Γ.Δ.
1452.5 -0,26%
ACAG
+0,52%
5.84
BOCHGR
0,00%
4.54
CENER
-0,11%
9.11
CNLCAP
-2,68%
7.25
DIMAND
-2,25%
7.82
NOVAL
-0,65%
2.285
OPTIMA
-2,33%
12.56
TITC
-1,00%
39.6
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-2,23%
1.494
ΑΒΕ
+0,22%
0.449
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.6
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.69
ΑΛΜΥ
-0,87%
4.56
ΑΛΦΑ
-0,47%
1.5795
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
-1,66%
10.07
ΑΣΚΟ
0,00%
2.83
ΑΣΤΑΚ
-3,51%
7.14
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.67
ΑΤΤΙΚΑ
-1,35%
2.19
ΒΙΟ
-3,30%
5.27
ΒΙΟΚΑ
-0,27%
1.865
ΒΙΟΣΚ
-0,62%
1.6
ΒΙΟΤ
-3,01%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.39
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
18.2
ΔΑΑ
0,00%
8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
-0,60%
11.6
ΔΟΜΙΚ
-4,32%
2.77
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.308
ΕΒΡΟΦ
-1,96%
1.755
ΕΕΕ
-0,74%
32.18
ΕΚΤΕΡ
-1,02%
1.75
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
+2,83%
2.18
ΕΛΛ
+1,75%
14.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.938
ΕΛΠΕ
+0,27%
7.3
ΕΛΣΤΡ
+0,97%
2.08
ΕΛΤΟΝ
-1,07%
1.856
ΕΛΧΑ
-0,74%
1.88
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.185
ΕΤΕ
+0,80%
7.84
ΕΥΑΠΣ
-0,62%
3.21
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,63%
2.25
ΕΧΑΕ
-1,54%
4.47
ΙΑΤΡ
-3,23%
1.5
ΙΚΤΙΝ
-0,30%
0.334
ΙΛΥΔΑ
-0,25%
1.975
ΙΝΚΑΤ
+1,05%
4.83
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.75
ΙΝΛΟΤ
+2,46%
0.998
ΙΝΤΕΚ
+0,17%
5.86
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,50%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,35%
2.86
ΚΑΡΕΛ
-1,18%
336
ΚΕΚΡ
+1,26%
1.21
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.5
ΚΟΡΔΕ
-0,46%
0.429
ΚΟΥΑΛ
+1,72%
1.18
ΚΟΥΕΣ
+0,17%
5.86
ΚΡΙ
+0,33%
15.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.99
ΛΑΒΙ
-0,27%
0.737
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
-3,80%
1.52
ΛΟΥΛΗ
-0,69%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
+1,79%
3.99
ΜΕΝΤΙ
-1,86%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-1,21%
2.855
ΜΙΝ
0,00%
0.494
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
20.56
ΜΟΝΤΑ
-1,11%
3.56
ΜΟΤΟ
-0,37%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-0,79%
25.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.75
ΜΠΡΙΚ
+0,93%
2.16
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
-1,18%
33.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
+0,24%
0.822
ΞΥΛΚ
0,00%
0.271
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
0,00%
22
ΟΛΠ
-0,17%
30.05
ΟΛΥΜΠ
+1,30%
2.34
ΟΠΑΠ
-0,25%
15.69
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,63%
0.798
ΟΤΕ
+0,61%
14.85
ΟΤΟΕΛ
-1,33%
10.36
ΠΑΙΡ
+3,33%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-1,04%
3.891
ΠΕΡΦ
+0,19%
5.39
ΠΕΤΡΟ
-1,20%
8.24
ΠΛΑΘ
-0,25%
3.92
ΠΛΑΚΡ
+2,08%
14.7
ΠΡΔ
+8,70%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+1,53%
1.198
ΠΡΟΝΤΕΑ
-5,07%
6.55
ΠΡΟΦ
+0,77%
5.24
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.71
ΣΑΡ
+0,19%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,30%
0.334
ΣΙΔΜΑ
+1,61%
1.575
ΣΠΕΙΣ
+1,71%
5.94
ΣΠΙ
+0,39%
0.52
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
+0,96%
20.02
ΤΖΚΑ
-1,67%
1.475
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,12%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-0,61%
8.1
ΦΡΙΓΟ
+4,55%
0.23
ΦΡΛΚ
-1,86%
3.7
ΧΑΙΔΕ
+1,69%
0.6

