Γ.Δ.
1452.5 0,00%
ACAG
0,00%
5.84
BOCHGR
0,00%
4.54
CENER
0,00%
9.11
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
0,00%
7.82
NOVAL
0,00%
2.285
OPTIMA
0,00%
12.56
TITC
0,00%
39.6
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
0,00%
1.494
ΑΒΕ
0,00%
0.449
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.6
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.69
ΑΛΜΥ
0,00%
4.56
ΑΛΦΑ
0,00%
1.5795
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
0,00%
10.07
ΑΣΚΟ
0,00%
2.83
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.14
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.67
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.19
ΒΙΟ
0,00%
5.27
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.865
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.6
ΒΙΟΤ
0,00%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.39
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.2
ΔΑΑ
0,00%
8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
0,00%
11.6
ΔΟΜΙΚ
0,00%
2.77
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.308
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.755
ΕΕΕ
0,00%
32.18
ΕΚΤΕΡ
0,00%
1.75
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
0,00%
2.18
ΕΛΛ
0,00%
14.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.938
ΕΛΠΕ
0,00%
7.3
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.08
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.856
ΕΛΧΑ
0,00%
1.88
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.185
ΕΤΕ
0,00%
7.84
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.21
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.8
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.25
ΕΧΑΕ
0,00%
4.47
ΙΑΤΡ
0,00%
1.5
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.334
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.975
ΙΝΚΑΤ
0,00%
4.83
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.75
ΙΝΛΟΤ
0,00%
0.998
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.86
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
0,00%
2.86
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.21
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.5
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.429
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.18
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.86
ΚΡΙ
0,00%
15.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.99
ΛΑΒΙ
0,00%
0.737
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.52
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
0,00%
3.99
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
0,00%
2.855
ΜΙΝ
0,00%
0.494
ΜΟΗ
0,00%
20.56
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.56
ΜΟΤΟ
0,00%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
0,00%
25.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.75
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.16
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
0,00%
33.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
0,00%
0.822
ΞΥΛΚ
0,00%
0.271
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
0,00%
22
ΟΛΠ
0,00%
30.05
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.34
ΟΠΑΠ
0,00%
15.69
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.798
ΟΤΕ
0,00%
14.85
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.36
ΠΑΙΡ
0,00%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
0,00%
3.891
ΠΕΡΦ
0,00%
5.39
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.24
ΠΛΑΘ
0,00%
3.92
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.7
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.198
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.55
ΠΡΟΦ
0,00%
5.24
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.71
ΣΑΡ
0,00%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.334
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.575
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.94
ΣΠΙ
0,00%
0.52
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20.02
ΤΖΚΑ
0,00%
1.475
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.1
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.23
ΦΡΛΚ
0,00%
3.7
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.6

ΟΟΣΑ: Ανάπτυξη 2% για την ελληνική οικονομία το 2024

Κατεβάζει ελαφρώς τις εκτιμήσεις για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας ο ΟΟΣΑ, καθώς προβλέπει ανάπτυξη 2% για φέτος και 2,5% το 2025. Τα ποσοστά αυτά συνιστούν χαμηλότερη πρόβλεψη σε σχέση με τα όσα αποτυπώνονται στο Πρόγραμμα σταθερότητας, όπου ο ρυθμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, λαμβάνοντας υπόψη τις διεθνείς εξελίξεις, εκτιμάται σε 2,5% για το τρέχον έτος και 2,6% για το 2025. Έτσι, αν και υπάρχει απόκλιση σχεδόν μισής μονάδας για το τρέχον έτος, οι προβλέψεις για το 2025 σχεδόν ταυτίζονται.

Ο ΟΟΣΑ προβλέπει ότι η αύξηση της απασχόλησης και των πραγματικών μισθών θα ενισχύσει την κατανάλωση. Παράλληλα, η εκταμίευση των κονδυλίων της ΕΕ για την ανάκαμψη και την ανθεκτικότητα θα στηρίξει τις επενδύσεις, παρά τις «σφιχτές» χρηματοπιστωτικές συνθήκες. Ο πληθωρισμός θα συνεχίσει να μειώνεται, αλλά με βραδύτερο ρυθμό, επιστρέφοντας κοντά στον στόχο μέχρι το τέλος του 2025.

