THEPOWERGAME
Η ακρίβεια στα σούπερ μάρκετ καταπολεμάται με στοχευμένες παρεμβάσεις για τη μείωση τιμών, αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, στον απόηχο της ενεργοποίησης από 1η Μαρτίου της νέας δέσμης μέτρων του υπουργείου Ανάπτυξης. Στελέχη της αγοράς, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, δεν αποκλείουν η επιτυχία του μέτρου της μείωσης κατά 30% των παροχών επί του τιμολογίου σε επτά κατηγορίες μη τροφίμων, να οδηγήσει το υπουργείο σε νέα απόφαση για την επέκτασή του σε περισσότερες κατηγορίες στο εγγύς μέλλον, με απώτερο στόχο να πέσουν και εκεί οι τιμές. Ειδικά σε ό,τι αφορά στο βρεφικό γάλα φαίνεται ότι το υπουργείο, ήδη, κερδίζει το «στοίχημα» των τιμών καθώς οι τιμές στο ράφι έχουν μειωθεί κατά 15%. Υπενθυμίζεται ότι όπως έχει πει ο αρμόδιος υπουργός, η τιμή στο συγκεκριμένο προϊόν θα προσεγγίσει τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Την Παρασκευή (1/3) ο Κώστας Σκρέκας, πρώτη μέρα εφαρμογής των μέτρων, πήγε για αυτοψία σε σούπερ μάρκετ, κάνοντας την ακόλουθη δήλωση: «Τα μέτρα που λάβαμε είναι μόνιμα, διαρθρωτικά και αποσκοπούν στο να διορθώσουν δομικές στρεβλώσεις δεκαετιών στην αγορά. Στόχος μας είναι να βοηθήσουμε όλους τους πολίτες απέναντι στο μεγάλο πρόβλημα της ακρίβειας και να οδηγηθούμε σε μόνιμη αποκλιμάκωση του πληθωρισμού.
»Μέχρι στιγμής έχουν μειωθεί οι τιμές σε 3.900 βασικά προϊόντα για κάθε νοικοκυριό. Ήδη διαπιστώσαμε ότι και στο βρεφικό γάλα οι τιμές στο ράφι έχουν μειωθεί κατά 15%. Δεν θα σταματήσουμε την προσπάθειά μας, ώστε οι καταναλωτές να βλέπουν μόνιμα χαμηλότερες τιμές στα σούπερ μάρκετ».
Μειώσεις τιμών σε 4.000 βασικά προϊόντα στα σούπερ μάρκετ
Παράγοντες της αγοράς σχολιάζουν ότι περιμένουν να δουν πόσο γρήγορα θα λειτουργήσουν τα μέτρα κατά της ακρίβειας στα σούπερ μάρκετ, ωστόσο υπογραμμίζουν ότι, συμπληρωματικά, αυτό που χρειάζεται, πλέον, είναι να εστιάσει η κυβέρνηση τον σχεδιασμό της στην αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος όλων των Ελλήνων.
Από την 1η Μαρτίου οι καταναλωτές με βάση την κυβερνητική απόφαση να υποχρεώσει τους προμηθευτές να μειώσουν κατά 30% τις προσφορές προς τις εταιρείες λιανεμπορίου και τελικά να μειωθούν ισόποσα και οι τιμές τιμοκαταλόγου, έχει οδηγήσει σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία σε μειώσεις στο ράφι για περισσότερα από 4.000 προϊόντα.
Σε ποιες κατηγορίες προϊόντων μειώνονται οι τιμές
Οι κατηγορίες περιλαμβάνουν γενικά καθαριστικά προϊόντα (απορρυπαντικά ρούχων, απορρυπαντικά πιάτων, καθαριστικά επιφανειών παντός είδους, χλωρίνες) και προϊόντα προσωπικής υγιεινής (σαμπουάν και conditioner, αφρόλουτρα, σαπούνια, οδοντόκρεμες, βρεφικές και παιδικές πάνες).
Πιο αναλυτικά, τα μέτρα έχουν επιφέρει σημαντική μέση μείωση τιμών χονδρικής σε επτά κατηγορίες προϊόντων. Συγκεκριμένα, στις βρεφικές και παιδικές πάνες η μέση μείωση τιμής είναι 18,1%, στα σαμπουάν, τα αφρόλουτρα και τα conditioner 17%, στις οδοντόκρεμες 15,1%, στα απορρυπαντικά ρούχων 15,6%, στα απορρυπαντικά πιάτων 16%, στα καθαριστικά παντός είδους 15,8% και στα σαπούνια 12,7%. Μείωση τιμής καταγράφεται, επίσης, σε 108 διαφορετικά brands.
Πώς επηρεάζουν οι προωθητικές ενέργειες των προμηθευτών τις τιμές στα σούπερ μάρκετ
Για την απαγόρευση στους προμηθευτές των σούπερ μάρκετ που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων τους, να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες σε αυτά, για τρεις μήνες -ένα μέτρο που αφορά σχεδόν στο σύνολο των προϊόντων που πωλούνται σε σούπερ μάρκετ, με εξαίρεση τα νωπά προϊόντα (φρούτα, λαχανικά, κρέατα, ψάρια) και ορισμένα διαρκή καταναλωτικά αγαθά- το υπουργείο Ανάπτυξης εκτιμά ότι ήδη λειτουργεί το μέτρο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου, τον Φεβρουάριο, μετά την εφαρμογή του μέτρου, ανατιμήθηκαν 890 κωδικοί προϊόντων, όταν την ίδια περίοδο πέρυσι (Φεβρουάριος 2023) ανατιμήθηκαν 3.760 κωδικοί προϊόντων. Δηλαδή, ήδη, η εφαρμογή της ρύθμισης συνεισέφερε στον περιορισμό των ανατιμήσεων κατά 76% από το ένα έτος στο άλλο.
Τέλος, σταδιακή μείωση των τιμών στο ράφι εκτιμάται ότι θα φέρει και η ρύθμιση που υποχρεώνει τους προμηθευτές νωπών προϊόντων (φρούτα, λαχανικά, κρέατα) να πωλούν τα προϊόντα τους στο λιανεμπόριο σε «καθαρές» τιμές (net – pricing).