THEPOWERGAME
Την επόμενη εβδομάδα ξεκινά το καλάθι της Σαρακοστής, είπε ο Σωτήρης Αναγνωστόπουλος. «Στις 13 του μήνα θα ξεκινήσει το καλάθι της Σαρακοστής, την Τετάρτη πριν από την Καθαρά Δευτέρα, οπότε αρχίζει η Σαρακοστή και θα είναι το σύνολο του Καλάθι του Νοικοκυριού συν τρεις ακόμα κατηγορίες, ανέφερε ο, γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8. Οι τρεις επιπλέον κατηγορίες θα είναι ο χαλβάς, επίσης όλες οι αλοιφές, όπως ταραμοσαλάτες, μελιτζανοσαλάτες και τα κατεψυγμένα θαλασσινά, στα οποία κάθε αλυσίδα σουπερμάρκετ θα πρέπει να βάλει τουλάχιστον δύο κωδικούς διαθέσιμους στο Καλάθι του Νοικοκυριού».
«Τα μέτρα που ελήφθησαν για την αντιμετώπιση της ακρίβειας και βλέπει πια ο καταναλωτής», σημείωσε ο κ. Αναγνωστόπουλος αφορούν απορρυπαντικά προϊόντα, όπως για πλυντήρια πιάτων, καθαριστικά προϊόντα για επιφάνειες παντός είδους, όπως επίσης και σε προϊόντα προσωπικής υγιεινής, καθώς και στις βρεφικές πάνες, ενώ από τις 20 Μαρτίου, οι ίδιες μειώσεις τιμών θα υπάρχουν και στα προϊόντα εμμήνου ρύσεως.
«Έχουν ήδη ξεκινήσει αυτές οι μειώσεις να γίνονται. Όποιος πηγαίνει σε ένα σουπερμάρκετ, στα μεγάλα ειδικά έχει αρχίσει και εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα λόγω της ετοιμότητάς τους, βλέπει ήδη ότι υπάρχουν μειώσεις τιμών» επισήμανε και προσέθεσε πως σε ό,τι αφορά στα τρόφιμα υπάρχουν μέτρα που έχουν ληφθεί και συν τω χρόνω θα αρχίσουν και αυτά να δείχνουν την αποτελεσματικότητά τους».
«Απλώς εδώ δεν ήταν το ίδιο εύκολο να γίνει με τον ίδιο τρόπο που έγινε με τα καθαριστικά προϊόντα, γιατί είναι διαφορετική η δομή της αγοράς. Τι γίνεται λοιπόν εδώ. Δεν επιτρέπουμε σε κανέναν προμηθευτή τροφίμων, οποιουδήποτε τροφίμου να έχει αυξήσει την τιμή και στη συνέχεια να επικαλείται προωθητικές ενέργειες για να κρύψει αυτή την ανατίμηση πίσω από ένα θετικό μήνυμα που λέγεται προωθητική ενέργεια. Έχουμε λοιπόν απαγορεύσει σε οποιονδήποτε επιθυμεί να κάνει αύξηση τιμής, να δημιουργεί παράλληλα προωθητική ενέργεια. Αυτό έχει οδηγήσει ήδη αυτό το μέτρο, από τώρα, χωρίς να έχουμε ακόμα ξεκινήσει την εφαρμογή του, ουσιαστικά είναι μερικές ημέρες που έχει ξεκινήσει, οι περισσότερες επιχειρήσεις τροφίμων έχουν ανακαλέσει τους τιμοκαταλόγους που εξέδωσαν το Δεκέμβρη, το Γενάρη και το Φλεβάρη με αυξήσεις τιμών. Ανακάλεσαν αυτούς τους τιμοκαταλόγους και διατήρησαν τις τιμές τους στα ίδια επίπεδα προκειμένου να αποφύγουν την κύρωση του να μην μπορούν να κάνουν προωθητικές ενέργειες. Αυτό από μόνο του, σαν αποτέλεσμα είναι ήδη μείωση, γιατί έχει αναστείλει την αύξηση που είχε ήδη προαποφασιστεί και θα τη βλέπαμε στα ράφια των σουπερμάρκετ σήμερα» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Οι διευκρινίσεις για τις τιμές του βρεφικού γάλακτος
Ειδικά σε ό,τι αφορά στις τιμές του βρεφικού γάλακτος, απαντώντας στην κριτική ότι μια μείωση 15%-20% δεν μπορεί να αντισταθμίσει την αύξηση που είχε προηγηθεί έως και 200%, ο κ. Αναγνωστόπουλος διευκρίνισε τα εξής. «Υπάρχει κάποια παρανόηση εδώ. Όταν λέμε για 200% περισσότερο, που είχε βγάλει μια έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, αυτό αφορούσε ένα συγκεκριμένο προϊόν σε σχέση με μία συγκεκριμένη χώρα, η οποία ήταν η χαμηλότερη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δεν είναι όλα τα προϊόντα βρεφικού γάλακτος 200% ακριβότερα στη χώρα μας. Είναι και λάθος να λέγεται αυτό. Δυστυχώς υπήρχε μια τέτοια περίπτωση η οποία ήταν ακραία. Ο μέσος όρος είναι πολύ διαφορετικός και μια μείωση γύρω στο 15-20% δεν είναι μια αμελητέα μείωση σε αυτή την προσπάθεια. Αυτό πρέπει να το συνειδητοποιήσουμε. Σε μια ελεύθερη αγορά, στην πραγματικότητα οι τιμές καθορίζονται ελεύθερα. Το ερώτημα είναι αν η αγορά λειτουργεί αποτελεσματικά και αν λειτουργεί πράγματι ελεύθερα. Γι’ αυτό το λόγο παρεμβαίνει το κράτος. Και αυτό που λέει είναι ότι όποιος και να είναι ο παράγοντας που οδηγεί στο να έχουμε ακριβότερη μια μάρκα βρεφικού γάλακτος στη χώρα μας, αυτό σίγουρα δε θα σχετίζεται με την κερδοφορία της επιχείρησης. Άρα λοιπόν, με το μέτρο που έχει λάβει η κυβέρνηση βάζει πλαφόν 7% στην κερδοφορία των επιχειρήσεων, όλων των επιχειρήσεων που εμπορεύονται βρεφικό γάλα στη χώρα. Καμία δεν μπορεί να ξεπεράσει το 7%, οπότε οποιαδήποτε αλλαγή τιμής, οποιαδήποτε αύξηση τιμής δε θα οφείλεται σε αυξημένη κερδοφορία της επιχείρησης. Αν ξεπεράσει το κέρδος θα τιμωρηθεί με πρόστιμο που φτάνει τα δύο εκατομμύρια ευρώ.