THEPOWERGAME
Ιδιωτική ετικέτα, ΦΑΓΕ και Κρι Κρι ελέγχουν αθροιστικά πάνω από 60% του όγκου της ελληνικής αγοράς γιαουρτιού, που αναπτύχθηκε με ρυθμό 9,7% το 2023 και αποτιμήθηκε σε περίπου 301,6 εκατ. ευρώ, χωρίς να υπολογίζεται το παραδοσιακό (γιαούρτι με πέτσα).
Πρόκειται για στοιχεία της Circana, που δημοσίευσε στις οικονομικές της καταστάσεις για το 2023 η ΦΑΓΕ. Η εταιρεία της οικογένειας του Αθ. Φιλίππου, που ηγείται της αγοράς στο επώνυμο γιαούρτι, καταγράφει ως σημαντικούς ανταγωνιστές την Κρι-Κρι και τα σήματα της Vivartia. Επίσης, ανταγωνίζεται μια σειρά από προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, αλλά και επώνυμα σήματα με μικρότερα μερίδια, όπως Όλυμπος, Δωδώνη, Friesland/Campina, MΕΒΓΑΛ, Danone, Farma Κουκάκη κ.λπ.
Τα επικαιροποιημένα στοιχεία επιβεβαιώνουν την «επέλαση» της ιδιωτικής ετικέτας στην κατηγορία γιαουρτιού στα σούπερ μάρκετ, με μερίδιο που φτάνει στο 32,8% σε όγκο και στο 20,7% σε αξία. Η ΦΑΓΕ είναι 2η στη συνολική κατάταξη, μετά την ιδιωτική ετικέτα, με μερίδιο 16,2% και 18,9% αντίστοιχα, αλλά η μεγάλη κερδισμένη είναι η Κρι-Κρι, που κατέχει μεν την 3η θέση στην κατάταξη με το δικό της σήμα, με μερίδιο 13,8% σε όγκο και 15,2% σε αξία, αλλά ταυτόχρονα παράγει και τα περισσότερα γιαούρτια ιδιωτικής ετικέτας, συνεργαζόμενη με τις περισσότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα.
Σημειώνεται ότι τα μερίδια το 2023 δεν είναι συγκρίσιμα ουσιαστικά με αυτά του 2022, καθώς η Circana ενσωματώνει δεδομένα της Lidl από τον Νοέμβριο του 2023, οπότε πλέον αναδεικνύεται το σημαντικό αποτύπωμα της ιδιωτικής ετικέτας. Σε επίπεδο αλυσίδων, με βάση την αξία πωλήσεων στα επώνυμα γιαούρτια, το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στις πωλήσεις κατέχει ο Σκλαβενίτης. Υπολογίζεται γύρω στο 30%-40%, ενώ σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της Επιτροπής Ανταγωνισμού ακολουθεί ο ΑΒ Βασιλόπουλος (15%-20%).
Με βάση την αξία πωλήσεων στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στις πωλήσεις κατέχει η Lidl (40%-50%) και ακολουθούν Σκλαβενίτης (20%-30%), ΑΒ Βασιλόπουλος (10%-15%) και My Market (5%-10%). Σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, την περίοδο 15.11.2022-31.1.2023, για την οποία συγκεντρώθηκαν στοιχεία, δεν παρατηρείται σημαντική μεταβολή στα μερίδια αγοράς των σούπερ μάρκετ, ενώ στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας η Κρι Κρι αναγνωρίζεται ως σημαντικότερος προμηθευτής με μεγάλη διαφορά από τους υπόλοιπους, καθώς και η Κολιός. Στα επώνυμα προϊόντα μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς σε αξία πωλήσεων έχει η ΦΑΓΕ, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΑ.
