Γ.Δ.
1452.5 -0,26%
ACAG
+0,52%
5.84
BOCHGR
0,00%
4.54
CENER
-0,11%
9.11
CNLCAP
-2,68%
7.25
DIMAND
-2,25%
7.82
NOVAL
-0,65%
2.285
OPTIMA
-2,33%
12.56
TITC
-1,00%
39.6
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-2,23%
1.494
ΑΒΕ
+0,22%
0.449
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.6
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.69
ΑΛΜΥ
-0,87%
4.56
ΑΛΦΑ
-0,47%
1.5795
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
-1,66%
10.07
ΑΣΚΟ
0,00%
2.83
ΑΣΤΑΚ
-3,51%
7.14
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.67
ΑΤΤΙΚΑ
-1,35%
2.19
ΒΙΟ
-3,30%
5.27
ΒΙΟΚΑ
-0,27%
1.865
ΒΙΟΣΚ
-0,62%
1.6
ΒΙΟΤ
-3,01%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.39
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
18.2
ΔΑΑ
0,00%
8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
-0,60%
11.6
ΔΟΜΙΚ
-4,32%
2.77
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.308
ΕΒΡΟΦ
-1,96%
1.755
ΕΕΕ
-0,74%
32.18
ΕΚΤΕΡ
-1,02%
1.75
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
+2,83%
2.18
ΕΛΛ
+1,75%
14.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.938
ΕΛΠΕ
+0,27%
7.3
ΕΛΣΤΡ
+0,97%
2.08
ΕΛΤΟΝ
-1,07%
1.856
ΕΛΧΑ
-0,74%
1.88
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.185
ΕΤΕ
+0,80%
7.84
ΕΥΑΠΣ
-0,62%
3.21
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,63%
2.25
ΕΧΑΕ
-1,54%
4.47
ΙΑΤΡ
-3,23%
1.5
ΙΚΤΙΝ
-0,30%
0.334
ΙΛΥΔΑ
-0,25%
1.975
ΙΝΚΑΤ
+1,05%
4.83
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.75
ΙΝΛΟΤ
+2,46%
0.998
ΙΝΤΕΚ
+0,17%
5.86
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,50%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,35%
2.86
ΚΑΡΕΛ
-1,18%
336
ΚΕΚΡ
+1,26%
1.21
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.5
ΚΟΡΔΕ
-0,46%
0.429
ΚΟΥΑΛ
+1,72%
1.18
ΚΟΥΕΣ
+0,17%
5.86
ΚΡΙ
+0,33%
15.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.99
ΛΑΒΙ
-0,27%
0.737
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
-3,80%
1.52
ΛΟΥΛΗ
-0,69%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
+1,79%
3.99
ΜΕΝΤΙ
-1,86%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-1,21%
2.855
ΜΙΝ
0,00%
0.494
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
20.56
ΜΟΝΤΑ
-1,11%
3.56
ΜΟΤΟ
-0,37%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-0,79%
25.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.75
ΜΠΡΙΚ
+0,93%
2.16
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
-1,18%
33.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
+0,24%
0.822
ΞΥΛΚ
0,00%
0.271
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
0,00%
22
ΟΛΠ
-0,17%
30.05
ΟΛΥΜΠ
+1,30%
2.34
ΟΠΑΠ
-0,25%
15.69
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,63%
0.798
ΟΤΕ
+0,61%
14.85
ΟΤΟΕΛ
-1,33%
10.36
ΠΑΙΡ
+3,33%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-1,04%
3.891
ΠΕΡΦ
+0,19%
5.39
ΠΕΤΡΟ
-1,20%
8.24
ΠΛΑΘ
-0,25%
3.92
ΠΛΑΚΡ
+2,08%
14.7
ΠΡΔ
+8,70%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+1,53%
1.198
ΠΡΟΝΤΕΑ
-5,07%
6.55
ΠΡΟΦ
+0,77%
5.24
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.71
ΣΑΡ
+0,19%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,30%
0.334
ΣΙΔΜΑ
+1,61%
1.575
ΣΠΕΙΣ
+1,71%
5.94
ΣΠΙ
+0,39%
0.52
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
+0,96%
20.02
ΤΖΚΑ
-1,67%
1.475
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,12%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-0,61%
8.1
ΦΡΙΓΟ
+4,55%
0.23
ΦΡΛΚ
-1,86%
3.7
ΧΑΙΔΕ
+1,69%
0.6

