THEPOWERGAME
Με μόλις 5 κατηγορίες προϊόντων να αποσπούν μερίδιο πάνω από 70% των εξαγωγών στην ελληνική βιομηχανία καλλυντικών, θεσμικοί φορείς και επιχειρηματίες αναζητούν φόρμουλα διεύρυνσης του δικτύου διεθνών εμπορικών σχέσεων, προκειμένου να αξιοποιηθούν περαιτέρω οι δυνατότητες της βιομηχανίας.
Στόχος είναι η περαιτέρω ανάπτυξη της αγοράς καλλυντικών, που έκλεισε με σχεδόν διψήφια ανάπτυξη το 2023 και προβλέπεται να αναπτυχθεί με ρυθμό 4%-7% το 2024.
Είναι ενδεικτικό ότι η κατηγορία makeup, με προϊόντα μακιγιάζ, ηγείται των εξαγωγών καλλυντικών με μερίδιο περίπου 37% και ακολουθούν τα προϊόντα περιποίησης μαλλιών με μερίδιο 11,1%, τα σαμπουάν με 9,1%, τα σαπούνια με 6,8%, ενώ τη «χρυσή» πεντάδα των καλλυντικών με τις καλύτερες επιδόσεις στις εξαγωγές συμπληρώνουν τα προϊόντα περιποίησης δέρματος με μερίδιο 6,4%. Οι 5 αυτές κατηγορίες αποτελούν ένα μικρό μέρος των εξαγώγιμων προϊόντων της βιομηχανίας καλλυντικών -καθώς το συνολικό καλάθι ξεπερνά τις 35 κλάσεις προϊόντων-, αθροίζοντας μερίδιο 70,5% στη συνολική αξία των ελληνικών εξαγωγών καλλυντικών, που αγγίζουν τα 0,5 δισ. ευρώ.
Είναι επίσης ενδιαφέρον ότι εξάγουμε καλλυντικά κυρίως σε Κύπρο, ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Γαλλία και Ιταλία. Πρόκειται για χώρες που αποσπούν σχεδόν το 1/2 των εξαγωγών σε αξία και ποσότητες. Ειδικότερα, σε Κύπρο, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο και Ιταλία κατευθύνεται το 47% του όγκου των εξαγωγών καλλυντικών και σε Κύπρο, ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία και Γαλλία πάνω από το 40% σε αξία, σύμφωνα με στοιχεία του Enterprise Greece που έχει στη διάθεσή του ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Βιομηχάνων & Αντιπροσώπων Καλλυντικών & Αρωμάτων (ΠΣΒΑΚ).
Διαπιστώνεται επίσης ότι ορισμένες αγορές έχουν δυναμική ανάπτυξης, ενώ άλλες θεωρούνται κορεσμένες, κάτι που εξαρτάται από τους εισαγωγικούς δασμούς της κάθε χώρας, τις διμερείς σχέσεις, τις ισοτιμίες, τον πληθωρισμό, το ΑΕΠ κ.ο.κ. Για την Ελλάδα οι αγορές με τις μεγαλύτερες δυνατότητες για εξαγωγές είναι η Κύπρος, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γαλλία. Παρ’ όλα αυτά, η Ιταλία εμφανίζει τη μεγαλύτερη απόλυτη διαφορά μεταξύ δυνητικών και πραγματικών εξαγωγών, με όρους αξίας, αφήνοντας περιθώρια για επιπλέον εξαγωγές αξίας 19 εκατ. δολαρίων. Αντίθετα, κορεσμένες φαίνεται να είναι οι αγορές ΗΠΑ και Ισπανίας, σύμφωνα με στοιχεία του ΠΣΒΑΚ.
Ανά κατηγορία, ιδιαίτερες προοπτικές φαίνεται να έχουν τα καλλυντικά περιποίησης δέρματος και make up σε Κίνα, Κύπρο και Γαλλία, τα προϊόντα για τα μαλλιά σε Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία και Ιταλία και τα σαμπουάν σε Κύπρο, Αλβανία και Τουρκία. Στις τρεις αυτές κατηγορίες αναδεικνύονται περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης, που εν δυνάμει μπορούν να προσελκύσουν επιπλέον εξαγωγές κοντά στα 20 εκατ. δολάρια. Μεγαλύτερα περιθώρια αναδεικνύονται σε Γαλλία (11 εκατ. δολάρια), Ιταλία (2,6 εκατ. δολάρια) και Τουρκία (4,3 εκατ. δολάρια).
Παγκοσμίως, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Εμπορίου (ITC), οι χώρες με τις μεγαλύτερες δυνατότητες να εξάγουν προϊόντα ομορφιάς, μακιγιάζ και περιποίησης δέρματος είναι η Γαλλία, η Κορέα και η Ιαπωνία. Ειδικά η Γαλλία εμφανίζει τη μεγαλύτερη απόλυτη διαφορά μεταξύ δυνητικών και πραγματικών εξαγωγών σε αξία, με περιθώρια για την πραγματοποίηση πρόσθετων εξαγωγών αξίας 5,1 δισ. δολαρίων.
Εν κατακλείδι, η εξωστρέφεια αποτελεί μία από τις προτεραιότητες της βιομηχανίας καλλυντικών και τίθεται στο επίκεντρο της ατζέντας του ΠΣΒΑΚ. Οι εξαγωγές ελληνικών καλλυντικών αυξάνονται σταθερά κάθε χρόνο, με μερίδιο γύρο στο 1% στο σύνολο των εξαγωγών της χώρας. Σύμφωνα με στοιχεία του Enterprise Greece, το 2022 ανήλθαν σε 478,1 εκατ. ευρώ από 405,2 εκατ. ευρώ έναν χρόνο πριν, όταν το σύνολο των εξαγωγών όλων των προϊόντων (πλην πετρελαιοειδών) διαμορφώθηκε σε 55 δισ. ευρώ από 38 δισ. ευρώ αντίστοιχα. Με βάση στοιχεία του ΠΣΒΑΚ η βιομηχανία καλλυντικών το 2023 πραγματοποίησε πωλήσεις 1,3 δισ. ευρώ, με ανάπτυξη 8%-10%, και το 2024 αναμένεται να συνεχίσει να αναπτύσσεται, αν και με ηπιότερο ρυθμό, κυρίως λόγω των πληθωριστικών πιέσεων.