Εαρινές προβλέψεις Κομισιόν: Ανάπτυξη 2,2% το 2024 στην Ελλάδα

Ανάπτυξη 2,2% για το 2024 και 2,3% για το 2025 προβλέπει η Κομισιόν στις εαρινές προβλέψεις της. Παράλληλα, στην έκθεση ξεχωρίζει ως βασική ανησυχία τον πληθωρισμό που παραμένει πάνω από τον μέσο όρο της ευρωζώνης, αλλά και τις εξελίξεις στην απασχόληση, παρά τη μείωση της ανεργίας.

Όπως σημειώνεται στις εαρινές προβλέψεις η ανάπτυξη στο ΑΕΠ θα υποστηριχθεί από τις εξαγωγές, τις επενδύσεις και την ιδιωτική κατανάλωση. Ο γενικός πληθωρισμός αναμένεται να μετριαστεί και να μειωθεί στο 2,1% έως το 2025. Το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης αναμένεται να συρρικνωθεί περαιτέρω χάρη στη συγκρατημένη αύξηση των δαπανών, ενώ και ο λόγος του δημόσιου χρέους θα παραμείνει σε πτωτική πορεία.

Αναφορικά με το 2025, οι επενδύσεις αναμένεται να αποκτήσουν περαιτέρω δυναμική και να αποτελέσουν βασικό παράγοντα για την αύξηση της παραγωγής, ενώ οι δαπάνες των νοικοκυριών αναμένεται να υποστηριχθούν περαιτέρω από την αύξηση του πραγματικού εισοδήματος.

Κομισιόν: Oι προκλήσεις για την ελληνική αγορά εργασίας

Όπως σημειώνεται στην έκθεση, ο κατακερματισμός της αγοράς εργασίας θα επιβραδύνει την αύξηση της απασχόλησης.  Το 2023, η αγορά εργασίας συνέχισε να ενισχύεται χάρη στη σταθερή οικονομική δραστηριότητα, με το ποσοστό ανεργίας να μειώνεται κατά 1,4% στο 11,1%. Παρά την ακόμη υψηλή ανεργία, τα ποσοστά κενών θέσεων εργασίας αυξάνονται, γεγονός που υποδηλώνει αυξανόμενες ελλείψεις στην αγορά εργασίας σε ορισμένους τομείς.

Η απασχόληση αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω, αλλά η αύξηση είναι πιθανό να περιοριστεί από τον κατακερματισμό της αγοράς εργασίας, ιδίως λόγω της αναντιστοιχίας δεξιοτήτων, και από το χαμηλό ποσοστό δραστηριότητας. Οι ονομαστικές αποδοχές ανά εργαζόμενο αναμένεται να αυξηθούν με λιγότερο δυναμικό ρυθμό, αλλά να παραμείνουν σταθερές, υπερβαίνοντας τον πληθωρισμό, ως αποτέλεσμα της πρόσφατης αύξησης του κατώτατου μισθού, της αύξησης των μισθών στον δημόσιο τομέα και της σύσφιξης της αγοράς εργασίας.

«Αγκάθι» ο πληθωρισμός των τροφίμων

Παρά την περαιτέρω πτώση των τιμών της ενέργειας, η διαδικασία αποπληθωρισμού στην Ελλάδα, σταμάτησε προσωρινά στα μέσα του 2023 λόγω του επίμονα υψηλού πληθωρισμού των τροφίμων, ο οποίος επιδεινώθηκε από τις επιπτώσεις των πλημμυρών και τις «κολλώδεις» τιμές των υπηρεσιών.

Ο πληθωρισμός βάσει του ΕνΔΤΚ ανήλθε κατά μέσο όρο σε 4,2% το 2023 και διαμορφώθηκε σε 3,4% τον Μάρτιο του 2024, δηλαδή 1% πάνω από τον μέσο όρο της ευρωζώνης. Οι πιέσεις στις τιμές αναμένεται να αμβλυνθούν μόνο σταδιακά στο εγγύς μέλλον λόγω του επίμονου πληθωρισμού των τροφίμων και της σταθερής αύξησης των μισθών.

