THEPOWERGAME
Έπειτα από ένα πολύ καλό 2023 για τον τουρισμό, τα ελληνικά ξενοδοχεία ξεκινούν τη χρονιά δυναμικά, με τα μισά από αυτά να έχουν ήδη υπογράψει αυξημένα συμβόλαια με τους tour operators για το 2024. Συγκεκριμένα, όπως προκύπτει από την Ετήσια Έρευνα για τον Ξενοδοχειακό Κλάδο το 2023, την οποία πραγματοποίησε το ΙΤΕΠ για λογαριασμό του ΞΕΕ, το 47% των ξενοδοχείων έχουν υπογράψει τα συμβόλαια της φετινής χρονιάς, με τη συντριπτική πλειονότητα (71,4%) να έχει πετύχει αυξημένες τιμές κατά 7,9%.
Το 55% των ξενοδοχείων εποχικής λειτουργίας έχει υπογράψει συμβόλαια για το 2024. Το αντίστοιχο ποσοστό για τα συνεχούς λειτουργίας ξενοδοχεία είναι 27,7%. Σε ό,τι αφορά τις τιμές του 2023, αυτές αυξήθηκαν μεσοσταθμικά κατά 10% σε όλη τη σεζόν σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά.
Σε ετήσια βάση τα μισά δωμάτια του ελληνικού ξενοδοχειακού δυναμικού διατέθηκαν σε τιμή κάτω των 130 ευρώ. Ωστόσο, τον Αύγουστο οι τιμές ανέβηκαν κατά 9% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2022 και κατά 31% σε σύγκριση με το 2019 και έφτασαν τα 164 ευρώ. Οι τιμές στα πεντάστερα ξενοδοχεία κυμαίνονταν στα 285 ευρώ, στα τετράστερα στα 174 ευρώ, ενώ στα 102 ευρώ, 82 ευρώ και 77 ευρώ πουλούσαν τον Αύγουστο τα δωμάτιά τους τα ξενοδοχεία τριών, δύο και ενός αστεριού αντίστοιχα. Με βάση την ανάλυση που έκανε το ΙΤΕΠ, το 25% των δωματίων διατέθηκε τον Αύγουστο μέχρι 80 ευρώ, το 50% των δωματίων μέχρι 130 ευρώ και το 75% των δωματίων έως 228 ευρώ.
Οι τιμές τον Μάιο και τον Οκτώβριο
Ένα σημαντικό στοιχείο είναι ότι τους μήνες Μάιο και Οκτώβριο, δηλαδή στις «άκρες» της καλοκαιρινής σεζόν, τα ξενοδοχεία κατάφεραν να αυξήσουν επίσης τις τιμές τους, κατά περίπου 11%. Συγκεκριμένα, τον Μάιο η μέση τιμή έφτασε τα 101 ευρώ (159 ευρώ τα 5άστερα, 108 ευρώ τα 4άστερα, 67 ευρώ τα 3στερα και 53 και 52 ευρώ οι δύο χαμηλές κατηγορίες). Αντίστοιχες ήταν οι τιμές και τον Οκτώβριο, που έφτασαν μεσοσταθμικά τα 103 ευρώ.
Οι αυξημένες πληρότητες ανέβασαν τον τζίρο
Και τους 12 μήνες της προηγούμενης χρονιάς η μέση πληρότητα των ξενοδοχείων παρουσίαζε μικρή, αλλά σταθερή αύξηση σε σύγκριση με το 2019. Ο Αύγουστος είναι σταθερά ο μήνας που τα ξενοδοχεία γεμίζουν, αλλά πέρυσι καταγράφηκε αύξηση στη μέση πληρότητα των ξενοδοχείων και κατά τους μήνες Μάιο (53% το 2023 από 47% το 2022) και Οκτώβριο (49% το 2023 από 44% το 2022), γεγονός που αποτυπώνει την προοπτική επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου. Ωστόσο, η αυξημένη πληρότητα αφορά κυρίως τα ξενοδοχεία των μεγαλύτερων κατηγοριών, ενώ παραμένει χαμηλή για τα ξενοδοχεία ενός (Μάιος 28%, Οκτώβριος 20%) και δύο αστέρων (Μάιος 39%, Οκτώβριος 31%).
Οι αυξημένες πληρότητες αλλά και η άνοδος των τιμών είχαν αποτέλεσμα ο τζίρος των ξενοδοχείων το 2023 να αυξηθεί κατά 23% σε σχέση με το 2022, φτάνοντας τα 10,5 δισ. ευρώ. Η αύξηση αυτή διαφοροποιείται αισθητά ανάμεσα στα ξενοδοχεία συνεχούς (+9,4%) και εποχικής (+27,4%) λειτουργίας.
Η απασχόληση αυξήθηκε κατά 12,6% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά και ξεπέρασε τις 208.000 θέσεις εργασίας.
Επενδύσεις σε ποιοτική αναβάθμιση
Η αύξηση του τζίρου και της απασχόλησης συνδέεται και με επενδύσεις των ξενοδόχων, που για το 2023 ανήλθαν συνολικά σε 761 εκατ. (δηλαδή το 7% του τζίρου τους). Οι επενδύσεις αυτές αφορούν επισκευές, ανακαινίσεις και συντηρήσεις και όχι δημιουργία νέων μονάδων.
Το 13% των επενδύσεων αυτών αφορούσε δράσεις βιωσιμότητας, με το ποσοστό δαπάνης να μη διαφέρει σημαντικά μεταξύ των κατηγοριών των ξενοδοχείων, γεγονός που δείχνει ότι η αειφορία δεν είναι υπόθεση μόνο των πολυτελών καταλυμάτων.
Τα προβλήματα των ξενοδοχείων, όπως καταγράφονται στην Έρευνα, παραμένουν η εύρεση προσωπικού, το κόστος της ενέργειας και συνολικά το λειτουργικό κόστος, η μειωμένη πληρότητα εκτός των μηνών αιχμής και ο ανταγωνισμός από τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης.
Σχολιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας, ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, Αλέξανδρος Βασιλικός, επισήμανε:
«Ο ελληνικός τουρισμός πηγαίνει καλά και έχει σταθερή δυναμική. Το αναδεικνύει η Ετήσια Έρευνά μας, μέσα από τα βασικά μεγέθη του κλάδου, που επιβεβαιώνουν πως ο τουρισμός συνεχίζει να είναι ο πρωταγωνιστής της εθνικής οικονομίας και το ελληνικό ξενοδοχείο συνεχίζει τη μεγάλη προσφορά του στη χώρα. Απόδειξη, τα 2,5 δισ. που επενδύθηκαν την τελευταία πενταετία από τα ξενοδοχεία για την αναβάθμισή τους, ώστε να μπορούμε σήμερα να μιλάμε για αύξηση του τζίρου και της απασχόλησης. Είμαστε λοιπόν στον σωστό δρόμο, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν υπάρχουν μεγάλες προκλήσεις, από την εύρεση προσωπικού και το ενεργειακό κόστος μέχρι τον αθέμιτο ανταγωνισμό. Γι’ αυτό και συνεχίζουμε να καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια αντιμετώπισής τους. Με τεκμηριωμένες θέσεις και υπεύθυνη επιστημονική δουλειά. Ο τουρισμός δεν προσφέρεται ούτε για πανηγυρισμούς ούτε για μεμψιμοιρίες. Είναι πεδίο συνεργασίας και συλλογικής δράσης».