Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Θετικοί οι οιωνοί για την ακτοπλοϊκή κίνηση φέτος

Αισιόδοξα είναι τα μηνύματα εφέτος για τον ελληνικό τουρισμό και ειδικότερα για την ακτοπλοϊκή κίνηση, καθώς οι πρώτες εκτιμήσεις των ακτοπλόων κάνουν λόγο για αύξηση των επιβατών κατά 5% σε σχέση με το 2019- χρονιά που δεν υπήρχαν τα περιοριστικά μέτρα για την πανδημία του κορονοϊού.

Τουριστικοί πράκτορες εκτιμούν ότι η κίνηση θα κορυφωθεί στη διάρκεια του Πάσχα που εφέτος είναι την Κυριακή 5 Μαΐου, ενώ ενόψει και της θερινής περιόδου τα τερματικά των ακτοπλοϊκών εταιρειών δέχονται ήδη κρατήσεις και εκδίδουν ακτοπλοϊκά εισιτήρια σε υψηλότερους ρυθμούς από πέρυσι.

Η ΕΛΣΤΑΤ αναφέρει ότι το 2019 διακινήθηκαν με την ακτοπλοΐα συνολικά 19 εκατ. επιβάτες στα βασικότερα λιμάνια της χώρας ενώ άλλα 16 εκατ. μεταξύ των πορθμείων.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της ειδικής έκδοσης του ΙΝΣΕΤΕ η επιβατική κίνηση εσωτερικού στην ακτοπλοΐα (δεν περιλαμβάνεται, η Αδριατική) αυξήθηκε το 2023 κατά 6,7%, σε σχέση με το 2022, ενώ η εκτίμηση για τον αριθμό των επιβατών ανερχόταν σε 18,7 εκατ., έναντι 17,5 εκατ. το 2022.

Στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το πρακτορείο ΑΠΕ-ΜΠΕ αναφέρουν ότι μόνο από το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας τον Πειραιά, το 2023 διακινήθηκαν συνολικά 16.158.000 εκατ. επιβάτες, έναντι 14.976.000 το 2022 και 11.846.000 το 2021 αύξηση 8%. και 35% αντίστοιχα.

Αναφορικά με τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων αυτές παραμένουν για τους περισσότερους προορισμούς στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, ενώ ο σύνδεσμος των ακτοπλόων έχει ζητήσει τη διατήρηση του ΦΠΑ 13% στους επιβάτες και την επέκταση του στα Ι.Χ. αυτοκίνητα από 1/1/2025.

Φέτος αναμένεται για πρώτη φορά να λειτουργήσει με πρωτοβουλία του Γενικού Γραμματέα Λιμένων Ευάγγελου Κυριαζόπουλου παρατηρητήριο τιμών για την ακτοπλοΐα σε 20 βασικούς νησιωτικούς προορισμούς, στις οποίες περιλαμβάνονται και δρομολόγια πλοίων ενδονησιωτικά αλλά και άγονων γραμμών.

Επίσης, εξετάζεται και η εισαγωγή του μοντέλου των slots (χρονοθυρίδων) στη λειτουργία των λιμένων.

Τα slots, που είναι αρκετά διαδεδομένα στις αερομεταφορές, εξασφαλίζουν τα δρομολόγια σε συγκεκριμένες ημερομηνίες και ώρες.

Ο υπουργός Ναυτιλίας μιλώντας πρόσφατα σε δημοσιογράφους για την ασφάλεια των επιβατών στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες ενόψει της θερινής περιόδου και των θετικών μηνυμάτων για υψηλές επιδόσεις στο τουρισμό, διαβεβαίωσε ότι θα διενεργούνται από το λιμενικό σώμα όλοι οι απαραίτητοι έλεγχοι. Ανέφερε ότι  το θέμα της ασφάλειας αποτελεί μόνιμη πρόκληση για τις χώρες με θάλασσα και ακτοπλοΐα .

Πρωτοβουλίες για  πράσινη μετάβαση

Την ίδια ώρα σε εξέλιξη είναι από το υπουργείο Ναυτιλίας σειρά πρωτοβουλιών για την εξασφάλιση χρηματοδοτικών εργαλείων σε επίπεδο ΕΕ για την  πράσινη  μετάβαση της ακτοπλοΐας.

Το επόμενο διάστημα αναμένεται να υπογραφεί μεταξύ του υπουργείου Ναυτιλίας και της Μονάδας Ωρίμανσης Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (Project Preparation Facility – PPF) του ΤΑΙΠΕΔ η σύμβαση που αφορά την προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού για την πρόσληψη συμβούλου που θα εκπονήσει μελέτη και θα αφορά το σχεδιασμό ειδικού ταμείου για το  πρασίνισμα  της ακτοπλοΐας.

Ο σύμβουλος που θα επιλεγεί από τη σχετική διαδικασία θα πρέπει μέσω της μελέτης αυτής να προσδιορίζει τις χρηματοδοτικές ανάγκες, την προτεινόμενη τεχνολογία αλλά και τα χαρακτηριστικά του υφιστάμενου στόλου. Επίσης θα πρέπει να περιλάβει μελέτη κόστους – οφέλους και να παραδώσει επιχειρησιακό σχέδιο για το εργαλείο χρηματοδότησης με στόχους χρηματοοικονομικής πρόβλεψης.

Το συγκεκριμένο ταμείο που δεν αποκλείεται να λειτουργήσει σαν ταμείο Χαρτοφυλακίου και σαν ενδιάμεσο να έχει την ελληνική αναπτυξιακή επενδυτική τράπεζα.

Σε επίπεδο ΕΕ το υπουργείο συνεχίζει τις διαπραγματεύσεις ενώ σε πρώτη φάση έχουν εξασφαλιστεί 80 εκατ. από το ΕΣΠΑ. Επίσης υπάρχουν συζητήσεις και για συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων, ενώ θα μπορούν να αξιοποιηθούν και ευρωπαϊκά κονδύλια για τις άγονες γραμμές. Οι διαπραγματεύσεις θα είναι διαρκείς για τα επόμενα χρόνια, ενώ στο πλαίσιο αυτό θα αξιοποιηθούν και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία.

Σημειώνεται ότι στα τέλη Μαΐου αρχές Ιουνίου η Attica group με τα ναυπηγεία Ελευσίνας αναμένεται να υπογράψουν την πρώτη σύμβαση για την κατασκευή νεότευκτου πλοίου της ακτοπλοΐας μετά από 17 χρόνια.

Το πλοίο σύμφωνα με πληροφορίες θα είναι 100 μέτρων και θα έχει μηχανές διπλού καυσίμου.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!