THEPOWERGAME
Τεράστια είναι η αύξηση του προϋπολογισμού των Σχεδίων Εμπορικής Επικοινωνίας (ΣΕΕ) που υπέβαλαν οι πάροχοι υπηρεσιών τυχερών παιγνίων για έγκριση στην Επιτροπή Εποπτείας & Ελέγχου Παιγνίων (ΕΕΕΠ). Σύμφωνα με τα πεπραγμένα της ΕΕΕΠ για το 2023, οι προϋπολογισμοί των Σχεδίων Εμπορικής Επικοινωνίας που εγκρίθηκαν ξεπέρασαν το μισό δισ. ευρώ και ανήλθαν σε 535 εκατ. ευρώ.
Το ποσό αυτό είναι 177% υψηλότερο από εκείνο που είχε εγκριθεί στην προηγούμενη χρήση του 2022, δεδομένου ότι τη χρονιά εκείνη είχε εγκρίνει Σχέδια Εμπορικής Επικοινωνίας (ΣΕΕ) συνολικού προϋπολογισμού κάτω από 200 εκατ. ευρώ. Η κίνηση δε αυτή προμηνύει την πρόθεση των εταιρειών να αυξήσουν τις διαφημιστικές/προωθητικές τους δαπάνες.
Σημειώνεται ότι, όπως αναφέρει η ΕΕΕΠ, το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των ΣΕΕ εκτείνεται σε περιόδους μεγαλύτερες του έτους, κάτι που προσδίδει προοδευτικότητα στα σχετικά ποσά που προγραμματίζεται να δαπανηθούν. Π.χ. μια χορηγία μιας ομάδας ή ενός αθλητή δεν αφορά μία περίοδο, αλλά περισσότερες. Από την άλλη πλευρά, πολλά από τα ΣΕΕ που υποβάλλονται προς έγκριση αφορούν τροποποιήσεις σχεδίων που εγκρίθηκαν σε προηγούμενα έτη και, συνεπώς, μέρος των ποσών που δεν δαπανήθηκαν μετακυλίονται στα επόμενα έτη.
Ωστόσο, οι εγκρίσεις που υπήρξαν πέρυσι δείχνουν ότι η διαφημιστική δαπάνη και οι προωθητικές ενέργειες των τυχερών παιγνίων πρόκειται ν’ αυξηθούν. Σύμφωνα με την ΕΕΕΠ, οι δαπάνες που υλοποιήθηκαν εντός του έτους 2023 για τα 1.737 εγκεκριμένα ΣΕΕ των ετών 2018-2023 ανήλθαν συνολικά σε 120,4 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό είναι περίπου 4% αυξημένο σε σχέση με το 2022, όταν ανήλθε σε 115,8 εκατ. ευρώ, και αντιστοιχεί στο 11% του συνολικού προϋπολογισμού των ανωτέρω ΣΕΕ (1.054,6 εκατ.).
Αξίζει να σημειωθεί ότι η περσινή δαπάνη για τυχερά παίγνια συνιστά ιστορικό υψηλό για την αγορά, έχοντας ως αμέσως επόμενο υψηλό το 2022. Μέχρι τότε η διαφημιστική/προωθητική δαπάνη κυμαινόταν μεταξύ 90 και 110 εκατ. ευρώ ετησίως.
Όπως είναι αναμενόμενο, την κυρίαρχη θέση στη διαφημιστική δαπάνη έχει το κανάλι διανομής μέσω ραδιοφώνου και τηλεόρασης (32,26%). Ακολουθούν οι δράσεις χορηγιών (28,34%), κυρίως σε αθλητικούς οργανισμούς και εκπομπές, η διαφήμιση μέσω Διαδικτύου (22,20%), συμπεριλαμβανομένων των mobile ads και των ads στα κοινωνικά δίκτυα (social networks), και, τέλος, η εξωτερική διαφήμιση (6,37%) που διενεργείται σε εξωτερικούς χώρους (στάσεις, μέσα μαζικής μεταφοράς, διανομή φυλλαδίων και έντυπα).
Πάντως, φαίνεται χρόνο με τον χρόνο να κερδίζουν έδαφος οι περισσότερο στοχευμένες καμπάνιες που γίνονται στο Διαδίκτυο. Το μερίδιο των ραδιοτηλεοπτικών μέσων στην ετήσια δαπάνη προώθησης των τυχερών παιγνίων περιορίσθηκε πέρυσι σε 33%, από 38% που ήταν το 2022. Αντίθετα, το μερίδιο του Διαδικτύου αυξήθηκε από 22% που ήταν το 2022 σε 27% πέρυσι.
Από τα παραπάνω συνάγεται ότι τα παίγνια κατέχουν μεγάλο μερίδιο διαφημιστικής δαπάνης, γεγονός που, σύμφωνα με την ΕΕΕΠ, αντανακλά τις συνθήκες ανταγωνισμού των Κατόχων Άδειας, τόσο στα επίγεια όσο και στα διαδικτυακά παίγνια. Ωστόσο, όπως επισημαίνεται από την ΕΕΕΠ, «όσο πιο υψηλό το μερίδιο αυτό τόσο πιο πολύ προκύπτει η αναγκαιότητα καθορισμού και ελέγχου της έννοιας του “λελογισμένου” της διαφήμισης των τυχερών παιγνίων, γεγονός που επιβάλλει, στο άμεσο μέλλον, η ΕΕΕΠ, να επεξεργαστεί και συγκροτήσει συγκεκριμένους δείκτες διείσδυσης της διαφήμισης τυχερών παιγνίων στο κοινό, με τρόπο ο οποίος θα συμβάλλει στην αντικειμενικοποίηση και τον ακριβή καθορισμό των ορίων της διείσδυσης αυτής, συνδυάζοντας αφενός το εύρος και τη δυναμική του εκάστοτε Κατόχου Άδειας στην αγορά και αφετέρου τον εγγενή κίνδυνο που συγκεκριμένα παίγνια ή κατηγορίες αυτών ενέχουν για την προστασία του παίκτη από τις βλαπτικές συνέπειες που μπορεί να έχει η ενασχόλησή του με αυτά».
Επίσης, η ΕΕΕΠ είναι προβληματισμένη με το γεγονός ότι παραμένει χαμηλά η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη (ΕΚΕ) των παρόχων υπηρεσιών τυχερών παιγνίων. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, «εντύπωση προκαλεί το ιδιαίτερα χαμηλό ποσοστό (μόλις 2,94%), ελάχιστα αυξημένο σε σχέση με το 2022 (1,34%), για την προώθηση και προβολή των δράσεων Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης».
Σημειώνεται ότι στην αγορά τυχερών παιγνίων κάθε προωθητική ενέργεια ελέγχεται και εγκρίνεται από την ΕΕΕΠ με στόχο την προστασία του παίκτη. Πέρυσι, για παράδειγμα, εγκρίθηκαν 955 ΣΕΕ, αλλά απορρίφθηκαν 108. Οι εγκρίσεις δε που δόθηκαν αφορούσαν 366 ΣΕΕ που αφορούσαν επίγεια παίγνια, 586 σχέδια για διαδικτυακά και τρία για ραδιοτηλεοπτικά.