Γ.Δ.
1366.72 -1,85%
ACAG
-2,36%
5.38
BOCHGR
-2,00%
4.4
CENER
-2,28%
8.15
CNLCAP
+2,10%
7.3
DIMAND
-2,19%
8.5
NOVAL
-2,99%
2.27
OPTIMA
-1,57%
12.56
TITC
-2,16%
34.05
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-4,29%
1.34
ΑΒΕ
-4,26%
0.449
ΑΔΜΗΕ
-0,64%
2.33
ΑΚΡΙΤ
+2,21%
0.695
ΑΛΜΥ
-3,49%
3.59
ΑΛΦΑ
-1,73%
1.537
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
-3,20%
9.225
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.54
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.12
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,68%
8.7
ΑΤΤ
-29,70%
1.065
ΑΤΤΙΚΑ
-3,77%
2.04
ΒΙΟ
-2,84%
4.955
ΒΙΟΚΑ
-1,73%
1.7
ΒΙΟΣΚ
-6,19%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
-2,86%
2.04
ΓΕΒΚΑ
-3,85%
1.25
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,50%
17.08
ΔΑΑ
-1,70%
7.726
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.66
ΔΕΗ
-4,97%
11.47
ΔΟΜΙΚ
-7,53%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-4,33%
0.287
ΕΒΡΟΦ
-3,87%
1.365
ΕΕΕ
-0,73%
32.74
ΕΚΤΕΡ
-6,08%
1.39
ΕΛΒΕ
0,00%
4.7
ΕΛΙΝ
-2,96%
1.97
ΕΛΛ
-1,50%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,27%
1.638
ΕΛΠΕ
-2,14%
6.62
ΕΛΣΤΡ
-1,94%
2.02
ΕΛΤΟΝ
-0,53%
1.88
ΕΛΧΑ
-3,06%
1.648
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-4,35%
1.1
ΕΤΕ
-0,12%
6.88
ΕΥΑΠΣ
-1,90%
3.1
ΕΥΔΑΠ
-0,69%
5.74
ΕΥΡΩΒ
-1,45%
1.977
ΕΧΑΕ
-3,18%
4.115
ΙΑΤΡ
-3,49%
1.52
ΙΚΤΙΝ
+0,33%
0.302
ΙΛΥΔΑ
-4,31%
1.665
ΙΝΚΑΤ
-2,08%
4.7
ΙΝΛΙΦ
+0,23%
4.29
ΙΝΛΟΤ
-2,13%
0.874
ΙΝΤΕΚ
-3,41%
5.39
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.42
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.02
ΙΝΤΚΑ
-4,49%
2.55
ΚΑΡΕΛ
+0,59%
340
ΚΕΚΡ
-8,33%
1.1
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-1,69%
1.455
ΚΟΡΔΕ
-2,39%
0.408
ΚΟΥΑΛ
-5,84%
1
ΚΟΥΕΣ
-3,23%
5.4
ΚΡΙ
-4,98%
13.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-5,12%
0.89
ΛΑΒΙ
-6,49%
0.72
ΛΑΜΔΑ
-3,60%
6.96
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.85
ΛΕΒΚ
+0,79%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
-2,38%
1.23
ΛΟΥΛΗ
-1,47%
2.69
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
-3,14%
3.7
ΜΕΝΤΙ
-3,33%
2.03
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-4,88%
3.02
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,54%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-2,75%
3.53
ΜΟΤΟ
-2,78%
2.445
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
-2,03%
24.1
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
+0,50%
2.01
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-4,89%
30.74
ΝΑΚΑΣ
-1,92%
3.06
ΝΑΥΠ
-0,90%
0.878
ΞΥΛΚ
+0,40%
0.254
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
-2,39%
20.4
ΟΛΠ
+2,59%
29.7
ΟΛΥΜΠ
-0,86%
2.31
ΟΠΑΠ
-0,87%
14.85
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,25%
0.796
ΟΤΕ
-2,60%
14.6
ΟΤΟΕΛ
-2,91%
10.02
ΠΑΙΡ
-7,02%
0.9
ΠΑΠ
+0,85%
2.37
ΠΕΙΡ
-1,72%
3.535
ΠΕΡΦ
-8,59%
5
ΠΕΤΡΟ
-2,53%
7.72
ΠΛΑΘ
-1,38%
3.945
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.5
ΠΡΔ
-8,57%
0.256
ΠΡΕΜΙΑ
-0,99%
1.198
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-3,50%
4.96
ΡΕΒΟΙΛ
-6,15%
1.525
ΣΑΡ
+1,76%
10.38
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-2,65%
0.33
ΣΙΔΜΑ
-2,85%
1.535
ΣΠΕΙΣ
-1,06%
5.62
ΣΠΙ
-3,40%
0.512
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.76
ΤΖΚΑ
-3,86%
1.37
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,23%
1.6
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-0,87%
0.228
ΦΡΛΚ
-3,63%
3.45
ΧΑΙΔΕ
-2,59%
0.565

