THEPOWERGAME
Με την ακρίβεια να εξακολουθεί να παραμένει το νούμερο ένα πρόβλημα για την πλειοψηφία των Ελλήνων, όπως φαίνεται και από τα σχετικά ρεπορτάζ, αλλά και από τις απαντήσεις σε σχετικές δημοσκοπήσεις, τα Παραπολιτικά 90,1 διεξάγουν μεγάλη έρευνα για το «φλέγον» αυτό ζήτημα με τίτλο «Η ακρίβεια καλπάζει». Από το πρωί, καλεσμένοι, από τον αγροδιατροφικό τομέα, από το ΙΝΚΑ, αλλά και κυβερνητικά στελέχη έχουν δώσει την προοπτική τους πάνω στα ζήτημα, στηλιτεύοντας τα κακώς κείμενα και ζητώντας από την κυβέρνηση να δράσει άμεσα.
Μιλώντας στον στο Ρ/Σ Παραπολιτικά 90.1 fm, ο Πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών (ΙΝΚΑ), κος Γιώργος Λεχουρίτης τόνισε ότι «αν δεν αλλάξει πολιτική η κυβέρνηση να μπει δυναμικά στην αγορά και να ελέγξει την αγορά δεν πρόκειται να γίνει τίποτα». «Σήμερα», είπε «έχουν πάει οι τιμές σε πραγματικά δεδομένα και όχι σε πλασματικά που ήταν το προηγούμενο χρονικό διάστημα αλλά ακόμα περιμένουμε να πέσουν οι τιμές στα βρεφικά γάλατα που δεν έχουν πέσει, περιμένουμε και πρέπει να προσδιοριστεί το συνολικό ποσό πληρωμής από το χωράφι στο ράφι. Αν δεν καταφέρει η κυβέρνηση να προσδιορίσει αυτή την προϋπόθεση συνέχεια θα μιλάμε για ακρίβεια, συνέχεια θα μιλάμε για καλάθια της Σαρακοστής και πάει λέγοντας».
Αναφερόμενος στο ποια προϊόντα έχουν περιορίσει οι καταναλωτές απάντησε «το κρέας, τα κονσερβοειδή, τα τυροκομικά. Έχουν περιορίσει το λάδι το έξτρα παρθένο και παίρνουν λάδι κατώτερης ποιότητας. Επίσης έχουν περιορίσει την αγορά επώνυμων προϊόντων απορρυπαντικών, καλλυντικών». Τέλος για τα σαρακοστιανά είπε ότι «ήδη έχουν πάρει ένα 10% αύξηση και θα ακολουθήσει από την Καθαρή Δευτέρα άλλο ένα 10% άρα θεωρώ ότι έχουμε αύξηση της τάξεως του 20% στα σαρακοστιανά προϊόντα».
Αλειφτήρας: H ακρίβεια και το φαινόμενο του «φθηνά στο χωράφι ακριβά στο ράφι»
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε στα λεγόμενά του για την ακρίβεια και ο εκπρόσωπος Τύπου της Αγροτικής Ομοσπονδίας των αγροτικών συλλόγων Λάρισας, κος Σωκράτης Αλειφτήρας. Όπως υπογράμμισε, «αυτό που γίνεται το ”φθηνά στο χωράφι ακριβά στο ράφι” είναι κάτι πρωτόγνωρο. Εμείς παράγουμε σε τιμές κάτω από το κόστος παραγωγής και για αυτό ένα από τα αιτήματα που είχαμε θέσει στον Πρωθυπουργό ήταν οι ελάχιστες τιμές ώστε να μπορέσουμε να βγάζουμε το κόστος παραγωγής και να μας μένει και ένα εισόδημα».
Δίνοντας κάποια παραδείγματα, είπε ότι «τα μήλα της Αγιάς, η πρώτη ποιότητα, πωλούνται από τον παραγωγό 25 λεπτά το κιλό και σε μεγάλη αλυσίδα super market της Αγίας τα παίρνει ο καταναλωτής από 2 έως 2.20 ευρώ. Και ένα ακόμα πιο εξωφρενικό παράδειγμα είναι το σκόρδο Πλατυκάμπου για το οποίο έχουν γίνει ενέργειες ώστε να αναγνωριστεί ως προϊόν με ονομασία προέλευσης, το οποίο εξάγεται στις μεγαλύτερες αγορές της Ασίας πωλείται 17 λεπτά το κεφάλι και στα super market στην Ελλάδα πωλείται 80 λεπτά το κεφάλι».
Πρόσθεσε ότι «τα προϊόντα περνάνε πολλά χέρια μικρότερους εμπόρους , μεγαλύτερους εμπόρους ώστε να φτάσουν στη ”βιομηχανία” των super market και για αυτό είχαμε ζητήσει από τον πρωθυπουργό εκεί να υπάρχει έλεγχος. Εμείς σαν παραγωγοί δεν μπορούμε να ελέγξουμε όλη αυτή τη διαδικασία. Δεν μπορούμε εμείς οι παραγωγοί να διαθέσουμε τα προϊόντα μας απευθείας στα super market γιατί είναι μεγάλες οι ποσότητες, γίνεται προσπάθεια μέσω των συνεταιρισμών αλλά και πάλι είναι δύσκολο γιατί οι μεσάζοντες είναι πραγματικά ο βράχνας του αγρότη με τους επιχειρηματίες.
