THEPOWERGAME
Το α’ τρίμηνο δεν ξεκίνησε καλά για την αγορά του λιανεμπορίου, που είναι αντιμέτωπη με χαμηλούς τζίρους και τελεί εν αναμονή της τουριστικής κίνησης και της εορταστικής αγοράς του Πάσχα για να «ανασάνει».
Η αγορά στο σύνολό της είναι «μουδιασμένη» από τον Φεβρουάριο, γεγονός που αποδίδεται από στελέχη του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας (ΕΣΑ) στο περιορισμένο διαθέσιμο εισόδημα, στην κακή ψυχολογία των καταναλωτών, αλλά και στις υποχρεώσεις των επαγγελματιών απέναντι σε νέα δεδομένα που έχουν θέσει το υπουργείο Εργασίας, με την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας, το υπουργείο Οικονομικών, με τη διασύνδεση ταμειακών μηχανών με POS, και το υπουργείο Ανάπτυξης, με σειρά αλλαγών με επίκεντρο τον Κώδικα Δεοντολογίας.
Οι επιχειρηματίες είναι προσηλωμένοι στα λειτουργικά κόστη και στις αναγκαίες υποδομές που πρέπει να αναπτύξουν προκειμένου να γλιτώσουν πρόστιμα, χωρίς να δίνουν έμφαση στο εμπόρευμα και στην ανάπτυξη των πωλήσεων.
Ως αποτέλεσμα, εμπορική κίνηση σήμερα παρατηρείται σε τουριστικές περιοχές, όπως γύρω από την Ακρόπολη, κυρίως όμως από σχολεία που έρχονται από την Ευρώπη, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς. Επίσης, είναι ενδεικτικό ότι μεγάλα πολυκαταστήματα στο κέντρο της Αθήνας βλέπουν αύξηση πάνω από 35% στις πωλήσεις tax free, αλλά από την άλλη μεριά οι Έλληνες καταναλωτές είναι συγκρατημένοι, όπως αναφέρουν επιχειρηματίες.
Η ακρίβεια έχει αλλάξει επί το δυσμενέστερο την ψυχολογία, ενώ από την άλλη μεριά διαπιστώνεται έλλειμμα ρευστότητας στην αγορά. Οι ασφυκτικές προθεσμίες για την εγκατάσταση POS και τη διασύνδεση με τις ταμειακές μηχανές, σε συνδυασμό με τα κόστη, που για πολλές μικρές επιχειρήσεις είναι δυσβάσταχτα, δημιουργούν αρρυθμίες. Πολλές επιχειρήσεις προτεραιοποιούν αυτές τις υποχρεώσεις, που σε ετήσια βάση μπορεί να σημαίνουν κόστη πάνω από 2.500-3.000 ευρώ, ενώ απειλούνται με πρόστιμα που φτάνουν τις 20.000 ευρώ. Πρακτικά δεν είναι σε θέση να επενδύσουν σε νέο προϊόν, ανάπτυξη πελατειακής βάσης και marketing, αλλά εστιάζουν στον πάροχο που θα τις εξυπηρετήσει στις αναγκαίες αναβαθμίσεις για τα POS και τις άλλες υποχρεώσεις.
Προσδοκίες εν όψει Πάσχα
Πάντως, η επικείμενη εορταστική περίοδος του Πάσχα, εν όψει και της ενεργοποίησης του «καλαθιού του Πάσχα» και του «καλαθιού του νονού» στις 24 Απριλίου, αλλά και η τουριστική κίνηση, αναμένεται να τονώσουν την αγορά. Είναι επίσης ενθαρρυντικό ότι διευρύνεται η θερινή περίοδος, κάτι που καλλιεργεί προσδοκίες για την εμπορική κίνηση στις τουριστικές αγορές.
Ωστόσο, παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι ο τουρισμός δεν μπορεί να διορθώσει το έλλειμμα που παρατηρείται αυτή την περίοδο ενώ και η αύξηση του κατώτατου μισθού δεν αναμένεται να τονώσει τη ζήτηση όσο οι τιμές παραμένουν στα ύψη.