Η ΦΑΓΕ διατηρεί τα πρωτεία στο επώνυμο γιαούρτι και με βάση τα πιο προσφατα στοιχεία της Circana. Με ισχυρό brand το Total παραμένει Νο1 παραγωγός γιαουρτιού στην Ελλάδα. Έκλεισε το 2023 με αύξηση τζίρου 6,5% σε αξία και 1% σε όγκο. Σημειώνεται ότι τα προϊόντα που πωλούνται εκτός ΗΠΑ και Ελλάδας αποστέλλονται από την Ελλάδα και παραδίδονται σε περίπου 25.000 καταστήματα λιανικής σε όλο τον κόσμο.
Οι επιδόσεις και τα σχέδια του μεγάλου παίκτη
Η Ελλάδα, πάντως, όπου η ΦΑΓΕ έχει παρουσία από το 1926, είναι πλέον μικρή αγορά για τον όμιλο, εισφέροντας 12% του τζίρου του, μερίδιο που βαίνει μειούμενο (12,9% το 2022 και 14,9% το 2021). Σήμερα διαθέτει παρουσία σε περίπου 31 χώρες μέσω 300 αλυσίδων και 50.000 σημείων πώλησης, με συνολικές πωλήσεις το 2023 στα 629,2 εκατ. δολ. αυξημένες κατά 13,9%, με EBITDA 157,7 εκατ. δολ. ενισχυμένο κατά 86% και καθαρά κέρδη 82,7 εκατ. ευρώ ενισχυμένα κατά 182%.
Η Fage είναι η 4η μεγαλύτερη μάρκα γιαουρτιού στις ΗΠΑ, απ’ όπου ο όμιλος αντλεί 61,8% των πωλήσεων και 65,1% των EBITDA του. Το υπόλοιπο εισφέρει η δραστηριότητα στην Ευρώπη, ήτοι Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία και Ελλάδα. Οι παραγωγικές εγκαταστάσεις του ομίλου είναι στις ΗΠΑ, που εξυπηρετούν την εκεί αγορά και στην Ελλάδα που τροφοδοτεί τις ευρωπαϊκές αγορές, αλλά η ΦΑΓΕ προωθεί ανάπτυξη και νέου εργοστασίου, που θα συνεισφέρει επιπλέον 40.000 τόνους παραγωγικής ικανότητας γιαουρτιού ετησίως.
Αναπτύσσεται στο επιχειρηματικό πάρκο Riegmeer Hoogeveen στην Ολλανδία και θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2027. Στη νέα μονάδα σχεδιάζει να επενδύσει περίπου 170 εκατ. δολ., εκ των οποίων έχει ήδη διαθέσει 11,4 εκατ. δολ. Από το 2019 η Φάγε έχει πραγματοποιήσει σωρευτικά επενδύσεις 82,3 εκατ. δολ., συμπεριλαμβανομένης επένδυσης 41,4 εκατ. δολ. στην επέκταση της μονάδας στις ΗΠΑ, που έχει σήμερα ικανότητα παραγωγής 160.000 τόνων γιαουρτιού ετησίως.
Στόχος εν τέλει για την οικογένεια Φιλίππου είναι η ενδυνάμωση υφιστάμενων αγορών και η είσοδος σε νέες, ενώ σε συνέχεια της διακοπής παραγωγής και διανομής ορισμένων σειρών προϊόντων, στρέφεται σε προϊόντα υψηλότερου περιθωρίου κέρδους με ευρύτερη απήχηση. Στο ίδιο πλαίσιο και η διαχείριση του κόστους, με επιδίωξη προμήθειας πρώτων υλών σε οικονομικότερες τιμές. Για παράδειγμα, οι τιμές του γάλακτος που συλλέγεται στην αγορά των ΗΠΑ και χρησιμοποιείται για την τοπική εγκατάσταση γιαουρτιού μειώθηκαν κατά 21,4% πέρυσι, ενώ μείωση 31,7% σημείωσαν οι τιμές γάλακτος για τις ελληνικές εγκαταστάσεις.