THEPOWERGAME
Σαφές μήνυμα ότι οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ θα συνεχίσουν να επενδύουν σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας όσο οι τιμές στα τρόφιμα παραμένουν στα ύψη δίνουν τα στοιχεία για την αύξηση του μεριδίου των συγκεκριμένων προϊόντων στην αρχή του 2024.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, οι πωλήσεις προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζουν να αυξάνονται, με το μερίδιό τους να φτάνει πλέον το 27%, έπειτα από αύξηση σε αξία κατά 3,6% τον Ιανουάριο. Αντίθετα, τα επώνυμα, με μερίδιο 73%, εμφάνισαν στο ίδιο διάστημα αύξηση 1,2%.
Σημειώνεται ότι, κόντρα στη μερική αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, που διαμορφώνεται σε 2,9%, με βάση τα στοιχεία του Φεβρουαρίου, ο δείκτης των τροφίμων εμφανίζει αύξηση 6,7% προσθέτοντας βάρος στο καλάθι. Σε αυτό το περιβάλλον οι καταναλωτές αναζητούν οικονομικότερες λύσεις σε μια σειρά από κατηγορίες, επιλέγοντας προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Παρατηρείται δηλαδή ότι οι πληθωριστικές πιέσεις δεν στρέφουν τους καταναλωτές σε μικρότερες ποσότητες επωνύμων, αλλά σε πιο φθηνά προϊόντα, στα οποία η εμπιστοσύνη αυξάνεται, καθώς πολλά από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας παράγονται από τις ίδιες βιομηχανίες που παράγουν και τα επώνυμα. Οι ιδιωτικές ετικέτες αποδίδουν ουσιαστικά καλύτερη συνολική αξία στο ράφι, προσφέροντας ευκαιρία στο λιανεμπόριο να αναπτυχθεί περαιτέρω σε περιβάλλον αυξανόμενων τιμών. Με στόχο δε να συνεχίσουν να απολαμβάνουν οφέλη, οι λιανέμποροι επενδύουν ολοένα περισσότερο στην καινοτομία και στην ποιότητα των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Είναι ενδεικτικό ότι ο ΑΒ στοχεύει σε διεύρυνση του χαρτοφυλακίου private label προϊόντων σε 1.200 από 850 πριν από λίγους μήνες, η Carrefour, που επαναδραστηριοποιείται στην αγορά μέσω του ομίλου AVE του Νίκου Βαρδινογιάννη, σχεδιάζει εξαγορές μεταποιητικών επιχειρήσεων με στόχο παραγωγή προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας για την πολυεθνική, ενώ ο Σκλαβενίτης επενδύει σε υποδομές για να υποστηρίξει καλύτερα μελλοντικές ανάγκες του ομίλου σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Στο ίδιο μοτίβο, ενισχύουν σταθερά την γκάμα τους Μασούτης, My Market και άλλες αλυσίδες, καθώς και όμιλοι αγορών.
Πρόκειται, ωστόσο, για πανευρωπαϊκό φαινόμενο. Το 2023 οι Ευρωπαίοι καταναλωτές αγόρασαν περισσότερα είδη ιδιωτικής ετικέτας απ’ ό,τι το 2022, στρεφόμενοι μαζικά στις ιδιωτικές ετικέτες. Σύμφωνα με την πρόσφατη έκδοση International Private Label Yearbook της PLMA, για την οποία η Nielsen IQ πραγματοποίησε έρευνα σε 17 ευρωπαϊκές αγορές, οι αλυσίδες πούλησαν 2% περισσότερα είδη ιδιωτικής ετικέτας το 2023, με την Πορτογαλία (+9%), την Τσεχία (+8%), την Πολωνία (+6%) και την Ισπανία (+5%) να κινούνται πολύ πάνω από τον μέσο όρο. Ωστόσο, οι καταναλωτές στην Ολλανδία, στο Βέλγιο (και -1%) και στην Ουγγαρία (-8%) αγόρασαν λιγότερα είδη ιδιωτικής ετικέτας. Ο μειωμένος όγκος πωλήσεων το 2022 σε σύγκριση με το ρεκόρ του 2021 μετατράπηκε το 2023 σε αύξηση 2% των ειδών ιδιωτικής ετικέτας που πωλήθηκαν στα κανάλια λιανικής της Ευρώπης. Αντίθετα, οι συνολικοί όγκοι πωλήσεων -συμπεριλαμβανομένων και των επώνυμων ειδών- μειώθηκαν πέρυσι. Σε 11 από τις 17 χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα οι καταναλωτές αγόρασαν λιγότερα είδη, οδηγώντας σε συνολική μείωση όγκου κατά 1%. Το 2023 η αξία της ευρωπαϊκής αγοράς του οργανωμένου λιανεμπορίου αυξήθηκε κατά 9%, στα 883 δισ. ευρώ. Με 39 δισ. ευρώ περισσότερες πωλήσεις σε αξία, η ιδιωτική ετικέτα αντιπροσωπεύει το 54% αυτής της αύξησης των 72 δισ. ευρώ συνολικά. Το 2023 η ιδιωτική ετικέτα αντιπροσωπεύει το 38,5% της ευρωπαϊκής αγοράς. Στην Ελλάδα το ποσοστό των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξάνεται σταθερά, φτάνοντας πλέον στο 27%.