THEPOWERGAME
Παρέρχεται η ανάγκη για τα έκτακτα μέτρα κατά της ακρίβειας, οπότε οι πρωτοβουλίες της κυβέρνησης θα εστιάσουν σταδιακά σε διαρθρωτικά μέτρα. Αυτό σημείωσε ο Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, γενικός διευθυντής Εμπορίου & Προστασίας Καταναλωτή, υπουργείου Ανάπτυξης, από το Φόρουμ των Δελφών, απαντώντας σε ερώτηση του Γεώργιου Δουκίδη, καθ. Διοίκησης, Επιστήμης & Τεχνολογίας, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, που συντόνισε συζήτηση με επίκεντρο την ακρίβεια. Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Δουκίδης, τα 2/3 των καταναλωτών στην Ελλάδα δαπανούν το 90% του εισοδήματός τους για αγορά βασικών αγαθών, το 36% αισθάνεται ανασφάλεια, το 29% θυμό και το 20% φόβο, ενώ ιεραρχούν ως κορυφαίο το πρόβλημα του πληθωρισμού και της ακρίβειας στη χώρα.
Ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, METRO AEBE, αναφέρθηκε στον τρόπο που αναδεικνύονται οι πληροφορίες. «Δύο ειδήσεις υπάρχουν στην Ελλάδα: δολοφονίες και ακρίβεια», σημείωσε χαρακτηριστικά, σχολιάζοντας ότι ενώ το πρόβλημα του πληθωρισμού στα τρόφιμα αποκλιμακώνεται και δεν είναι μεγαλύτερο απ’ ό,τι είναι στην Ευρώπη, αναπαράγεται ως μείζον, δημιουργώντας τη λανθασμένη εντύπωση ότι υπάρχει ακρίβεια και αισχροκέρδεια. «Δεν αμφισβητώ ότι υπάρχει πρόβλημα, αλλά η εικόνα που δημιουργούμε βλάπτει την καταναλωτική ψυχολογία», πρόσθεσε.
Ερωτηθείς για τα παρεμβατικά μέτρα της κυβέρνησης, σημείωσε ότι σε έκτακτες συνθήκες είναι λογικό να ληφθούν έκτακτα μέτρα, αλλά δεν είναι έκτακτο ένα μέτρο που διατηρείται 4 χρόνια (όπως π.χ. το πλαφόν στα περιθώρια κέρδους), καθώς δημιουργούνται στρεβλώσεις στην αγορά και μπορεί να φέρουν το αντίθετο από το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα. Ο κ. Παντελιάδης διαφώνησε επίσης με τον τιμωρητικό λόγο που εκφράζει η κυβέρνηση, καθώς συντηρεί ένα αρνητικό επιχειρηματικό κλίμα που δεν ωφελεί κανέναν, ούτε καν τις επενδύσεις.
Σημείωσε, επίσης, μεταξύ άλλων, τον κίνδυνο που αναδύεται στη σχέση λιανεμπορίου-προμηθευτών από τυχόν επέκταση του μέτρου για τις προσφορές και σε άλλες κατηγορίες. Σήμερα το μέτρο αφορά κυρίως απορρυπαντικά και καλλυντικά και οι δύο πλευρές βρίσκονται σε συνεχείς διαπραγματεύσεις για να μειωθούν οι προσφορές, αλλά ο στόχος, σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη, είναι να μη μειωθούν και οι εκπτώσεις του λιανεμπορίου.
Ο Κωνσταντίνος Σωτηρόπουλος, διευθύνων σύμβουλος Ελλάδας & Κύπρου, Mondelez, σημείωσε ότι η κερδοσκοπία δεν έχει χώρο στην ελληνική αγορά για 3 λόγους, επιπλέον των μέτρων που έχει θεσπίσει η κυβέρνηση:
- Αναφέρθηκε ειδικότερα στο ότι δεν υπάρχει μεγάλη διαφορά στον πληθωρισμό στην Ελλάδα και στην υπόλοιπη Ευρώπη.
