THEPOWERGAME
Ξεκίνησε τη λειτουργία της νέας πλατφόρμας του e-katanalotis με στόχο τον περαιτέρω περιορισμό της ακρίβειας. Η πλατφόρμα στόχο έχει να φέρει ένα ισχυρό εργαλείο μείωσης των τιμών στις μεγάλες αλυσίδες λιανικής, μέσω του οποίου ο καταναλωτής θα μπορεί να αξιολογεί τις τιμές σε ένα μεγαλύτερο αριθμό προϊόντων. Στην πράξη, φιλοδοξία του νέου e-katanalotis και της ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης είναι ο έλεγχος της τιμής, όχι ενός προϊόντος όπως ισχύει σήμερα, αλλά ο έλεγχος ενός καλαθιού προϊόντων που επιδιώκεται από τη νέα πλατφόρμα.
Σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης, ο νέος e-katanalotis θα προσφέρει αυτή τη δυνατότητα διαφανούς σύγκρισης τιμών σε περίπου 3.000 κωδικούς προϊόντων που αντιστοιχούν σε βασικά και ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά. Σημειώνεται ότι σε ένα μεγάλο σούπερ μάρκετ υπάρχουν πάνω από 30.000 κωδικοί και σύμφωνα με το υπουργείο, αυτοί οι κωδικοί αντιστοιχούν στο 80% της κατανάλωσης.
Ωστόσο, μια απλή χρήση του νέου e-Katanalotis εμφανίζει τους περιορισμούς της πλατφόρμας λόγω απουσίας μεγάλου αριθμού κωδικών. Σε μια αναζήτηση 7 ταχυκίνητων κωδικών (γάλα, γιαούρτι, τυρί, χαρτί υγείας, καθαριστικό πιάτων, αναψυκτικού τύπου Cola και αυγών) ο e-katanalotis επέστρεψε 11 καλάθια από διαφορετικά supermarkets, καθένα από το οποίο είχε διαθεσιμότητα από 1 έως 7 προϊόντα. Το κόστος των καλαθιών κυμαινόταν από 1,23 έως 20,88 ευρώ, ενώ μόλις ένα καλάθι μιας αλυσίδας, από σύνολο 11, είχε και τα 7 προϊόντα.
Πάντως, όσο περισσότερο ο καταναλωτής κοιτάζει τις τιμές, είτε στο e-katanalotis, είτε στα φυλλάδια των supermarkets, είναι προφανές ότι στις αγορές του θα κερδίζει. Υπό την έννοια αυτή όσο εμπλουτίζεται η νέα πλατφόρμα θα προσφέρει ένα επιπλέον εργαλείο, καθώς ελέγχει τις τιμές σε περισσότερα προϊόντα και ενδεχομένως περισσότερο ενδελεχώς.
Μείωση για πρώτη φορά από τον Οκτώβριο του 2021
Η κυβέρνηση πάντως φέρεται να κερδίζει τη μάχη με τον πληθωρισμό. Τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της δείχνουν μηδενισμό του πληθωρισμού στα σούπερ μάρκετ τον μήνα Απρίλιο και τον μήνα Μάιο. Οι εκτιμήσεις αυτές γίνονται με βάση τις τιμές των τιμοκαταλόγων, που γνωστοποιούν οι προμηθευτές προς τις αλυσίδες supermarket και οι οποίες διαμορφώνουν εν πολλοίς τις πιθανές μεταβολές τιμών πώλησης των προϊόντων στη λιανική.
Με βάση τους τιμοκαταλόγους αυτούς, τον Απρίλιο και τον Μάιο η μεταβολή της τιμής των προϊόντων που διαθέτουν οι προμηθευτές στις αλυσίδες λιανικής, δείχνουν οριακή υποχώρηση 0,3% και 0,2% αντίστοιχα. Είναι η πρώτη φορά από τον Οκτώβριο του 2021, που σύμφωνα με τα στοιχεία που διαθέτουν στη κυβέρνηση, οι ανατιμήσεις προϊόντων από τους προμηθευτές προς τα supermarket βάζουν αρνητικό πρόσημο μπροστά τους.
Τον Νοέμβριο του 2022 οι ανατιμήσεις των προϊόντων των προμηθευτών κορυφώθηκαν και ανήλθαν στο 16,1% κι έκτοτε ξεκίνησε η υποχώρηση για να φτάσει στο 1% τον περασμένο Μάρτιο. Η εφαρμογή του μέτρου της απαγόρευσης των προσφορών για 3 μήνες στα προϊόντα που αυξάνεται η τιμή τους, σύμφωνα με στελέχη του υπ. Ανάπτυξης ήταν το μέτρο το οποίο οδήγησε σε αρνητικό έδαφος τις ανατιμήσεις των προϊόντων τον Απρίλιο και τον Μάιο.
Τα στοιχεία αυτά βεβαίως μένουν να επιβεβαιωθούν μέχρι τα μέσα Ιουνίου από την ΕΛΣΤΑΤ. Τα στοιχεία του Απριλίου έχει προγραμματιστεί να ανακοινωθούν 14 Μαΐου και τα στοιχεία του Μαΐου στις 10 Ιουνίου. Και παρόλο που η ΕΛΣΤΑΤ βλέπει ένα μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς για τη διαμόρφωση του πληθωρισμού, όπως είναι τα συνοικιακά καταστήματα λιανικής (μανάβικα, κρεοπωλεία κ.λπ.), εν τούτοις φαίνεται την πορεία του πληθωρισμού να την καθοδηγούν οι αγορές μας στα σούπερ μάρκετ.
Έτσι ο πληθωρισμός στα τρόφιμα και στα βασικά είδη σπιτιού (καθαριστικά κ.λπ.) θα βρεθεί τους επόμενους δύο μήνες σε λογικά επίπεδα της τάξης του 1% έως 2%. Η εξάλειψη του πληθωρισμού ή ένας αποπληθωρισμός, όπως τον βιώσαμε στην δεκαετία του 2010, θεωρείται απίθανο να συμβεί με το πετρέλαιο να κινείται στις παρυφές των 90 δολ. ΗΠΑ το βαρέλι και τα τύμπανα του πολέμου να μην σιγούν στη γειτονιά μας (Ουκρανία και Ισραήλ).
Επίσης όλα αυτά δεν σημαίνουν ότι η κυβέρνηση νίκησε την ακρίβεια. Τουναντίον. Σημαίνει ότι σταματά την ραγδαία αύξηση των τιμών των βασικών καταναλωτικών αγαθών. Οι τιμές τους παραμένουν 30% έως 35% κατά μέσο όρο αυξημένες σε σχέση με το καλοκαίρι του 2021, που ξεκίνησαν οι πληθωριστικές πιέσεις σε ολόκληρο τον πλανήτη και κατά συνέπεια στην Ελλάδα.
Η μείωση των τιμών από σημερινά επίπεδα, θα είναι ένα ακόμη δυσκολότερο έργο. Αυτό άλλωστε με μεγάλη δυσκολία επιτεύχθηκε μέσα στα χρόνια της κρίσης, πόσο δε μάλλον σε μια εποχή που το κοινοτικό χρήμα (Ταμείο Ανάκαμψης και ΕΣΠΑ) ρέει ποτάμι στη χώρα, ενώ επίσης επιστρέφουν καταθέσεις ιδιωτών σε ελληνικές τράπεζες.