Δεν μπορούμε να μπούμε μέσα σε αυτά τα κυκλώματα και να πουλήσουμε απευθείας είτε σαν μεμονωμένοι παραγωγοί είτε σαν συνεταιρισμοί. Πρέπει η κυβέρνηση να τα δει αυτά αλλιώς δεν πρόκειται να τελειώσει αυτή η αρρώστια φθηνά στο χωράφι ακριβά στο ράφι», κατέληξε.
Αναγνωστόπουλος: Πρώτη φορά που λαμβάνονται ουσιαστικά μέτρα για το βρεφικό γάλα
Τη δική του οπτική έδωσε ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, κος Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, λέγοντας αρχικά για τα Σαρακοστιανά ότι «έχουμε μειώσεις πρωτίστως και αυτό προκύπτει όχι μόνο από τα στοιχεία που έχουμε στο καλάθι της Σαρακοστής αλλά προκύπτουν κι από τα επίσημα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας.
Ειδικά στις κατηγορίες των κατεψυγμένων θαλασσινών έχουμε επισήμως από την ΕΛΣΤΑΤ ότι τουλάχιστον 4% σε σχέση με πέρυσι είναι μειωμένες οι τιμές ωστόσο μέσα στο καλάθι της Σαρακοστής θα έχουμε πολύ μεγαλύτερες μειώσεις από αυτές, θα περάσουμε το 10 και το 12%». Επιπρόσθετα για την τιμή του απλού χαλβά σε σχέση με πέρυσι απάντησε ότι σε «ότι αφορά τις πολύ απλές κατηγορίες έχουμε συγκράτηση των τιμών στα περσινά επίπεδα και σε ορισμένες περιπτώσεις έχουμε και εκεί μείωση.
Για τις τιμές του βρεφικού γάλακτος είπε κατηγορηματικά ότι «δεν αυξήθηκαν οι τιμές στο κατά 200%, αυτό δεν είναι αληθές. Οι τιμές στο βρεφικό γάλα ήταν υψηλότερες στη χώρα μας σε σχέση με άλλες βορειότερες χώρες της ΕΕ αλλά σε αντίστοιχα επίπεδα με άλλες νότιες χώρες της ΕΕ πάντοτε.
Πάνω από τριάντα χρόνια υπάρχει αυτή η εικόνα στην ελληνική αγορά, δεν είναι δηλαδή κάτι που έγινε επ΄ αφορμή της πληθωριστικής κρίσης, είναι κάτι που υπήρχε πάντοτε. Είναι η πρώτη φορά που η κυβέρνηση παίρνει ουσιαστικά μέτρα για την αντιμετώπιση της εικόνας αυτή», κατέληξε.
Αποστολάκος: Το κλίμα είναι το Νο1 πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα φρέσκα προϊόντα
Τέλος, ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Κεντρικών Αγορών και Αλιείας, κος Απόστολος Αποστολάκος, τόνισε ότι «οι τιμές στα φρέσκα φρούτα και τα λαχανικά και στα ψάρια και στα κρέατα δεν έχουν καμία σχέση με τα βιομηχανικά είδη γιατί δεν «ζούνε» πολύ. Δεν μπορούμε να πάρουμε ένα ψάρι να το κρατήσουμε ένα χρόνο στην αποθήκη μας για να κερδοσκοπήσουμε. Η ημερομηνία ζωής, η κλιματική κρίση και η διαθεσιμότητα είναι αυτό που καθορίζει τις τιμές».
Για τον πληθωρισμό απληστίας απάντησε ότι «στα φρέσκα φρούτα, στα λαχανικά, στο κρέας και στο ψάρι δεν μπορεί να ισχύσει ως φαινόμενο. Γιατί όταν θέλεις να κάνεις πληθωρισμό απληστίας στα φρέσκα και πας σε ένα προϊόν όπως είναι οι ντομάτες και τους αυξήσεις την τιμή και αντί να τις πουλήσεις 80 λεπτά ή 1 ευρώ στην χοντρική που είναι η σημερινή τιμή και θέλεις να τις πουλήσεις 1,40 αυτές οι ντομάτες θα μείνουν απούλητες, ο καταναλωτής δεν θα τις αγοράσει και θα πεταχτούν. Είμαι απόλυτος ότι όσα φαινόμενα αισχροκέρδειας υπάρχουν είναι μεμονωμένα».
Τέλος είπε ότι «το μεγαλύτερο πρόβλημα σήμερα που έχουν οι τιμές των φρέσκων προϊόντων είναι η κλιματική κρίση και η έλλειψη εργατικών χεριών. Το κλίμα είναι το Νο1 πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα φρέσκα προϊόντα».