφορείων βραδείας και ταχείας φόρτισης για Αθήνα και Θεσσαλονίκη, καθώς και τρόλεϊ για την περιοχή Αθηνών.
  • Προχωρούν οι διαγωνισμοί για την ανάθεση συγκοινωνιακού έργου από τον ΟΑΣΑ και τον ΟΣΕΘ. Ειδικά οι διαγωνισμοί του ΟΑΣΑ έχουν προσωρινό ανάδοχο, ο οποίος πρόκειται να θέσει σε λειτουργία καινούργια λεωφορεία στους δρόμους της Ανατολικής και Δυτικής Αττικής, 96 και 115 αντίστοιχα.
  • Υλοποιούνται και δρομολογούνται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, 300 και 164 μισθώσεις λεωφορείων αντίστοιχα.

8ον. Ηλεκτροκίνηση Ι.Χ.

Έχει σημειωθεί ουσιαστική πρόοδος. Το ποσοστό των ταξινομήσεων ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων κυμαίνεται πλέον στο 14%, από 0,4% το 2019, ως αποτέλεσμα και της πολιτικής κινήτρων για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Ενδεικτικά, από τον Νοέμβριο του 2023, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει καταβάλει ως επιδότηση, σε 8.250 δικαιούχους, το ποσό των 27,9 εκατ. ευρώ για την αγορά ηλεκτρικού οχήματος.

Μετά το «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ», προχωρήσαμε στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ», διασφαλίζοντας τη συνέχεια του προγράμματος. Την Παρασκευή 7 Ιουνίου άνοιξε το πληροφοριακό σύστημα του νέου προγράμματος για την υποδοχή αιτήσεων για την επιδότηση αγοράς ή μίσθωσης ηλεκτρικών οχημάτων.

Απλοποιούμε τις διαδικασίες, με στόχο να επισπεύσουμε τον χρόνο πληρωμής των δικαιούχων και να εξυπηρετήσουμε την υψηλή ζήτηση. Παράλληλα, έχουν πολλαπλασιαστεί οι σταθμοί φόρτισης. Το 2019, υπήρχαν πανελλαδικά μόνο 58, σήμερα ο αριθμός τους διαμορφώνεται στους 6.425, με στόχο να αναπτυχθούν 13.000 σημεία φόρτισης έως το τέλος του 2025.

9ον. Μικρότερα έργα

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κατασκευάζει δεκάδες άλλα έργα σε όλη την Ελλάδα, χαμηλότερου μεν προϋπολογισμού, αλλά υψηλής κοινωνικής ανταποδοτικότητας, τα οποία, φυσικά, συνεπάγονται κι ένα σημαντικό κύκλο εργασιών για τον κατασκευαστικό κλάδο.

Έργα, τα οποία αφορούν:

  • δικαστικά και αστυνομικά μέγαρα, σχολικές εγκαταστάσεις,
  • οδικές συνδέσεις και γέφυρες, πεζογέφυρες, όπως αυτή που εγκαινιάσαμε στο Παλατάκι, λιμενικές εγκαταστάσεις, ελικοδρόμια, έργα αντιπλημμυρικής προστασίας, αποχέτευσης ομβρίων υδάτων, φράγματα, αρδευτικά δίκτυα και εγγειοβελτιωτικά έργα.

Διαβάστε επίσης:

Telecoms: Από τις υψηλότερες στην Ευρώπη οι χρεώσεις στην Ελλάδα

Μόνο το 50% των επαγγελματιών έχει συνδεθεί με το IRIS

Αδειοδοτικά κωλύματα καθυστερούν την ανάπτυξη δικτύων στην Ελλάδα

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!