THEPOWERGAME
Η στροφή των καταναλωτών της Γερμανίας, λόγω και του κορονοϊού, σε υγιεινότερες διατροφικές επιλογές και κυρίως σε φρούτα, προϊόντα βιολογικά (κατά 17% αυξήθηκε η κατανάλωσή τους το 2020), ονομασίας προέλευσης και γεωγραφικής ένδειξης (ΠΟΠ & ΠΓΕ) καθώς και γηγενή (παλιές ποικιλίες και άγρια) ανοίγουν νέες προοπτικές για τα ελληνικά τρόφιμα και τις ελληνικές εξαγωγές στη σημαντικότερη αγορά της ΕΕ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι πέρυσι οι ελληνικές εξαγωγές φρούτων αυξήθηκαν κατά 42,83% ξεπερνώντας σε αξία τα 167 εκατ. ευρώ, των ελαίων κατά 24,77% στα 57,3 εκατ. ευρώ, των γαλακτοκομικών κατά 8,8% στα 179,5 εκατ. ευρώ, των λαχανικών και των παρασκευασμάτων φρούτων και λαχανικών κατά 5% στα 47,3 και τα 178 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
Αντίθετα, μειώθηκαν κατά 7,6% οι εξαγωγές αλκοολούχων στα 69,9 εκατ. ευρώ λόγω της αναστολής λειτουργίας στο κανάλι της horeca (τουρισμός – εστίαση). Η μείωση προέρχεται αποκλειστικά από την πτώση στις εξαγωγές κρασιού στα 19,5 εκατ. ευρώ από 27,5 εκατ. ευρώ το 2019, ενώ αντίθετα στα υπόλοιπα αλκοολούχα οι εξαγωγές αυξήθηκαν 38,5 εκατ. ευρώ από 35,8 εκατ. ευρώ το 2019.
Συνολικά, οι ελληνικές εξαγωγές τροφίμων και ποτών στη Γερμανία ανήλθαν το 2020 στα 845,6 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 9,6% ή 74,6 εκατ. ευρώ συγκριτικά με το 2019 και 39,7% συγκριτικά με το 2010 όταν μόλις είχαν ξεπεράσει τα 605 εκατ. ευρώ
Εξαγωγές: Αυξημένη ζήτηση για τρόφιμα χωρίς ζάχαρη και λιπαρά
Η πανδημική κρίση επιτάχυνε τη στροφή των Γερμανών καταναλωτών σε βιολογικά προϊόντα, ενώ τον τελευταίο χρόνο αυξήθηκαν κατά 35% οι διαδικτυακές αγορές τροφίμων. Επίσης, οι Γερμανοί καταναλωτές προτιμούν τρόφιμα που έχουν παραχθεί με φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο, ενώ βαρύτητα δίνουν και στις συσκευασίες χωρίς πλαστικά.
Από έρευνα του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Τροφίμων και Γεωργίας της Γερμανίας για τις διατροφικές προτιμήσεις των Γερμανών και τι είναι σημαντικότερο για αυτούς όταν επιλέγουν τρόφιμα, προκύπτουν τα εξής συμπεράσματα:
- Το 99% των ερωτηθέντων αξιολογεί ως σημαντικότερο τη γεύση του τροφίμου.
- Το 91% θεωρεί σημαντική την υγιεινή διατροφή και καταναλώνει καθημερινά: φρούτα και λαχανικά σε ποσοστό 71%, γαλακτοκομικά κατά 64%, κρέας και αλλαντικά κατά 28%, ενώ vegan δηλώνει το 6%.
- Το 50% προσέχει την ποσότητα ζάχαρης και λιπαρών στα τρόφιμα και το 36% τις θερμίδες.
- Το 48% προτιμά εύκολη προετοιμασία του γεύματος.
- Το 32% αξιολογεί ως σημαντικότερο παράγοντα την τιμή του προϊόντος.
Τα «μυστικά» για αύξηση των ελληνικών εξαγωγών
Ακτινογραφώντας την γερμανική αγορά τροφίμων το Γραφείο Οικονομικών & Εμπορικών Υποθέσεων του Γενικού Προξενείου της Ελλάδας στο Ντύσσελντορφ καταθέτει συγκεκριμένες προτάσεις για την αύξηση των ελληνικών εξαγωγών:
- «Μεγάλη σημασία στα Προϊόντα Ονομασίας Προέλευσης και Γεωγραφικής Ένδειξης (ΠΟΠ/ΠΓΕ), λόγω της στροφής του μέσου Γερμανού καταναλωτή σε ποιοτικότερα προϊόντα, στροφή η οποία επιταχύνθηκε τους τελευταίους μήνες λόγω της τρέχουσας κρίσης. Η αναγραφή στη συσκευασία των σημάτων πιστοποίησης έχει αποδειχθεί ότι ελκύει το ενδιαφέρον των καταναλωτών, καθώς λειτουργεί ως απόδειξη ποιότητας.
- Το ίδιο και για τα βιολογικά προϊόντα, η ζήτηση των οποίων γνωρίζει άνοδο, τάση που προβλέπεται να συνεχιστεί. Επίσης, έχει αρχίσει να διαμορφώνεται ενδιαφέρον για γηγενή προϊόντα (όπως παλιές ποικιλίες ντομάτας, άγρια κεράσια κλπ), που είναι ακόμα μικρό, αλλά θα αυξηθεί μελλοντικά.
- Πιστοποίηση των ελληνικών εστιατορίων της Γερμανίας, αλλά και του συνόλου των εστιατορίων στους ελληνικούς τουριστικούς προορισμούς, όπως έχει ήδη κάνει η πρωτοπόρος στον εν λόγω τομέα Ιταλία.
- Σταθερή ποιότητα στα ελληνικά τρόφιμα και ποτά, προκειμένου να μη χαθεί το στοιχείο της σταθερότητας και εμπιστοσύνης, το οποίο στην περίπτωση των Γερμανών καταναλωτών είναι μεγίστης σημασίας.
- Ευελιξία των εταιρειών ως προς τη συσκευασία και το μέγεθος του προϊόντος τους. Πολλοί εισαγωγείς για δικούς τους λόγους marketing προτιμούν διαφορετικές συσκευασίες από αυτές που επιλέγει ο παραγωγός. Επίσης, καθώς η καταναλωτική συμπεριφορά των Γερμανών είναι διαφορετική από την ελληνική, θα πρέπει και οι Έλληνες παραγωγοί να είναι ευέλικτοι στο συγκεκριμένο θέμα. Για παράδειγμα, υπάρχουν προϊόντα που στην ελληνική αγορά κυκλοφορούν σε μεγάλες συσκευασίες, λόγω συγκεκριμένων καταναλωτικών συνηθειών στην Ελλάδα, που όμως δεν είναι δυνατό να πωληθούν ως έχουν στη Γερμανία εξαιτίας της διαφοράς των καταναλωτικών συνηθειών στη χώρα.
- Διεύρυνση της πώλησης ελληνικών τροφίμων και ποτών μέσω ίντερνετ (e-commerce), που ήδη γίνεται από αρκετούς εισαγωγείς,
- Συμμετοχή σε διεθνείς διαγωνισμούς (κυρίως για ελαιόλαδο και οίνο), καθώς η προσθήκη στην ετικέτα του προϊόντος του σήματος του βραβείου παρακινεί πάντα το ενδιαφέρον των καταναλωτών.
- Συμμετοχή των ελληνικών εταιρειών με εξαγωγικό προσανατολισμό σε μεγάλες διεθνείς εκθέσεις τροφίμων και ποτών, όπως η ANUGA και η PROWEIN».