Πόσα flagship καταστήματα τεχνολογίας αντέχει η Ελλάδα

Στην αγορά του real estate έχουν στραμμένο το ενδιαφέρον τους κατασκευαστές και retailers που δραστηριοποιούνται στα είδη τεχνολογίας και στις ηλεκτρικές συσκευές, αναζητώντας κατάλληλους χώρους για να αναπτύξουν εμβληματικά καταστήματα. Η ζήτηση δεν συναντά την προσφορά, με αποτέλεσμα μεγάλοι παίκτες της αγοράς να σχεδιάζουν επενδύσεις με ορίζοντα την ολοκλήρωση εν εξελίξει κατασκευαστικών projects. Υπολογίζεται ότι σήμερα τα flagship stores δεν ξεπερνούν το 10% στο σύνολο των σημείων πώλησης μεγάλων αλυσίδων ειδών τεχνολογίας και ηλεκτρικών συσκευών, αλλά και καταστημάτων τεχνολογίας με χαρτοφυλάκιο που συνδυάζει προϊόντα και υπηρεσίες.

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, υπάρχει περιθώριο περαιτέρω ανάπτυξης, εν όψει και των νέων malls που θα λειτουργήσουν τα επόμενα χρόνια, όπως αυτά στο Ελληνικό, π.χ. το Vouliagmenis Mall Complex και άλλες επενδύσεις, που θα προσελκύσουν εμπορικά σήματα. Τη στροφή σε χώρους που προσφέρουν ολοκληρωμένη εμπειρία στον καταναλωτή αναδεικνύουν οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς του λιανεμπορίου, οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, που διαθέτουν και τα πολυπληθέστερα δίκτυα, αλλά και ο έντονος ανταγωνισμός στην αγορά, που φέρνει εμπορικές συνεργασίες. Για παράδειγμα, η Cosmote λάνσαρε πέρυσι νέο μοντέλο καταστήματος με διακριτούς χώρους smart home, fiber gaming zone, Fiber-5G stage, ακολουθώντας το μοτίβο flagship της Γερμανός, ενώ η Vodafone μπήκε στις μεγάλες σάλες της Public με shop in shop. Σημειώνεται ότι η Public έχει ήδη εντάξει την κατηγορία home living, των μεγάλων και μικρών οικιακών συσκευών, σε 30 καταστήματα κι έχει στόχο να την επεκτείνει σε άλλα 10.

Προσανατολίζεται και μετά την απορρόφηση της MediaMarkt σε χώρους 1.500 τ.μ.-2.000 τ.μ. και αναζητεί μεγαλύτερα ακίνητα σε Αττική και Περιφέρεια. Σε επενδύσεις προχωρεί και η Πλαίσιο, που λάνσαρε το πρώτο concept superstore με το κατάστημα στου Ρέντη, όταν επεκτάθηκε στις λευκές συσκευές το 2019. Έχει διευρύνει σήμερα το χαρτοφυλάκιό της σε 10 καταστήματα, εκ των 25 που διαθέτει συνολικά. Στην περίπτωση της Κωτσόβολος, πέρα από εμβληματικά καταστήματα, όπως το flagship στην Αγία Παρασκευή, που εγκαινιάστηκε το 2021, το δίκτυο μετασχηματίζεται, στο πλαίσιο της νέας στρατηγικής που χαράσσει η ΔΕΗ μετά την εξαγορά της αλυσίδας. Οι εξελίξεις στην αγορά και οι νέες καταναλωτικές τάσεις προοιωνίζονται αλλαγές στο μοντέλο καταστημάτων. Η τρέχουσα συγκυρία θεωρείται μεταβατική, καθώς οι αλλαγές είναι καταιγιστικές και συνδέονται με τις εξελίξεις στην τεχνολογία και την «πράσινη» μετάβαση.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι μετά την πανδημία τόσο οι αλυσίδες όσο και οι κατασκευαστές ειδών τεχνολογίας συνέχισαν να επενδύουν σε εμβληματικά καταστήματα. Αυτό έκαναν και κορυφαίες μάρκες στον κόσμο, που έσπευδαν η μία μετά την άλλη να προγραμματίσουν εγκαίνια μεγάλων καταστημάτων, παρά τη ραγδαία ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου. Οίκοι μόδας και δημοφιλή brands αθλητικών ειδών επένδυσαν πολλές εκατοντάδες εκατομμύρια σε ναυαρχίδες. Πρόκειται για μια τάση που ενισχύεται σήμερα, αν και ο όρος flagship δεν αποτυπώνει ακριβώς αυτό το είδος καταστήματος για το οποίο δημιουργήθηκε.

