Γ.Δ.
1368.78 -1,70%
ACAG
-2,00%
5.4
BOCHGR
-0,45%
4.47
CENER
-3,36%
8.06
CNLCAP
-0,70%
7.1
DIMAND
-2,19%
8.5
NOVAL
-1,28%
2.31
OPTIMA
-0,63%
12.68
TITC
-0,72%
34.55
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-2,86%
1.36
ΑΒΕ
0,00%
0.469
ΑΔΜΗΕ
-1,28%
2.315
ΑΚΡΙΤ
+2,21%
0.695
ΑΛΜΥ
-2,96%
3.61
ΑΛΦΑ
-3,68%
1.5065
ΑΝΔΡΟ
+1,25%
6.5
ΑΡΑΙΓ
-2,26%
9.315
ΑΣΚΟ
-1,18%
2.52
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.12
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-29,70%
1.065
ΑΤΤΙΚΑ
-2,83%
2.06
ΒΙΟ
-1,37%
5.03
ΒΙΟΚΑ
+0,87%
1.745
ΒΙΟΣΚ
-2,41%
1.42
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.1
ΓΕΒΚΑ
+0,77%
1.31
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,23%
17.3
ΔΑΑ
-0,64%
7.81
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.66
ΔΕΗ
-3,07%
11.7
ΔΟΜΙΚ
-4,45%
2.79
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-3,33%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+1,41%
1.44
ΕΕΕ
-0,55%
32.8
ΕΚΤΕΡ
-3,24%
1.432
ΕΛΒΕ
0,00%
4.7
ΕΛΙΝ
0,00%
2.03
ΕΛΛ
-0,75%
13.2
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,95%
1.66
ΕΛΠΕ
-0,96%
6.7
ΕΛΣΤΡ
-2,43%
2.01
ΕΛΤΟΝ
+1,16%
1.912
ΕΛΧΑ
-1,41%
1.676
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-3,48%
1.11
ΕΤΕ
-0,29%
6.868
ΕΥΑΠΣ
-0,32%
3.15
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.78
ΕΥΡΩΒ
-1,84%
1.969
ΕΧΑΕ
-0,71%
4.22
ΙΑΤΡ
-0,32%
1.57
ΙΚΤΙΝ
+2,82%
0.3095
ΙΛΥΔΑ
-2,30%
1.7
ΙΝΚΑΤ
-1,77%
4.715
ΙΝΛΙΦ
-1,64%
4.21
ΙΝΛΟΤ
-2,58%
0.87
ΙΝΤΕΚ
-1,25%
5.51
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.42
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.02
ΙΝΤΚΑ
-3,18%
2.585
ΚΑΡΕΛ
+0,59%
340
ΚΕΚΡ
-4,17%
1.15
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-0,68%
1.47
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.418
ΚΟΥΑΛ
-3,01%
1.03
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.54
ΚΡΙ
-5,69%
13.25
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-1,71%
0.922
ΛΑΒΙ
-1,56%
0.758
ΛΑΜΔΑ
-3,46%
6.97
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.85
ΛΕΒΚ
-9,45%
0.23
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.26
ΛΟΥΛΗ
-1,10%
2.7
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
-1,31%
3.77
ΜΕΝΤΙ
-2,38%
2.05
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-3,94%
3.05
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,77%
19.35
ΜΟΝΤΑ
-2,48%
3.54
ΜΟΤΟ
-0,99%
2.49
ΜΟΥΖΚ
-3,08%
0.63
ΜΠΕΛΑ
-2,03%
24.1
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
+1,50%
2.03
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-2,54%
31.5
ΝΑΚΑΣ
-7,05%
2.9
ΝΑΥΠ
+1,35%
0.898
ΞΥΛΚ
-1,98%
0.248
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
-0,96%
20.7
ΟΛΠ
+0,86%
29.2
ΟΛΥΜΠ
-0,43%
2.32
ΟΠΑΠ
-1,00%
14.83
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.798
ΟΤΕ
-1,73%
14.73
ΟΤΟΕΛ
-2,71%
10.04
ΠΑΙΡ
0,00%
0.968
ΠΑΠ
+0,43%
2.36
ΠΕΙΡ
-2,64%
3.502
ΠΕΡΦ
-7,31%
5.07
ΠΕΤΡΟ
0,00%
7.92
ΠΛΑΘ
+0,25%
4.01
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.5
ΠΡΔ
0,00%
0.28
ΠΡΕΜΙΑ
-0,33%
1.206
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-2,14%
5.03
ΡΕΒΟΙΛ
+0,62%
1.635
ΣΑΡ
+0,98%
10.3
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,47%
0.334
ΣΙΔΜΑ
-2,53%
1.54
ΣΠΕΙΣ
-1,76%
5.58
ΣΠΙ
0,00%
0.53
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
+0,05%
19.77
ΤΖΚΑ
-3,86%
1.37
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,62%
1.61
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
+4,35%
0.24
ΦΡΛΚ
-2,10%
3.505
ΧΑΙΔΕ
-3,45%
0.56

