Γ.Δ.
1510.93 +0,30%
ACAG
-0,50%
5.92
BOCHGR
0,00%
4.75
CENER
+0,50%
10
CNLCAP
+0,69%
7.25
DIMAND
+0,12%
8.27
EVR
0,00%
1.505
NOVAL
+0,42%
2.37
OPTIMA
-0,16%
12.76
TITC
-0,13%
39.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-1,82%
1.73
ΑΒΕ
-0,90%
0.441
ΑΔΜΗΕ
+3,51%
2.8
ΑΚΡΙΤ
+1,33%
0.76
ΑΛΜΥ
-0,67%
4.475
ΑΛΦΑ
-0,23%
1.723
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.42
ΑΡΑΙΓ
-0,76%
10.38
ΑΣΚΟ
+3,57%
3.19
ΑΣΤΑΚ
+2,25%
7.28
ΑΤΕΚ
0,00%
0.45
ΑΤΡΑΣΤ
+0,23%
8.76
ΑΤΤ
-0,26%
0.78
ΑΤΤΙΚΑ
-0,88%
2.26
ΒΙΟ
-0,17%
5.87
ΒΙΟΚΑ
-2,45%
1.99
ΒΙΟΣΚ
+0,31%
1.63
ΒΙΟΤ
0,00%
0.25
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
-1,74%
2.26
ΓΕΒΚΑ
+1,08%
1.41
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,11%
18.58
ΔΑΑ
+0,96%
8.228
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,55%
12.67
ΔΟΜΙΚ
-0,33%
2.985
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+2,13%
0.335
ΕΒΡΟΦ
+12,11%
2.13
ΕΕΕ
+0,60%
33.58
ΕΚΤΕΡ
-1,07%
1.85
ΕΛΒΕ
0,00%
5.05
ΕΛΙΝ
-1,70%
2.31
ΕΛΛ
-0,34%
14.65
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,20%
2.22
ΕΛΠΕ
-0,39%
7.7
ΕΛΣΤΡ
+1,44%
2.12
ΕΛΤΟΝ
+1,62%
1.882
ΕΛΧΑ
+3,23%
2.235
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.245
ΕΤΕ
+1,69%
8.048
ΕΥΑΠΣ
+1,20%
3.38
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.92
ΕΥΡΩΒ
+0,47%
2.357
ΕΧΑΕ
+0,41%
4.85
ΙΑΤΡ
+1,53%
1.655
ΙΚΤΙΝ
+3,76%
0.373
ΙΛΥΔΑ
+11,76%
1.9
ΙΝΚΑΤ
+1,47%
4.82
ΙΝΛΙΦ
-0,42%
4.7
ΙΝΛΟΤ
+1,13%
1.072
ΙΝΤΕΚ
-0,81%
6.14
ΙΝΤΕΤ
+2,08%
1.225
ΙΝΤΚΑ
+5,31%
3.175
ΚΑΡΕΛ
+0,58%
348
ΚΕΚΡ
+7,39%
1.38
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.73
ΚΟΡΔΕ
+9,68%
0.487
ΚΟΥΑΛ
-3,45%
1.4
ΚΟΥΕΣ
+0,98%
6.16
ΚΡΙ
-1,54%
16
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.86
ΚΥΡΙΟ
+4,50%
1.045
ΛΑΒΙ
+1,62%
0.815
ΛΑΜΔΑ
-0,27%
7.37
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.2
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.01
ΛΕΒΚ
+2,31%
0.266
ΛΕΒΠ
+27,36%
0.27
ΛΟΓΟΣ
+0,63%
1.6
ΛΟΥΛΗ
+0,35%
2.89
ΜΑΘΙΟ
+1,34%
0.606
ΜΕΒΑ
0,00%
3.8
ΜΕΝΤΙ
+2,59%
2.38
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
+2,71%
3.03
ΜΙΝ
0,00%
0.515
ΜΟΗ
-0,28%
21.2
ΜΟΝΤΑ
-0,27%
3.76
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.72
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.665
ΜΠΕΛΑ
-1,92%
25.5
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.76
ΜΠΡΙΚ
-1,83%
2.15
ΜΠΤΚ
0,00%
0.59
ΜΥΤΙΛ
+0,06%
34.18
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3
ΝΑΥΠ
-1,00%
0.792
ΞΥΛΚ
-0,35%
0.285
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
-0,45%
22
ΟΛΠ
-0,66%
30.25
ΟΛΥΜΠ
+3,19%
2.59
ΟΠΑΠ
-0,63%
15.7
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
+2,17%
15.1
ΟΤΟΕΛ
+1,83%
11.1
ΠΑΙΡ
+9,76%
1.08
ΠΑΠ
+2,80%
2.57
ΠΕΙΡ
+0,36%
4.195
ΠΕΡΦ
+0,17%
5.85
ΠΕΤΡΟ
-0,72%
8.3
ΠΛΑΘ
+5,76%
4.22
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.6
ΠΡΔ
0,00%
0.288
ΠΡΕΜΙΑ
-1,27%
1.24
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.45
ΠΡΟΦ
+0,93%
5.4
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.74
ΣΑΡ
+0,18%
10.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+2,53%
0.365
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.6
ΣΠΕΙΣ
+0,98%
6.18
ΣΠΙ
+4,44%
0.658
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
+0,20%
20.04
ΤΖΚΑ
+1,79%
1.71
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.22
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.65
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-0,97%
0.204
ΦΡΛΚ
+2,43%
4
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.64