Για παράδειγμα, η Apple άνοιξε το πρώτο της flagship store στη Βομβάη της Ινδίας στο συγκρότημα Bandra Kurla Complex (BKC). Είναι πράγματι ένα κατάστημα-ναυαρχίδα, σχεδιασμένο από τη Foster + Partners.

Στην Ελλάδα υπάρχουν τα Apple Premium Partner Store της iStorm, που δεν έχουν κάποια σχέση με το Apple BKC. Όταν μιλάμε λοιπόν για flagship καταστήματα τεχνολογίας, δεν αναφερόμαστε συνήθως σε τέτοιου τύπου καταστήματα -κι αυτό ισχύει τόσο στην Ελλάδα όσο και σε άλλες αγορές. Οι επιχειρηματίες όταν μιλούν για flagship stores αναφέρονται συνήθως σε μεγάλα καταστήματα που ξεπερνούν τις προδιαγραφές του μέσου καταστήματος μιας αλυσίδας, αλλά εξυπηρετούν τους στόχους ενός flagship store, όπως η σύνδεση με τον καταναλωτή, οι απευθείας πωλήσεις για τα brands και οι υψηλές αποδόσεις ανά τ.μ.

Ο στόχος όσον αφορά το μέγεθος του δικτύου κάθε λιανεμπόρου είναι ένα θέμα στρατηγικής και ποικίλλει ανά περίπτωση. Ωστόσο, ενώ υπάρχει διαφορετική προσέγγιση ως προς τον στόχο του αριθμού καταστημάτων στο μέλλον, με τα περισσότερα στελέχη να κρατούν χαμηλά τον πήχη εν μέσω αβεβαιότητας στην αγορά, υπάρχει σύγκλιση ως προς την ανάγκη για ανάπτυξη εμβληματικών καταστημάτων σε τοποθεσίες με έντονη εμπορική κίνηση.

Στην εποχή του digital marketing, που ο καταναλωτής βομβαρδίζεται από πληθώρα ερεθισμάτων σε όλα τα κανάλια -από την τηλεόραση και τα social media μέχρι τις αφίσες στον δρόμο και τα λεωφορεία-, αυτό που τον κερδίζει είναι η ολοκληρωμένη εμπειρία αγορών. Αναζητούν μια πραγματική εμπειρία 360, που προσφέρουν κυρίως τα μεγάλα flagship καταστήματα, αν και παραμένουν προσηλωμένοι στη σχέση ποιότητας/τιμής. Αυτό είναι και το βασικό κριτήριο για την αγορά οικιακών ηλεκτρικών συσκευών, όπως έδειξε έρευνα που πραγματοποίησε η Focus Bari για λογαριασμό του ΑPPLiA, του ελληνικού συνδέσμου βιομηχανιών και επιχειρήσεων ηλεκτρικών συσκευών.

Ο Στάθης Σαχίνης, γενικός διευθυντής APPLiA Hellas, επιβεβαιώνει ότι υπάρχει τάση στην αγορά για μεγάλους χώρους από τη βιομηχανία, δεδομένου ότι ο καταναλωτής αναζητεί ολοκληρωμένη εμπειρία. Η ανάπτυξη νέων ακινήτων, όπως ο Πύργος του Πειραιά, ο νέος πολυχώρος που θα δημιουργηθεί στη θέση Δηλαβέρη στο Μαρούσι, δίπλα στο Golden Hall, όπου θα δημιουργηθεί και το καζίνο της Regency Entertainment, είναι ενδεικτικά παραδείγματα, που δημιουργούν ευκαιρίες για τους retailers. Επίσης, αναμένονται και νέα projects στην αγορά ακινήτων, πριν από την ανάπτυξη των νέων εμπορικών κέντρων στο Ελληνικό.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!