Γιαούρτι: Ο ανταγωνισμός στην αγορά που τρέχει με ρυθμό 9,7%

Ιδιωτική ετικέτα, ΦΑΓΕ και Κρι Κρι ελέγχουν αθροιστικά πάνω από 60% του όγκου της ελληνικής αγοράς γιαουρτιού, που αναπτύχθηκε με ρυθμό 9,7% το 2023 και αποτιμήθηκε σε περίπου 301,6 εκατ. ευρώ, χωρίς να υπολογίζεται το παραδοσιακό (γιαούρτι με πέτσα).

Πρόκειται για στοιχεία της Circana, που δημοσίευσε στις οικονομικές της καταστάσεις για το 2023 η ΦΑΓΕ. Η εταιρεία της οικογένειας του Αθ. Φιλίππου, που ηγείται της αγοράς στο επώνυμο γιαούρτι, καταγράφει ως σημαντικούς ανταγωνιστές την Κρι-Κρι και τα σήματα της Vivartia. Επίσης, ανταγωνίζεται μια σειρά από προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, αλλά και επώνυμα σήματα με μικρότερα μερίδια, όπως Όλυμπος, Δωδώνη, Friesland/Campina, MΕΒΓΑΛ, Danone, Farma Κουκάκη κ.λπ.

Τα επικαιροποιημένα στοιχεία επιβεβαιώνουν την «επέλαση» της ιδιωτικής ετικέτας στην κατηγορία γιαουρτιού στα σούπερ μάρκετ, με μερίδιο που φτάνει στο 32,8% σε όγκο και στο 20,7% σε αξία. Η ΦΑΓΕ είναι 2η στη συνολική κατάταξη, μετά την ιδιωτική ετικέτα, με μερίδιο 16,2% και 18,9% αντίστοιχα, αλλά η μεγάλη κερδισμένη είναι η Κρι-Κρι, που κατέχει μεν την 3η θέση στην κατάταξη με το δικό της σήμα, με μερίδιο 13,8% σε όγκο και 15,2% σε αξία, αλλά ταυτόχρονα παράγει και τα περισσότερα γιαούρτια ιδιωτικής ετικέτας, συνεργαζόμενη με τις περισσότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα.

Σημειώνεται ότι τα μερίδια το 2023 δεν είναι συγκρίσιμα ουσιαστικά με αυτά του 2022, καθώς η Circana ενσωματώνει δεδομένα της Lidl από τον Νοέμβριο του 2023, οπότε πλέον αναδεικνύεται το σημαντικό αποτύπωμα της ιδιωτικής ετικέτας. Σε επίπεδο αλυσίδων, με βάση την αξία πωλήσεων στα επώνυμα γιαούρτια, το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στις πωλήσεις κατέχει ο Σκλαβενίτης. Υπολογίζεται γύρω στο 30%-40%, ενώ σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της Επιτροπής Ανταγωνισμού ακολουθεί ο ΑΒ Βασιλόπουλος (15%-20%).

Με βάση την αξία πωλήσεων στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στις πωλήσεις κατέχει η Lidl (40%-50%) και ακολουθούν Σκλαβενίτης (20%-30%), ΑΒ Βασιλόπουλος (10%-15%) και My Market (5%-10%). Σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, την περίοδο 15.11.2022-31.1.2023, για την οποία συγκεντρώθηκαν στοιχεία, δεν παρατηρείται σημαντική μεταβολή στα μερίδια αγοράς των σούπερ μάρκετ, ενώ στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας η Κρι Κρι αναγνωρίζεται ως σημαντικότερος προμηθευτής με μεγάλη διαφορά από τους υπόλοιπους, καθώς και η Κολιός. Στα επώνυμα προϊόντα μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς σε αξία πωλήσεων έχει η ΦΑΓΕ, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΑ.

