Γ.Δ.
1403.87 -0,96%
ACAG
+3,74%
5.55
BOCHGR
-2,41%
4.46
CENER
-2,75%
8.5
CNLCAP
0,00%
7.15
DIMAND
-1,98%
8.89
NOVAL
0,00%
2.4
OPTIMA
-1,23%
12.84
TITC
-0,43%
35.05
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-0,70%
1.42
ΑΒΕ
+5,09%
0.475
ΑΔΜΗΕ
-0,63%
2.385
ΑΚΡΙΤ
-0,73%
0.68
ΑΛΜΥ
+4,60%
3.75
ΑΛΦΑ
-1,71%
1.579
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.46
ΑΡΑΙΓ
-1,62%
9.69
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.58
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.94
ΑΤΕΚ
+8,67%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-29,87%
2.16
ΑΤΤΙΚΑ
+0,95%
2.12
ΒΙΟ
-0,75%
5.32
ΒΙΟΚΑ
+1,48%
1.71
ΒΙΟΣΚ
-1,97%
1.49
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.1
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,34%
17.5
ΔΑΑ
+0,03%
7.902
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.66
ΔΕΗ
-2,43%
12.05
ΔΟΜΙΚ
+0,67%
3
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,00%
0.302
ΕΒΡΟΦ
+1,05%
1.45
ΕΕΕ
-1,49%
33.1
ΕΚΤΕΡ
-1,14%
1.562
ΕΛΒΕ
0,00%
4.8
ΕΛΙΝ
-0,50%
2.01
ΕΛΛ
-0,75%
13.25
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-3,18%
1.704
ΕΛΠΕ
-1,16%
6.8
ΕΛΣΤΡ
-2,91%
2
ΕΛΤΟΝ
+0,11%
1.906
ΕΛΧΑ
-2,68%
1.74
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,68%
1.17
ΕΤΕ
-1,44%
7.102
ΕΥΑΠΣ
-0,63%
3.15
ΕΥΔΑΠ
-1,72%
5.7
ΕΥΡΩΒ
-0,08%
1.97
ΕΧΑΕ
-0,57%
4.33
ΙΑΤΡ
+0,67%
1.495
ΙΚΤΙΝ
-3,88%
0.31
ΙΛΥΔΑ
+2,00%
1.785
ΙΝΚΑΤ
+0,42%
4.805
ΙΝΛΙΦ
+0,46%
4.39
ΙΝΛΟΤ
-0,43%
0.921
ΙΝΤΕΚ
-1,20%
5.75
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.36
ΙΝΤΕΤ
+1,45%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,37%
2.73
ΚΑΡΕΛ
-1,73%
340
ΚΕΚΡ
-3,15%
1.23
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
+0,34%
1.465
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.418
ΚΟΥΑΛ
-2,34%
1.086
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.69
ΚΡΙ
-2,37%
14.4
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,21%
0.94
ΛΑΒΙ
0,00%
0.79
ΛΑΜΔΑ
+1,94%
7.34
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.845
ΛΕΒΚ
+2,42%
0.254
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.26
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.79
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
+0,79%
3.82
ΜΕΝΤΙ
-2,77%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
44
ΜΙΓ
-4,90%
3.2
ΜΙΝ
-0,92%
0.54
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,11%
19.58
ΜΟΝΤΑ
+4,74%
3.76
ΜΟΤΟ
-1,96%
2.5
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
-1,06%
24.24
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
+0,50%
2.03
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-0,60%
33
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.12
ΝΑΥΠ
+0,69%
0.874
ΞΥΛΚ
0,00%
0.263
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
-0,48%
20.7
ΟΛΠ
-2,62%
29.7
ΟΛΥΜΠ
-0,84%
2.35
ΟΠΑΠ
+0,33%
15.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,13%
0.798
ΟΤΕ
+0,81%
14.89
ΟΤΟΕΛ
-2,62%
10.42
ΠΑΙΡ
0,00%
0.998
ΠΑΠ
-1,25%
2.37
ΠΕΙΡ
-2,02%
3.684
ΠΕΡΦ
-1,93%
5.59
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8
ΠΛΑΘ
+0,89%
3.99
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.5
ΠΡΔ
+9,77%
0.292
ΠΡΕΜΙΑ
+0,67%
1.208
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-0,19%
5.23
ΡΕΒΟΙΛ
+0,61%
1.65
ΣΑΡ
-3,69%
10.44
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,30%
0.34
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.55
ΣΠΕΙΣ
-0,67%
5.92
ΣΠΙ
-1,08%
0.55
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
+0,05%
19.77
ΤΖΚΑ
-1,73%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,97%
1.63
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.25
ΦΡΛΚ
-0,80%
3.715
ΧΑΙΔΕ
-0,84%
0.59