Τα τρόφιμα “σηκώνουν” τον τζίρο των σούπερ μάρκετ: Ποιες αλυσίδες επωφελούνται

Αυξάνεται ο όγκος πωλήσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο μετά τη διψήφια αλλά πληθωριστική αύξηση τζίρου το 2023, με τα τρόφιμα να αποτελούν βασικό τροφοδότη της αγοράς και τους καταναλωτές να πριμοδοτούν τα χύμα και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Ειδικότερα, τα σούπερ μάρκετ, σε συνέχεια αύξησης πωλήσεων το 2023 κατά 10% και με ανατιμήσεις 6,6%, στο α’ τρίμηνο του 2024 εμφανίζουν ρυθμό ανάπτυξης 2,8% ή 2,85 δισ. ευρώ, με αύξηση του όγκου πωλήσεων κατά 1,7% και με τις ανατιμήσεις να περιορίζονται σε 0,5%. Σημειώνεται ότι η ανάπτυξη στο α’ τρίμηνο του 2024 αναλύεται σε αύξηση 2,2% στα ταχυκίνητα προϊόντα τροφίμων και ποτών και σε αύξηση 4,8% στα επί ζυγίω, δύο κατηγορίες που αποσπούν μερίδιο 82,4% στο σύνολο της αγοράς. Τα στοιχεία που δημοσίευσε χθες η Circana για την πορεία των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων (FMCG) στο α’ τρίμηνο δείχνουν σαφή αποκλιμάκωση των ανατιμήσεων, με ορισμένες κατηγορίες να εμφανίζουν ακόμη και μειώσεις τιμών, γεγονός που φαίνεται να συνδέεται με τη συμμόρφωση των προμηθευτών με τα ρυθμιστικά μέτρα της κυβέρνησης στις κατηγορίες μη τροφίμων.

Ειδικά στα τρόφιμα παρατηρείται αύξηση πωλήσεων 2,8% σε αξία και 1,7% σε όγκο. Στα είδη προσωπικής υγιεινής σημειώνεται πτώση πωλήσεων 0,2% σε αξία, με αύξηση όγκου 1,3% και στα απορρυπαντικά μικρή αύξηση πωλήσεων 0,4% σε αξία και 0,9% σε όγκο. Η μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων, σε αξία, στο α’ τρίμηνο του 2024 καταγράφεται στις κατηγορίες αλκοολούχων και μη αλκοολούχων ποτών, 7,3% και 6,9% αντίστοιχα. Οι δύο κατηγορίες εμφανίζουν και αύξηση όγκου πωλήσεων κατά 6,5% και 3,3% αντίστοιχα. Με όρους τεμαχίων, η κατηγορία με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη είναι τα γαλακτοκομικά, της τάξης του 6,9%, ενώ σε αξία η αύξηση περιορίζεται σε 2,5%. Σημειώνεται ότι στα γαλακτοκομικά παρατηρείται και αξιοσημείωτη πτώση τιμών. Πτώση πωλήσεων σημειώνουν τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και διάφορα είδη για τη φροντίδα του σπιτιού.

