THEPOWERGAME
Με ανατιμήσεις προϊόντων έως και 10% τον ερχόμενο Μάρτιο απειλείται το ελληνικό λιανεμπόριο εξαιτίας της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα.
Όπως αναφέρει σε ρεπορτάζ της η εφημερίδα «Απογευματινή», επικαλούμενη, μεταξύ άλλων, και τον πρόεδρο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Βασίλη Κορκίδη, ακόμη και τα προϊόντα για το τραπέζι της Καθαράς Δευτέρας κινδυνεύουν, αφού ήδη στην αγορά παρατηρούνται και ελλείψεις.
Στοιχεία τα οποία έχει συλλέξει το ΕΒΕΠ δείχνουν 174 αφίξεις πλοίων και 282.000 κοντέινερ τον Ιανουάριο, έναντι 167 πλοίων και 322.000 εμπορευματοκιβωτίων τον αντίστοιχο περυσινό μήνα (μείωση περίπου 12,6%). Τα πλοία είναι αριθμητικά περισσότερα, αλλά μικρότερου μεγέθους, τα εμπορεύματα που φτάνουν στο λιμάνι είναι λιγότερα, ενώ οι καθυστερήσεις στις αφίξεις υπολογίζονται στις 14-15 ημέρες. Τον Δεκέμβριο του 2023 άλλωστε στο λιμάνι του Πειραιά είχαν αφιχθεί 208 πλοία, τα οποία μετέφεραν 379.000 κοντέινερ.
Την ίδια ώρα, και τα στοιχεία έκθεσης του ΔΝΤ είναι ενδεικτικά. Η μεταφορά διά θαλάσσης εμπορευματοκιβωτίων έχει μειωθεί κατά σχεδόν 30% σε ετήσια βάση. «Το μεγαλύτερο μέρος της κίνησης στην Ερυθρά Θάλασσα αφορά τη θαλάσσια μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων, που μειώθηκε κατά σχεδόν 30%» ανέφερε προ ημερών ο Τζιχάντ Αζούρ, διευθυντής του τμήματος του ΔΝΤ που είναι αρμόδιο για τη Μέση Ανατολή και την Κεντρική Ασία, προσθέτοντας πως «η μείωση του εμπορίου επιταχύνθηκε στις αρχές του 2024», καθώς μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες ενεργοποίησαν την… ξεχασμένη «διαδρομή του Βάσκο ντε Γκάμα», επιλέγοντας να στείλουν τα πλοία τους γύρω από την Αφρική.
Σύμφωνα με την πλατφόρμα PortWatch του ΔΝΤ, ο όγκος των μεταφορών μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, η οποία συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο, υποχώρησε κατά 37% από την 1η ως τη 16η Ιανουαρίου σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023.
Ειδικά για το λιμάνι του Πειραιά, η DBRS κάνει λόγο για πτώση 30% των φορτίων στο λιμάνι του Πειραιά λόγω των Χούθι και τονίζει ότι τα κύρια λιμάνια προσέλκυσης αναμένεται να είναι σε μεγάλο βαθμό απομονωμένα από τις επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα.
«Στην Ελλάδα, για το λιμάνι του Πειραιά, το πέμπτο μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη, ο όγκος των εμπορευματοκιβωτίων έχει μέχρι στιγμής ήταν αρκετά σταθερός με μικρή επίπτωση από τις διαταραχές», σημειώνει αρχικά η έκθεση και συνεχίζει: «Ωστόσο, αναμένουμε πτώση του φορτίου περίπου 30% ή και περισσότερο σε αυτό το λιμάνι (…) Οι κολοσσοί της ναυτιλίας εμπορευματοκιβωτίων CMA CGM, Cosco Container Lines, Evergreen Line και Orient Overseas Container Line αποφάσισαν να σταματήσουν τα τριήμερα δρομολόγιά τους από την Ασία προς τον Πειραιά, τα οποία αποτελούσαν ενδιάμεσο σταθμό για τη βόρεια Ευρώπη».
Αποσταθεροποίηση λόγω Ερυθράς Θάλασσας
«Η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα έχει προκαλέσει δομική αποσταθεροποίηση στην εφοδιαστική αλυσίδα, έχει δημιουργήσει καθυστερήσεις και αυξήσεις στο ευρωπαϊκό εμπόριο, ενώ εμφανίζει ελλείψεις πρώτων υλών στις βιομηχανίες των χωρών της ΕΕ», αναφέρει ο Βασίλης Κορκίδης σε άρθρο του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, επισημαίνοντας τον κίνδυνο «ο λογαριασμός των επιπτώσεων της Ερυθράς Θάλασσας να έρθει αναδρομικά και “φουσκωμένος” και να φέρει νέες επιβαρύνσεις, τόσο στην ελληνική όσο και στην ευρωπαϊκή αγορά».
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΒΕΠ, οι ανατιμήσεις στα μεταφορικά φτάνουν το 259% και απειλούνται με ανατιμήσεις κυρίως προϊόντα που έρχονται από την Κίνα: ηλεκτρονικοί υπολογιστές και συσκευές, οικιακές συσκευές, ρούχα, παπούτσια, παιχνίδια, αλλά και αλιεύματα.
Όπως εξηγεί: Ένα κοντέινερ που θα αποφύγει τη διέλευση από τη Διώρυγα του Σουέζ και θα διανύσει περίπου 6.000 μίλια, για να έρθει στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, το πληρώνουμε σήμερα γύρω στις 6.500 €. Αυτό σημαίνει έναν τριπλασιασμό των ναύλων, έναν δεκαπλασιασμό της ασφάλισης των εμπορευμάτων, οπότε δεν νομίζω ότι είναι κάτι που το χρησιμοποιεί κανείς για να δικαιολογήσει μια αύξηση. Με το που θα έρθουν τα εμπορεύματα στον Πειραιά μέσω κάποιου άλλου λιμανιού ή ενός μικρότερου πλοίου ή με καθυστέρηση 14 ημερών, θα επιβληθεί ένας επίναυλος. Αυτό το πληρώνει ο εισαγωγέας, ο οποίος το κοστολογεί, και μάλιστα πάνω στα μεταφορικά μπαίνουν οι δασμοί από τρίτες χώρες και ο ΦΠΑ.
«Ζητήσαμε να μπορέσει σε κεντρικό ευρωπαϊκό επίπεδο, σύμφωνα με τον ενωσιακό τελωνειακό κώδικα, να μπει ένα πλαφόν στην τιμή των μεταφορικών, όπως ήταν πριν ξεκινήσουν οι αναταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα, δηλαδή περίπου στα 2.000 € και όχι στα 6.000-7.000 €, ώστε να μπορέσουμε κατ’ αυτόν τον τρόπο να περιορίσουμε αυτή την αύξηση των εμπορευμάτων που έρχονται από χώρες της Ασίας», έχει αποκαλύψει στο powergame ο Βασίλης Κορκίδης.