Πετούν στα ύψη οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων στην Ευρώπη

Οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων αυξάνονται σε όλον τον κόσμο, αλλά πολύ περισσότερο στην Ευρώπη, και αυτή η ανοδική πορεία δεν φαίνεται να ανακόπτεται. Βασικές αιτίες είναι από τη μια η περιορισμένη χωρητικότητα των αεροπορικών εταιρειών, δηλαδή τα διαθέσιμα αεροπλάνα, και από την άλλη η υψηλή φορολογία και το σύστημα εμπορίας ρύπων. Σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τα αεροπορικά εισιτήρια εντός της ΕΕ πέρυσι το καλοκαίρι ήταν κατά μέσο όρο μεταξύ 20% και 30% υψηλότερα σε σχέση με πριν από την Covid-19.

Στις αρχές του 2024 οι αεροπορικοί ναύλοι στην Ευρώπη κινούνται κατά περίπου 15% πάνω από τον πληθωρισμό, σύμφωνα με την έκθεση Global Aviation Outlook του ομίλου τραπεζικών και χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών, ING. Σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, οι (υψηλότεροι) φόροι στα εισιτήρια και η αυξημένη εφαρμογή του συστήματος εμπορίας εκπομπών άνθρακα (από 25% το 2024 σε 100% το 2026 για τις ενδοευρωπαϊκές πτήσεις) θα συνεχίσουν να αυξάνουν τις τιμές, είπε ο ανώτερος οικονομολόγος του κλάδου αερομεταφορών της ING, Rico Luman.

Ωστόσο, οι αυξανόμενες τιμές δεν έχουν μειώσει σημαντικά τη ζήτηση. Αντίθετα, ο αριθμός των πτήσεων εξακολουθεί να υπολείπεται της ζήτησης για ταξίδια, με τις αεροπορικές εταιρείες να αντιμετωπίζουν προβλήματα με την προσφορά αεροσκαφών. Η Ryanair, για παράδειγμα, ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να εξυπηρετήσει 200 ​​εκατομμύρια αντί για 205 εκατομμύρια επιβάτες το 2024. Εταιρείες όπως η Lufthansa και η KLM (συμπεριλαμβανομένης της Transavia) αναθεώρησαν τη διαθέσιμη χωρητικότητα θέσεων προς τα κάτω για ολόκληρο το 2024.

Η χωρητικότητα έχει επηρεαστεί από δύο εξωτερικούς παράγοντες. Ο πρώτος είναι η καθυστέρηση στις παραδόσεις νέων αεροπλάνων από την Boeing και την Airbus, με το ανεκτέλεστο υπόλοιπό τους να έχει φτάσει σε ιστορικό υψηλό. Ο δεύτερος είναι οι πρόσθετες επιθεωρήσεις του κατασκευαστή κινητήρων Pratt & Whitney στους κινητήρες turbofan που είναι εγκατεστημένοι στα αεροσκάφη Airbus A320neo.

Η κλιματική αλλαγή αποκλείει τα χαμηλά εισοδήματα από τα ταξίδια

Από την άλλη, οι πρόσφατες περιβαλλοντικές πολιτικές της ΕΕ αναμένεται να οδηγήσουν σε περαιτέρω άνοδο τις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων. Η νέα μεταρρύθμιση του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών Ρύπων της ΕΕ (ETS) προβλέπει την κατάργηση των δωρεάν δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων σταδιακά έως το 2026 για τις αεροπορικές εταιρείες. Δωρεάν δικαιώματα θα έχουν μόνο οι αερομεταφορείς που χρησιμοποιούν λιγότερο ρυπογόνα καύσιμα, όμως αυτά είναι ακριβότερα από τα συμβατικά. Η τιμή των βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF) ήταν περίπου 2,7 φορές υψηλότερη από την τιμή του συμβατικού καυσίμου αεροσκαφών τον Μάρτιο.