Η «κόπωση» των ανατιμήσεων και το PL

Είναι ενδεικτικό ότι η μέση αύξηση της τιμής ανά μονάδα προϊόντος στο α’ τρίμηνο είναι 0,5%. Μάλιστα, στις κατηγορίες προσωπικής φροντίδας και στα απορρυπαντικά καταγράφεται πτώση 1,4% και 0,5% αντίστοιχα, ενώ μόνο στα τρόφιμα σημειώνεται αύξηση τιμών 1,1%. Παρατηρώντας, μάλιστα, πιο προσεκτικά τις διάφορες κατηγορίες τροφίμων, διαπιστώνεται ότι αυτή η αύξηση αποδίδεται κυρίως στα σνακς και στα μη αλκοολούχα ποτά, όπου οι τιμές αυξήθηκαν κατά 3,8% και 3,5% αντίστοιχα, ενώ ειδικά στα γαλακτοκομικά σημειώνεται σημαντική πτώση τιμών, μεσοσταθμικά 4,2% και στα κατεψυγμένα πτώση 0,2%.

Συνολικά, στις μεγάλες κατηγορίες αξιοσημείωτη είναι και η πτώση τιμών στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής, 4,5%, ενώ στα απορρυπαντικά οι αυξήσεις τιμών περιορίστηκαν σε 0,7% και στα άλλα είδη για τη φροντίδα του σπιτιού καταγράφονται μειώσεις τιμών μεσοσταθμικά 3,6%.

Αξιοσημείωτη αύξηση 4,8% καταγράφεται στις πωλήσεις λαχανικών, κοτόπουλου και κρέατος, προϊόντων που πωλούνται επί ζυγίω, ενώ το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκε κατά 4,2%, ξεπερνώντας πλέον το 27% έναντι 72,9% των επώνυμων προϊόντων, που αναπτύσσονται με ρυθμό μόλις 1,5%. Αξίζει να σημειωθεί ότι το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερο στα τρόφιμα (27,5%) και στα απορρυπαντικά (27,5%) ενώ στα είδη προσωπικής υγιεινής είναι 21,6%.

Ποιες αλυσίδες κερδίζουν

Τέλος, σημειώνεται ότι οι καταναλωτές επιλέγουν να κάνουν τα ψώνια τους είτε στις μεγάλες σάλες των hypermarkets είτε στα μικρά καταστήματα της γειτονιάς. Οι δύο αυτές κατηγορίες σούπερ μάρκετ εμφανίζουν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη, της τάξης του 3,9% και 5,3% αντίστοιχα. Πρακτικά ευνοείται ο μεγάλος παίκτης της αγοράς, ο Σκλαβενίτης, που αναπτύσσεται κυρίως με καταστήματα άνω των 2.500 τ.μ., καθώς και τα megastores του ΑΒ, του Μασούτη και της Lidl, η οποία παρεμπιπτόντως ευνοείται και από τη στροφή των καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Επιπλέον, οφέλη απολαμβάνουν και οι αλυσίδες που έχουν αναπτύξει convenience stores, μέχρι 400 τ.μ., όπως κάποια Shop & Go του ΑΒ, το νέο concept My market Local, με το οποίο έκανε άνοιγμα στην αγορά franchise η METRO κ.λπ. Σε επίπεδο γεωγραφίας οι υψηλότεροι ρυθμοί ανάπτυξης, της τάξης του 5%, καταγράφονται στην Κρήτη, όπου έχει ισχυρή θέση ο Σκλαβενίτης μέσω του τοπικού δικτύου Χαλκιαδάκης, ενώ αναπτύσσεται σταθερά ο ΑΒ, η Lidl, αλλά και ο Μασούτης, μετά τη στρατηγική συνεργασία που έχει συνάψει με την τοπική ΣΥΝ.ΚΑ. H άλλη περιοχή που εμφανίζει υψηλό ρυθμό ανάπτυξης, 4,8%, είναι η Βόρεια Ελλάδα, όπου ηγείται ο Μασούτης.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!