THEPOWERGAME
Το 2026 αναμένεται να είναι κρίσιμο έτος για την Ευρωζώνη, καθώς θα διακοπεί η ροή των επιδοτήσεων και των ευνοϊκών δανείων των 800 δισ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης. Τα κράτη-μέλη με το υψηλότερο δημοσιονομικό χρέος ως προς το ΑΕΠ θα πρέπει να συνεχίσουν τις προσπάθειες για τη μείωση των δαπανών τους, ενώ θα παραμείνουν υψηλές οι χρηματοδοτικές ανάγκες για την άμυνα και την πράσινη μετάβαση.
Συν τοις άλλοις, έναν χρόνο μετά την εκπνοή του Ταμείου Ανάκαμψης, δηλαδή το 2027, είναι δρομολογημένες οι προεδρικές εκλογές στη Γαλλία και στα τέλη του ιδίου έτους οι εκλογές στην Ιταλία, επισημαίνει σε σχετικό δημοσίευμα το Politico. Συν τοις άλλοις, η οικονομία της Γερμανίας και ισχυρότερη στην Ευρωζώνη διανύει μια μεταβατική περίοδο λόγω της συρρίκνωσης της βιομηχανικής βάσης μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και κατ’ επέκταση της διακοπής των ροών από τον αγωγό Nord Stream 1.
Η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού στη Γερμανία μπορεί να επιτείνει την κατάσταση, αλλά η Berenberg Bank θεωρεί πως εν μέρει η οικονομία προσαρμόζεται σε μια νέα πραγματικότητα. Ένα μεγαλύτερο σκέλος της παραγωγικής διαδικασίας συντελείται εντός της χώρας, με την εξασφάλιση πρώτων υλών από την εγχώρια οικονομία, αλλά τόσο η Berenberg, όσο και άλλοι οικονομικοί αναλυτές τονίζουν την ανάγκη μεταρρυθμίσεων και εκεί.
Γεγονός είναι πως οι νέοι δημοσιονομικοί κανόνες της ΕΕ δίνουν μεγαλύτερα χρονικά περιθώρια για μια σταδιακή συμμόρφωση του δημοσίου χρέους και του δημοσιονομικού ελλείμματος στο 60% και 3% επί του ΑΕΠ, αντίστοιχα, που υπαγορεύει το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης. Επιπροσθέτως, οι χώρες-μέλη επωφελούνται από τα αναπτυξιακά προγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης. Θα αποκτήσουν, όμως, μια δυναμική ανάπτυξης αρκετά ισχυρή έως το 2026; Σύμφωνα με τις μακροοικονομικές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ), η Ευρωζώνη θα κινηθεί σε ρυθμό ανάπτυξης 0,6% το 2026, 1,5% το 2025 και 1,6% το 2026.
Μολονότι το κλίμα επιχειρηματικής εμπιστοσύνης στη Γερμανία έφθασε το υψηλό εννεάμηνου τον Μάρτιο, με το δείκτη του ινστιτούτου Ifo να διαμορφώνεται στο 87,8 από το 85,7 τον Φεβρουάριο, τόσο η συγκεκριμένη οικονομία και η ευρύτερη Ευρωζώνη καλούνται να καλύψουν αρκετό χαμένο έδαφος μετά την πανδημία και την παγκόσμια ενεργειακή κρίση που προκάλεσε ο πόλεμος στην Ουκρανία.
Είναι, επίσης, μείζον ερώτημα έως ποιο βαθμό θα καταφέρουν οι κυβερνήσεις να στηρίξουν τον τομέα της πράσινης μετάβασης δίχως τα κεφάλαια της ΕΕ σε μια περίοδο που είναι απαραίτητη, επίσης, η στήριξη της άμυνας. Η αναστολή των κανόνων για τις κρατικές επιδοτήσεις -η οποία δίνει το πράσινο φως στα πλούσια κράτη-μέλη να στηρίξουν τις στρατηγικές βιομηχανίες τους- λήγει το 2025, επισημαίνει το Politico.
Τέλος, οι χρηματοδοτικές ανάγκες των κρατών-μελών της Ευρωζώνης θα αυξηθούν περαιτέρω εάν ληφθεί επίσης η πιθανότητα επανεκλογής του Ντόναλντ Τραμπ ως πρόεδρος των ΗΠΑ που ενδεχομένως να περιορίσει τη στήριξη της Ουάσιγκτον στην Ουκρανία. Με το δημόσιο χρέος της Γαλλίας στο 98,1% του ΑΕΠ και της Ιταλίας στο 134,8% του ΑΕΠ, τα περιθώρια ελιγμών από τους δημοσιονομικούς κανόνες θα μειωθούν παρά την εξοικονόμηση πόρων από τη σταδιακή προσαρμογή που υπαγορεύουν οι νέοι κανόνες. Και αυτό διότι καμία χώρα-μέλος δεν θα μπορεί να εξαιρεθεί από τη διαδικασία του υπερβολικού ελλείμματος.