THEPOWERGAME
Η Ελλάδα αποτελεί τη δεύτερη ταχύτερα αναπτυσσόμενη αγορά εκθέσεων στον κόσμο μετά την Ινδία και με διαφορά την πρώτη στην Ευρώπη. Αυτό είναι το συμπέρασμα της μελέτης UFI Global Barometer Report, που παρουσίασε ο Nick Dugdale-Moore, διευθυντής της UFI για την Ευρώπη, κατά τη διάρκεια εκδήλωσης του Συνδέσμου Οργανωτών & Κατασκευαστών Εκθέσεων Ελλάδος (ΣΟΚΕΕ).
Σύμφωνα με τη μελέτη της UFI, το 2023 ο κλάδος των εκθέσεων στην Ελλάδα υπερδιπλασίασε τα έσοδά του σε σύγκριση με το προ-πανδημικό έτος του 2019 (+106%), ενώ με βάση τις εκτιμήσεις για το 2024, τα έσοδα προβλέπεται να εκτοξευθούν στο +151%. Την ίδια ώρα, στη Γερμανία οι προβλέψεις για το 2024 κάνουν λόγο για 100% αύξηση των εσόδων σε σύγκριση με το 2019, στη Γαλλία 109%, στην Ιταλία 110%, στην Ισπανία 131% και στο Ηνωμένο Βασίλειο 106%.
Πολλαπλασιαστικά οφέλη από τον εκθεσιακό κλάδο
Σε απόλυτους αριθμούς, ο κλάδος δημιούργησε το 2022 τζίρο σχεδόν 500 εκατ. ευρώ από επισκέπτες, εκθέτες και πρόσθετες δαπάνες που σχετίζονται με τις εκθέσεις, με τη συμβολή του στην εθνική οικονομία να είναι πολλαπλάσια, όπως προκύπτει από σχετική μελέτη της Oxford Economics.
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Αλέξης Λαγουδάκης, μέλος του ΔΣ του ΣΟΚΕΕ και διευθύνων σύμβουλος της ΡΟΤΑ ΑΕ: «Ένα σημαντικό πόρισμα της μελέτης της Oxford Economics αποτελεί ο πολλαπλασιαστής ΑΕΠ, ο οποίος ανέρχεται σε 2,1. Αυτό σημαίνει ότι για κάθε 1 ευρώ ΑΕΠ που παράγει ο εκθεσιακός κλάδος, η Ελληνική οικονομία απολαμβάνει επιπλέον 1,1 ευρώ από έμμεσες και προκαλούμενες δραστηριότητες. Παρομοίως, η κάθε θέση εργασίας στον κλάδο των εκθέσεων υποστηρίζει 1,1 επιπλέον θέσεις εργασίας στην υπόλοιπη οικονομία. Αν μάλιστα συμπεριλάβουμε τις επιπτώσεις των εμπορικών συναλλαγών μεταξύ εκθετών και επισκεπτών, τότε οι πολλαπλασιαστές εκτοξεύονται και γίνονται μεγαλύτεροι του 6. Ελάχιστοι είναι οι κλάδοι της οικονομίας που παράγουν τέτοια πολλαπλασιαστικά οφέλη».
Έτσι, το 2022 ο κλάδος των εκθέσεων στην Ελλάδα δημιούργησε περισσότερες από 4.000 θέσεις εργασίας και η άμεση συνεισφορά του στο ΑΕΠ της χώρας ανήλθε στα 246 εκατ. ευρώ. Αν συνυπολογιστούν τα άμεσα, τα έμμεσα και τα προκαλούμενα έσοδα, αυτά εκτοξεύθηκαν στα 1,062 δισ. ευρώ, με συμβολή στο ΑΕΠ 499 εκατ. ευρώ και υποστήριξη 8.400 θέσεων εργασίας.
Με δεδομένες τις προβλέψεις του UFI για τη φετινή χρονιά, γίνεται εμφανής η δυναμική του κλάδου των εκθέσεων στην Ελλάδα.
O αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Νικόλαος Παπαθανάσης, στην ομιλία του τόνισε ότι ο εκθεσιακός κλάδος έχει μεγάλη αξία για την ελληνική οικονομία, καθώς εισφέρει σημαντικά έσοδα. «Η συμβολή αυτή είναι εξαιρετικά σημαντική, καθώς κάθε ευρώ μετράει για να μπορέσουμε να πετύχουμε τους στόχους μας», τόνισε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι «το 2024 θα είναι χρονιά ανάπτυξης, αναμένουμε ανάπτυξη 2,9%, η οποία μπορεί να επιτευχθεί με το μεγαλύτερο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων που θα τρέξει το 2024». Ο κ. Παπαθανάσης περιέγραψε και το Fiscal Structural Plan, ένα νέο εργαλείο που σχεδιάζει η κυβέρνηση, μέσω της δημοσιονομικής πολιτικής της ΕΕ, το οποίο θα ξεκινήσει το 2024: πρόκειται για ένα μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα, στο οποίο προσδιορίζονται οι στόχοι λειτουργίας του κράτους με πενταετή διάρκεια, χωρίς να υπάρχει δυνατότητα να αλλάξουν τα δεδομένα -δηλαδή, δεν μπορεί να αυξηθεί το έλλειμα της γενικής κυβέρνησης πάνω από 3,6% και προβλέπεται συγκεκριμένο πρωτογενές πλεόνασμα, ώστε να μπορεί να καλύψει ό,τι περιλαμβάνεται στη στοχοθεσία.
Έσοδα 7.200 ευρώ ανά τετραγωνικό εκθεσιακού χώρου
Με βάση τα στοιχεία της μελέτης, το 2022 οι εκθέσεις στην Ελλάδα «κάλυψαν» περίπου 480.000 τετραγωνικά μέτρα χώρου, ενώ με βάση τη συνολική οικονομική επίπτωση των 1,062 δισ. ευρώ και τη συνολική εκθεσιακή χωρητικότητα 147.500 τ.μ. της Ελλάδας (όπως αναφέρεται στον Παγκόσμιο Χάρτη Χώρων της UFI), τα συνολικά έσοδα ανά τετραγωνικό μέτρο χωρητικότητας ανήλθαν σε περίπου 7.200 ευρώ.
Ο κ. Θεόδωρος Βώκος, πρόεδρος του ΣΟΚΕΕ και διευθύνων σύμβουλος των Εκθέσεων Ποσειδώνια Α.Ε., δήλωσε: «Έχοντας αφήσει πίσω μας την παρένθεση της πανδημίας, βλέπουμε τον κλάδο των εμπορικών εκθέσεων να συνεχίζει μια δυναμική πορεία βιώσιμης ανάπτυξης, έχοντας αποκτήσει διεθνή προβολή, η οποία φέρνει και αυξημένες προσδοκίες, τόσο από το κοινό όσο και από όλους τους εμπλεκόμενους», και ανακοίνωσε την πρωτοβουλία του ΣΟΚΕΕ για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα σε συνεργασία με το ALBA, το οποίο έχει σκοπό να παρουσιάσει τις επαγγελματικές ευκαιρίες που παρουσιάζει ο κλάδος των εκθέσεων αλλά και να καλύψει τις ανάγκες σε εξειδικευμένο προσωπικό.
Η υφυπουργός Τουρισμού, Έλενα Ράπτη, στον χαιρετισμό της τόνισε ότι το υπουργείο έχει προτάξει τον εκθεσιακό τουρισμό σε διακριτή θέση και στρατηγική από τον συνεδριακό τουρισμό, ενώ και οι δύο κλάδοι είναι ιδιαίτερα σημαντικοί, γιατί εξασφαλίζουν επισκεψιμότητα στη χώρα 12 μήνες τον χρόνο και γιατί το επίπεδο των επισκεπτών είναι ιδιαίτερα υψηλό σε σχέση με τον μαζικό ή άλλες μορφές τουρισμού.
Από την πλευρά του ο εντεταλμένος σύμβουλος του ΣΕΤΕ, Αλέξανδρος Θάνος, επισήμανε τη σημασία των επενδύσεων σε υποδομές και την απαίτηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου εθνικής στρατηγικής για την προβολή του MICE (Meetings, Incentive, Congress, Event).