- Τόνισε το πρόβλημα που υπάρχει στην προμήθεια πρώτων υλών, αναφέροντας ως παράδειγμα την τιμή του κακαο, που εκτοξεύθηκε από τα 2.400 δολ. σε πάνω από 10.000.
- Σημείωσε ότι οι καταναλωτές έχουν επαρκή πρόσβαση στην πληροφόρηση.
Ο κ. Σωτηρόπουλος συμφώνησε με την πρόθεση της κυβέρνησης να αρχίσουν να φθίνουν τα έκτακτα μέτρα, τονίζοντας όσον αφορά τη συζήτηση περί ακρίβειας ότι ένας καταναλωτής που νομίζει ότι παραπλανάται σταματά την κατανάλωση. Επίσης, όπως πρόσθεσε, η Mondelez, ως μια εταιρεία που έχει επενδύσει στην Ελλάδα, αν και έχει δυνατότητα να κάνει επενδύσεις σε μια σειρά από άλλες χώρες του κόσμου, προβληματίζεται με τον παρεμβατισμό. Εν κατακλείδι, σημείωσε ότι οι καταναλωτές στην Ελλάδα δεν έχουν να φοβηθούν τίποτα, διότι υπάρχει ανταγωνισμός στην αγορά.
Από την πλευρά του, ο Χρήστος Τσόλκας, διευθύνων σύμβουλος ΔΕΛΤΑ Τροφίμων και πρόεδρος ΔΩΔΩΝΗ, εξήγησε ότι ο πληθωρισμός στην Ελλάδα δεν είναι μεγάλο πρόβλημα και η καμπύλη του ΔΚΤ δεν αποκλίνει ουσιαστικά από τον αντίστοιχο δείκτη στην ΕΕ, ενώ το μέσο καλάθι στην Ελλάδα είναι 15%-30% φθηνότερο. Πρόσθεσε ότι το πρόβλημα του πληθωρισμού αφορά συγκεκριμένες κατηγορίες, όπως ελαιόλαδο, φρούτα και χυμούς, ενώ σε άλλες κατηγορίες, όπως π.χ. στα γαλακτοκομικά, σημειώνονται μειώσεις τιμών. Τα μηνύματα είναι καλά, σύμφωνα με τον κ. Τσόλκα, που εμφανίστηκε αισιόδοξος ότι εάν η τάση συνεχιστεί το καλοκαίρι, σε λίγο καιρό θα μπορούμε να μιλάμε για την επόμενη ημέρα.
Τα παρεμβατικά μέτρα κατά της ακρίβειας
Σύμφωνα με τον κ. Αναγνωστόπουλο, μια κυβέρνηση δεν θα πρέπει να λαμβάνει μέτρα πέρα απ’ όσα χρειάζονται για να λειτουργεί ο υγιής ανταγωνισμός και να εξασφαλίζεται ότι οι καταναλωτές έχουν επαρκή ενημέρωση για να κάνουν σωστές επιλογές. Λόγω του υψηλού πληθωρισμού, που ανέτρεψε την καθημερινότητα και τα σχέδια των πολιτών, απαιτήθηκε η λήψη έκτακτων μέτρων. Τίθεται όμως το ερώτημα, σύμφωνα με τον κ. Αναγνωστόπουλο, εάν τα μέτρα που λαμβάνονται προκαλούν καμια φορά μεγαλύτερη ζημιά. Απάντησε στο ρητορικό ερώτημα ότι είναι πιθανόν. Οπότε έπειτα από δύο χρόνια εφαρμογής σειράς μέτρων, από το πλαφόν στα περιθώρια κέρδους μέχρι το «καλάθι του νοικοκυριού», προωθούνται πρωτοβουλίες προκειμένου τα μέτρα να μην είναι τόσο παρεμβατικά, όσο στοχευμένα στο να λυθούν χρόνια προβλήματα και να εκσυγχρονιστεί η αγορά στα πρότυπα άλλων δυτικών αγορών.