Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Eurobank: Ένδυση και υπόδηση στήριξαν το λιανεμπόριο στο τρίμηνο

Την ανάκαμψη του λιανεμπορίου μέσα στον Μάρτιο, αλλά παράλληλα την κάμψη στις πωλήσεις στο α΄τρίμηνο, καταγράφει η έκθεση της Eurobank «7 Ημέρες Οικονομία», με την ένδυση-υπόδηση να κρατάνε σχετικά σταθερό το λιανεμπόριο, σε μια περίοδο που οι υπόλοιπες κατηγορίες παρουσίασαν πτώση.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, οι πωλήσεις στο λιανεμπόριο ανέκαμψαν ισχυρά τον Μάρτιο του 2024 (6,2% σε μηνιαία βάση και 4,7% σε ετήσια βάση), παρά ταύτα για το σύνολο του α’ τριμήνου 2024 κινήθηκαν καθοδικά, τόσο σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο όσο και σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του προηγούμενου έτους. Αναλυτικά, ο εποχικά διορθωμένος δείκτης όγκου λιανικού εμπορίου μειώθηκε σε τριμηνιαία και σε ετήσια βάση κατά 2,0% και 4,5% αντίστοιχα το α’ τρίμηνο 2024.

Λιανεμπόριο: Τι επιδόσεις κατέγραψαν οι ομάδες αγαθών το α’ τρίμηνο

Πιο αναλυτικά, με εξαίρεση τα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης στα οποία καταγράφηκε άνοδος των πωλήσεων σε τριμηνιαία βάση (0,9%), σε όλα τα υπόλοιπα σημειώθηκε πτώση. Τα βιβλία, χαρτικά και λοιπά είδη κατέγραψαν την υψηλότερη μείωση σε τριμηνιαία βάση με 3,9%, και ακολούθησαν: έπιπλα, ηλεκτρικά είδη και οικιακός εξοπλισμός (-2,3%), μεγάλα καταστήματα τροφίμων (-1,7%), φαρμακευτικά και καλλυντικά (-1,5%), καύσιμα και λιπαντικά αυτοκινήτων (-1,4%), πολυκαταστήματα (-1,2%) και τρόφιμα, ποτά και καπνός (-1,0%).

Κάποιες γενικές παρατηρήσεις που εξάγονται από τα γραφήματα της Eurobank:

  • Πρώτον, προ πανδημίας, συγκεκριμένα την περίοδο από το β’ τρίμηνο 2017 μέχρι το α’ τρίμηνο 2020, ο μέσος τριμηνιαίος ρυθμός μεταβολής των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο ήταν ήπιος στο 0,2%. Το εν λόγω αποτέλεσμα συμβαδίζει με τους ήπιους ρυθμούς μεγέθυνσης που σημείωσε η ελληνική οικονομία το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
  • Δεύτερον, την περίοδο της πανδημίας οι επιπτώσεις από τα lockdowns στις πωλήσεις του λιανικού εμπορίου ήταν πολύ έντονες. Στο πρώτο lockdown η τριμηνιαία μείωση των πωλήσεων ήταν βαθιά και απότομη στο 11,5%, ενώ στο δεύτερο ήταν αρκετά ηπιότερη, όπως και για το σύνολο της οικονομικής δραστηριότητας, στο 3,5%, (το δεύτερο lockdown δεν εμπεριείχε τον ίδιο αρνητικό αιφνιδιασμό για τους φορείς της οικονομίας όπως το πρώτο).
  • Τρίτον, με το σταδιακό άνοιγμα των οικονομικών δραστηριοτήτων από τα lockdowns η συμπιεσμένη ζήτηση απελευθερώθηκε και οι πωλήσεις στο λιανικό εμπόριο ανέκαμψαν δυναμικά φτάνοντας σε υψηλό 10 ετών το α’ τρίμηνο 2022.
  • Τέταρτον, από το δ’ τρίμηνο 2022 καταγράφεται μείωση των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο, σχεδόν συνεχής, με τον μέσο τριμηνιαίο ρυθμό μεταβολής μέχρι και το α’ τρίμηνο 2024 να διαμορφώνεται στο -1,6%. Δηλαδή, κατά μέσο όρο κάθε τρίμηνο οι πωλήσεις ήταν μικρότερες κατά 1,6% σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο. Η προσαρμογή των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο σε ένα επίπεδο χαμηλότερο από το υψηλό 10 ετών του α’ τριμήνου 2022 ήταν εν μέρει αναμενόμενη. Η συμπιεσμένη ζήτηση, τα μέτρα στήριξης της κυβέρνησης και πολλές από τις ανάγκες που δημιούργησε η πανδημία θα εξασθενούσαν. Ωστόσο, θα πρέπει να τονιστεί ότι η διαδικασία προσαρμογής των πωλήσεων του λιανικού εμπορίου σε ένα χαμηλότερο μονοπάτι μεγέθυνσης επιταχύνθηκε εξαιτίας των πληθωριστικών πιέσεων που προκάλεσε ο πόλεμος στην Ουκρανία και η συνεπακόλουθη ενεργειακή κρίση. Σημειώνουμε ότι ο πληθωρισμός στην ελληνική οικονομία αυξήθηκε στο 12,1% τον Σεπ-22, τιμή που αποτελεί ιστορικό υψηλό από τότε που η ΕΛΣΤΑΤ κατασκευάζει τον Εναρμονισμένο Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (ΕνΔΤΚ).