Η ΦΑΓΕ διατηρεί τα πρωτεία στο επώνυμο γιαούρτι και με βάση τα πιο προσφατα στοιχεία της Circana. Με ισχυρό brand το Total παραμένει Νο1 παραγωγός γιαουρτιού στην Ελλάδα. Έκλεισε το 2023 με αύξηση τζίρου 6,5% σε αξία και 1% σε όγκο. Σημειώνεται ότι τα προϊόντα που πωλούνται εκτός ΗΠΑ και Ελλάδας αποστέλλονται από την Ελλάδα και παραδίδονται σε περίπου 25.000 καταστήματα λιανικής σε όλο τον κόσμο.

Οι επιδόσεις και τα σχέδια του μεγάλου παίκτη

Η Ελλάδα, πάντως, όπου η ΦΑΓΕ έχει παρουσία από το 1926, είναι πλέον μικρή αγορά για τον όμιλο, εισφέροντας 12% του τζίρου του, μερίδιο που βαίνει μειούμενο (12,9% το 2022 και 14,9% το 2021). Σήμερα διαθέτει παρουσία σε περίπου 31 χώρες μέσω 300 αλυσίδων και 50.000 σημείων πώλησης, με συνολικές πωλήσεις το 2023 στα 629,2 εκατ. δολ. αυξημένες κατά 13,9%, με EBITDA 157,7 εκατ. δολ. ενισχυμένο κατά 86% και καθαρά κέρδη 82,7 εκατ. ευρώ ενισχυμένα κατά 182%.

Η Fage είναι η 4η μεγαλύτερη μάρκα γιαουρτιού στις ΗΠΑ, απ’ όπου ο όμιλος αντλεί 61,8% των πωλήσεων και 65,1% των EBITDA του. Το υπόλοιπο εισφέρει η δραστηριότητα στην Ευρώπη, ήτοι Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία και Ελλάδα. Οι παραγωγικές εγκαταστάσεις του ομίλου είναι στις ΗΠΑ, που εξυπηρετούν την εκεί αγορά και στην Ελλάδα που τροφοδοτεί τις ευρωπαϊκές αγορές, αλλά η ΦΑΓΕ προωθεί ανάπτυξη και νέου εργοστασίου, που θα συνεισφέρει επιπλέον 40.000 τόνους παραγωγικής ικανότητας γιαουρτιού ετησίως.

Αναπτύσσεται στο επιχειρηματικό πάρκο Riegmeer Hoogeveen στην Ολλανδία και θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2027. Στη νέα μονάδα σχεδιάζει να επενδύσει περίπου 170 εκατ. δολ., εκ των οποίων έχει ήδη διαθέσει 11,4 εκατ. δολ. Από το 2019 η Φάγε έχει πραγματοποιήσει σωρευτικά επενδύσεις 82,3 εκατ. δολ., συμπεριλαμβανομένης επένδυσης 41,4 εκατ. δολ. στην επέκταση της μονάδας στις ΗΠΑ, που έχει σήμερα ικανότητα παραγωγής 160.000 τόνων γιαουρτιού ετησίως.

Στόχος εν τέλει για την οικογένεια Φιλίππου είναι η ενδυνάμωση υφιστάμενων αγορών και η είσοδος σε νέες, ενώ σε συνέχεια της διακοπής παραγωγής και διανομής ορισμένων σειρών προϊόντων, στρέφεται σε προϊόντα υψηλότερου περιθωρίου κέρδους με ευρύτερη απήχηση. Στο ίδιο πλαίσιο και η διαχείριση του κόστους, με επιδίωξη προμήθειας πρώτων υλών σε οικονομικότερες τιμές. Για παράδειγμα, οι τιμές του γάλακτος που συλλέγεται στην αγορά των ΗΠΑ και χρησιμοποιείται για την τοπική εγκατάσταση γιαουρτιού μειώθηκαν κατά 21,4% πέρυσι, ενώ μείωση 31,7% σημείωσαν οι τιμές γάλακτος για τις ελληνικές εγκαταστάσεις.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!