THEPOWERGAME
Οι τεράστιες είναι οι απώλειες τζίρου των ελληνικών επιχειρήσεων μέσα στην πανδημία. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΒΕΠ Βασίλη Κορκίδη το 2020 χάθηκε τζίρος ύψους 42 δισ. ευρώ, ενώ άλλα 9 δισ. ευρώ τζίρου χάθηκαν το 2021. Πρόκειται για νούμερα που δεν μπορούν να αναπληρωθούν, αλλά, όπως αναφέρει ο πρόεδρος του Εμπορικού & Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, τουλάχιστον μπορούν να σταματήσουν εδώ.
Μέχρι σήμερα εκτιμάται πως το εμπόριο έχασε 10 δισ. ευρώ, ενώ η εστίαση 4 δισ. ευρώ. «Τώρα πρέπει να κοιτάξουμε μπροστά ώστε να κερδίσουμε το μεγάλο στοίχημα του τουρισμού για να μην χαθούν, άλλα 15 δισ. ευρώ φέτος».
Τα πασχαλινά μέτρα που ανακοινώθηκαν, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΒΕΠ, διατηρούν τις ελπίδες μας για μία μεταπασχαλινή επιστροφή στην κανονικότητα, χωρίς άλλους περιορισμούς. «Οι επιχειρήσεις αναμένουν πλέον το καθολικό άνοιγμα του εμπορίου, της εστίασης από τις 3 Μαΐου, αλλά και τους τουρισμού στις 15 Μαΐου, που θα ενεργοποιήσει όλες τις προϋποθέσεις για να μας οδηγήσουν στο “καλοκαίρι” της οικονομίας μας». Προσθέτει δε ότι ζητούμενο μετά το Πάσχα είναι να λειτουργήσουν όλες οι οικονομικές δραστηριότητες κανονικά με την ασφάλεια του εμβολιασμού και της αυτοδιάγνωσης, ώστε να σταματήσει η «αιμορραγία» της οικονομίας.
Αναφορικά με την πασχαλινή κίνηση στην αγορά, η «Μεγάλη Εβδομάδα» ήταν η τέταρτη κατά σειρά επαναλειτουργίας του λιανεμπορίου ήταν η πιο δραστήρια σε αγοραστική κίνηση. Λειτούργησε βεβαίως μέσω των δύο μεθόδων αγορών του «click inside» και «click away» και αναζωογονήθηκε κυρίως μετά τη Μ. Τετάρτη που καταβλήθηκε το δώρο του Πάσχα σε περίπου 1,2 εκατ. εργαζομένους.
Έτσι τις τελευταίες τρεις ημέρες της Μ. Εβδομάδας, παρατηρήθηκε αισθητή διαφορά στη ζήτηση και μια ικανοποιητική αύξηση των πωλήσεων στην αγορά, ενώ ένα χαρακτηριστικό στοιχείο της Μεγάλης Εβδομάδας ήταν ο υπερδιπλασιασμός του μέσου όρου της ημερήσιας επισκεψιμότητας πελατών στα εμπορικά καταστήματα από πέντε σε άνω των δέκα. «Οι εποχικές πωλήσεις συγκριτικά με το 2019 και το 1,5 δισ. ευρώ που συνήθως κυμαίνεται ο τζίρος της πασχαλινής αγοράς τα τελευταία 10 χρόνια, πριν το 2020, ήταν μειωμένες κατά 30% σύμφωνα και με τα πρώτα στοιχεία», αναφέρει ο κ. Κορκίδης. Αυτό σημαίνει ότι ο τζίρος στην αγορά ανήλθε σε περίπου 1 δισ. ευρώ.
Πάντως ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ σημειώνει ότι οι απώλειες του λιανεμπορίου τις περιόδους των lockdown είχε ως αποτέλεσμα οι επιχειρήσεις λιανικής να αντιμετωπίζουν σοβαρή έλλειψη ρευστότητας, εκ των οποίων 1 στις 2 να έχουν ταμειακά διαθέσιμα για ένα μόλις μήνα, γι’ αυτό η Επιστρεπτέα 7 και οι εισπράξεις από τη πασχαλινή αγορά ήταν μια σημαντική ανάσα. Οι «μισάνοικτες» επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου έχασαν σε μηνιαία βάση κατά μέσο όρο το 30%, του τζίρου τους, ενώ οι επιχειρήσεις σε αναστολή λειτουργίας το 48% των εποχικών τους εσόδων. Σημειώνεται ότι στο πρώτο δίμηνο του έτους χάθηκε τζίρος περίπου 4,8 δισ. ευρώ και με βάση αυτό οι συνολικές απώλειες για τους τέσσερις πρώτους μήνες του έτους 2021 εκτιμώνται σε 9 δισ. ευρώ.