H πορεία από το 2017 στο 2024

Παράλληλα, η Eurobank παρουσιάζει την εξέλιξη των δεικτών όγκου λιανικού εμπορίου των επί μέρους κατηγοριών καταστημάτων από το α’ τρίμηνο 2017 μέχρι το α’ τρίμηνο 2024. Δύο γενικά συμπεράσματα που εξάγονται από την ανάγνωση των γραφημάτων έχουν ως εξής:

  • Πρώτον, οι κατηγορίες των φαρμακευτικών και καλλυντικών, των επίπλων, ηλεκτρικών ειδών και οικιακού εξοπλισμού και των βιβλίων, χαρτικών και λοιπών ειδών (για το τι αγαθά περιλαμβάνουν οι εν λόγω κατηγορίες καταστημάτων βλέπε υποσημείωση 3) παρουσιάζουν τις μεγαλύτερες αυξήσεις σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα. Αυτό το αποτέλεσμα συνδέεται με τις πιο μόνιμες επιδράσεις της πανδημίας (π.χ. τηλεργασία, συναλλαγές μέσω διαδικτύου κ.α.) αλλά και με την ενίσχυση της κατασκευαστικής δραστηριότητας και των υπηρεσιών βραχυχρόνιων μισθώσεων στη μεταπανδημική περίοδο. Παρά ταύτα, τα τελευταία 4 τρίμηνα οι πωλήσεις στις κατηγορίες των επίπλων, ηλεκτρικών ειδών και οικιακού εξοπλισμού και των βιβλίων, χαρτικών και λοιπών ειδών εμφανίζουν κάμψη. Αντιθέτως, τα φαρμακευτικά και καλλυντικά παρουσιάζουν ανθεκτικότητα (ενισχύθηκαν το β’ εξάμηνο 2023).
  • Δεύτερον, από όλες τις κατηγορίες καταστημάτων λιανικού εμπορίου, οι πληθωριστικές πιέσεις στην ελληνική οικονομία που ξεκίνησαν το 4ο τρίμηνο 2021 και συνεχίζονται μέχρι σήμερα φαίνεται να έχουν επηρεάσει περισσότερο αρνητικά τις πωλήσεις (σε όρους όγκου, όχι σε τρέχουσες τιμές) των μεγάλων καταστημάτων τροφίμων (super markets).

Ο δείκτης όγκου λιανικού εμπορίου, δηλαδή ένα μέτρο της αξίας των πωλήσεων του εν λόγω κλάδου σε σταθερές τιμές, μετά την υψηλή άνοδο που σημείωσε τη μεταπανδημική περίοδο παρουσιάζει κάμψη τα τελευταία τρίμηνα.

Το α’ τρίμηνο 2024 συρρικνώθηκε σε τριμηνιαία και σε ετήσια βάση κατά 2,0% και 4,5% αντίστοιχα, από πτώση κατά 1,1% και 3,4% αντίστοιχα το δ’ τρίμηνο 2023. Αυτό το αποτέλεσμα δύναται να επηρεάσει αρνητικά τα στοιχεία της ιδιωτικής κατανάλωσης του α’ τριμήνου 2024.

Ωστόσο, όπως αποτυπώνεται στο Σχήμα 3, το σύνολο της ιδιωτικής κατανάλωσης παρουσιάζει ανθεκτικότητα στις πληθωριστικές πιέσεις τα τελευταία τρίμηνα, με μια πιθανή εξήγηση να είναι ότι οι υπηρεσίες, τουλάχιστον προς το παρόν, αντισταθμίζουν τις απώλειες που καταγράφονται στο λιανικό εμπόριο. Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι η ανάκαμψη των πωλήσεων του λιανικού εμπορίου τον Μαρ-24, η ισχυρή βελτίωση του αντίστοιχου δείκτη εμπιστοσύνης τον Μαϊ-24 και η αποκλιμάκωση του πληθωρισμού τον ίδιο μήνα, εκπέμπουν θετικά μηνύματα για την πορεία του κλάδου το β’ τρίμηνο 2024.

Διαβάστε επίσης: 

Παρουσιαστής του BBC αγνοείται στη Σύμη, σε εξέλιξη οι έρευνες

Στον αέρα η αγορά φυσικού αερίου από τις δικαστικές διαμάχες της Gazprom

Σεϋχέλλες: Πουλάει κορδέλες το Μεταξουργείο;

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!