Πώς θα πάει φέτος ο τουρισμός σε Μύκονο και Σαντορίνη

Η φετινή τουριστική σεζόν φέρνει νέες προκλήσεις για δύο από τα «διαμάντια» του ελληνικού τουρισμού, τη Μύκονο και τη Σαντορίνη. Παρά τις ελπίδες για μια επιτυχημένη χρονιά, αυτά τα δύο κυκλαδίτικα νησιά αντιμετωπίζουν δυσκολίες που μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά την επίσκεψη των ταξιδιωτών, σύμφωνα με πρόσφατα δεδομένα.

Τα προβλήματα υποδομών και το υψηλό κόστος διακοπών που επιβαρύνουν τη Μύκονο και τη Σαντορίνη συνεχίζουν να αποτελούν μείζονα ζητήματα. Και μπορεί οι υπηρεσίες που προσφέρονται μέσα στα πολυτελή καταλύματα να είναι όντως value for money, ωστόσο οι υπόλοιπες υποδομές χρειάζονται σοβαρή αναβάθμιση, τόσο ποσοτική όσο και ποιοτική.

Η εικόνα του 2023 και οι προοπτικές για το 2024

Η Μύκονος και η Σαντορίνη βρίσκονται σε αρνητική τροχιά, όπως φαίνεται και από τα στοιχεία για τις προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις που δημοσιεύει το Airdata Tracker του INSETE. Η Μύκονος σημειώνει μείωση 10,4% στις αεροπορικές θέσεις το 2024 σε σχέση με το 2023, ενώ η Σαντορίνη μείωση 2,6% στο ίδιο χρονικό διάστημα. Κι αυτό, την ώρα που το 2023, η μείωση του αριθμού των αφίξεων στα αεροδρόμια της Σαντορίνης και της Μυκόνου το προηγούμενο έτος ανήλθε στο -8,7% (στους 743.154 ταξιδιώτες) και -5,2% αντίστοιχα (546.311).

Έτσι πέρυσι, η Μύκονος και η Σαντορίνη είναι οι δύο μοναδικές περιοχές της χώρας που το 2023 εμφάνισαν μείωση του κύκλου εργασιών στα καταλύματα (-10,9% και -3% αντίστοιχα).

Σύμφωνα με στοιχεία που κατέγραψαν οι αναλυτές της Square Lime, εταιρείας που ειδικεύεται στο hotel management, ο ρυθμός των κρατήσεων σε boutique ξενοδοχεία και βίλες για Μύκονο και Σαντορίνη είναι χαμηλότερος σε σχέση με τον περσινό, στα επίπεδα του -7% από την αρχή του έτους.

Οι ξενοδόχοι πλέον έχουν εναποθέσεις τις ελπίδες τους στις last minute κρατήσεις, αν και η αύξηση του αριθμού των κλινών στα δύο νησιά, τόσο σε ξενοδοχεία όσο και σε ενοικιαζόμενα δωμάτια και καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης, δεν αναμένεται να βοηθήσει προς την κατεύθυνση της αύξηση της πληρότητάς τους. Πολλοί επιχειρηματίες εκφράζουν την αγωνία ότι η προσφορά φαίνεται ότι ξεπερνά την υπάρχουσα ζήτηση.