Υπό το πρίσμα του υψηλού δημόσιου χρέους, η προβλεπόμενη μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος κατά τα επόμενα δύο έτη είναι κατάλληλη, τονίζεται. Ωστόσο, οι ανάγκες για δαπάνες είναι μεγάλες, μεταξύ άλλων λόγω των χαμηλών επενδύσεων κατά τη διάρκεια της δεκαετούς οικονομικής κρίσης, της γήρανσης του πληθυσμού και του κόστους αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής. Η τόνωση της χαμηλής παραγωγικότητας της Ελλάδας θα βοηθούσε στη δημιουργία περισσότερου δημοσιονομικού χώρου και θα αύξανε ταυτόχρονα το βιοτικό επίπεδο, σχολιάζει ο ΟΟΣΑ. Αυτό προϋποθέτει περαιτέρω πρόοδο στην άρση των εμποδίων για επενδύσεις, ιδίως με την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του δικαστικού συστήματος και τη βελτίωση των κανονισμών, καθώς και τη μετατόπιση των δημόσιων δαπανών προς τις επενδύσεις.

ΟΟΣΑ: Η ελληνική οικονομία παραμένει ανθεκτική

Η αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ σταμάτησε κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2023, καθώς οι πλημμύρες του Σεπτεμβρίου 2023 διέκοψαν προσωρινά τις συγκοινωνιακές συνδέσεις και επηρέασαν κυρίως τη γεωργική παραγωγή. Οι επιχειρηματικές προσδοκίες έχουν βελτιωθεί και συνεχίζουν να δείχνουν προς την κατεύθυνση της επέκτασης. Ο συνολικός πληθωρισμός μειώθηκε σε 3,4% τον Μάρτιο του 2024, παρά τις υψηλότερες τιμές των τροφίμων. Η αύξηση της απασχόλησης έχει επιβραδυνθεί, αλλά το ποσοστό απασχόλησης και η έλλειψη εργατικού δυναμικού παραμένουν σε ιστορικά υψηλά επίπεδα. Η ετήσια αύξηση των μισθών επιταχύνθηκε σε 5,5% το τέταρτο τρίμηνο του 2023, με τον κατώτατο μισθό να αυξάνεται κατά 9,4% τον Απρίλιο του 2023 και να αυξάνεται εκ νέου κατά 6,4% τον Απρίλιο του 2024.

Το κόστος δανεισμού για τις επιχειρήσεις έχει αυξηθεί λόγω των υψηλότερων επιτοκίων της αγοράς. Ο δανεισμός νέων επιχειρήσεων επιβραδύνθηκε τον Ιανουάριο του 2024, αλλά παρέμεινε υψηλός σε σύγκριση με τα προ της πανδημίας επίπεδα. Ωστόσο, το κόστος δανεισμού για την κυβέρνηση έχει μειωθεί λόγω των χαμηλότερων ασφαλίστρων κινδύνου, καθώς τα ελληνικά κρατικά ομόλογα έχουν ανακτήσει την επενδυτική βαθμίδα. Τα επιτόκια των 10ετών κρατικών ομολόγων μειώθηκαν κατά 100 μονάδες βάσης και τα περιθώρια έναντι των γερμανικών ομολόγων μειώθηκαν στο μισό το έτος έως τον Μάρτιο του 2024.

Στο μέτωπο της ενέργειας, οι τιμές μειώθηκαν κατά 18% το έτος έως τον Μάρτιο του 2024, αν και οι τιμές των τροφίμων συνέχισαν να αυξάνονται κατά 9,7%. Ο τουρισμός αναπτύχθηκε έντονα, με τις ταξιδιωτικές εισπράξεις να αυξάνονται κατά 41,5% το έτος έως τον Δεκέμβριο του 2023, αντανακλώντας κυρίως τις υψηλότερες εισροές ταξιδιωτών.

Ο λόγος του χρέους προς το ΑΕΠ θα συνεχίσει να μειώνεται

Το πρωτογενές πλεόνασμα διαμορφώθηκε στο 1,2% του ΑΕΠ για το 2023 και αναμένεται να φθάσει το 1,8% το 2024 και το 2,1% το 2025. Η αναπτυσσόμενη οικονομία και η περαιτέρω πρόοδος στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής θα ενισχύσουν τα έσοδα, αναφέρει ο ΟΟΣΑ. Τα έκτακτα ενεργειακά μέτρα, τα οποία ανήλθαν σε 1% του ΑΕΠ το 2023, προβλέπεται να καταργηθούν σταδιακά το 2024. Τα πρόσθετα μέτρα δαπανών για το 2024, ύψους 0,4% του ΑΕΠ, περιλαμβάνουν μια μεταρρύθμιση των μισθών του δημόσιου τομέα, εκπτώσεις για φορολογούμενους με παιδιά και αυξήσεις στο ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα.