Υπάρχουν και άλλοι δύο παράγοντες που αναμένεται να πιέσουν προς τα πάνω τις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων. Ο πρώτος είναι η μεταρρύθμιση της Οδηγίας για τη Φορολογία της Ενέργειας του 2003 (ETD), που ετοιμάζει η ΕΕ. Η οδηγία αυτή προέβλεπε την απαλλαγή της κηροζίνης από τη φορολογία αλλά τώρα εξετάζεται η άρση αυτής της εξαίρεσης. Ο δεύτερος παράγοντας είναι η πρόταση ορισμένων χωρών, και κυρίως της Γαλλίας, οι οποίες υπερασπίστηκαν την ιδέα μιας σταθερής ελάχιστης τιμής για τις πτήσεις εντός της ΕΕ.

Σύμφωνα με την Airlines for Europe, τη μεγαλύτερη ένωση αεροπορικών εταιρειών της ΕΕ, το κόστος για τις αεροπορικές εταιρείες από τη συμμόρφωση με τα παραπάνω πρότυπα της ΕΕ θα είναι 13 έως 14 φορές υψηλότερο το 2030 σε σχέση με το 2019.

Έτσι, παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι τα άτομα με χαμηλότερα εισοδήματα δεν θα είναι σε θέση να ταξιδεύουν ή τουλάχιστον θα αναγκαστούν να ταξιδεύουν πολύ λιγότερο από πριν. Με τον τρόπο αυτό, καταργείται ο «εκδημοκρατισμός» των αεροπορικών ταξιδιών που έφεραν οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους.

Οι ιδιωτικές πτήσεις πολυτελείας παραμένουν εκτός κανονιστικού πλαισίου

Την ίδια ώρα, οι ιδιωτικές πτήσεις εντός Ευρώπης (αυτές που μόνο οι εύποροι μπορούν να απολαύσουν) αυξήθηκαν από 120.000 το 2020 σε πάνω από μισό εκατομμύριο το 2022, σύμφωνα με μελέτη της Greenpeace. Πρόκειται για πτήσεις οι οποίες κατά μέσο όρο εκπέμπουν έως και 14 φορές περισσότερο CO2 ανά επιβάτη από μια προγραμματισμένη πτήση. Κι όμως η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν προτίθεται να νομοθετήσει κανονισμούς για τα ιδιωτικά τζετ. Τουλάχιστον αυτό απάντησε η σημερινή Επίτροπος Μεταφορών της ΕΕ σε επιστολή της Αυστρίας, της Ολλανδίας και της Γαλλίας με την οποία ζήτησαν νέους κανονισμούς για τη χρήση ιδιωτικών αεροσκαφών, όπως αναφέρει το The Conversation.

Ορισμένες χώρες της ΕΕ προσπαθούν να καλύψουν αυτό το κανονιστικό κενό σε επίπεδο ΕΕ με εθνικά μέτρα. Η Γαλλία, για παράδειγμα, έχει συζητήσει την απαγόρευση των ιδιωτικών πτήσεων και έναν υπερφόρο στις πτήσεις. Το ολλανδικό αεροδρόμιο του Άμστερνταμ, Σίπχολ σχεδιάζει να περιορίσει την πρόσβαση σε ιδιωτικά αεροσκάφη. Η Ισπανία εξετάζει το ενδεχόμενο απαγόρευσης των βραχυπρόθεσμων ιδιωτικών πτήσεων ως μέρος του σχεδίου της για την επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών CO2 έως το 2050.

«Υπάρχει κάθε λόγος για την επόμενη Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναλάβει τη σκυτάλη για το κλίμα από την τρέχουσα και να κλείσει το νομοθετικό παραθυράκι που απολαμβάνει σήμερα η ιδιωτική αεροπορία. Εάν πρόκειται να υπάρξει φιλόδοξη και επιταχυνόμενη δράση για το κλίμα, όλοι, συμπεριλαμβανομένων των πλουσιότερων, θα πρέπει να είναι μέρος αυτής», καταλήγει το άρθρο του The Conversation.

Διαβάστε επίσης:

Ethereum: Πόσο θα αυξηθεί η τιμή του μετά την έγκριση των ETF

Visa: Νέο εργαλείο καταπολέμησης επιθέσεων με χρήση Γενετικής AI

Energean: Νέα ανακάλυψη φυσικού αερίου στην Αίγυπτο

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!