Ταυτόχρονα και οι επιχειρήσεις εστίασης έχουν αυξηθεί ιδιαίτερα στα δύο αυτά νησιά, κάτι που αποτυπώθηκε και στον περσινό τζίρο. Η Μύκονος είχε μείωση του τζίρου κατά -2,9% ενώ η Σαντορίνη είχε ανεπαίσθητη άνοδο κατά 0,2%.

Οι λόγοι της πτώσης και τα περιθώρια αντίδρασης

Από πέρυσι, διατυπώθηκαν πολλές απόψεις σχετικά με τους λόγους για τους οποίους παρατηρείται αυτή η πτωτική πορεία στα δύο εμβληματικά νησιά του Αιγαίου. Οι εικόνες με πλήθη τουριστών που κατέκλυσαν τα κοινωνικά δίκτυα αλλά και τα αρνητικά δημοσιεύματα σχετικά με τις πολύ υψηλές τιμές στη διαμονή και την εστίαση έπαιξαν πολύ σημαντικό ρόλο. Το κύμα #NoMykonos εξαπλώθηκε πέρυσι, με χρήστες του TikTok να συγκρίνουν την πολυκοσμία στο νησί το καλοκαίρι με μια επίσκεψη στο Λας Βέγκας την παραμονή της Πρωτοχρονιάς.

Αλλά πέρα από τα αρνητικά δημοσιεύματα, ο σύγχρονος ταξιδιώτης δίνει ιδιαίτερο βάρος στις βιώσιμες πρακτικές και οι εικόνες συνωστισμού στην Καλντέρα της Σαντορίνης κατά την άφιξη των κρουαζιερόπλοιων, ουδόλως παραπέμπει σε βιώσιμη διαχείριση. Ταυτόχρονα, οι υπάρχουσες δημόσιες υποδομές δεν επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες του όγκου των τουριστών που προσελκύουν αυτά τα νησιά, ειδικά όταν τα χρήματα που καλούνται να ξοδέψουν είναι πολύ αυξημένα.

Από την άλλη, την ξέφρενη πορεία του 2022, όταν οι αφίξεις στο αεροδρόμιο της Σαντορίνης κατέγραψαν άνοδο 57% σε σύγκριση με το 2019 και στο αεροδρόμιο της Μυκόνου άνοδο 22%, ήταν αναμενόμενο ότι θα ακολουθούσε μια «διόρθωση». Υπό αυτό το πρίσμα, η φετινή δεύτερη χρονιά πτώσης, αν αυτή συνεχιστεί, θα είναι πιο ανησυχητική από την περσινή.

Σε πρόσφατη συνάντηση που είχαν ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Σαντορίνης Αντώνης Παγώνης και ο δήμαρχος Θήρας Νίκος Ζώρζος, συμφώνησαν ότι είναι αναγκαία η δημιουργία ενός Destination Management Organization (Οργανισμός Διαχείρισης Προορισμού) ενώ απαιτείται εντατική προώθηση του προορισμού. Σε αυτό το πλαίσιο, πριν από μερικές ημέρες εγκρίθηκε το πρόγραμμα τουριστικής προβολής της Σαντορίνης για το 2024, συνολικού προϋπολογισμού 201.500 ευρώ + ΦΠΑ. Στόχοι της νέας τουριστικής καμπάνιας θα είναι η αλλαγή της εικόνας και η προβολή νέων ενδιαφερόντων (πολιτισμός, γεωπεριβάλλον, σπάνια τοπικά αγροτικά προϊόντα, κ.λπ.), ενός νέου μοντέλου ανάπτυξης με βιώσιμο τρόπο ενώ περιλαμβάνονται και προτάσεις με στόχο την αύξηση των εισπράξεων και όχι των επισκεπτών καθώς και η προσέλκυση επισκεπτών και σε άλλες περιόδους του χρόνου.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!