Οι κυβερνητικές δαπάνες που χρηματοδοτούνται από τα Ταμεία Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της ΕΕ, ύψους 1,7% του ΑΕΠ το 2024 και 2,3% του ΑΕΠ το 2025, θα στηρίξουν την αύξηση των πραγματικών επενδύσεων κατά περίπου 9% έως το 2025, εάν αναληφθούν αποτελεσματικά. Το δημόσιο χρέος αναμένεται να μειωθεί από 161% του ΑΕΠ το 2023 σε 151% του ΑΕΠ το 2025.

Επιταχύνεται η ανάπτυξη το 2025

Η ανάπτυξη αναμένεται να συνεχιστεί στο 2% το 2024 και στη συνέχεια να αυξηθεί στο 2,5% το 2025. Η αύξηση της κατανάλωσης θα επιταχυνθεί το 2024, καθώς οι αυξήσεις των πραγματικών μισθών, η αύξηση της απασχόλησης και οι ισχυρές εισροές τουριστών στηρίζουν τα εισοδήματα και τις δαπάνες.

Η συνεχής βελτίωση της υγείας των τραπεζών και η εκταμίευση των Ταμείων Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας θα στηρίξουν την αύξηση των επενδύσεων. Οι πληθωριστικές πιέσεις από την αύξηση των μισθών θα συνεχιστούν στις αρχές του 2025, αλλά ο γενικός και ο δομικός πληθωρισμός αναμένεται να μειωθούν σταδιακά, φθάνοντας το 2,1% σε ετήσια βάση το τελευταίο τρίμηνο του 2025.

Οι καθυστερήσεις στην εκταμίευση των Ταμείων Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας θα μπορούσαν να αποδυναμώσουν τις επενδύσεις, ενώ η ασθενέστερη ανάπτυξη της ζώνης του ευρώ θα μειώσει τη ζήτηση για τουρισμό. Η υπερβολικά υψηλή αύξηση των μισθών -που υπερβαίνει την αύξηση της παραγωγικότητας- θα υπονομεύσει τα προηγούμενα κέρδη ανταγωνιστικότητας, πλήττοντας τις εξαγωγικές προοπτικές.

Οι δύο βασικές προκλήσεις

Η δημοσιονομική εξυγίανση παραμένει προτεραιότητα, σημειώνει ο ΟΟΣΑ, καθώς το υψηλό επίπεδο χρέους εκθέτει την Ελλάδα σε κινδύνους για την αγορά. Θα απαιτηθεί διατηρήσιμη ισχυρή οικονομική ανάπτυξη για να επιτευχθεί μείωση του χρέους εν όψει των υψηλών αναγκών σε δαπάνες.

Η παραγωγικότητα παραμένει κατά το ένα τρίτο χαμηλότερη από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ. Η αποτελεσματικότερη λειτουργία του δικαστικού συστήματος, η μείωση των εναπομεινασών ρυθμιστικών επιβαρύνσεων στο λιανικό εμπόριο και τις επαγγελματικές υπηρεσίες και η παροχή περισσότερης και καλύτερης ποιότητας κατάρτισης στους ενήλικες θα μπορούσαν να ενισχύσουν τις ιδιωτικές επενδύσεις που ενισχύουν την παραγωγικότητα.

Ένα μεγάλο μέρος των δημόσιων επενδύσεων που απαιτούνται για τη στήριξη της ανάπτυξης θα πρέπει να χρηματοδοτηθεί από τον προϋπολογισμό μετά τη λήξη των Ταμείων Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας το 2026, ιδίως με τη συγκράτηση του μισθολογικού κόστους, τη μείωση του κατακερματισμού των δημόσιων συμβάσεων, την περαιτέρω ψηφιοποίηση και απλούστευση των δημόσιων υπηρεσιών και τη διεύρυνση του αριθμού των φορολογουμένων, καταλήγει η έκθεση του ΟΟΣΑ.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!