Παράλληλα, οι τιμές καταναλωτή αναμένεται να αυξηθούν κατά 2,8% το 2024 και κατά 2,1% το 2025. Ο πληθωρισμός χωρίς την ενέργεια και τα τρόφιμα αναμένεται να παραμείνει ελαφρώς υψηλότερος, στο 3,1% και 2,2% το 2024 και το 2025 αντίστοιχα.

Μειώνεται το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης

Το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης μειώθηκε από 2,5% του ΑΕΠ το 2022 σε 1,6% το 2023, κυρίως λόγω της σταδιακής κατάργησης των μέτρων που εφαρμόστηκαν για την άμβλυνση των επιπτώσεων των υψηλών τιμών της ενέργειας. Το έλλειμμα του προϋπολογισμού της γενικής κυβέρνησης προβλέπεται να μειωθεί περαιτέρω στο 1,2% του ΑΕΠ το 2024, σύμφωνα με τις εαρινές προβλέψεις της Κομισιόν. Αυτό είναι κυρίως αποτέλεσμα της συγκρατημένης αύξησης των τρεχουσών δαπανών.

Η πρόβλεψη λαμβάνει υπόψη τη μεταρρύθμιση της φορολόγησης των αυτοαπασχολούμενων που αυξάνει τα έσοδα, η οποία αφενός περιλαμβάνει μείωση κατά 50% της πάγιας εισφοράς για τους αυτοαπασχολούμενους και αφετέρου εφαρμόζει ένα ελάχιστο εισόδημα για τους αυτοαπασχολούμενους ως κατώτατο όριο για την εκτίμηση των υποχρεώσεων φορολογίας εισοδήματος.

Το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης αναμένεται να μειωθεί περαιτέρω στο 0,8% του ΑΕΠ το 2025 με βάση αμετάβλητες πολιτικές. Η μείωση αυτή αναμένεται να υποστηριχθεί από τη συγκρατημένη αύξηση του δημόσιου μισθολογικού κόστους. Αντίθετα, η αναμενόμενη μείωση των συντελεστών εισφορών κοινωνικής ασφάλισης κατά 0,5 π.μ. και η πλήρης κατάργηση της πάγιας εισφοράς στους αυτοαπασχολούμενους θα μειώσουν την αύξηση των εσόδων.

Το δημόσιο χρέος και οι δημοσιονομικές προοπτικές

Ο λόγος του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ μειώνεται στο 161,9% το 2023, λόγω τόσο της αύξησης του ονομαστικού ΑΕΠ όσο και του πλεονάσματος του πρωτογενούς ισοζυγίου. Ο λόγος αναμένεται να μειωθεί περαιτέρω στο 153,9% του ΑΕΠ το 2024 και στο 149,3% το 2025, υποβοηθούμενος από την αύξηση του πρωτογενούς πλεονάσματος, την ονομαστική αύξηση και τις προσαρμογές των αποθεμάτων που σχετίζονται μεταξύ άλλων με τα σημαντικά έσοδα από τις συμβάσεις παραχώρησης της Εγνατίας και της Αττικής Οδού.

Τέλος, σύμφωνα με τις εαρινές προβλέψεις της Κομισιόν, οι δημοσιονομικές προοπτικές εξακολουθούν να υπόκεινται σε κινδύνους. Οι καθοδικοί κίνδυνοι απορρέουν από τις εκκρεμείς νομικές υποθέσεις, κυρίως τις δικαστικές υποθέσεις κατά της ΕΤΑΔ. Επίσης, με την αύξηση του κατώτατου μισθού, δημιουργούνται μισθολογικές πιέσεις στον δημόσιο τομέα. Από την άλλη πλευρά, τα έσοδα θα μπορούσαν να αποδειχθούν υψηλότερα από τις τρέχουσες προβλέψεις λόγω των μέτρων που αποσκοπούν στη βελτίωση της φορολογικής συμμόρφωσης.

Διαβάστε επίσης:

Rolex: Πώς διατήρησε το στέμμα του βασιλιά των ρολογιών

Μητσοτάκης: Δρομολογούμε επενδύσεις ΑΙ στην Υγεία

ΥΠΕΝ: Παράταση και αλλαγές στο Εξοικονομώ Επιχειρώ

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!