Ο Θεόδωρος Καπράλος, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά (ΕΣΠ) και Β’ αντιπρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), σημειώνει στο powergame.gr ότι η κινητικότητα που παρατηρήθηκε κατά την περίοδο των εορτών των Χριστουγέννων συνδέθηκε εν πολλοίς με πλαστικό χρήμα, που συνεπάγεται μετακύληση υποχρεώσεων στους επόμενους μήνες. Σε συνδυασμό δε με τις ανατιμήσεις σε βασικά είδη σούπερ μάρκετ, αυτό σημαίνει εξάντληση διαθεσίμων. Από τη μία μεριά οι καταναλωτές είναι προσηλωμένοι στην τιμή και από την άλλη μεριά οι επιχειρήσεις είναι προσηλωμένες στο διαχειριστικό κόστος, σύμφωνα με τον κ. Καπράλο, που επισημαίνει τις φορολογικές επιβαρύνσεις, τις υποχρεώσεις που έχουν σχέση με την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας και τις ταμειακές μηχανές. Τονίζει την ανάγκη μεγαλύτερης ευελιξίας από τις τράπεζες για χρηματοδοτήσεις και παροχές έναντι των προμηθειών που απολαμβάνουν από τις συναλλαγές τους με τις επιχειρήσεις, από έναν εταιρικό λογαριασμό μέχρι ένα POS. Προτείνει φοροελαφρύνσεις, διασύνδεση του επιδόματος ανεργίας με την εκπαίδευση ώστε να μη γίνεται «επάγγελμα» το επίδομα ανεργίας και φορολογικά κίνητρα στις επιχειρήσεις, προκειμένου να προσλαμβάνουν εξειδικευμένα στελέχη με αξιοπρεπείς μισθούς, που θα τις βοηθήσουν να αναπτυχθούν.
25η Μαρτίου και Καθαρά Δευτέρα εξάντλησαν τα διαθέσιμα
«Η αγορά είναι σε πτώση για τρίτο συνεχόμενο μήνα, καθώς δεν υπάρχει διαθέσιμο εισόδημα», τονίζει από την πλευρά του και ο Μάκης Σαββίδης, αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας (ΕΣΑ) και αντιπρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A). Σημειώνει δε ότι τον προηγούμενο μήνα τα δύο τριήμερα, της 25ης Μαρτίου και της Καθαράς Δευτέρας, ήταν αρκετά για να εξαντλήσουν τα διαθέσιμα σε κοντινούς ή μακρινούς προορισμούς. Οι καταναλωτές, επομένως, δεν διαθέτουν την αγοραστική δύναμη που απαιτείται για να στηριχθούν τα καταστήματα του λιανεμπορίου, πέραν όσων δραστηριοποιούνται στα τρόφιμα.
Ο τουρισμός, από την άλλη μεριά, αρχίζει σταδιακά να τονώνει τη ζήτηση, αλλά είναι νωρίς για να βοηθήσει ουσιαστικά τους τζίρους των καταστημάτων. Το Νο1 πρόβλημα, σύμφωνα με τον κ. Σαββίδη, είναι ότι στα σούπερ μάρκετ και στην αύξηση των ενοικίων εξαντλούνται τα διαθέσιμα των καταναλωτών, με αποτέλεσμα να περιορίζονται οι αγορές σε μια σειρά από άλλους κλάδους του λιανεμπορίου.
Νέο ΕΣΠΑ και Ταμείο Ανάκαμψης αναμένεται μέχρι το τέλος του έτους να αρχίσουν να συνεισφέρουν στην αναβάθμιση των διαδικασιών και στον εκσυγχρονισμό των επιχειρήσεων, αλλά μέχρι τότε η μόνη σταθερά για τη ζήτηση είναι οι τουριστικές εισρροές.
Το κλίμα σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΟΒΕ
Ενδεικτικά του κλίματος στην αγορά είναι και τα στοιχεία του ΙΟΒΕ. Στο πλαίσιο της έρευνας οικονομικής συγκυρίας για τον Μάρτιο, ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στο λιανικό εμπόριο υποχώρησε έντονα στις 98,0 μονάδες, από 114,8 μονάδες τον Φεβρουάριο. Η σημαντική αυτή επιδείνωση είναι αποτέλεσμα της υποχώρησης των προσδοκιών σε όλους σχεδόν τους επιμέρους κλάδους. Οι θετικές εκτιμήσεις των επιχειρήσεων για τις τρέχουσες πωλήσεις υποχωρούν έντονα στις +21 (από +55) μονάδες, όπως και οι θετικές προβλέψεις για την εξέλιξη των πωλήσεων στο επόμενο τρίμηνο και διαμορφώνονται στις +27 (από +35) μονάδες. Οι νέες παραγγελίες περιορίζονται ελαφρά (+16 από +22 μονάδες), ενώ τα αποθέματα κλιμακώνονται και διαμορφώνονται στις +35 μονάδες. Από την άλλη πλευρά, οι ήπια αισιόδοξες προβλέψεις για την απασχόληση εξασθενούν ελαφρά (+17 από +23 μονάδες), ενώ ως προς τις τιμές, το 52% αναμένει άνοδο, ενδεικτικό των πληθωριστικών πιέσεων.